tols1s byggetråd - Side 45

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 45 av 51 FørsteFørste ... 5 15 25 35 41 42 43 44 45 46 47 48 49 ... SisteSiste
Viser resultater 881 til 900 av 1015
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Forrige helg la jeg ut en guide for måling av impulsrespons, i praksis kan vi se hvordan dempetiltak påvirker refleksjoner fra vegger og tak. http://avforum.no/forum/kalibrering-...an-brukes.html

Her er en måling i kinoen uten noen akustikkplater montert
    -et_uten-demping-jpg

Her er alle akustikkplatene på plass

Hvordan tolker man så dette? Jo de toppene man ser på kurven er refleksjoner, og man ser hvordan de fleste toppene på den siste kurven er glattet ut. Det er fortsatt én topp som jeg må få gjort noe med. Den representerer 1. refleksjon fra taket, det er den toppen på ca 5.8 ms. Ellers er de fleste toppene jevnet ut med demping.

I dag har jeg kjøpt en rull med Glava for å lage bassabsorbenter av type høyballer, etter modellen til mor10:

Rockwool skal visstnok være bedre enn Glava, men den leveres ikke på rull, så da tenkte jeg å prøve med Glava først og se på resultatet.

Men før jeg begynner byggingen skal jeg lempe hele rullen inn i kinoen og ta en måling, bare for moro skyld.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mye spennende på gang oppi Trysil om dagen. Det er utvilsomt noe å hente på strategisk bruk av akustiske remedier.

Jeg håper du kan tilgi meg for at jeg tok meg den frihet å moderere innlegget ditt slik at bilde nummer to dukker opp i posten og ikke bare som vedlegg

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart mye spennende på gang her ja! Utrolig moro å forske på akustikk Utrolig hvor lite som skal til for å endre lyden til det bedre!
    Men synes du skal gå til innkjøp av en pakke 10cm markplater å prøve det i hjørnene, om du synes det fungerer bedre en de rullene kunne det jo ha vært fint med de posene fra readyacoustics ? NEST™ Corner Mount System - Ultra Sub Bass Traps Ready Acoustics, LLC - Afforadble, Durable, and Stylish Acoustic Products - Bass Traps - DIY! Solutions - Mounts - Insulation [RANCM] - $299.99 : Ready Acoustics!, Hear - Sound - Better

Jeg er iallefall overbevist om at markplatene fungerer utmerket som bassfeller!
    I mitt rom så har jeg en stor peak på 40hz, men markplatene har gjort veldig mye med det området Så dem demper ganske lave frekvenser!

synes forøvrig de hullgipsplatene jeg har i taket ble mye bedre enn når jeg brukte akustikkplater i førsterefleksjonene.
    Men er vel forskjell fra rom til rom. Du har jo ett ganske mye større rom enn meg, så da vil kanskje demping være tingen

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Det er mye spennende på gang oppi Trysil om dagen. Det er utvilsomt noe å hente på strategisk bruk av akustiske remedier.

Jeg håper du kan tilgi meg for at jeg tok meg den frihet å moderere innlegget ditt slik at bilde nummer to dukker opp i posten og ikke bare som vedlegg
    Du er tilgitt, og vel så dét. Takker

Helt klart mye å hente, jeg har aldri vært i tvil om det, men det hjelper også å være målbevisst og vite sånn omtrent hva man ønsker å oppnå.

Grumle
    De hullgipsplatene er spennende. Hvordan er egentlig funksjonen? Diffusjon, Helmhotz-resonatoraktig?

Jeg skal i første omgang lage et ruller og se. Hvor brede er de markplatene hos deg, dvs. hvor stor er trekanten den danner mot hjørnet?

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jo, de er nok tegnet inn høyere enn i virkeligheten, har ikke laget noen as-built-tegning Men de henger vel på ca 180 cm. Mener jeg leste en guide (som jeg ikke finner igjen i farten) som refererte til Dolbys anbefalinger, at de skal henge 2-3 fot over ørehøyde, og her blir det omtrentlig 180 cm. Det fungerer greit hvertfall.
    Hos meg er det 180 cm opp til midten av boksen, altså omtrent som hos deg. Jeg har selvfølgelig lest om dette da jeg ordnet det til, men husker selvfølgelig ikke nå hvor. Så vi får begge satse på at det blir optimalt :-D

Det er jo med dette området (høyde på side-og bakhøytalere) som med alt annet har jeg inntrykk av; det er ulike meninger. Jeg har ofte også tenkt på hva med gulvstående høytalere bak, eventuelt på stativ? Mener å huske at MadMan sverget til det. Hos meg har jeg mulighet til begge deler fordi jeg har denne kabelgaten. Tenker litt på det fordi Tannoy, som jeg vil ha, har bakhøytalere for veggfeste som koster 11.000,- og det er bare 3.000,- mindre enn gulvstående. Decisions.....Decisions.....

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    I dag har jeg kjøpt en rull med Glava for å lage bassabsorbenter av type høyballer, etter modellen til mor10:

Rockwool skal visstnok være bedre enn Glava, men den leveres ikke på rull, så da tenkte jeg å prøve med Glava først og se på resultatet.

Men før jeg begynner byggingen skal jeg lempe hele rullen inn i kinoen og ta en måling, bare for moro skyld.
    For ordens skyld så vil jeg bare si at disse høyballene er lagd av Rockwool plater på 1200mm i lengde. Passer akkurat fint til en høyball-omkrets, og så setter man bare flere ruller oppå hverandre :-D

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Hos meg er det 180 cm opp til midten av boksen, altså omtrent som hos deg. Jeg har selvfølgelig lest om dette da jeg ordnet det til, men husker selvfølgelig ikke nå hvor. Så vi får begge satse på at det blir optimalt :-D

Det er jo med dette området (høyde på side-og bakhøytalere) som med alt annet har jeg inntrykk av; det er ulike meninger. Jeg har ofte også tenkt på hva med gulvstående høytalere bak, eventuelt på stativ? Mener å huske at MadMan sverget til det. Hos meg har jeg mulighet til begge deler fordi jeg har denne kabelgaten. Tenker litt på det fordi Tannoy, som jeg vil ha, har bakhøytalere for veggfeste som koster 11.000,- og det er bare 3.000,- mindre enn gulvstående. Decisions.....Decisions.....
    Hadde B&W Matrix 802 som fronter og Matrix 804(gulvstående) på stativ som bakhøyttalere oppe i loftstua før. Hadde lang loftstue også bak bakhøyttalerne og sjelden har skuddene på Open Range gått lenger opp i dalstroka bakafor. Fungerte meget godt hos meg med andre ord :-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    For ordens skyld så vil jeg bare si at disse høyballene er lagd av Rockwool plater på 1200mm i lengde. Passer akkurat fint til en høyball-omkrets, og så setter man bare flere ruller oppå hverandre :-D
    Hmm, ja det var jeg egentlig litt redd for, Rockwool... Vel jeg tester med Glava. Jeg kunne selvsagt regnet på omkretsen og sikkert funnet ut at 120 cm er passe til en omdreining, men tenkte også at man med rull kunne være litt fleksibel på omkretsen, og at rullen da ville være mer praktisk enn plate. Men jeg satte den plastinnpakkede rullen i det ene hjørnet i går kveld, og fikk umiddelbart 2 dB reduksjon på dipen, så det tyder vel på at det skal kunne hjelpe uansett om det er Glava eller Rockwool.

For øvrig har jeg også kjøpt 5 cm markplater. Tanken var da og kjøre på 2 lag og prøve med plastmembran mellom lagene. Får de hvor langt jeg kommer med eksperimentene til helgen.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal bli spennende å se hva som kommer ut av dette! Spesielt når du vil prøve ut markplater sammen med Glava/Rockwool. Når du måler resultatene på hver type så skulle det jo være lett å se forskjellene som evt dukker opp. Har spesielt troen på disse markplatene...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg har rullet sammen litt Glava (jeg kunne laget et eget innlegg med gjengivelse av banning, sverting, oppklorede hender og armer, men jeg tar ganske enkelt resultatet her i stedet. Jeg har altså ikke fått testet med markplatene ennå, kun rullen med Glava. Den går altså fra gulv til tak i det ene hjørnet bak ved trommesettet, det var der jeg fikk størst utsalg, det andre hjørnet bak er det satt opp akustikkplater på skrå foran hjørnet.

Her er frekvensresponsen, grønn er uten hjørnedemping, blå er med demping:
    -273_f-jpg

Tja, vet ikke riktig hva jeg skal mene, dipen fra 100-ognoe til litt over 200 er jo like markant.

Waterfall som jo viser hvor lenge lyden henger igjen i rommet. Her uten hjørnedemping:
    -273wf_u-jpg

Med hjørnedemping
    -273wf_m-jpg

Hmm, finner egentlig ingen klar forbedring, litt jevnere noen steder men mer ujevnt andre steder.

Neste forsøk blir markplater skråstilt i hjørnene. Skal se hva jeg får tid til i morgen, i kveld er jeg lydmann for mannskoret.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, nå har jeg brukt ytterligere noen timer på eksperimentet. Denne posten blir litt "note to self", skal kommentere litt for å ha som eget notat. Jeg har også begrenset målingene opp til 600 Hz, siden det er bassen jeg jobber med nå.

En måling av høyre og venstre kanal hver for seg, rød er høyre, grønn venstre
    -3_4_h-yrevenstre-jpg

Tydelig at dipen som starter på 120 Hz stammer fra rommet mer enn utfasinger mellom høyttalerne.

Så i dag har jeg montert markplater på tvers av hjørnene, to lag á 5 cm i 60 cm bredde. Her sammenlignet med måling uten demping i hjørnene, blått er uten, rødt med med markplater:
    -3_4_med_uten-jpg

Så kan vi kikke litt på waterfall. Her uten hjørnedemping:
    -3_4_wfuten-jpg

Her med demping:
    -3_4_wfmed-jpg

Vi tar de sammen også:
    -3_4wfoverlay-jpg

Igjen er det noen frekvenser hvor det blir bedre, 40-60 Hz området er det noe ryddigere, men samtidig har det blitt verre fra 25 og opp til ca 40 Hz.

Men hvordan låter det? Det er vanskelig å sammenligne når det går litt tid mellom hver gang man finlytter, og disse markplatene har jeg ikke så behandle mer enn høyst nødvendig, nå som de står der så blir de stående. Dessuten kan man selvsagt bli forledet til å trekke konklusjoner på grunnlag av målingene. Men jeg tror det har blitt ørlitte strammere, mer punch på et vis? Chris Jones - No Santuary Here har en basslinje som jeg synes har blitt enda tydeligere nå, man hører tydeligere nå at bassisten går en halvtone ned når gubbekoret synger "Hauummmaah", dette var tidligere litt mer grøtete. Feist - Tout Doucement har en syntbasslinje som jeg nå synes er fastere enn før, og egentlig samme inntrykk, litt mer kropp eller punch?

Jeg har i tillegg prøvd å sette opp akustikkplater bak frontene, noe som reduserte dipen mellom 120-200 Hz. Så det blir nok videre eksperimenter der, jeg har også planer om å gjøre om litt på lerretmaskeringen, så jeg tipper at jeg kommer til å legge inn akustikkplater i maskeringsrammene.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her skal jeg følge med.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du nevner dipper i de forskjellige frekvensene. Jeg har ikke utført noen tester
    med måleutstyr enda, men jeg må bare spørre deg. Hører du dippene uten måleutstyret, eller må du faktisk "se disse" på skjermen før du vet at du har med en dip å gjøre..?

Hadde vært meget bra med et helt dønn ærlig svar på det. (..med tanke på at jeg om kort tid mottar diverse akustikkplater selv..)

Tar jeg min egen hjemmekino pt., -og ser det fra mine entusiastøyne, tenker jeg at det nødvendigvis ikke er kritisk med noen dipper i registret.. Jeg har utvilsomt noen av de.., men det er fortsatt fantastisk bra, og ikke minst "morsom" (du vet hva jeg mener her) lyd jeg opplever.

I utgangspunktet er det jo oppe og avgjort at alle rom med slette flater, sliter med akustikk i utgangspunktet. Jeg er derfor utvilsom når det kommer til at akustiske tiltak er godt for øret.

Så poenget.. Du måler og det virker som om du vil eliminere dippene dine.
    (Drar en parallellen ved en tidlig. tweaking i mitt frontsystems delefiter. hvor jeg bare ved å dempe diskantene med en liten 1 ohms motstand opplevde at lydbildet flatet ut og ble nemmlig "kjedelig")

Kan "fjerning" (demping) av dipper føre til at lyden blir dynamikkløs, og kjedelig?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessante tanker!
    Men strengt tatt ligger jo dynamikken i selve musikken, (innspillingen), og ikke i rommet?
    Ikke dermed sagt at en spikrak frekvenskurve er å foretrekke.

Ellers er jeg tilbøyelig til å mene at dip'er ikke nødvendigvis er plagsomme, så lenge de ikke blir for omfattende frekvensmessig.
    De fleste kan nok tåle dette langt bedre enn hva som er tilfellet for det motsatte fenomenet! (peaks).

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, utfordringen er jo litt at man ikke vet hva man savner før det plutselig er på plass... Så jeg kan vel ikke med hånden på hjerte si at jeg savner noe i det frekvensområde hvor jeg har denne dipen. Dette er jo det typiske mid-bassområde, så jeg vil tippe at jeg vil få mer punch og brystkassetrykk hvis jeg får temmet denne dippen. Men som sagt jeg savner jo ikke noe speisfikt.

Det man får på plass ved å gjøre noe med de nakne flatene i et rom, er ikke først og fremst frekvensgangen, men man får fjernet tidligrefleksjoner og du vil oppleve bedre opplevelse av perspektiv og bredde i lydbildet.

@orso: Jo jeg har brukt litt tid her, men jeg begynner egentlig å bli ganske fornøyd. Jeg skal som nevnt gjøre noe med lerretmaskeringen og integrere akustikkplater der. Deretter må jeg antagelig bygge noen Helmholtz-absorbenter for å dempe etterklangen i dypbassen fra 30 Hz og nedover. Det blir antagelig noe lurt i taket også, vi får se...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Området hvor du har dip (fra ca. 100 Hz og et stykke utover) er veldig typisk for mange høyttalere. Virker som man enten trenger svært store høyttalere eller dipoler for få å jevn kurve her.

Blir spennende å følge med videre. Skal selv gjøre tiltak med taket. Blir bl.a. nedsenket himling her.

Timion:
    Når vi snakker om dipper her, er det primært snakk om bassen. Klarer man å jevne disse ut vil det låte fyldigere, gi følelse av mer trøkk og låte mer homogent. Det blir utelukkende bedre.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er mulig det er vanlig med en dip i dette området, men jeg har målt en meter lenger frem, og der er dipen betydelig mindre. Og den påvirkes også av de nevnte akustikkplatene rett bak høyttalerne, så det er helt klart at rommet, refleksjoner og utfasinger spiller inn her. Som du er inne på så forventer jeg mer kropp og brystkassebass når jeg har fått temmet denne dipen.

Jeg har også produsert en Glava-pølse, jeg legger ved noen bilder av byggeprossessen. Den består hovedsaklig av en hønsenettingkjerne (første bilde) med Glava rullet rundt (bilde 2), og deretter hønsenetting utenpå (bilde 3) for å få til en noenlunde jevn overflate. Vel, det var hvertfall planen :-? , men denne hersens nettingen var mer umedgjørlig enn jeg først tenkte, samt at Glavaen slett ikke hadde lyst til å være rullet opp i det hele tatt. Men det som skjer nå er at jeg deler den i to på midten og setter på plater i endene (som en sonosub) og trekker den med stoff. Det bør bli et relativt greit utseende på den for at jeg i det hele tatt vurderer å ha de stående fremme.
    -lse1-jpg

-lse2-jpg

-lse3-jpg

Denne er tidligere forsøkt plassert i både høyre og venstre hjørnet bak, og målingene viste egentlig egentlig ingen revolusjon. Den opprinnelige tanken var å lage to stk og kle de med stoff så de ble litt greie å se på, men siden den var til de grader vrien å lage, så droppet jeg det prosjektet, og orket heller ikke å begynne å finlytte noe særlig for å vurdere resultatet...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Interessante tanker!
    Men strengt tatt ligger jo dynamikken i selve musikken, (innspillingen), og ikke i rommet?
    Ikke dermed sagt at en spikrak frekvenskurve er å foretrekke.

Ellers er jeg tilbøyelig til å mene at dip'er ikke nødvendigvis er plagsomme, så lenge de ikke blir for omfattende frekvensmessig.
    De fleste kan nok tåle dette langt bedre enn hva som er tilfellet for det motsatte fenomenet! (peaks).
    Heh, vi må ha tastet samtidig for jeg så ikke innlegget ditt før nå...

Jeg vet egentlig ikke hvordan en rak frekvenskurve låter, og vi skal jo ikke henge oss totalt opp i frekvenskurver heller. Men akkurat den dipen jeg har opptil 200 Hz er såpass bred og dyp at jeg vil tippe at det ligger noe bassdynamikk i nettopp dette området. Samtidig er det i her man fort kan føle at lyden blir pågående og rumlete dersom man har en peak i stedet. Når vi skrur lyd for koret er det i regionen rundt 200 Hz vi ofte må dempe en del for at det ikke skal lyde grøtete i salen, særlig basstemmene kan virke påtrengende og overdøvende.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Området hvor du har dip (fra ca. 100 Hz og et stykke utover) er veldig typisk for mange høyttalere. Virker som man enten trenger svært store høyttalere eller dipoler for få å jevn kurve her.
    Det er jo ikke høyttalerne, men rommet som typisk er problemet i dette området

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Det er jo ikke høyttalerne, men rommet som typisk er problemet i dette området
    Tja, det spørs vel hvordan man ser på det. Rommet alene eller hvordan høyttalerne opptrer i rommet. Kikker man på mange målinger, ser man utrolig mange sliter med dette området. Da velger jeg å tro at det egentlig handler om en svakhet med høyttalerne og deres evne til romintegrering. En av grunnene tror jeg er gulvrefleksjonen som er vanskelig å gjøre noe med, men dette kan jeg for lite om.

Side 45 av 51 FørsteFørste ... 5 15 25 35 41 42 43 44 45 46 47 48 49 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •