tols1s byggetråd - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 51 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 45 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 1015
  1. #81
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Hva er benevningen på den Dewalten? Har nettopp kjøpt selv fra Uniten, og det spørs om det var et godt kjøp med den prisen. Tar den 10mm eller 13mm max den der?
    Jeg er neimen ikke sikker, skal sjekke når jeg kommer hjem. Tror det er maks 10 mm. Har du bestilt fra US eller tatt med hjem fra ferie?

  2. #82
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kjøpte den av en som hadde bestilt dobbelt fra ebay. Min tar 13mm bor.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

  3. #83
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ok, da er det antagelig ikke samme maskin. Jeg er uansett ganske fornøyd, den klarer seg fint til mitt bruk.

    Edit: det er kanskje ikke like interessant lenger, men modellnummeret er DW907 Type 2.

  4. #84
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har grublet litt på ventilasjon i kveld, samt byttet ut avløpsrørene på kjøkkenvasken. Skal ikke gå i detalj på kjøkkenjobben, vi går direkte over på ventilasjon.

    Et par momenter først:
    1: jeg er redd for trekk, både i nakken og langs gulvet. Mulig dette ikke er noen issue, men allikevel, det kan bli rimelig kjølig her oppe midt på vinteren, og kald luft inn i et varmt rom kan fort føles som trekk.
    2: vil ikke ha støy og sus, hverken fra vifta eller fra luftstrømmen
    3: jeg engasjerte junior til å dundre løs på trommene mens jeg spaserte en tur i nabolaget. Det er egentlig kun én nabo som kan bli berørt, og etter denne lille befaringen tror jeg vi skal satse på støydemping, det var ikke vanskelig å høre at ting foregikk i kjelleren.

    Beklager litt små bilder, jeg orker ikke å begynne å eksportere fra Sketchup på nytt. Håper ting er les-/sebart.

    Først et lite oversiktsbilde:
    -vent_oversikt-jpg
    Ventilen på vest-veggen øverst i bildet er en eksisterende ventil tidligere avbildet i fbm. stenderverket. Ventilen på den grønne veggen inn mot boden blir ny og er en smal sak å få til, foreløpig kun å skjære hull i isolasjonen. Den på veggen mot snekkerverkstedet må også lages ny, her gjelder det å lage et passene hull i Lecaveggen, burde også være overkommelig.

    Så ser vi på løsningen inn mot boden. Ventilen på den røde veggen (yttervegg) er der i dag, det er en slik sak med vippelokk med snor på.
    -vent_bod-jpg
    Her er tanken å føre en kanal fra kinorommet langs taket gjennom boden og avslutte med et bend som peker ned mot ventilen. På denne måten tror jeg at frisk luft vil kunne suges inn i røret nesten direkte fra ventilen samtidig som jeg opprettholder ventilasjon i selve boden. Setter på en lydfelle her for ikke å forstyrre syltetøyet i unøde. Ventilen i yttervegg peker også ut mot nabolaget.

    Den eksisterende ventilen i selve kinorommet ses her øverst til høyre:
    -vent_kino-jpg
    Denne er omtalt tidligere, det er teleskopløsning og veggtykkelsen blir ca. 40 cm, dvs at det er plass til en lydfelle inne i røret.

    Så langt er det tenkt at frisk luft skal strømme inn gjennom disse to kanalene. Den sist nevnte ventilen i kinorommet kommer rett over sitteposisjon for hr. og fru tols1, så der ser jeg for meg at det bør være mulighet for å justere luftgjennomstrømmingen med et lokk eller likn. Den til boden kommer på samme vegg som lerretet.

    Så er tanken å plassere en lydfelle og en kanalvifte i den kanalen som går inn på verkstedet:
    -vent_snickar-jpg
    Inne på verkstedet er det en ventil i yttervegg pr. i dag, og tanken er å trekke en kanal bort til denne ventilen slik at luften som suges ut av kinoen ganske enkelt kan smette ut gjennom ventilen. Verkstedet er noenlunde lufttett og jeg håper dermed at viften vil skape et overtrykk i verkstedet og at luften vil søke enkleste vei ut av huset gjennom ventilen.

    Hvis jeg plasserer viften ute, så er eneste mulige plassering rett ved sitteposisjon, dvs. muligheter for litt støy. Plasseres viften i kanalen mot boden vil dette øke temperaturen i boden, det ønsker vi ikke, har både syltetøy å god vin liggende der. Så mest praktisk tenker jeg at viften kanskje bør plasseres på verkstedet.

    Oppsummert:
    - 3 stk. lydfeller
    - 1 stk. kanalvifte
    - div. kanaler og bend/flexislanger
    - en form for styring (er ikke helt ferdig planlagt ennå)

    Kommentarer? Bør jeg velge andre farger på veggene?

  5. #85
    Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser da bra ut dette Tols1!
    Det å fjerne mest mulig viftestøy er ikke dumt, og demping mot naboene er nok de fornøyde med...
    Selve ventilasjonsløsningen (som vel er det du ønsker tilbakemeldinger på) har jeg ikke kompetanse til å uttale meg om.

    Grønnfargen din var da fin den

  6. #86
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takker Freddie. Hva har du gjort med ventilasjon i din kino? Ser ut som du har montert en vanlig "baderomsvifte". Forøvrig veldig lekkert rom du har.

  7. #87
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da var jeg omsider på nett igjen på hjemmebane. Har fått gjort en hel del de siste dagene faktisk selv om kun søndagen var tilgjengelig for snekring. Denne oppdateringen skulle altså egentlig vært postet søndag kveld.

    Planen for søndagen var å sette opp nye takbjelker i den ene delen av taket. Som nevnt tidligere må jeg ta dette stegvis siden rommet faktisk er i bruk. Derfor skal jeg gjøre denne ene delen ferdig med rør og plater etc, flytte trommesettet og så ta del to.

    Jeg fikk hjelp av en kar til å ta ned gipsplatene. Han var relativt høy, blond, bredskuldret og rak i ryggen. Han ble født samme dag og fikk navnet Ståle Gran.
    -staale-jpg

    Saken med platene er at de ligger innenfor kanten på stålbjelken, så jeg satte Ståle ca. midt på langsiden og skrudde ut alle skruene. Da ble platen liggende oppå stålbjelken på den ene langsiden mens Ståle holdt den oppe på den andre langsiden.

    Så satte jeg opp en 2x4" fra gulvet og opp til stålbjelken på skrå,
    holdt platen oppe med ene hånden, fjernet Ståle og førte platen forsiktig ned til gulvet. Det gikk faktisk ganske elegant og uten noen form for primitiv språkbruk.
    -sklined-jpg

    Deretter var det å slepe inn 2x8" med lengde 5,2 meter. Slet litt med å få tak i såpass lange materialer, måtte innom to materialutsalg faktisk. Men monteringen gikk ganske greit, det var bare å kappe de med noen få cm, legge de an på anlegget på den ene siden, løfte de opp og justere til vater. Passet også på å lodde opp veggene før de ble skrudd fast. 3 stk kom på plass på en times tid. Teorien jeg hadde tidligere om at jeg ikke kunne lage ferdig anlegget i begge ender holdt også vann. Her er stålbjelken "kasset" inn med 2x8".
    -nyttak1-jpg

    2x8-ene skal kun holde oppe nye takbjelker som skal gå parallelt med gulvbjelkelaget, så neste steg var å få på plass 2x4" med cc60 oppå 2x8". 2x4" blir da de nye takbjelkene som gipsen skal skrus fast i.

    Og for alle som grøsser ved tanken på forenklede løsninger, vær forberedt på en skikkelig "gysare". I stedet for å ta ned den gamle isolasjonen og kutte den til mellom bjelkene, har jeg altså valgt å skjære et spor i isolasjonen som de nye bjelkene smetter oppi. Omtrent slik:
    -nyttakiso-jpg
    Her har jeg målt ut cc60-posisjonen og bruker 2x4" som linjal. Så vippet jeg 2x4" opp på høykant, dro ned isolasjonen og skrudde den fast til 2x8" i begge ender. Med forenklet løsning har jeg hoppetesten til RuneW i bakhodet. En av "konklusjonene" der var at isolasjonen kanskje var for komprimert, noe som gjorde at vibrasjoner fra gulvet over ble overført til takbjelkene gjennom isolasjonen. Derfor beordret jeg en av ungene til å hoppe på stuegulvet mens jeg kjente på bjelkene. Resultatet var egentlig helt greit; gulvbjelkene ristet som California på en dårlig dag, mens de nye bjelkene var helt i ro. Jeg gir det Godkjent!

    Etter et par timer blir det slik:
    -nyttak2-jpg

    Her ser du litt nærmere en av de nye bjelkene mellom gulvbjelkene, det blir ca 3 cm fra undersiden av gulvbjelkene til undersiden av de nye takbjelkene. Dvs. at jeg taper kun 3 cm takhøyde.
    -nyttak3-jpg.

    Så langt taket, jeg må trekke diverse rør før jeg kan sette opp platene igjen.

  8. #88
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hey hey! Gratulerer med godkjent hoppetest ;-)

  9. #89
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette høres bra ut! Moro at det er innført en "RuneW-test" her inne på forumet

  10. #90
    Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Takker Freddie. Hva har du gjort med ventilasjon i din kino? Ser ut som du har montert en vanlig "baderomsvifte". Forøvrig veldig lekkert rom du har.
    Ventilasjonen i mitt rom er i all enkelhet en lufteventil ut gjennom betongen (ikke lydisolert). Har satt på musikk på høyt volum, og det er likevel knapt mulig å høre noe som helst utendørs.

    Viften på bakveggen er bare såvidt testet - en rar tanke jeg fikk om at det kanskje kunne være en idé å kunne dra overskuddsvarme inn i resten av kjelleren i stedet for at den skulle gå ut. (Den bråker ikke særlig mer enn projektoren)
    Vurderer faktisk å fjerne den og bare sette inn en vanlig (sortlakket) ventil, ettersom kjelleren har vært behagelig sval uansett om det har vært 30 grader ute...

    Ser ut som herr Gran har hjulpet deg bra siste dagene!

  11. #91
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe, hr Gran gjør som han får beskjed om, men han er ikke særlig fleksibel. Når man driver å pusler på egen hånd og ikke har en genfeil som medfører ekstremt lange og/eller mange armer, så må man jo bare finne på noe. Nød lærer naken kvinne osv. Men ting går jo litt tregt, da.

    Ang. ventilasjon så er kjelleren her sval selv med +30 gr ute, men jeg synes det har lett for å bli litt fuktig og innestengt luft selv om ventilene står åpne. Derfor tenker jeg i retning aktiv lufting. Som du sier så er det jo egentlig sløsing med oppvarmet luft og bare slippe den ut, men samtidig har jeg ikke lyst til å ha denne klamme luften i resten av huset.

    Velvel. Nå venter jeg på korrugerte rør fra elhandelen.no, la inn bestilling i går. Videre har jeg dratt 50 mm rør fra utstyrsposisjon frem til projektorfestet. Fikk låne en kveil fra en lokal elektriker med beskjed om å ta det jeg trengte, så skulle jeg betale for forbruket, det gikk ca 7,5, m.

    Edit-edit: takker RuneW og SannaX. Om hoppetesten burde jeg selvsagt benyttet den offisielle benevnelsen: RKHT

  12. #92
    Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Om hoppetesten burde jeg selvsagt benyttet den offisielle benevnelsen: RKHT
    haha regner med dette blir en gjenganger på forumet

    ser bra ut så langt Tols1, stå på!

  13. #93
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk, det føles ganske bra også.

    Har fått en liten økt i kjelleren i kveld også, men nå er det mer eller mindre stans inntil rørene kommer, det burde ikke være mer enn en dag eller to i flg. pakkesporingen.

    Nevnte rør til projektor lenger opp, det ser altså slik ut:
    -rproj-jpg
    Røret stopper like på "denne siden" av jernbjelken men det skal selvsagt fortsette et stykke videre. Jeg kommer imidlertid ikke til der pga. gipsplatene som ikke er tatt ned ennå. Krise? Neida, det viser seg at skjøtemuffene til sentralstøvsugerrør passer helt perfekt til å skjøte sammen dette røret, og jeg har også PVC-lim liggende sammen med noen rørdeler som ble til overs. Så når neste del av taket skal behandles, så kan jeg ganske enkelt skjøte røret videre.

    Har også begynt å trekke rør til høyttalere som nevnt. Her er spikerslag og rør til høyre presence foran samt rør til høyttalerne på høyre side bak og signalkabel til høyre bakre sub, 4 rør tilsammen som skal videre bakover i rommet. Subrøret er ikke på plass ennå.
    -rprh-yre-jpg

    Her forsvinner rørene opp over jernbjelken og går forbi døråpningen. Jeg ville fått litt problemer med å få rørene forbi døren dersom de skulle gått i veggen.
    -rh-yred-jpg

    Spikerslag og rør på høyre side bakerst i rommet. Rør til sub signalkabel er ikke på plass ennå:
    -rh-yrebak-jpg

    Ok, nok rør for i dag. Jeg har begynt å gruble på hvordan jeg skal avslutte rørene; 1) om jeg skal sette opp en boks, skjære hull i veggplatene og sette på et blindlokk, 2) om jeg bare skal la rørstubben stikke ut av veggen med terminerte kabler eller 3) om jeg skal terminere kablene i en kontakt av noe slag som skrus rett på veggen, Speakon kanskje?


    Ja, og belysning. Har gått litt frem og tilbake mellom wire-løsning eller innfelte downlights. Å lage kasse til downligts er en svært smal sak. Jeg kommer til å legge gipsplatene helt ut til reisverket, da er det ganske enkelt å fore ut en 20 cm bred kasse langs veggene og det blir ikke behov for egne bokser til armaturene samtidig som det blir flust med luft oppi kassene. Vet ikke om denne skissen er forståelig:
    -dlkasse-jpg
    Ja, dette er vel egentlig ferdig grublet nå, det blir downlights langs veggen, og en sone pr takdel. Jeg spurte W hva hun mente, og svaret kom som om dette egentlig ikke var noe å lure på. Så er spørsmålet 12V eller 230V? Fristende med 230V så man slipper trafo. Trafoen kan ryke/ta fyr og det blir litt brumming når lyset er dimmet lavt ned. 230V har ikke disse ulempene men har litt gulere lys. Det skal ikke være enkelt. Jeg har en liten sak til i ermet ang belysning, det kommer senere :idea:

    Det får være nok for i dag.

  14. #94
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Imponerende progresjon siden sist jeg var innom her! Morsomt å se at det flasker seg, selv om slikt som vanlig tar litt tid. :???:

    Ang. belysningen, så har jeg valgt en innkassing av spots i mitt kinorom, som du også ser ut til å velge.
    Personlig synes jeg en slik løsning gir en bedre og mer diskret belysning enn en wire-variant.
    Om du forsyner kassa med en nedadrettet "skygge" på noen cm inn imot rommet, så skjuler du også delvis spottene. Dermed slipper du i alle fall delvis, å få lyset fra disse "midt i trynet", og dermed får du en mer behagelig og indirekte belysning. Kan sikker ta et bilde eller to av min egen løsning, om det er interessant?
    Valget mellom 12- eller 230v spots blir vel som at noen liker dattera, andre foretrekker kjerringa!
    Bruker sjøl 12v halogen-utgaven med trafoer. Og la det være sagt med én gang: Elektroniske trafoer durer ikke! Og kjøper du trafoer av en viss kvalitet, er disse både temperatur- og kortslutningssikre.
    "During" kan du derimot risikere, om du går for en 230v løsning. Denne reguleringen er ganske ofte basert på en zener-løsning, som ikke sjelden gir fra seg en sjenerende brumming! Se deg i alle fall for, om du går for en 230v-variant.
    Et tips når det gjelder lampeeffekt: Bruk såvidt mulig max 20w pærer! Disse har en langt lavere overflatetemperatur enn 35w-utgavene, for ikke å snakke om 50w-pærer! Sistnevnte burde strengt tatt vært forbudt! Jeg tør si dette, ettersom jeg omgis av hundrevis av halogenpærer i alle varianter i det daglige, og jeg ser jo veldig godt hvor "skoen trykker" for å si det slik.
    20w lamper gir mer enn godt nok lys, medmindre du skal praktisere kirurgi i kinorommet da!

    Mulig dette bildet kan gi deg en viss ide om "skyggelua" på kassene: http://avforum.no/forum/attachments/...-obostrost.jpg

  15. #95
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Edit-edit: takker RuneW og SannaX. Om hoppetesten burde jeg selvsagt benyttet den offisielle benevnelsen: RKHT
    Hehe - kanskje jeg kan leie ut FruW til hopping bortetter... ;-)

  16. #96
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Forøvrig, synes jeg det er en lur ide å bruke slike som høyttalerterminaler:



    Evt. en slik:



    Selv har jeg ikke bestemt meg helt enda.

    Neutrik'en er av høy kvalitet, litt stilig og tåler 100-vis av inn/ut-plugginger. Ulempen er at pluggen du setter/skrur i ofte er klumpete og gjør litt mye av seg.

    Biltema-varianten er jo litt mer skranglete, men den store fordelen er at den blir innfelt og overhodet ikke bygger ut i rommet.


    Begge har fordelen av å være luft-tette, noe som selvsagt er et must...

    Forresten. Er nå Speakon-kontakten det???

  17. #97
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Scrooge: takk for besøket. Ja i ditt virke pleier du vel en del omgang med spotter. Min bakgrunn for durebekymringen er at spottene her i vår ringe recidens durer når de er dimmet et stykke ned. Jeg la øret inntil dimmeren for å sjekke, men det er ikke der lyden oppstår. Jeg antar det heller ikke er selve lyskilden, da gjenstår altså trafoen. Dette elektroniske typer som er levert og montert av elektriker da huset ble bygget. Kan hende han har lagt kvalitetslista litt lavt for å komme ned i pris, jeg vet ikke.

    Har også hørt nevnt at slik during kan skyldes feil type dimmer? Ja, og ang. dimmere, så kommer jeg antagelig til å gå for en fjernstyrt variant. Jeg må sjekke litt priser før avgjørelsen faller. XComfort og Gira er jo snasne greier, men huff så dyrt.

    20/35/50W? Kirurgiske inngrep kommer med stor sannsynlighet ikke til å finne sted, det er vel ikke så vanlig at folk bruker kinoen sin til slikt? Blir så mye søl. Skyggelueløsningen din var svært elegant, må nok tenke litt på dette også. Takk for tipset om 20W, høres fornuftig ut, hadde antagelig ellers gått for 35W.

    RuneW: Du har vel Neutrik på Sono-Ernaene? Jeg ser for meg at Neutrik'en er mer diskret på veggen enn den gullbelagte varianten. Ulempen er som du sier at pluggen på selve kabelen blir litt klumpete. Om den tåler 5, 50 eller 500 tilkoblinger er egentlig ikke så nøye, jeg går ut fra at disse høyttalerne blir montert mer eller mindre permanent, dog kanskje byttet ut ved evt. oppgraderinger. Det er jo også en mulighet å sette opp bokser og montere løsvekt banankontakter på et blindlokk, og blindlokkene kan males i samme farge som veggen. Hmmm...

    Lufttett? Høh, man lager da bakbokser

    Ja, og farger, jeg går nok bort fra grønn og rød som i skissene lenger opp Må nok konsultere KOntrollutvalget for Nyskapning og Estetikk.

  18. #98
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    RuneW: Du har vel Neutrik på Sono-Ernaene? Jeg ser for meg at Neutrik'en er mer diskret på veggen enn den gullbelagte varianten. Ulempen er som du sier at pluggen på selve kabelen blir litt klumpete. Om den tåler 5, 50 eller 500 tilkoblinger er egentlig ikke så nøye, jeg går ut fra at disse høyttalerne blir montert mer eller mindre permanent, dog kanskje byttet ut ved evt. oppgraderinger. Det er jo også en mulighet å sette opp bokser og montere løsvekt banankontakter på et blindlokk, og blindlokkene kan males i samme farge som veggen. Hmmm...

    Lufttett? Høh, man lager da bakbokser
    Nei, det er det man ikke gjør (men man burde kanskje ha gjort det...). Jeg har bare laget bakbokser for strømkontakter, nettopp fordi disse, i motsetning til høyttalerterminaler, ikke er lufttette.

    Nå er nok Speakon-terminalene relativt lufttette, når jeg får tenkt meg litt om. Som du så aldeles riktig bemerker, så bruker jeg jo dem selv i høyttalerkonstruksjoner.

    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja, og farger, jeg går nok bort fra grønn og rød som i skissene lenger opp Må nok konsultere KOntrollutvalget for Nyskapning og Estetikk.
    Hehe - kjært barn har mange navn ;-)

  19. #99
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Nei, det er det man ikke gjør (men man burde kanskje ha gjort det...). Jeg har bare laget bakbokser for strømkontakter, nettopp fordi disse, i motsetning til høyttalerterminaler, ikke er lufttette.
    Ja, det er jo sant. Nå vet jeg ikke om dette med 100% eller 75 % lufttetthet er avgjørende for mitt valg egentlig, jeg har et noe mer avslappet forhold til dette enn deg Jeg tenker litt mer estetikk og funksjonalitet.

    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hehe - kjært barn har mange navn
    Her i traktene er faktisk "Kjærringa" betraktet som en helt legitim benevnelse også, man utleder dette fra at ordet har 'kjær' i seg...

  20. #100
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Her i traktene er faktisk "Kjærringa" betraktet som en helt legitim benevnelse også, man utleder dette fra at ordet har 'kjær' i seg...
    Ja, er det ikke slik overalt? Eller kanskje det bare er slik oss gutta i mellom... ;-)

Side 5 av 51 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 45 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •