tols1s byggetråd - Side 51

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 51 av 51 FørsteFørste ... 11 21 31 41 47 48 49 50 51
Viser resultater 1,001 til 1,015 av 1015
    Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    REW er satt til å kalkulere t=0 ved IR peak, hvis det var det du mente?
    Ja, det var det jeg tenkte på. Demping av refleksjoner har jo effekt litt etter det direkte signalet treffer mikrofonen. Nå kjenner jeg ikke REW så godt at jeg vet hvordan denne er satt opp, men refleksjoner som feks går 1,5 meter lengre enn den direkte lyden treffer mikrofonen 1,5/344=0,00436 - eller ca 4,5 millisekund senere. Mer komplekse refleksjoner vil bruke enda lengre tid før de treffer lytteposisjonen.

Ved å se på målinger med forskjellige tidsforsinkelser så ser man hvor godt refleksjonene /etterklangen er dempet.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det stemmer. Men så lenge t=0 er basert på IR peak så skal vel det være ivaretatt. Den refleksjonen jeg har ved 2,9 ms, den første peaken på ca -10 dB, stammer fra taket (brukte snortrikset).

EDIT: sitter å måler litt nå og målte høyre og venstre for seg, og ved begge tilfeller dukker peaken ved 2,9 ms opp.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trommesettet er historie, leve trommesettet!

Så har junior bestemt seg for å kvitte seg med trommesettet. Overskriften antyder at det er en gledens dag, men samtidig er det jo faktisk trommesettet sin skyld at kinoen faktisk ble bygget.

Nå ligger det an til at jeg kan bygge om litt og lage symmetri. Lerretsmaskeringen må bygges om, projektoren må flyttes, og bakhøyttalerne må flyttes. Kan hende vil dette også endre bassresponsen i rommet siden høyttalerne får ny plassering og sweetspot endres.

Spennende tider i møtet. Akkurat når jeg får begynt er usikkert men jeg skal holde tråden oppdatert

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette gleder jeg meg til å følge med på, kompis! Det blir jo ganske mye arbeid da!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg gleder meg også. Det blir nok en type ombygging som må tas i én smell, dvs. at jeg må lage ferdig rammer med stoff, nye akustikkplater, osv på forhånd, og så gjøre en kjapp make-over for å unngå nede-tid

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Arbeidsskisse

Har brukt dagen på å måle og gruble litt, og kommet frem til en slags slagplan:

Høyttalerne blir etter hvert byttet ut med DIY DTQWT. Når er usikkert men det er hvertfall planen De er 50 cm dype og må derfor trekkes litt frem. Da kommer front på høyttaleren 20-30 cm lenger frem enn nå. Avstand mellom høyttalerne blir ca. 260 cm. Jeg må ha såpass avstand til sideveggene pga. en dør som går inn til boden på frontveggen.

Nye akustikkplater på sideveggene, 60 cm brede, 100-120 cm høye. Jeg har beregnet hvor 1.-refleksjonspunktene kommer, og da passer det best med 60 cm bredde og 20 cm mellomrom. Høyden på platene er jeg litt usikker på. Rent visuelt blir det penere med 100 cm, men vi får se hva det blir. Pga. spottene kan jeg ikke ha noe særlig tykkere plater enn 5 cm, ellers sperrer de for lyset.
    -kino-trommer-jpg

-kino-trommer2-jpg

Feltet bak sofaen må gjøres om siden bakhøyttalerne ikke er symmetrisk plassert. I forhold til oppskriften på plassering av et 7.1 system passer det bra slik den høyre (den på høyre side av hodet når man sitter i sofaen) er plassert nå, men den venstre må flyttes ca 20 cm. Dermed må hele feltet flyttes, og det peneste blir om jeg lager 9 nye rammer med lik størrelse. Da kommer de også sentrert i forhold til plassering av spottene.

Og så må lerretmaskeringen gjøres om. Der er det egentlig ikke så mange måter å gjøre det på, så det blir bare en justering på dagens løsning.

Da er det bare resten igjen, dvs. gjøre jobben

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Supert kinorom du har bygget. Kjempeflott resultat.

Rommet ditt ligner veldig på str med det jeg skal bygge, så veldig int å oppdage en "ny" byggetråd som er så nyttig :-) :-). Ser i tråden din at rommet er 5,2 x 5,7 m. Mitt får ca samme forhold, nesten firkantet.

Har noen spørsmål, har prøvd å lese gjennom tråden, så kan godt hende du har skrevet det der og jeg har misset det så spørr likevel.

Hvor høyt har du under taket?

Hva slags materiale er det i det orginale taket mellom kinorommet og rommet over. Tre / bettong etc?

Hvordan fungerer lydisoleringen fra kino rom til de andre rommene i huset?
    Kunne junior spille trommer uforstyrret? :-)

Tak sprøsmål?
    Stemmer det at taket består i kinorommet besår av - nytt bjelkelag + isolasjon, ett lag gips, så takplater?

Hvordan fungerer det lydmessig i rommet?
    Er det noen store problemer som du ikke får kontroll på siden rommet nesten er kvadratisk? Siden mitt også blir slik er det greit å høre med noen som har et slikt rom, og ikke bare se hva teorien sier. Erfaringsmessig er det ikke alltid den stemmer.

Tormod
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Tormod. Hyggelig at du fant byggetråden og synes den er nyttig Jeg svarer inni quoten for enkelhets skyld.

Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Hei,
    Supert kinorom du har bygget. Kjempeflott resultat. Takk for det

Rommet ditt ligner veldig på str med det jeg skal bygge, så veldig int å oppdage en "ny" byggetråd som er så nyttig :-) :-). Ser i tråden din at rommet er 5,2 x 5,7 m. Mitt får ca samme forhold, nesten firkantet.

Har noen spørsmål, har prøvd å lese gjennom tråden, så kan godt hende du har skrevet det der og jeg har misset det så spørr likevel.

1) Hvor høyt har du under taket? Det er ca. 230 cm der det ikke er bjelker, under bjelkene er det 205 omtrent

2) Hva slags materiale er det i det orginale taket mellom kinorommet og rommet over. Tre / bettong etc? Det er vanlig Glava isolasjon, ett lag sponålater med utfreste spor til vannbåren varme, ett lag spon oppå der igjen.

3) Hvordan fungerer lydisoleringen fra kino rom til de andre rommene i huset?
    Kunne junior spille trommer uforstyrret? :-) Det fungerer ikke så verst, men kunne vært bedre. Jeg var ikke nøye nok med tetting og fuging, så det er ikke gjort RuneW-style. Et annet moment er døra inn til kinoen. Jeg burde nok tettet bedre rundt karmen og gjort enda mer for å gjøre selve døra mer isolerende. Ofte ser jeg film når resten av familien har lagt seg, og jeg spiller ca 10 dB lavere enn det jeg regner som maks for mitt anlegg

4) Tak sprøsmål?
    Stemmer det at taket består i kinorommet besår av - nytt bjelkelag + isolasjon, ett lag gips, så takplater? Ja, det stemmer.

5) Hvordan fungerer det lydmessig i rommet?
    Er det noen store problemer som du ikke får kontroll på siden rommet nesten er kvadratisk? Siden mitt også blir slik er det greit å høre med noen som har et slikt rom, og ikke bare se hva teorien sier. Erfaringsmessig er det ikke alltid den stemmer. Men rommet er ikke akustisk "nesten kvadratisk" serru´ Frontveggen som deler av kinoen inn til en bod er nemlig ikke tettet med plater og er derfor akustisk transparent i bassen. Så de dypeste frekvensene opplever et rom som 7,20 cm langt. Og dette fungerer veldig bra. Bassen er tight og jeg opplever ingen rumling eller noe særlig resonanser. Ulempen med dette er, tror jeg, at jeg ikke får maks ut av suben. Lydmessig spiller det veldig bra men jeg tror at den kan spille ennå høyere hvis den stod inntil en frontvegg

Tormod

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får samtidig benytte anledningen til å si at planene som var skissert for snart et år siden ikke har blitt satt ut i livet. Jeg har ruget på planer om å snu hele sulamitten 180 grader, slik at frontveggen blir bakvegg. Men det har ikke skjedd noe fysisk med dette ennå.

Jeg har også deler til ny frontrekke liggende klar, men har ikke kommet i gang med byggingen ennå. Vi får se, tajm vill sjåvv

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Tormod. Hyggelig at du fant byggetråden og synes den er nyttig Jeg svarer inni quoten for enkelhets skyld.
    Takk for svar.
    Så det er en liten lurevegg der ja, det hadde jeg ikke fått med meg. Da blir det jo fort litt annerledes.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får samtidig benytte anledningen til å si at planene som var skissert for snart et år siden ikke har blitt satt ut i livet. Jeg har ruget på planer om å snu hele sulamitten 180 grader, slik at frontveggen blir bakvegg. Men det har ikke skjedd noe fysisk med dette ennå.

Jeg har også deler til ny frontrekke liggende klar, men har ikke kommet i gang med byggingen ennå. Vi får se, tajm vill sjåvv
    Spennende saker. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Detta blir spennende å følge TQWT ja...du har vel hatt lyst på denne en stund!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Detta blir spennende å følge TQWT ja...du har vel hatt lyst på denne en stund!
    Ja, men den er nok lagt på hylla. Det blir aktivt delt Econowave i stedet. Nå som høsten faller på begynner det å klø litt i fingrene, men vi får se hvordan det går.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fin byggetråd

Veldig bra byggetråd med masse gode bilder.

Hvordan synes du akustikkplatene i taket fungerer ? Ville du endret noe på den løsningen ?

Vidar

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det Vidar

Tja, hva skal jeg si... De hjalp egentlig ikke så mye på refleksjonene fra taket, noe jeg fant ut med måling av ETC, og strengt tatt hører jeg ikke så mye forskjell heller. Jeg tror de burde vært større og plassert litt mer strategisk i forhold til refleksjonene.

Side 51 av 51 FørsteFørste ... 11 21 31 41 47 48 49 50 51

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •