tols1s byggetråd - Side 46

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 46 av 51 FørsteFørste ... 6 16 26 36 42 43 44 45 46 47 48 49 50 ... SisteSiste
Viser resultater 901 til 920 av 1015
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg velger nok også å tro at det er selve integrasjonen eller høyttalerne og rommet som ett system. Andre konstruksjoner, elementplassering, dipol.etc. integrerer nok med rommet på en annen måte og vil kanskje ikke ha de samme problemene. I mitt rom tipper jeg det har med utfasing og gjøre, i.o.m. at dipene endret seg betraktelig en meter lenger frem.

Siden de ligger såpass høyt i frekvens skulle det være fullt mulig å får gjort noe med det, bare jeg kunne finne hvor i rommet utfasningene oppstår, eller rettere sagt, hvor må jeg sette inn tiltak for å redusere de reflekterte bølgene som gjør at det oppstår utfasinger i lytteposisjon? Mulig gulvet er et typisk område, men som du nevner orso er det jo ikke bare-bare å få gjort noe med... Mulig taket også et er sted jeg kan kikke nærmere på, der er mulighetene også mye bedre.

Hvis jeg går ut fra at utfasningene oppstår ved den samme bølgen men ved halve bølgelengden, så vil det si en differanse på avstand direktelyd vs. reflektert på ca. 1-1,5 meter. Det stemmer bra med taket, men det er for lite til å stamme fra gulvet...

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan prøvde følgende: Spill sinus toner i området hvor du har dipper. Beveg deg rundt i rommet og merk hvor det er forsterkning. Et SPL meter er selvfølgelig best å bruke. Har du dip i lytteposisjonen, vil det alltid være en tilsvarende peak et annet sted i rommet. Finner du disse punktene, så kan du peise på med bassfeller der.

Så er det mulig du også må flytte på høyttalerne og sitteposisjonen for å komme helt i mål.

Har du forresten tykke absorbenter (eventuelt reflekterende) på bakveggen? Det er viktig.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har faktisk satt på noen siniustoner og sjekket nivået rundt omkring. Og oppunder taket mellom anlegget og lytteposisjon har jeg faktisk en kraftig peak i 100 Hz-området, så dette området som jeg nevnte i forrige post var ikke tatt helt ut av løse lufta .

På bakveggen har jeg 50 mm akustikkplater, men burde kanskje hatt tykkere?

Men er det slik at en peak ett sted vil ha en tilhørende dip et annet sted? Er det noen mulighet eller tommelfingerregel for å finne eller anta hvilke peaker og diper som hører sammen?

Høyttalerne har jeg forsøkt å flytte frem på gulvet, men da går perspektivet i oppløsning, og i bredden har jeg ikke så mye å gå på. Sweetspot kan jeg også flytte litt, men igjen så går dette ut over perspektivet med mindre jeg flytter nesten en meter frem, samt at jeg rent møbleringsmessig ønsker å beholde rommet slik det er nå, både av praktiske og estetiske grunner.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja, jeg har faktisk satt på noen siniustoner og sjekket nivået rundt omkring. Og oppunder taket mellom anlegget og lytteposisjon har jeg faktisk en kraftig peak i 100 Hz-området, så dette området som jeg nevnte i forrige post var ikke tatt helt ut av løse lufta .

På bakveggen har jeg 50 mm akustikkplater, men burde kanskje hatt tykkere?

Men er det slik at en peak ett sted vil ha en tilhørende dip et annet sted? Er det noen mulighet eller tommelfingerregel for å finne eller anta hvilke peaker og diper som hører sammen?

Høyttalerne har jeg forsøkt å flytte frem på gulvet, men da går perspektivet i oppløsning, og i bredden har jeg ikke så mye å gå på. Sweetspot kan jeg også flytte litt, men igjen så går dette ut over perspektivet med mindre jeg flytter nesten en meter frem, samt at jeg rent møbleringsmessig ønsker å beholde rommet slik det er nå, både av praktiske og estetiske grunner.
    Bra at du funnet ut det med taket. Da trenger du noe tykke saker der.

50 mm på bakvegg er for lite. Det gjør nesten ingenting i bassen. Utifra bildene kan jeg ikke se at du har noe ved gulvet (kun i hodehøyde). Tykke plater langs gulvet er viktig. Disse ville jeg utgangspunktet ha laget med membran. Kanskje det holder med én som du legger ned og beholder de du har i dag overfor. Jo flere bassfeller, jo bedre blir det selvsagt. 15-20 cm plater er bra!

Ja, tror at en peak et sted fører til en dip et annet sted i samme frekvens. Finnes sikkert muligheter for å regne det ut, men jeg vet ikke hvordan. Gearslutz er nok svaret der.

Nå vet ikke om du prioriterer hjemmekino eller musikk. Til surround er sikkert plasseringen god (30 grader), men til musikk virker det som om du sitter litt for langt ifra. Du sitter muligens 38% fra bakvegg? Gjør du det og har funnet ut at det fungerer best, så burde du kanskje ha høyttaleren nærmere. Men da mister du sikkert bass.... Ikke lett det der. I utganspunktet er det dog viktig å få bra avstand til bakvegg og sitte i noenlunde likesinned trekant til musikkbruk. Forøvrig et veldig flott rom du har. Du har klart å kombinere akustiske tiltak med god interiør.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Interessante tanker!
    Men strengt tatt ligger jo dynamikken i selve musikken, (innspillingen), og ikke i rommet?

Men akkurat den dipen jeg har opptil 200 Hz er såpass bred og dyp at jeg vil tippe at det ligger noe bassdynamikk i nettopp dette området.

ok..?

Sakser denne fra wikipedia:

Dynamikk er læren om krefter og kraftsystemer som endrer et legemes bevegelse.
    Dynamikken er en gren av den klassiske mekanikken som beskriver hvordan krefter påvirker legemers bevegelse, stabilitet og likevekt. Ved hjelp av dynamikken kan vi bestemme et legemes bevegelse hvis kreftene som virker på det er kjent, eller vi kan bestemme kreftene som virker på legemet hvis dets bevegelser er kjent.

Spørsmål: Dersom dynamikken ligger i musikken, hva er vitsen med å dempe i eksempelvis 200 hz frekvensområde
    for en bestemt testtone? Dynamikken eller mekanikken MÅ jo bli påvirket av en fysisk demping i lydrommet??

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Spørsmål: Dersom dynamikken ligger i musikken, hva er vitsen med å dempe i eksempelvis 200 hz frekvensområde
    for en bestemt testtone? Dynamikken eller mekanikken MÅ jo bli påvirket av en fysisk demping i lydrommet??
    Vel, dynamikk som begrep er jo så mangt, i saken fra wikipedia er det mer snakk om mekanisk dynamikk og legemer i bevegelse. Når vi (hvertfall jeg) snakker om dynamikk her, så er det mer følelsen av attakk og opplevelsen av at man får servert det lydtrykket som er tiltenkt fra produksjonen. Det ligger mye informasjon i området fra 80-200 Hz, her finner man en del av bryskasselyden i mannsstemmer, kasselyden i en akustisk gitar og trøkket fra en stortromme. Brystkassetrøkket man kjenner på konsert og fra PA-høyttalere ligger gjerne i dette området, og det finnes de som bygger egne suber med store elementer for nettopp dette frekvensområdet. Og man vil kanskje føle at det mangler litt dynamikk i musikken dersom noe av drivet mangler eller mannsstemmer ikke har den pondusen man forventer.

Sitat Opprinnelig postet av orso
    Bra at du funnet ut det med taket. Da trenger du noe tykke saker der.

50 mm på bakvegg er for lite. Det gjør nesten ingenting i bassen. Utifra bildene kan jeg ikke se at du har noe ved gulvet (kun i hodehøyde). Tykke plater langs gulvet er viktig. Disse ville jeg utgangspunktet ha laget med membran. Kanskje det holder med én som du legger ned og beholder de du har i dag overfor. Jo flere bassfeller, jo bedre blir det selvsagt. 15-20 cm plater er bra!

Ja, tror at en peak et sted fører til en dip et annet sted i samme frekvens. Finnes sikkert muligheter for å regne det ut, men jeg vet ikke hvordan. Gearslutz er nok svaret der.

Nå vet ikke om du prioriterer hjemmekino eller musikk. Til surround er sikkert plasseringen god (30 grader), men til musikk virker det som om du sitter litt for langt ifra. Du sitter muligens 38% fra bakvegg? Gjør du det og har funnet ut at det fungerer best, så burde du kanskje ha høyttaleren nærmere. Men da mister du sikkert bass.... Ikke lett det der. I utganspunktet er det dog viktig å få bra avstand til bakvegg og sitte i noenlunde likesinned trekant til musikkbruk. Forøvrig et veldig flott rom du har. Du har klart å kombinere akustiske tiltak med god interiør.
    Jeg har ikke målt opp nøyaktig hvor lytteposisjon er i forhold til bakveggen mtp. grader etc. Det er jo også litt forskjellige teorier rundt den perfekte lyttetrekant. Noen sverger til en likesidet trekant, andre proklamerer at man skal trekke en snor mellom høyttalerne og deretter måle ut samme avstand som man har mellom høyttalerne fra midt på snoren og bort til lytteposisjon (vet ikke om dette ble forståelig...). Med den siste teorien så vil sweetspot ligge ca 1 meter frem for der jeg sitter nå. Men så er jo også spørsmålet: hvordan lytter man til musikk? Jeg er ikke typen som sitter ytterst på stolen for å analysere hver lille avkrok av innspillingen, men sitter mer tilbakelent og nyter stemningen og inntrykkene. Men det er ikke dermed sagt at jeg ikke setter pris på et analytisk lydbilde, så jeg går for en gylden middelvei. Jeg merker at perspektivet blir ennå litt skarpere definert i den teoretiske sweetspot enn i sofaen, men mellom disse to punktene er perspektive dårligere, så jeg har vel egentlig funnet et slags sekundært sweetspot.

Men når dette er sagt så vil jeg vel kanskje også innrømme at min søken etter den perfekte akustikk er like mye en hobby og tema for utforskning av både pedagogisk og akademisk interesse, for det låter jo faktisk ganske bra allerede. Men en hobby skal man jo ha

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kartlegging av frekvensfordeling

Tenkte å lage en egen post av noen målinger jeg gjorde i rommet i dag. Målet var å finne ut om det er noen spesielle steder i rommet hvor jeg har kraftig utslag ved enkelte frekvenser. Nå er det slik at absorsjon er vanskeligst i lavere frekvenser, men ned til ca 100 Hz går det relativt greit å få til slanke og integrerbare tiltak. I frekvensområdet over 250 Hz vil man kunne dempe greit med vanlig akustikkplater. Derfor har jeg sett på området mellom 100 og 250 Hz.

Ser først på veggflatene. På de områdene som er skravert har jeg et utslag på mer enn 10 dB over nivået i lytteposisjon, og har skravert med forskjellige farger for de respektive frekvensene.
    -frekv_vegger-jpg

Her ser vi at det er en ganske stor opphopning langs veggen nærmest lytteposisjon, og de fleste frekvensene har en peak her. Utfordringen her blir å få laget noe slankt som absorberer fullfrekvent ned til 100 Hz siden dette også er området for 1. refleksjon.

Så ser vi på taket.
    -frekv_tak-jpg

Kan nevne at i taket i forkant av sofaen og puffen, der hvor alle boblene slutter, er det en bjelke og det ser ut som det er en opphopning rett foran denne bjelken, og dette kommer ikke like mye i konflikt med 1. refleksjon i taket. Men det blir jo litt dumt å gjøre tiltak som er soneinndelt innenfor noen cm. Og så har jeg noe rett over sweetspot (eller dagens lytteposisjone om man vil).

Så hvordan skal man kunne få til absorbsjon som både håndterer de høye frekvensene og mellombassen ned til 100 hz uten å måtte lage 30 cm tykke saker? Jeg tenker på å lage en kombinert sak.

1) I flg. tabellen til Rockwool vil 30 mm akustikkplater absorbere med en koeffisient på 0,44 ned til 250 Hz ved montering direkte på underlaget.

2) Man kan lage panelabsorbenter som er tunet til et gitt frekvensområde, og de er ganske bredbåndet utenfor den frekvensen den er tunet til. Panelabsorbenten er en lufttett kasse hvor platen som skal resonere har en gitt vekt pr. overflate. Man har kalkulatorer for å beregne slikt mh-audio.nl - Acoustic Men en panelmasse på 3,2 kg. pr. kvm (som man finner på 4 mm huntonittplater, sånne med en glatt og en ru overflate) og en kassedybde på 5 cm får man tunet dette til 150 Hz. I praksis vil den absorbere ca 1 oktav utenfor dette området, dvs. fra 75-300 Hz dersom den fylles lett med f.eks. vanlig Glava.

Så da tenker jeg meg en løsning som dette:
    -bredb-ndabsorbent-jpg

Obs, ser nå at hullet bak akustikkplaten (gult felt) er større på tegningen enn de 2 cm. jeg tenkte så se derfor ikke så godt på målestokken. Tanken er at de frekvensene som akustikkplaten ikke tar opp, går gjennom og absorberes av panelet.

Kommentarer og andre forslag eller innspill mottas med stor takk

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må innrømme at jeg kan for lite om teoriene som satt ut i praksis her, men må si at dette er utrolig spennende og lærerikt å følge med på. Suger ivrig til meg alt av nytte for senere bruk på eget prosjekt, så dette blir spennende å følge med på! :-D Flott med grafikk og tegninger som viser problemer og løsninger satt ut i praksis!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok..?

Sakser denne fra wikipedia:

Dynamikk er læren om krefter og kraftsystemer som endrer et legemes bevegelse.
    Dynamikken er en gren av den klassiske mekanikken som beskriver hvordan krefter påvirker legemers bevegelse, stabilitet og likevekt. Ved hjelp av dynamikken kan vi bestemme et legemes bevegelse hvis kreftene som virker på det er kjent, eller vi kan bestemme kreftene som virker på legemet hvis dets bevegelser er kjent.

Ok, jeg har sikkert uttrykt meg litt klønete her, og kanskje tenker vi i litt forskjellige baner? Men begrepet dynamikk kan vel favne flere eksempler enn som så?
    For min del tenkte jeg på dynamikk i den forstand som enkelt sagt kan uttrykkes som så - forskjellen mellom de svakeste og sterkeste partier i f. eks et klassisk musikkstykke.
    Som fort kan favne den skjøre lyden fra et triangel i én sekvens, og i neste omgang et crescendo hvor pauker, blåsere og strykere jobber for fullt.

I en bisetning kan det jo samtidig nevnes at alt for mange (CD)-innspillinger lider under at musikken i de kraftigste partiene ofte er komprimert, for at ikke nivåforskjellene skal bli for store.
    Dette har visstnok en kommersiell hensikt, i den forstand som at innspillingen skal låte "best mulig" på middelmådig utstyr, ved at det slett ikke er alle gitt å ha høyttalere / forsterkeri som favner, nettopp, dynamikken som i utgangspunktet var der før innspillingen ble "manipulert".

Når du (timion) demper lyden fra diskantelementene vha å seriekoble disse med en motstand, så er vel det et stykke på vei en slags "komprimering" det også, ved at du reduserer øvre mellomtone / diskant i et høyttalersystem som da kommer ut av ballanse..
    Dermed fjerner du jo en (kanskje uønsket?) del av lydbildet, og resultatet kan fort oppleves som "dynamikkløst" og kjedelig.

Det tols1 styrer med i sine meget interessante forsøk og målinger, handler jo så avgjort om dynamikk det også, i den forstand som at denne svært ofte må "temmes" pga rommets beskaffenhet.
    Forskjellen er imidlertid at dette må gjøres på langt andre måter enn å seriekoble en motstand i en høyttaler!
    Om tols1 eksempelvis har en plagsom peak ved 30Hz, så fjerner han jo ikke denne ved å seriekoble en passende motstand med basselementet.
    Hadde det bare vært så enkelt. :?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skjønner jeg kanskje spørsmålet ditt bedre timion. Det du tenker på er hvordan man kan oppnå bedre dynamikk i lydgjengivelsen ved å dempe enkelte frekvenser i rommet? Svaret på det er at en slik dip som jeg har i lytteposisjon er forårsaket av utfasinger, dvs. at en bølge med negativt fortegn (reflektert fra en overflate) treffer en bølge med positivt fortegn (la oss si direktelyden fra høyttaleren) og det vil resultere i at lydtrykket ved den spesifikke frekvensen forsvinner. Men ved å sørge for at disse frekvensene spises opp der hvor de reflekteres, vil man oppnå det at nivået øker i lytteposisjon fordi man ikke har en negativ bølge som spiser opp den positive. En akademiker vil antagelig fnyse av beskrivelsen med positive og negative bølger, men sånn billedlig fortalt er det dette som skjer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spennende jobbing med akustikken om dagen tols1. Dette går det nok mye tid til, men trolig også verdt strevet, og som du sier så er det jo også en hobby En annen ting...vet ikke om jeg har spurt om det før, men hvilket program bruker du til skissene dine? Trenger et "veldig enkelt" tegeneprogram for å illustrere litt lett selv...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Paint? :-?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inkscape Enkelt, brukervennlig og gratis.

Joda, det er et spennende tema. Og jo mer man leser, desto mer skjønner man at det er igjen å lære. Men sånn er det vel egentlig med alt her i livet

Ja, som nevnt så synes jeg det låter bra slik det er (men det synes jeg egentlig før jeg begynte å kalibrere sub også... (kunne forresten vært artig med en second opinion )), men det er jo som nevnt en hobby og som ingeniør av sinn og utdanning så synes jeg det er interessant å sette seg inn i ny kunnskap og fysikk, eller faktisk bruke de gamle fysikkunnskapene på nye områder. Det blir et litt langsiktig prosjekt, man må jo planlegge og handle materialer, og ikke minst finne fridager med dårlig vær til å snekre.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisverdig er det uansett, at du tar deg tid til slike "sprell"!
    Alle med en viss interesse for denne hobbyen, vil jo helt klart kunne høste lærdom av det du gjør. Så bare stå på!

For egen del har jeg forsøkt å følge deg et stykke på vei via tilsvarende målinger og eksperimenter, da jeg forsøker å bli kvitt et par peaker rundt hhvis 116 og 148Hz.
    Men må se meg grundig "frakjørt" her, etter å nærmest ha snudd opp-ned på det meste. :-?
    Nå er de ikke direkte plagsomme i lyttesammenheng, men de er jo der! I alle fall "på papiret"......
    Jaja, kompromisser finnes det jo overalt.

En "second opinion" bør det vel snart være plass til?
    Det er vel deg det egentlig står på. ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal jeg være forsiktig med å komme med bastante påstander for jeg er tross alt en novise i denne hobbyen. Men lærevillig og så synes jeg faktisk det er hyggelig om andre kan få noe inspirasjon til å ta steget videre. Om mine sammensurier av teori får det resultatet som er tiltenkt vil jo tiden vise.

Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    En "second opinion" bør det vel snart være plass til?
    Det er vel deg det egentlig står på.
    Jaså? Men da tar jeg deg på ordet. Hva med førstkommende lørdag?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk tols1, viste segat det allerede lå på maskinen :-?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Takk tols1, viste segat det allerede lå på maskinen :-?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal jeg være forsiktig med å komme med bastante påstander for jeg er tross alt en novise i denne hobbyen. Men lærevillig og så synes jeg faktisk det er hyggelig om andre kan få noe inspirasjon til å ta steget videre. Om mine sammensurier av teori får det resultatet som er tiltenkt vil jo tiden vise.

Jaså? Men da tar jeg deg på ordet. Hva med førstkommende lørdag?
    Aiai, det var svar på tiltale!
    Regner med at det skal gå bra, men må sjekke med "kroko" først. Dessuten er det fler enn meg som har lyst på en visitt til Trysil, så du skal slett ikke se bort ifra at vi blir fler! ;-)
    Gleder meg!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut

Så vidt jeg vet har du ikke buss, så hvis du fyller bilen opptil et komfotabelt nivå skal vi alltids få plass

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, har ikke buss. :-?
    Men har akkurat leid en 42-seter hos AVIS!

Fleip tilside. Det var kanskje litt frekt av meg å invitere flere med på lasset uten å spørre deg først, så jeg beklager det!
    Men jeg vet jo at fler enn meg er nyskjerrige på hva du har fått til, så dermed datt det bare ut av meg.
    Har forresten fått "grønt lys" av øvrigheta her, så da kommer i alle fall jeg!
    Adresse osv tar vi over PM.
    Ser frem til å entre ditt etablissement!

Side 46 av 51 FørsteFørste ... 6 16 26 36 42 43 44 45 46 47 48 49 50 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •