tols1s byggetråd - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 51 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 46 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 1015
    Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis du planlegger å skjule høyttalerkontaktene ved å sette høyttalerene foran, blir dette vanskelig med speakon og vegghengte høyttalere. Fronter og senter er det nok glimrende til.
    Tror jeg ville gått for biltemavarianten der du vet du skal ha bakhøyttalere, og blindlokk der det er mulige fremtidige utvidelser...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig:

Speakon er penest UTEN høyttalere/plugg.

Biltema er penest MED høyttalere.

Da er vel svaret egentlig gitt...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Scrooge: takk for besøket. Ja i ditt virke pleier du vel en del omgang med spotter. Min bakgrunn for durebekymringen er at spottene her i vår ringe recidens durer når de er dimmet et stykke ned. Jeg la øret inntil dimmeren for å sjekke, men det er ikke der lyden oppstår. Jeg antar det heller ikke er selve lyskilden, da gjenstår altså trafoen. Dette elektroniske typer som er levert og montert av elektriker da huset ble bygget. Kan hende han har lagt kvalitetslista litt lavt for å komme ned i pris, jeg vet ikke.
    Gleden er på min side! Håper at jeg med tid og stunder kan avlegge deg og kinoen et ekte besøk etterhvert?
    Om trafoen er opphav til during, er den neppe av elektronisk type? Jeg har i alle fall tilgode å høre så mye som et pip fra de nær sagt hundrevis av slike vi har her på "bruket"!

Har også hørt nevnt at slik during kan skyldes feil type dimmer? Ja, og ang. dimmere, så kommer jeg antagelig til å gå for en fjernstyrt variant. Jeg må sjekke litt priser før avgjørelsen faller. XComfort og Gira er jo snasne greier, men huff så dyrt.
    Ikke så mye feil type dimmer, som feil last på dimmeren. Da snakker jeg i all hovedsak om dimmere for vanlige glødelamper, som neppe er aktuelle hos deg. XComfort og Gira er utstyr i toppskiktet ja, og koster dessverre deretter. :???:
    Sjøl bruker jeg, nær sagt av "naturlige" årsaker ;-), Gira-utstyr. Det koster flesk ja, men så er det også aldri noe tull med det! Kan du ta deg råd, så ville jeg absolutt vurdert noe sånt.

20/35/50W? Kirurgiske inngrep kommer med stor sannsynlighet ikke til å finne sted, det er vel ikke så vanlig at folk bruker kinoen sin til slikt? Blir så mye søl. Skyggelueløsningen din var svært elegant, må nok tenke litt på dette også. Takk for tipset om 20W, høres fornuftig ut, hadde antagelig ellers gått for 35W.
    Haha, man vet jo aldri hva som kan forseggå i en hjemmekino vettu! ;-) Men kirurgiske utskeielser hører nok til sjeldenhetene ja, og dermed blir jo lysbehovet deretter.
    Dermed vil jeg holde fast ved en 20w-løsning, som tidligere nevnt holder i lange baner!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Gleden er på min side! Håper at jeg med tid og stunder kan avlegge deg og kinoen et ekte besøk etterhvert?
    Om trafoen er opphav til during, er den neppe av elektronisk type? Jeg har i alle fall tilgode å høre så mye som et pip fra de nær sagt hundrevis av slike vi har her på "bruket"!
    Tja, jeg vet ikke. Det er mest fremtredende på badet. irriterende de få gangene man senker legemet i badekaret for å koble ut med dempet belysning, så har man denne duringen som faktisk er ganske så irriterende. Det skal jo også legges til at vi har så og si null annen støy i huset; ikke noe ventilasjon eller trafikkstøy utenfra, en og annen sau som breker kanskje, og da blir slike elementer ekstra irriterende. Kan det være mekanisk da, at den vibrerer litt og at dette forplanter seg til takplatene?

Ikke så mye feil type dimmer, som feil last på dimmeren. Da snakker jeg i all hovedsak om dimmere for vanlige glødelamper, som neppe er aktuelle hos deg. XComfort og Gira er utstyr i toppskiktet ja, og koster dessverre deretter. :???:
    Sjøl bruker jeg, nær sagt av "naturlige" årsaker ;-), Gira-utstyr. Det koster flesk ja, men så er det også aldri noe tull med det! Kan du ta deg råd, så ville jeg absolutt vurdert noe sånt.
    Priselementet vil nok tillegges vekt i valget, men jeg får se.

Haha, man vet jo aldri hva som kan forseggå i en hjemmekino vettu! ;-) Men kirurgiske utskeielser hører nok til sjeldenhetene ja, og dermed blir jo lysbehovet deretter.
    Dermed vil jeg holde fast ved en 20w-løsning, som tidligere nevnt holder i lange baner!
    Amen!

RuneW og Freddie: Ja, da blir det nok Biltema-varianten. Som du nevner Freddie så er det fullt mulig å dekke terminalen med høyttaleren, med Speakon blir ikke dette mulig. Det blir 7.1 konfig i overskuelig fremtid, men man vet jo aldri, derfor trekker jeg rør til 11.x konfig.

Takk for bistand og all personlig støtte i denne vanskelige tiden

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering igjen. Har hatt et par nedturer i dag, men ikke mer enn en mann i det 21. århundre må kunne takle.

Fikk litt stæsj i posten i går. 150 m med K-rør, en anselig mengde bokser. Uvisst om jeg får bruk for alle...
    -stasj-jpg

Nedtur #1: Jeg synes nok at ting gikk litt for glatt en periode for noen uker siden, og jeg fant i dag ut at stenderne på østveggen er plassert feil i forhold til cc60. Takk og pris for at alt er skrudd sammen og ikke spikret. Det var egentlig snakk om å løsne et 10-talls skruer, flytte stenderne ca. 10 cm sørover og skru de fast igjen. Det tok en halvtimes tid.
    -stendertabbe-jpg

Så var det tid for rør. Alle rørene til høyttaler og suber bak er trukket klare.
    -rorfront-jpg

Jeg har en annen tråd om interferens mellom strømkablene, signalkabler og høyttalerkabler. Konklusjonen er at jeg antagelig trekker balanserte signalkabler til subene. For å minimere mulighetene for påvirkning mellom kablene, så bør også kryssinger være mest mulig 90 gr. I denne trafikkmaskinen krysser høyttaler- og signalkablene banen til rørene for lys.
    -rkrysser-jpg

Nedtur #2: Spikerslag til veggplatene på vestveggen har voldt med litt grubling. Her har snekkerne kubbet mellom gulvbjelkene og i tillegg satt på et bord på undersiden. Uvisst av hvilken grunn, mulig det har med isoleringen å gjøre. Dette bordet stikker også utenfor det nye reisverket.
    -snekkertrix-jpg

Jeg hadde planlagt å skru på en lengde med panel på toppen av toppsvillen som takplatene kunne skrus fast i. Denne planen måtte nå skrinlegges. Neste tanke var å sette opp noen vinkellister i blikk. Vel, det fikk jeg ikke tak i, og gode råd blir dyre. Nå kommer downlightkassen til min redning. En ganske uelegant redning, men allikevel. Pga. det bordet som stikker utenfor det nye reisverket måtte jeg sette opp et avstandsstykke og skru på en vinkel laget av "elektrikerlekter" utenpå der igjen. Hele denne kladeisen kommer oppi downlightkassen, og jeg kommer til å skru veggplatene helt opptil denne spikerslagkreasjonen og tette med akryl.
    -takproblem2-jpg

Ja, da er mesteparten av rør på plass. Planen er å få gipsplatene tilbake til sin gamle plass i taket i morgen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og da var taket i den første delen ferdig. Vel, hvertfall fått opp gipsen igjen. Det skal opp et lag med Tak-Ess eller liknende (orker ikke sparkle+pusse+sparkle+pusse+sparkle+pusse etc) som males i en dertil egnet farge. (kan Tak-Ess males forresten? de er jo dekket med en slags plastfolie...?).

Hvordan montere gipsplater alene uten heis? Man setter opp to stk. lekter på skrå opp mot taket, i tillegg et slags anlegg oppe ved taket som platen kan ligge an på. Så lager man seg en passe lang hjelper som står stødig, har kalt den Ståle tidligere. Sett platen opp mot lektene:
    -gipsmont1-jpg

Løft platen opp og skyv den inn på anlegget, hold platen oppe med en hånd samtidig som man setter hjelperen under:
    -gipsmont2-jpg

Nå ligger platen opptil taket og kan skrues fast. Jeg sjekket faktisk først :idea: at veggene fremdeles var i lodd før jeg skrudde fast platene.

(Det spikerslaget over døra ser helt hinsides skjev ut. Det er den faktisk ikke, den er bare ekstremt vridd i tillegg til at platenm ikke er skrudd fast og ligger derfor litt skjevt)

Ferdig med "hoveddelen" av den nordre delen av rommet:
    -gipsmontferdig-jpg

Samt den lille stripen mellom jernbjelken og frontveggen i rommet. Hele denne delen vil kasses ned til downlights:
    -gipsmontferdig2-jpg

Så nå er egentlig første lag i taket til denne delen av rommet ferdig. Da er det bare å støvsuge og rydde slik at trommesettet til junior kan flyttes.

Og dette er en DIY Bitoppsamler™ slik at sentralstøvsugeren ikke blir full av treverket som er boret ut til rør:
    -oppsamler-jpg

-oppsamler2-jpg

Litt mer rydding så er det klart til å gyve løs på sørveggen. Vinduene er litt skjevt plassert på denne veggen, slik at en siktelinje fra senter på lerretet havner omtrent midt på viduet til høyre.
    -nystenders-jpg

En av de første dagene skal jeg lime fast bunnsvillen. Kunne gjort det i kveld, men det begynte å bli sent.

L8R.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hehe - intet mindre enn genial!

Gratulerer med herlig fremgang! Dette ser særdeles bra ut!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Rune. Men nå ser det ut til at været er i ferd med å spille meg et puss, så da blir de vel litt utearbeid igjen.

Gipsen i taket er i stor grad basert på gjenbruk, dvs. mye gamle skruehull og det blir litt vel mye lappverk. Altså ligger det an til sparkling for å tette hull samt akryl for å tette sprekker. Dette med gjenbruk av materialer er egentlig aldri særlig morsomt, det er mye artigere å jobbe med nytt og urørt materiell. Men når budsjettet er begrenset så tar man det man har.

Men jeg knakket litt i takgipsen i går, og er egentlig litt bekymret. Jeg synes platene "synger" for mye, hadde håpet på en dødere lyd. Som nevnt så skal jeg montere takplater (MDF eller spon). Vil det være en god idé å legge GreenGlue mellom disse to lagene? Vil dette hjelpe stort på lydisolasjonen? Eller er eneste farbare vei å legge ett ekstra lag med gips? Hva vil gi best resultat, GreenGlue eller et ekstra lag med gips i tillegg til takplater?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Rune. Men nå ser det ut til at været er i ferd med å spille meg et puss, så da blir de vel litt utearbeid igjen.

Gipsen i taket er i stor grad basert på gjenbruk, dvs. mye gamle skruehull og det blir litt vel mye lappverk. Altså ligger det an til sparkling for å tette hull samt akryl for å tette sprekker. Dette med gjenbruk av materialer er egentlig aldri særlig morsomt, det er mye artigere å jobbe med nytt og urørt materiell. Men når budsjettet er begrenset så tar man det man har.

Men jeg knakket litt i takgipsen i går, og er egentlig litt bekymret. Jeg synes platene "synger" for mye, hadde håpet på en dødere lyd. Som nevnt så skal jeg montere takplater (MDF eller spon). Vil det være en god idé å legge GreenGlue mellom disse to lagene? Vil dette hjelpe stort på lydisolasjonen? Eller er eneste farbare vei å legge ett ekstra lag med gips? Hva vil gi best resultat, GreenGlue eller et ekstra lag med gips i tillegg til takplater?
    Hvorfor enten eller?

Litt rart med denne syngingen... Ligger det isolasjon oppå/inntil. Denne pleier å dempe denne syngingen noe. Ellers så er vel GG's sin viktigste oppgave å nettopp dempe egensvingningene til plater.

Det er slett ikke sikkert at GG + TakEss er så dumt serru, men jeg har ikke lest om den løsningen før, så jeg tør ikke si noe bastant.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hvorfor enten eller?

Hvorfor ventet jeg på denne? Enten-eller er vel et ukjent begrep for deg

Det kan hende at isolasjonen ikke ligger skikkelig nedtil platene. Jeg begynner å få en litt lei tanke her....

Men at jeg muligens går for noen tuper GG. Særlig med tanke på at disse jernbjelkene ikke har noen form for isolering. Den nye takkonstruksjonen henger riktignok fritt rundt jernbjelkene, men det blir bare et tynt skikt mellom kassen rundt og selve bjelken, og jeg tror kanskje at en runde med GG vil hjelpe litt der også.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ventet jeg på denne? Enten-eller er vel et ukjent begrep for deg

Det kan hende at isolasjonen ikke ligger skikkelig nedtil platene. Jeg begynner å få en litt lei tanke her....

Men at jeg muligens går for noen tuper GG. Særlig med tanke på at disse jernbjelkene ikke har noen form for isolering. Den nye takkonstruksjonen henger riktignok fritt rundt jernbjelkene, men det blir bare et tynt skikt mellom kassen rundt og selve bjelken, og jeg tror kanskje at en runde med GG vil hjelpe litt der også.
    Jeg håper ikke du tenker å klistre sammen de to rommene (indre og ytre) med GG?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neinei. Snakker selvsagt om platelagene i det ytre rommet, dvs de delene som henger fritt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neinei. Snakker selvsagt om platelagene i det ytre rommet, dvs de delene som henger fritt.
    Du må ikke skremme en stakkar sånn på morraskvisten :-)

Du snakker om å kle inn bjelkene med flere lag + GG i motsetning til originalt, bare ett lag gips + takess(?).

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korrekt. Sidene av jernbjelken er jo kledt med 2x8" bjelkene som ligger ca en cm fritt fra jernbjelken, + at jeg antagelig kler den med TakEss, mens undersiden, der du nå kan se jønnet blir kledt med gips+TakEss, og da muliggens med GG mellom disse to lagene.

Vart skræmt no?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korrekt. Sidene av jernbjelken er jo kledt med 2x8" bjelkene som ligger ca en cm fritt fra jernbjelken, + at jeg antagelig kler den med TakEss, mens undersiden, der du nå kan se jønnet blir kledt med gips+TakEss, og da muliggens med GG mellom disse to lagene.

Vart skræmt no?
    Jupp!

Jeg vet imidlertid ikke hvor stor virkning GG har på så små flater som det blir på undersiden av en bjelke. Og det er slett ikke sikkert det er noe problemområde heller. Men jeg aner virkelig ikke. Det blir jo veldig spesielt. Men det vil garantert ikke skade med et ekstra gipslag.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa, plateflaten under disse bjelkene blir på 25 cm elns, så gips+TakEss holder antagelig. Har også tenkt å legge lyddempingsplate mellom gipsen og jernbjelken.

Dessuten er jeg også nesten (p)sykelig bekymret for lerretplassering og høyttalerplassering. Jeg har fått det for meg at fronten på høyttalerne bør flukte med lerretet. Grunnen til dette er at jeg har vært på noen demoer hvor høyttalerne står langt ut fra veggen for at man skal ha bra lyd på musikk, og at filmlyden kommer for langt frem i forhold til bildet. Skal jeg få bukt med dette så bør lerretet egentlig henge et stykke ut fra veggen. Alternativt kan jeg installere in-wall høyttalere som brukes når det skal nytes film i familiesammenheng (vil antagelig utgjøre mesteparten av bruken). Jeg har mailet litt med Eltek ang. Earthquake Image-serien og de mener selv at denne gir grei dynamikk til filmtitting, og de har 6,5"-utgaven montert for demo, så jeg tar meg muligens en tur innom ved anledning, kanskje allerede til helgen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa, plateflaten under disse bjelkene blir på 25 cm elns, så gips+TakEss holder antagelig. Har også tenkt å legge lyddempingsplate mellom gipsen og jernbjelken.

Dessuten er jeg også nesten (p)sykelig bekymret for lerretplassering og høyttalerplassering. Jeg har fått det for meg at fronten på høyttalerne bør flukte med lerretet. Grunnen til dette er at jeg har vært på noen demoer hvor høyttalerne står langt ut fra veggen for at man skal ha bra lyd på musikk, og at filmlyden kommer for langt frem i forhold til bildet. Skal jeg få bukt med dette så bør lerretet egentlig henge et stykke ut fra veggen. Alternativt kan jeg installere in-wall høyttalere som brukes når det skal nytes film i familiesammenheng (vil antagelig utgjøre mesteparten av bruken). Jeg har mailet litt med Eltek ang. Earthquake Image-serien og de mener selv at denne gir grei dynamikk til filmtitting, og de har 6,5"-utgaven montert for demo, så jeg tar meg muligens en tur innom ved anledning, kanskje allerede til helgen.
    En interessant problemstilling som jeg også må forholde meg til. For meg er det totalt uaktuelt med In-Wall pga lydisolasjonen (lite vits med 3xgips når lyden blir produsert INNENFOR gipsen...), men det kan selvsagt være aktuelt for deg.

Jeg har faktisk ikke vært på så mange demoer med høyttalerene trukket fram (jeg har vel egentlig ikke vært på så mange "seriøse" demoer overhodet). Derfor kjenner jeg meg ikke igjen i denne problemstillingen.

Men jeg er super-interessert i andres erfaringer rundt dette. Synes nesten du skulle starte en egen tråd som heter noe sånt som:

"Fronter plassert (langt) foran lerretet: Ødeleggende for (film)lyden?"

Eller noe i den gata... bare litt bedre... ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har selvsagt et poeng om lydisolasjonen, RuneW. I frontveggen bør det ikke være noe stort problem hos meg siden jeg faktisk har dobbel 4" vegg og denne veggen deler kinorommet og en kald bod. Men bak/sidevegger blir det som du sier et hull i "det indre rommet". Man kan jo lage en tett og lydisolert kasse inni veggen men da forstyrrer man kanskje høyttalekonstruksjonen med tanke på at det blir et tett og begrenset volum for elementet å jobbe i. Må undersøkes nærmere... Lurker litt på AVS Forum for tiden, så kanskje det er folk med mer erfaring med in-wall der borte.

I det hele tatt er det veldig lite om in-wall her på AVF. Stakkars mr.Jenssen har ikke fått noen konkrete svar på tråden sin bortsett fra min lettere innholdsløse kommentar. Earthquake er vel et anerkjent merke i hjemmekinosammenheng(?) men jeg kan ikke finne en eneste test eller omtale av disse høyttalerne på nettet, noe som er litt pussig.

Ny tråd om høyttalerplassering kontra lerret ja? Kanskje det.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat det der kan du ta med knusende ro, etter mitt skjønn. Det er ingenting som tilsier at høyttalerne (da tenker jeg på høyre-venstre front) skal stå på linje med lerretet.
    Den tidsforskjellen som du får mellom lyd og hendelse på lerretet er så mikroskopisk at man fullstendig kan se bort fra den.
    Et annet argument er jo at det aller meste av lyden i filmsammenheng, leveres fra centerhøyttaleren, og denne kan som regel plasseres mer eller mindre i flukt med lerretet.
    Faktisk så er det slik at høyre - venstre bør stå litt lengre frem enn centeren / lerretet, da man ideelt sett bør ha samme avstand fra center som til fronter.
    Om man trekker en halvsirkel fra sweetspot i med radius lik avstanden til center, finner man fort ut at sidehøyttalerne må trekkes lenger frem mot lytteposisjon for å oppnå tilsvarende avstand som mellom center og sweetspot.
    La gå at et evnt misforhold vil kunne korrigeres via kalibrering av receiver, men det skader jo ikke å legge seg på "riktig" avstand, først som sist!
    Eksempelvis står fronten på centeren ca 50cm fra lerretet i min kino, men sidehøyttalerne befinner seg 60-70cm lengre frem!
    Har aldri hatt problemer med det, i lydmessig sammenheng.
    Hva sier andre om saken? Det er jeg litt spent på. ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den tidsforskjellen som du får mellom lyd og hendelse på lerretet er så mikroskopisk at man fullstendig kan se bort fra den.
    Hehe - apropos tidsforskjeller... Jeg var på kino med en jente en gang. La oss kalle henne Bodil Blondine. Hun mente det var best å sitte langt bak, nærmest projektoren, for da så man filmen først...

Side 6 av 51 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 46 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •