tols1s byggetråd - Side 44

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 44 av 51 FørsteFørste ... 4 14 24 34 40 41 42 43 44 45 46 47 48 ... SisteSiste
Viser resultater 861 til 880 av 1015
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av sorzy
    Jeg hater kontaktlim fra liming av hjul til modellbiler som var noe griseri. Kom du litt skeivt ut var løpet kjørt, hehe. Ikke sant Scrooge
    Been there, done that!
    Men så kom heldigvis lynlimet på banen, i kombinasjon med utspekulert dekklimingsutstyr.
    Akk ja. Det var tider! Og en slags musikk var jo det også, når en 3,5ccm modellbilmotor passerte 40-tusen omdreininger! I alle fall i mine ører! 8)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sorzy
    Haha, det der har jeg da hørt før... i en annen tråd
    Jaså gitt?

Men det er vel nesten blitt et prinsipp nå 8)

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, da er vi et stykke på vei. Trekking av rammer begynner å bli rutine nå.

-nyrammer5-jpg

9 stk ferdig
    -nyrammer6-jpg

Close-up av hjørnet, synes dette ble ganske bra. Det blir jo 3 lag med stoff akkurat ytterst i hjørnet men det har ingen praktisk betydning.
    -nyrammerhj-rnecu-jpg

Rammene monteres med borrelås. Dette sitter mer enn godt nok og samtidig er de greie å få av dersom det skulle bli behov. Tenker da også på mulig rømningsvei ut av vinduet. Pga. gulv- og taklister måtte det bygges ut litt.
    -nyrammermont-jpg

Og etter montering ble det slik
    -nyrammerferdig1-jpg

Er ganske fornøyd. Symmetrien er fortsatt ikke ideell, lyskjeglene fra spotene er skjevt fordelt. Men dette lar seg justeres ved å flytte litt på høyttalerne og skyve hele feltet litt mot venstre.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effektivt og peeeene brettekanter. Slik liker vi. Spørsmål: Jeg vet at akustikkmattene bør monteres med samme avstand fra vegg som de er tykke. Hvordan fikset du det? Jeg sliter med å finne en god løsning der da jeg primært ikke kjøpte brede nok glattkantlister.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, jeg har gått ut fra at man fint kan montere de tett på vegg. Hvis man ser på tabellen til Rockwool Akustikkplate :: Byggisolering :: Produkter :: AS Rockwool så er det først og fremst under 500 Hz at avstanden fra underlaget har noen betydning for absorbsjonen. Man kunne jo gå ned til 30 mm plater og montere de 30 mm fra veggen, mulig dette kanskje gir like god absorbsjon som 50 mm montert rett på vegg?

Ang. bretten i hjørnet så har jeg forsøkt flere varianter, dette er nok den minst "klumpete" løsningen. Synes også det ble fint med avrundede kanter, de får et ganske mykt uttrykk.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De nye rammene ble veldig fine, og de ser bra ut med avrundet kant. Tar nok med meg det tipset til bygging av egne rammer Og symmetrien ser fin ut den, la ikke merke til noen skjevhet fra lys fra spotter før du nevnte det selv!

Men nå har jeg kommet litt i tvil om rammene jeg selv skal ha bak stolene på plattingen, mellom de to søylene som kommer der. Kan det være en ide å lage rammer med diffusorer der? Er litt redd for å overdempe siden det blir moltonrammer rundt hele rommet. Diffusorene har jeg tenkt å lage selv, med stående og liggende kvadrater av listverk i forskjellig dybde. Vet at det kan være vanskelig å gi råd om dette, men kanskje du har noen synspunkter her?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det Hunsbedt. Jo det ble bra.

Ja, man kan fort komme til å overdempe, men rammene i seg selv demper ikke noe særlig. Jeg fyller bare den midterste raden med akustikkplater mens resten er kun rammer med stoff.

Du har kanskje kikket på kinoen til homecinema? Han har stoff rundt hele men det er bare deler av rommet (hjørnene, rett bak høyttalerne i front og rett bak lytteposisjon tror jeg, men dette kan sikkert homecinema forklare selv) som er dempet med akustikkplater. Hvis du regner litt og finner en rammestørrelse som gjør at alle blir like store, så kan du fylle en del av de med akusikkplater og feste de med borrelås, så kan du prøve deg frem og flytte rundt på rammene for å finne best resultat. Jeg mener å ha lest at en tommelfingerregel er 1/4 - 1/3 av veggflatene er passe å dempe.

Hva som er best av diffusorer og absorsjonsplater vet jeg egentlig ikke, men i følge den siste akustikkartikkelen i Hjemmekino, så ga absorbsjon bedre frekvensgang enn diffusor. Mulig at en kombinasjon av diffusjon og absorbsjon er en god idé?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå hadde jeg tenkt å fylle noen av rammene med akustikkplater, men jeg har lurt litt på hvor mange av rammene jeg skal ha til dette, så tommelfingerregelen du nevner var nyttig kunnskap, og nytt for meg

Grunnen til at jeg lurer litt på dette med demping bak kontra diffusorer er en bok jeg har som skriver litt om dette (Home Theater for Everyone- Second edition (Robert Harley) der det blir hevdet i et lite avsnitt at frontveggen bør dempes godt mens bakvegg gjerne kan virke som diffusor. Nå kan det nevnes at dette var i den tiden man bare brukte to bakhøyttalere, og ville få hjelp av bakvegg til å spre lyden. Jeg har jo tenkt å bruke seks surroundhøttalere (to på hver sidevegg bak), så lyden vil jo bli spredt godt nok...

Ikke har jeg noen måleresultater å forholde meg til heller, og siden hvert rom brukt som hjemmekino vil ha en totalt forskjellig frekvensgang, blir det nok litt prøving og feiling før man finner ut av ting. Siden absorbsjon gir bedre frekvensgang enn diffusor kan det vel være greit å prøve først med det, for senere å evt bytte ut med diffusorer hvis rommet blir overdempet...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det kan være lurt å prøve seg frem, begynne litt forsiktig og øke på til man synes det låter bra. Men litt målemuligheter er heller ikke dumt å ha, hvertfall når man skal kalibrere subwoofer(e). Og lage diffurorer som du nevner er jo litt jobb også, men jeg har også hørt om den teroien du nevner, så det kan godt hende at diffusorer egner seg godt på bakveggen.

I kveld har jeg lekt meg litt på eksperimentstadiet med akustikkplater som bassabsorbenter.

Men jeg har lyst til å vise frem disse to grafene først. Det er igjen dette trommesettet (som for øvrig snart ikke har plass lenger, hvertfall ikke hvis jeg skal fylle kinoen med bassabrorbenter...). Jeg har laget en strikkanordning som holder på plass en bit med Biltema dempematte på undersiden av trommene i tillegg til at overskinnet er dempet med "drummufflers". Waterfall-plottene viser altså etteklangstid, desto lenger frem kurven ligger, jo lengre etterklang. Det er ønskelig å ha en noenlunde jevn etterklang over hele frekvensområdet.

Dette er før demping av undersiden
    -73wf1-jpg

Dette er etter demping av undersiden
    -73wf2-jpg

Se på området rett over 100 Hz, rundt 200 og ved ca 400. Ganske stor forskjell, og dette hører man jo også klart og tydelig ved at trommene synger lenge etter at lyden fra høyttalerne har stoppet. Dessuten, da jeg målte dette hadde jeg 3 akustikkplater liggende på skrå i ca 45 graders vinkel fra gulvet og opp mot veggen bak.

Så altså til bassabsorbentene i hjørnene. Igjen ser vi på etterklangstiden, siden frekvensgangen ikke endrer seg nevneverdig.

-73wf3-jpg

Hvis vi sammenligner denne siste med den blå lenger opp, så ga altså skråstilte plater ved gulvet bedre resultat enn i hjørnene, men hjørneplasseringen hjalp også noe i forhold til å ikke ha noe.

Kan ta med frekvensgangen også. Samme målinger som nevnt over, den blå er akustikkplatene langs gulvet mens den lys lilla er hjørneplassering.
    -73_1-jpg

Skal også nevne at jeg ikke har hatt akustikkplater i den midterste raden på bakpanelene ennå.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For senere referanse så legger jeg inn målinger tatt etter at den midterste raden i panelene er fylt med akustikkplater.

-73wf4-jpg

Sammenlignet med den lilla i posten over så er det ørlittegranne lavere etterklangstid fra 400-500 Hz og oppover men egentlig bagatellmessig, mens litt over 30 Hz har jeg i stedet fått litt lengre.

Det jeg bør få bukt med er nok det som ligger under 30 Hz. Det spørs om jeg må inn med tyngre skyts, en tunet Helmhotz-sak kanskje... Samt generelt bedre frekvensrespons fra 110-250 Hz, sliter med en dip der.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet brukes også av mange for å få et "større" lydbilde med masse "klang", noe som du vet jeg er motstander av, men det er selvfølgelig en smakssak. (Så lenge man ikke kaller dette naturtro og ærlig lyd ).

Høyballene ville nok gjort seg veldig godt hos deg, da de tar mye mer enn vanlige akustikkplater. Skulle ikke forundre meg om du får dratt opp dippen på 100-250 betraktelig med 2 stk. i hvert hjørne bak opp til taket. Har du plass foran, så ville jg plassert de der, eller lagd 2 stk. til der.

Skal du ned i 30Hz, så er det nok Helmholtz som gjelder ja. Blir da ganske store kasser, som bør stå i hjørnene. Har du målt hvor disse frekvensene booster? Er det hjørnene, eller oppunder taket, eller midt på bakvegg som hjemme hos meg?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, der sier du noe, jeg burde selvsagt måle hvor de lave frekvensene bygger seg opp.

Jeg skal gå til innkjøp av markplater og teste litt. Ut fra tidligere målinger ser det ut til at noe mer behandling av frontveggen bak høyttalerne kan hjelpe litt også. Som kjent så er jo ikke hjørnet foran ved frontveggen det akustiske i hjørnet i rommet.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spennede målinger du har gjort. Det ryktes jo at demping i tak er meget effektivt. Har du vurdert å prøve ut i tak?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det har jeg helt klart planer om. Da blir det antagelig nedsenket med 5 cm, dvs. at de vil bygge til sammen 10 cm ned fra taket. Mulig at jeg går for 30 mm plater i stedet for 50 mm til dette. Men jeg vil nok ikke dempe for mye, kun 3 plater eller noe slikt i hver takflate, er redd det kan bli for mye også.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja, det har jeg helt klart planer om. Da blir det antagelig nedsenket med 5 cm, dvs. at de vil bygge til sammen 10 cm ned fra taket. Mulig at jeg går for 30 mm plater i stedet for 50 mm til dette. Men jeg vil nok ikke dempe for mye, kun 3 plater eller noe slikt i hver takflate, er redd det kan bli for mye også.
    Hvis det er i førsterefleksjonene i taket du skal dempe, så ville jeg brukt min. 50mm. Gjerne med litt avstand som du sier. Dette demper mer jevnt nedover i frekvens (selv om det ikke tar bassen da).

Jeg bruker 3 rader med 100mm foran hos meg, så 50mm et par rader i taket og så 30 mm bakover over lytte posisjon. Dette er jo på grunn av takkonstruksjonen min da, og det er ikke vanlig å bruke så mye demping kanskje :-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er førsterefleksjon fra frontene jeg ønsker å dempe. Mulig det er klokt å bruke 50 mm og senke de tilsvarende, jeg kan tåle 10 cm. Og jeg blir ikke heeelt fornøyd med bassresponsen egentlig, synes fortsatt det er litt rumlete...:-? .

I går kveld satte jeg på noen testtoner i området 100 - 200 Hz og spaserte litt rundt. I 1. refleksjon i taket fra center hadde jeg en voldsom peak på 100-110 Hz, det samme i hjørnene bak. Så jeg skal lage en panelabsorbent som tunes rundt 100-120 Hz og henge opp i taket mellom 1. refleksjon fra frontene. Da får jeg tre likt utseende paneler i taket, og så skal jeg lage noen høyballer til hjørnene. Jeg er forresten usikker på om det egentlig er plass til en slik høyball bak ved trommesettet, men vi får se.

Og for øvrig har jeg regnet litt på absorbsjon ved bruk av forskjellige materialer, og det ser ut til at en høyball av vanlig Glava/Rockwool plassert klin inni hjørnet absorberer bedre ned til 70-80 Hz enn en skråstilt markplate, mens markplaten har bedre absrobsjon nedover. Vurderer også å snekre og tune Helmholtz-kasser a´la Svanå til 20-30 Hz området. Bør jo egentlig være en smal sak for teorien er jo enkel.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers la jeg inn en sak i den andre tråden i går, men legger den inn her i stedet siden det strengt tatt passer bedre her.

Jeg har lekt meg litt med Porous Absorber Calculator V1.56 i det siste. Og så la jeg inn frontveggen, bare sånn for moro skyld. Vi snakker da om 20 cm med Glava og med en avstand til yttervegg på 150 cm. Dette er absorbsjonskarakteristikken jeg fikk:
    tols1s hjemmekino. Ny kalibrering-absfrontvegg-jpg

En dipp på 100 hz og 200 hz. Dette skulle vel da bety at disse frekvensene blir absorbert mindre enn de øvrige, og derfor kan man anta at de stående bølgene som måtte finne på å oppstå ved disse frekvensene (jepp, jeg har en romnode på ca 100 hz i lengderetningen) vil kunne medføre utfasing og dip i frekvensgangen?

Skal vi ta en titt på en frekvenskurve uten at subene er justert inn? Den grønne kurven er altså kun frontene som spiller. Synes det passer merkelig godt med absorbsjonskrakteristikken. Dette kan ikke være tilfeldig?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tid til å se noe film Thorstein? Synes det er fryktelig mye akustikk dilemmaer for tiden. :-D Kanskje du skulle prøve en anti-mode 8033C eller en SVS AS-EQ1 for å få kontroll på rumlebassen..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, joda jeg ser mye film og hører på musikk. Det blir ikke så mye i hverdagen riktig nok, da har vi nok med å holde ungene i gang med kjøring hit&dit, lekser, og mat ska'rem ha osv. Men man sitter jo å grubler og surfer litt innimellom.

Men jeg synes strengt tatt dette er litt artig også, så hvis jeg kjøper en boks for å gjøre jobben så blir jeg jo arbeidsledig

Side 44 av 51 FørsteFørste ... 4 14 24 34 40 41 42 43 44 45 46 47 48 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •