tols1s byggetråd - Side 49

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 49 av 51 FørsteFørste ... 9 19 29 39 45 46 47 48 49 50 51 SisteSiste
Viser resultater 961 til 980 av 1015
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Antagelig kommer jeg til å tette den igjen slik at det blir en fast vegg. Sier antagelig for jeg skal regne litt på det først, men problemet nå er at subene står "midt i rommet" i lengderetningen og får lite drahjelp, de blir liksom stående på piske luft. Jeg har forsøkt å flytte subbene bak, og får da en helt annen punch men det ble umulig å få til en noenlunde rett frekvensrespons.

Den plasseringen de har nå er antagelig en medvirkende årsak til at jeg har en kraftig dip i 100-200 Hz-området. Frontveggen blir antagelig tettet på baksiden med plater, altså på siden inn mot boden, slik at reisverket på ca 20 cm kan brukes til mer målrettede akustiske tiltak, noen panelabsorbenter eller liknende. Men utseendemessig blir det ingen endring. Hadde dette vært bakveggen hadde saken vært annerledes, siden den faktisk fungerer som en stor bassfelle, og skulle jeg bygget kinoen nå med de erfaringene jeg har høstet, så hadde nok hele rommet vært snudd 180 grader.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En sub til?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja det står også på lista.

Jo, det kunne absolutt vært en idé å hatt en bak i tillegg til foran. Nå er jo ikke Prosjekt Tette Veggen irreversibelt, så hvis det skulle vise seg å være mislykket, så kan jeg selvsagt bare skru platene ned igjen. Men når 15" + 12" står å jobber på spreng uten at det blir skikkelig trøkk, så er det noe feil. Vel, jeg har for så vidt nok bass til daglig bruk, men noen ganger er det kult å skru opp litt ekstra. Jo det rister i glassene i stua over kinoen, men i kinoen blir det liksom ikke det trøkket jeg fikk da suben stod bak og fikk drahjelp av bakveggen. Ulempen med bakplassert sub her er at det ble litt feil på en måte, fikk det ikke helt til å stemme.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En idé kan være å bruke to suber til 50-150Hz området og en sub til 25-50Hz. Da trenger du nok enten en Amtimode eller Behringer til å sette det opp. Har ikke prøvd det selv, men har lest om andre som har gjort det med stort hell. Men enda bedre er nok tre suber til 50-150Hz. Så kommer det selvsagt ann på hvor bra de er i det frekvens området. Mange suber er laget med tanke på bassen under 50Hz.

Uansett er det vel det beste om du klarer å løse det med noen membran absorbenter i veggen. Men jeg tror ikke det er uvanlig at det trengs flere subwoofere til å jevne ut frekvensområdet. Greit og ha en plan b.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det plutselig mye suber Jeg går nok for å optimalisere rommet og med det utstyret jeg har foreløpig. Vi får se hvordan det blir etter ombyggingen, og hvor stort behovet for flere suber blir da. Med den ekstra plassen jeg får i reisverket, er det absolutt muligheter for f.eks. panelabsorbenter. Tanken om en DEQX2496 har slått meg, men jeg har nå fortsatt en idé om å få rommet så optimalt som mulig først og deretter bruke elektronikk for finjustering.

Vel, optimalt og optimalt. Rommet vil få størrelsen 5,5 x 4,9 x 2,3 meter. Ikke optimalt egentlig, men da har jeg hvertfall kontroll på frekvensene og utfordringene. Slik frontveggen er nå er egentlig responsen litt uregjerlig siden jeg ikke har full oversikt over hvilken påvirkning baffelveggen har på responsen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei til hvitt i synsfeltet!

En liten oppdatering for å holde tråden lunken, og så er det jo greit å ha ting dokumentert.

Hva er feil med dette bildet:

Jo, lerretkassetten er hvit, noe som gjør at det blir et hvitt felt øverst i bildeflaten og en hvit stripe mellom lerretmaskeringen på sidene og plata som dekker kassetten. Dette har irritert meg en del, men jeg har rett og slett ikke sett en fornuftig løsning på problemet. Men inspirert av oyvindk, som brukte "teppeteip" til å montere molton i taket, gikk jeg på i dag med teppeteip og saks.

Først måtte maskeringen ned:

Deretter ble teppeteipen lagt på i vertikale striper med 30 cm avstand, teipen ble lagt rundt kanten nederst slik at moltonen blir liggende inni kassetten. Resultatet ble slik (beklager dårlig fokus)

Maskeringsrammene på siden har tidligere vært festet til lerretkassetten med borrelås, men siden den nå er dekket med stoff måtte det en annen løsning til. Selve kassetten er av plastbelagt stålplate, så jeg dukket jeg ned i en Clas Ohlsson-pose og fant noen neodymmagneter som ble festet på toppen av rammene med smeltelim. Vi får se hvor lenge de sitter, men sånn i første omgang satt de temmelig godt.

Og resultatet ble slik, voila, ingen hvit lerretkasset, alt helt sort og fint.

PS:Hvis bildene forsvinner, så send meg en PM, de måtte legges på Photobucket pga. problemer med å få lastet opp bilder på AVforum-serveren.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh, så bra det ble!
    Det er jo de små små detaljene som teller, når det kommer til stykket. ;-)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra tols1 :-D

Hvitt har ikke noe å gjøre i synsfeltet på en kino (hvis en ser bort fra selve lerretsflaten da.....) 8)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo takk, det ble fint. Det er tilsynelatende en detalj forbeholdt oss petimetere å legge merke til, men ikke desto mindre ble det mer komplett nu.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jo takk, det ble fint. Det er tilsynelatende en detalj forbeholdt oss petimetere å legge merke til, men ikke desto mindre ble det mer komplett nu.
    Er vi ikke alle "petimetere" her da?
    Annet vil jo overraske.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jo vi er vel det

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble jo helt strålende! Jeg hadde ikke heller klart å leve med noe hvitt i synsfeltet.

Forøvrig er smeltelim i teorien ikke optimalt for magnetmontering, siden magnetene kan demagnetiseres hvis de blir oppvarmet (for mye). Nå gikk det jo åpenbart bra her, men greit å være obs på.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja takket være teiptrikset ditt så ble det til slutt en løsning

Dette med demagnetisering pga. varme viste jeg ikke. Det var litt ujevnheter i metallet, og særlig ved endedekselet på kassetten pga festemekanismen, men dette ble justert inn ved å sette på en ekstra magnet"knort" på et par steder.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble jo meget bra.
    Har ikke sett at du hadde noe hvitt der tidligere, men når du påpeker det, så ble det helt klart bedre med sort.

Jeg har brukt Carlsons lim på magnetene mine, det funker som bare det.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode gamle Carlson

Ja, jeg kunne sikkert brukt noe annet også, har vel noe Araldit liggende som jeg kunne blandet sammen. Men smeltepistolen lå lagelig til og så er det så utrolig greit at det sitter fast med det samme. Jeg prøvde å vri de løs men de satt merkverdig godt i Panduros smeltelim. Men det er selvsagt sjanser for at det løsner på sikt, det ser hvertfall slik ut på de greien som barna setter sammen med smeltelim på skolen...

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Detta var fiffi, kompis!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin løsning det der! Du tar ikke taket over lerret fram til "knekken" samtidig?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker alkar. Utrolig hva som kan fikses med teip

Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Fin løsning det der! Du tar ikke taket over lerret fram til "knekken" samtidig?
    Tja, vel jeg har tenkt tanken, det blir en del refleksjoner der. På den annen side vil det endre den visuelle helheten i taket. Får se om jeg får ånden over meg.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå, når du er i gang med molton, teip og magneter, skal du ikke lage justerbar maskering i samme slengen?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, joda det kunne vært artig. Vi får se om det blir plass til det på ønskelista.

Side 49 av 51 FørsteFørste ... 9 19 29 39 45 46 47 48 49 50 51 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •