tols1s byggetråd - Side 47

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 47 av 51 FørsteFørste ... 7 17 27 37 43 44 45 46 47 48 49 50 51 SisteSiste
Viser resultater 921 til 940 av 1015
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Slett ikke frekt og parallellinvitere i det hele tatt, vi har jo pratet om det tidligere så det er bare hyggelig

Meeenneh. Ville det være frekt å spørre om du kunne tatt med noe lett bortkoblbart utstyr oppover? Det hadde vært morsomt å fått testet noe alternativt stæsj, en ekstern DAC f.eks.?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slett ikke frekt!
    Vi får vel til det meste, skal du se... ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert! Vi får avtale detaljene når det nærmer seg.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte svar på mine spørsmål. Det er en veldig spennende tråd du har gående her, og jeg tror at enkel filosofi, og bruk av sunn fornuft vil gi gode akustiske resultater. Du vet jo hvorfor jeg spør.. skal jo til å dempe selv.
    Men jeg har jo visse WAF krav.. så jeg kan ikke ha stående "rare" ting rundt om hvor som helst..

Men jeg leser tråden din med stor interesse.:-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at mine grublerier og eksperimenter kan være til inspirajon Men vær klar over at det jeg oppnår og kommer frem til her ikke uten videre kan overføres til andre rom. Men teoriene og prinsippene vil jo være mye de samme, siden de fysiske lovene er like for alle.

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig å lese om dine eksperimenter med akustikken. Det er fint at du er ingeniør slik at jeg ikke føler meg altfor dum når jeg leser hva du driver med og tenker ????

Så dere diskuterte litt omkring tykkelsen på demping på bakveggen. Bryan Pape hos GIK anbefalte meg bass traps av typen 244 som er 118 mm tykk. Hvis jeg ikke husker feil anbefalte han også en Monster trap på 165 mm på døren som også er på bakveggen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Artig å lese om dine eksperimenter med akustikken. Det er fint at du er ingeniør slik at jeg ikke føler meg altfor dum når jeg leser hva du driver med og tenker ????
    Jeg håper det ikke virker ekskluderene på noe vis, for det er absolutt ikke meningen å "skryte" på meg noen form for kompetanse her. Men jeg vil si at det jeg lærte på skolen en gang i tiden etter hvert har kommet godt med for å forstå litt om fysikken; energi, trykk, frekvens, resonans osv. Men ikke nøl med å spørre hvis jeg har forklart meg uklart eller du lurer på noe. Det er bare hyggelig.

Så dere diskuterte litt omkring tykkelsen på demping på bakveggen. Bryan Pape hos GIK anbefalte meg bass traps av typen 244 som er 118 mm tykk. Hvis jeg ikke husker feil anbefalte han også en Monster trap på 165 mm på døren som også er på bakveggen.
    Hmm, jeg vet ikke riktig hva de GIK-panelene inneholder, men hvis jeg skulle gitt meg ut på å kopiere, så hadde jeg laget en ramme av 98 mm glattkant, og tatt en 50 mm Rockwool akustikkplate og montert ytterst mot stoffet slik at det blir igjen et hulrom på 48 mm mellom akustikkplaten og veggen. Det er mulig GIK har lagt på en membran av noe slag ytterst mot stoffet, og i så fall skal man i følge ekspertene få bedre bassabsorbsjon.

I mine planer går jeg veien om en semitunet løsning med resonatorpanel* som er konstruert for å dempe rundt en middelfrekvens på 150 Hz. Men for at ikke de høyere frekvensene skal reflekteres i panelet (som jo er en treplate med en gitt tykkelse) monterer jeg en akustikkplate eller liknende foran. Dvs. at frekvenser ned til ca 200 Hz absorberes av akustikkplaten mens bassen ned til ca. 80 Hz forsvinner gjennom akustikkplaten og absorberes av resonanspanelet.

Men igjen, det her er jo bare grublerier og jeg har ikke satt det ut i live. Hadde vært interessant å fått noen kommentarer på teorien...

* man kunne også tunet et Helmholtz-panel men de har en mye mer spesifikk absorbsjonsfrekvens. I følge boblebildet mitt vil ikke en skarpt tunet løsning fungere siden jeg har opphopning av flere frekvenser på samme sted. Og dessuten vil man (igjen i flg ekspertene) oppleve at når man setter inn et tiltak mot en helt spesifikk frekvens, vil man kunne oppleve at problemet forflytter seg siden man faktisk endrer rommets fysikk ved å sette inn en kasse. Det skal ikke være lett...:-?

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, GIK har luftrom i panelene sine:

"An air gap is built into the design to provide performance well below 80Hz while still providing the clean look when flush mounting on the wall. GIK’s design of the 244 (and The GIK Monster Trap) is to allow it to be used in quantity, to absorb as much bass as possible without over absorbing the high end, which leaves life inside of the room. Cymbals are crisp and clear while bass kicks!"

Det korresponderer jo med det lille jeg har lest meg frem til når det gjelder akustikktiltak, nemlig at lufterom gjør paneler mye mere effektive. Blir interessant å se hva resultatet blir med planen du skisserte. Det høres i alle fall logisk ut.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GIK 244 er gode produkter. De demper vesentlig bedre i bassen enn 10 cm rockwool akustikkplate med 2 cm lufterom. Jeg vet fordi jeg har begge deler og har sammenlignet. 244 platene har i tillegg membran som gjør de reflekterende av mellomtone og diskant og det gir også en ekstra absorpsjon i bassen rundt 100 Hz. Monster Bass Trap er også laget med membran. Det er fine produkter å bruke på frontvegg og bakvegg. På sidevegger og tak bør man derimot ha noe som demper 100% helt opp.

Spennende med resonator paneler tols1. Kunne tenke meg noe slikt selv, men usikker på om jeg vil bygge selv. Har inntrykk av at både resonatorer og Helmholtzer ikke er helt rett frem.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, GIK har luftrom i panelene sine:

"An air gap is built into the design to provide performance well below 80Hz while still providing the clean look when flush mounting on the wall. GIK’s design of the 244 (and The GIK Monster Trap) is to allow it to be used in quantity, to absorb as much bass as possible without over absorbing the high end, which leaves life inside of the room. Cymbals are crisp and clear while bass kicks!"

Det korresponderer jo med det lille jeg har lest meg frem til når det gjelder akustikktiltak, nemlig at lufterom gjør paneler mye mere effektive. Blir interessant å se hva resultatet blir med planen du skisserte. Det høres i alle fall logisk ut.
    Jepp, akkurat det jeg tenkte også da jeg skisserte forslag til klone. Og orso bekrefter at det er en memnbranløsning.

Sitat Opprinnelig postet av orso
    Spennende med resonator paneler tols1. Kunne tenke meg noe slikt selv, men usikker på om jeg vil bygge selv. Har inntrykk av at både resonatorer og Helmholtzer ikke er helt rett frem.
    Selve konstuksjonen(e) er egentlig relativ enkel og godt egnet for DIY. Særlig fordi slike saker ofte blir omfavnsrike og derfor vil fraktkostnader utgjøre en ikke beskjeden kostnad.

Panelresonatoren kan man beregne seg frem til her mh-audio.nl - Acoustic Utfordringen kan jo være å finne riktig materialtype. Nå har vi heldigvis BYGGmax - Bare Billige Byggevarer som oppgir vekt på platene slik at vi lett kan regne oss frem til kg/kvm. I teorien hvertfall en overkommelig jobb, men om det vil virke etter hensikten i praksis vet man jo ikke.

Helholtzene likeså, enkle i konstruksjon egentlig.

Men det er et stor MEN ute å går (dette har du sikkert lest også, orso). Så fort man setter noe inn i et rom, f.eks. en Helmholtz-kasse som man omstendelig og med stor flid har beregnet, snekret og borret etter alle kunstens regler, så endrer man rommets karakter og dermed kan det fort skje at man i stedet for å rette opp problemet bare flytter det, og da blir man jo stående der å klø seg i huet

Vel, vi får se. Tajm vill sjåv, som det heter.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selve konstruksjonen er ikke så vanskelig nei. Men som du sier kan det gå gale. Jeg har ikke satt meg så veldig inn i dette, men registerer at folk med god kunnskap og som har studert resonatorer over flere år fortsatt er veldig skeptiske. Bommer man på noden, så kan det gjøre vondt værre. Det er i alle viktig at man bygger noe som er flyttbart.

150 Hz området skulle du kunne klare å knerte med rockwool alene, men det kan selvsagt hende det vil kreve mye. Og der har jo f.eks resonatorer den fordel at de er mer effektive.

Kunne godt tenke meg noen Modex Plate fra RPG (spesielt type 2), men prisen er høy. Får se hva jeg selv gjør. Har først lyst til å komme i mål med tiltakene med porøs materiale, så ser jeg etter det. Kanskje jeg vurderer å bygge eller kjøpe noe tilsvarende. I så fall fint om du går foran......
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo mye kan nok gjøres med Rockwool-plater. Men ett av de stedene jeg også ønsker å gjøre noe er i taket, og der kan jeg ikke bygge noe tykke saker, ikke mer enn 10-15 cm. Men det å satse på forskjellige typer paneler medfører absolutt en risiko ja.

Men jeg har tatt en liten avgjørelse i kveld. Jeg har egentlig kommet frem til at akustikken i grove trekk er grei. De små justeringene jeg har skissert planer om, vil nok kunne gi ytteligere forbedringer, men noen stor gevinst tror jeg ikke det gir. Jeg har imidlertid fått smaken på litt skikkelig dypbass på film, noe jeg foreløpig ikke har hatt. All kalibrering jeg har jobbet meg frem til så langt har vært konsentrert rundt musikk, og der har integrasjonen vært, om jeg får være såpass ubeskjeden, eksemplarisk; fast, dyp, kontant og sømløst til frontene. Men jeg har ikke hatt de store smellene på film, og har vel egentlig heller ikke vært denne mangelen helt bevisst. Nå har jeg koblet om litt og fått justert inn slik at anlegget spiller med to forskjellige personligheter; sømløs og korrekt bass på musikk, men mer brutalt på film.

Men brutalt nok? Njaei, det skulle vært mer headroom. Jeg har derfor tatt en sjefsavgjørelse her i kveld. Alle akustikkplaner legges på is en stund fremover, og jeg går for å bygge en klone av Rythmik F15 og bruker derfor heller mine surt opptjente kroner på dette.

Men jeg kommer nok tilbake i akustikkmodus etter hvert.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja bass må en ha.. Hadde det ikke vært bedre å solgt Rythmik`en og kjøpt 2 stk SVS PC-12 NSD i stedet? Da er du sikret god bass både på musikk og film.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller et par Ultraer i stedet?
    Rommet ditt fortjener jo det.......

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Eller et par Ultraer i stedet?
    Rommet ditt fortjener jo det.......
    Jeg turte ikke å nevne ordet ultra jeg...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *gapskratt*

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...ikke for å være uhøflig altså, men vi fortsetter utstyrsgrublerier i den andre tråden, vil gjerne beholde denne som en byggetråd...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No prob. ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det begynte egentlig med at jeg skulle rydde litt på snekkerverkstedet for å få plass til å lage et par stofframmer. Jeg har jo disse hjørnebassfellene som skulle hatt stoff på seg:
    -hj-rnefelle-jpg

Snekkerverkstedet var dessverre befolket av et gedigent bassfelleeksperiment over 2 m og nærmere 50 cm i diameter. Denne 2 m kreasjonen ble såpass uhåndterlig at jeg la hele greia på hylla. Nå trenger jeg denne hylla til noe annet, så 2-meter'n måtte gjøres noe med.

Først måtte 2-meter'n deles
    -deltr-jpg

Jeg freste ut to runde skiver som skal plasseres i hver ende av bassfellen for at den skal stå litt stødig. Disse platene holdes sammen med en snor i første omgang.
    -bfplate-jpg

-bfmedplater-jpg

Men vi kan jo ikke ha de slik, man må jo ha på stoff, sort molton selvsagt. Begynte først med å lage til en mal for den runde platen
    -bfrundstoff-jpg

Deretter klippe ut toppen og selve tuben. Dette ble trukket rundt rullen og montert sammen med knappenåler
    -bfstoff1-jpg

-bfstoff2-jpg

Så var det bare å finne frem symaskinen å sy det hele sammen.
    -bfsymaskin-jpg

Deretter ble hele satsen vrengt og tredd over Glavatuben. Etter en runde med støvsugeren ble det slik
    -bfstofferdig1-jpg

Close-up av topplaten og sømmen rundt kanten:
    -bfstofferdig2-jpg

Slett ikke ille, men jeg har fortsatt one to go, skal se hva vi får til i morgen.

Som sagt; jeg er litt usikker på hvor jeg skal plassere de, men jeg får ta en runde med målinger og se om de kan gjøre nytte noe sted.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, dette var jo rimelig bra selvmekk. Enda mer spennende kanskje er det på opplevd akustiske forbedringer du har oppmådd?

Side 47 av 51 FørsteFørste ... 7 17 27 37 43 44 45 46 47 48 49 50 51 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •