tols1s byggetråd - Side 43

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 43 av 51 FørsteFørste ... 3 13 23 33 39 40 41 42 43 44 45 46 47 ... SisteSiste
Viser resultater 841 til 860 av 1015
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Da har jeg så vidt begynt på de nye akustikkrammene. Området mellom høyttalerne bak er på ca. 280 cm og det er 208 cm mellom gulv og spotkassen. Dette feltet deles i 3 i bredden og høyden, det blir altså 9 nye rammer. De tre midterste i horisontalplanen fylles med akustikkplater mens de øvrige forsøker jeg å la være uten akustikkplater inntil videre.

De forrige rammene laget jeg ved å gjære i hjørnene og bruke stiftepistol. Det fungerte veldig greit men disse rammene blir litt annerledes, siden lektene brukes på høykant slik at de dekker mesteparten av platenes tykkelse. Derfor ble det skruer og lim i stedet.
    Ja, jeg må også nevne at jeg har ryddet på verkstedet i dag, så mesteparten av dagen gikk med til å bære platekapp og sagflis. Tror det ble nærmere 10 bæreposer med sagflis, småkapp, listehjørner, "hull" etc.

Det ble derfor ikke tid til å lage mange rammer, er oppe i 5 stk nå. Disse ligger litt i press for å se om det er mulig å få rettet de opp litt. De ble svakt vindskjeve (pga. ørliten skjevhet på saga), men dette har antagelig ingen praktisk betydning, siden de rettes opp ganske lett ved montering.

Når alle rammene er ferdig skal jeg ta en runde med fresen for å runde av kantene slik at de blir litt mykere i formen.

EDIT: har modellert litt i SketchUp:
    -kino_nye_paneler-jpg
    Så forskrekkelig bra da!
    Men, du har vel strengt tatt tegnet side- og bak-høyttalere i overkant høyt plassert i forhold til "reglementet"?
    Pirkemodus: For som det vitterlig heter seg, så skal jo disse monteres ca 160cm over gulvet? /pirkemodus.

Ellers så ser det jo ut til at du har både armer og bein (og hodet!) i god behold, og godt er jo det!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, de er nok tegnet inn høyere enn i virkeligheten, har ikke laget noen as-built-tegning Men de henger vel på ca 180 cm. Mener jeg leste en guide (som jeg ikke finner igjen i farten) som refererte til Dolbys anbefalinger, at de skal henge 2-3 fot over ørehøyde, og her blir det omtrentlig 180 cm. Det fungerer greit hvertfall.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Og enda bedre kan det vel funke, om du senker dem litt?
    "Testing, testing, 123" ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det blir et senere prosjekt. Ulempen da er at koblingsboksen blir synlig, den er nå rett bak høyttaleren, men hvis jeg senker de 15-20 cm vil boksen komme til syne i overkant av høyttalerne. Frister ikke sånn umiddelbart... :-?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, det kan jeg jo godt forstå!
    Og skal man virkelig legge sitt ansikt i alvorlige folder, så tror jeg nok at det strengt tatt har lite å si?
    Om det allikevel skulle vise seg nødvendig, så går det jo også an å vinkle de en tanke nedover?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo en lett vinkling kan sikkert ha en effekt. Vi får se. Skal først gjennomføre denne rammeplanen og bygge om maskeringen i fronten og rundt lerretkassetten.

Deretter bassfeller, jeg grubler fortsatt litt på hvilken løsning som gir best effekt; høyballer a'la mor10 eller skråplater i hjørnet? Har vel kommet frem til at Rockwool Markplater skal ha større effekt enn Akustikkplater pga tettheten.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo en lett vinkling kan sikkert ha en effekt. Vi får se. Skal først gjennomføre denne rammeplanen og bygge om maskeringen i fronten og rundt lerretkassetten.

Deretter bassfeller, jeg grubler fortsatt litt på hvilken løsning som gir best effekt; høyballer a'la mor10 eller skråplater i hjørnet? Har vel kommet frem til at Rockwool Markplater skal ha større effekt enn Akustikkplater pga tettheten.
    Prøv markplater! Har ikke hørt noen som har testet dette, så hadde vært veldig spennende om du testet det....

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har nok landet på markplatene. Men de er jo ganske stive så en type høyballe-løsning som dine blir litt jobb siden jeg da må splitte de opp i striper for så å montere de rundt en slags mal (jeg har en plan klar for en slik konstruksjon). Men jeg skal teste skråstilt i hjørnet først for å se på effekten, kanskje lage noen stofframmer som passer til disse nye rammene for å få en helhet.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Prøv markplater! Har ikke hørt noen som har testet dette, så hadde vært veldig spennende om du testet det....
    Se denne posten http://avforum.no/forum/1402582-post211.html i Grumle sin tråd:
    Sitat Opprinnelig postet av Grumle
    4stk 10cm markplater øverst i hjørnet der, fungerer utrolig godt som bassfeller! Blir STOR forskjell fra å sette akustikkplater fra rockwool på samme måten!!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja, den har jeg ikke fått med meg.

Fritt etter Zappa:
    -Thanks to freddie, Im an acoustic spastic

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen årsak!

Andre ting Mr Z synger om i den sangen får du ikke skylde på meg om du blir inspirert av...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ingen fare

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har nok landet på markplatene. Men de er jo ganske stive så en type høyballe-løsning som dine blir litt jobb siden jeg da må splitte de opp i striper for så å montere de rundt en slags mal (jeg har en plan klar for en slik konstruksjon). Men jeg skal teste skråstilt i hjørnet først for å se på effekten, kanskje lage noen stofframmer som passer til disse nye rammene for å få en helhet.
    Hva med å kutte platene i trekanter og plassere de oppå hverandre, gjerne fra gulv til tak? Noe ala bildene til Orso i denne tråden: Bassfeller med membran

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, den tanken har også vært tenkt ja.

Skal man følge resonnementet til lowQ i den tråden (takk for linken forresten), så ville en enda bedre løsning være å skråskjære platenes langside i 45 grader og trekke hver plate med plast, og derved legge de lagvis inn mot hjørnet slik at man får en konstruksjon som formmessig likner orsos men at platene i stedet har selve flaten ut mot rommet/inn i hjørnet?

Note to self:
    Har forresten også notert denne tråden Lage 2 bassfeller(tube) om bassfelle. Må leses nøyere ved anledning.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man følge resonnementet til lowQ i den tråden (takk for linken forresten), så ville en enda bedre løsning være å skråskjære platenes langside i 45 grader og trekke hver plate med plast, og derved legge de lagvis inn mot hjørnet slik at man får en konstruksjon som formmessig likner orsos men at platene i stedet har selve flaten ut mot rommet/inn i hjørnet?
    Enig. Mulig det gir god effekt å lime platene sammen med f.eks. våtromsmembran? Han påpeker jo at plasten bør ligge helt inntil dempende materiale. Hvis man ikke limer de sammen med et fleksibelt og lufttett lim må man ha noe annet som holder det hele relativt stramt sammen. Poenget med plasten er ihvertfall at det må være en lufttett hinne med dempemateriale like bak.

Jeg har 3 pakker med 10cm akustikkplater liggende med planer om å lage en bassfelle i helgen. Hadde opprinnelig planlagt å bruke Orso's metode med å stacke de, men kanskje jeg nå skal skråskjære sidene, lime de sammen med smøremembran og kle med molton? hmm...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kunne kanskje også bruke kontaktlim-på-sprayboks og lime plasten til overflaten på plata. Smøremembran høres utrolig klinete ut.

Edit: kom på bedre tanker

Edit 2: Her har jo faktisk henning_peders på sentralen beskrevet akkurat denne løsningen:

Sitat Opprinnelig postet av henning_peders
    En annen løsning kan jo være å plassere plater vertikalt (alle med membran). Skråskjære hver av dem så at de ligger inntil veggen. Litt jobb i kappingen kanskje. Mindre og mindre bredde på platene innover mot hjørnet. Denne fellen vil typisk gi bedre demping på horisontale bølger? Kanskje trenger man bare membran på de ytterste platene, siden arealet på de innerste vil bli ganske lite?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hater kontaktlim fra liming av hjul til modellbiler som var noe griseri. Kom du litt skeivt ut var løpet kjørt, hehe. Ikke sant Scrooge

Tipper uansett begge deler funker utmerket. Har troen på dette her og drar vel ut i morgen og sikrer meg et spann smøremembran så får vi se...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, ja man er liksom stuck når det først får kontakt. Er vel kanskje derfor det heter "kontaktlim"... Men med plastfolie så er det jo ikke så mye som kan gå galt egentlig, så lenge man er noenlunde stø på lanken og holder seg unna de verste stormkastene når man holder på.

Du får rapportere tilbake hvordan det går da. Siden du ikke har din egen tråd så kan du gjerne legge det inn her

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får rapportere tilbake hvordan det går da. Siden du ikke har din egen tråd så kan du gjerne legge det inn her
    Haha, det der har jeg da hørt før... i en annen tråd

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Presset øker...........

Side 43 av 51 FørsteFørste ... 3 13 23 33 39 40 41 42 43 44 45 46 47 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •