tols1s byggetråd - Side 42

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 42 av 51 FørsteFørste ... 2 12 22 32 38 39 40 41 42 43 44 45 46 ... SisteSiste
Viser resultater 821 til 840 av 1015
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takker bergli Joa, synes det går greit med rammer og stoff nå, men jeg er jammen glad jeg investerte i elektrist stiftepistol. Hadde en kjapp oppsummering og det er gått ca 2500 stifter :shock:

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Takker bergli Joa, synes det går greit med rammer og stoff nå, men jeg er jammen glad jeg investerte i elektrist stiftepistol. Hadde en kjapp oppsummering og det er gått ca 2500 stifter :shock:
    Hehe, da tar jeg med meg det tipset før jeg setter i gang med mine plater. Har nå en stiftepistol som man må slå mot materialet for at den skal fungere. For det første, blir det unøyaktig. For det andre drar man på seg stiftepistol-arm etter 15 stifter

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan anbefale den de har på Clas, hvertfall så lenge du skal stifte i ganske myke materialer som treverk o.l. På MDF-plater ble den for spe, stiftene bare krøller seg og jeg vet heller ikke om den takler kraftigere stifter.

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gisp! SÅ mange stifter! Det høres stivt ut. Du kan opprette en stiftelse nå. Jaja, vet den var knusktørr, hehe.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En stiftelse ja? Bare det ikke blir en scene av det... 8)

Er det noen som tar den mon tro?

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he he..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Er både enig og uenig. Det er ikke symetrisk slik det står nå. MEN, hvis du flytter de to sideplatene slik at de møtes og lager kun en liten ny plate som dekker firkanten som da gjenstår slik at den flukter med nederste kant av de to sideplatene, da vil du få en symetrisk men fin løsning (jeg har hele tiden likt puslespill effekten i platene dine veldig godt).
    Håper du skjønner hva jeg mener.
    Og nesten slik ble det men jeg tok den litt videre.
    -bakrammer1-jpg

Laget to nye rammer for å fylle opp mellomrommet. Her er emnene til en kappet til, liten kvalitetssjekk før jeg kappet resten og stiftet de sammen.
    -bakrammer2-jpg

Så ble det slik. Dette ble en nedskalert utgave av den store på venstre sidevegg.

-bakrammer4-jpg

-bakramme3-jpg

Dette ble da ikke så værst? Det ble noe bedre symmetri men vinduene gjør allikevel at det hele ser skjevt ut. Allikevel, senter på rammen er på senter av vinduet, som faktist også er midt mellom høyttalerne og midt på lerretet.

Skal prøve å få lagt opp noen nye bilder på minhjemmekino i løpet av kvelden også.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -bakramme3-jpg

Dette ble da ikke så værst?
    Det ble veldig bra spør du meg :-D

Har lyst til å lage slike til min egen kino (men med min byggefart vil RuneW være ferdig i god tid før meg 8) ) Så time will show.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var jo helt topp.
    Kommet noen lengre på det andre prosjektet ditt?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så meget bra ut
    Spennende det bildet du jobber med på frontveggen også - en original vri!

Gratulerer så mye med avsluttet rombygging, nyt det og bruk det!
    (påtrengende behov for utstyrsbytte får du ta når den tid kommer... )

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg i kveld lest ca. 25 sider av tråden din, (i tillegg til at jeg har fulgt den fra starten av) uten å finne ut hvilke høyttalerterminaler du har brukt til bakhøyttalerne.
    Lyst til å fortelle? Var på Biltema en tur i går, men deres terminaler er for store til å passe inni Elko-boksene mine.....

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk folkens. Litt rart å sette Ferdig! i tittelen Koser meg voldsomt her nede i hulen nå. Har akkurat sett Valkyrie, men guttungen sendte en tekstmelding og klagde på bassen (igjen...) Tror neste lydisoleringsprosjekt må bli rommet hans...

Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Det ble veldig bra spør du meg
    Takker. Lyset er jo utrolig avslørende, i tillegg til at det faktisk blir enda tydeligere på bilder enn i virkeligheten. Det er noen ujevnheter i stoffet, men ikke så ille som det kan se ut på bildene.

Jeg har litt problemer med å skille på selve byggetråden og utstyrstråden men tenkte at nå som selve rommet strengt tatt er ferdig, så får jeg fortsette videre utvikling i utstyrstråden. Kommer til å oppdatere om bildeprosjektet der. Har ikke kommet lenger på det i dag.

Jeg synes for så vidt også at den siste akustikkrammeløsningen ble bra, og puslespilløsningen ble også artig selv om det jo ikke endte opp helt etter planen. Symmetrien blir ikke perfekt uansett hva jeg gjør så jeg tror dette er så bra det kan bli.

Sitat Opprinnelig postet av Pirium
    Nå har jeg i kveld lest ca. 25 sider av tråden din, (i tillegg til at jeg har fulgt den fra starten av) uten å finne ut hvilke høyttalerterminaler du har brukt til bakhøyttalerne.
    Lyst til å fortelle? Var på Biltema en tur i går, men deres terminaler er for store til å passe inni Elko-boksene mine.....
    Synd du ikke fikk lønn for strevet, da Men det er ikke så rart om du ikke fant svaret. Saken er at jeg droppet hele terminalløsningen og har ganske enkelt plassert veggboksene bak høyttalerne og skrudd kabelen direkte i høyttalerterminalen. Hvorfor gjøre det vanskeligere enn nødvendig

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer så mye med helt ferdig rom. Høres fint ut at du storkoser deg nå, dette har du nok sett frem til lenge.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det er rart med det, så lenge man holde på så ser man frem til å bli ferdig. Nå som det er ferdig er det selvsagt fryd&gammen men samtidig er det noe med at "veien er målet" på et vis. Det klør liksom litt i fingrene.

Våre to sønner har blitt mer populære i gata nå, det er visst mer stas å spille PS3 her enn hos naboen

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempetøft! Får litt sånn "moderne interiørkunst"-følelse av det symmetriske puslespillet bak sofaen. Synes faktisk det ble kult at overflaten har en synlig struktur når lyset faller slik det gjør.

Ser jo også at måten å bygge rammer på minner om det jeg har gjort i min kino, så jeg kjenner de fleste utfordringene. Stilig at det fungerer med å "bare" gjære og stifte hjørnene. Jeg boret og skrudde, men regner med at når du spenner opp stoffet, så er det med på å holde formen på platene.

Ellers kunne det vært moro om du tok en komplett bildeserie av hele rommet, slik at man får helhetsfølelsen. :-)

Vel blåst!

Newcomer O'bello sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grattis

Hehe, det er rart med det, så lenge man holde på så ser man frem til å bli ferdig. Nå som det er ferdig er det selvsagt fryd&gammen men samtidig er det noe med at "veien er målet" på et vis. Det klør liksom litt i fingrene.
    Grattis med ferdigstillelse, ser kjempebra ut - håper ikke fotomontasjen er langt unna!

Skummel greie den skapertrangen. Ufattelig mye mer moro å bygge kino enn bad eller kjøkken - du kunne kanskje trenge en liten kino i uteboden også? Nei, nyt skaperverket!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gratulasjonene

Roffe: gjære+stifte fungerer helt strålende, 3 stifter på hver side holder lenge. Jeg måtte demontere en av de gamle rammene for å få nok lekter til det siste puslespillet bak sofaen, og det måtte faktisk en del kraft til for å få det fra hverandre. Og selvsagt vil jo stoffet holde det ytterligere på plass, ja.

O'bello: Skapertrangen er jo der men det blir nok en stund til jeg starter på et nytt prosjekt av denne størrelsen. Men det har jo vært artig også. Å kunne trekke seg tilbake i hulen med et glass vin, litt musikk eller en film er bare en drøm. Det er for øvrig ikke flere rom igjen i huset nå heller så det begrenser seg helt av seg selv. Det som faktisk er høyaktuelt er en utgangsdør fra verkstedet.

Bildemontasje kommer kanskje etter hvert, men det ligger en del bilder på minhjemmekino. Skulle absolutt hatt litt mer vidvinkel på kameraet.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg har egentlig ikke slått meg helt til ro med usymmetrien som disse vinduene skaper. Jeg er heller ikke helt fornøyd med frontveggen og innkassingen av lerretet. Og noen målinger viser at jeg kunne hatt en annen form for isolasjon i frontveggen (som jo er akustisk gjennomsiktig i lavfrekvensområdet). Tankene går da i retning av å fylle reisverket i området bak høyttalerne delvis med akustikkplater. Har også lest at bass dempes mer effektivt jo høyere tetthet isolasjonsplatene har What type of Rockwool to use for Bass Traps? - Gearslutz.com. Markplater kanskje?

Så jeg går med tanker om å gjøre om på akustikkplatene. Den foreløpige planen går ut på å bygge en heldekkende gulv-tak sort felt mellom bakhøyttalerne. Dette feltet fylles delvis med akustikkplater. Ja kun delvis, man vil jo ikke overdempe.

Lurer også på å bytte ut puslespillet på den ene sideveggen med paneler som er like de på den andre veggen. Dette også for å bedre den visuelle symmetrien.

I hjørnene bak kommer jeg antagelig til å lage runde bassfeller basert på en forenklet utgave av denne patenten.

Så der var tankene ute av sekken. Det legger jo litt press på å gjennomføre det... :-?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg så vidt begynt på de nye akustikkrammene. Området mellom høyttalerne bak er på ca. 280 cm og det er 208 cm mellom gulv og spotkassen. Dette feltet deles i 3 i bredden og høyden, det blir altså 9 nye rammer. De tre midterste i horisontalplanen fylles med akustikkplater mens de øvrige forsøker jeg å la være uten akustikkplater inntil videre.

De forrige rammene laget jeg ved å gjære i hjørnene og bruke stiftepistol. Det fungerte veldig greit men disse rammene blir litt annerledes, siden lektene brukes på høykant slik at de dekker mesteparten av platenes tykkelse. Derfor ble det skruer og lim i stedet.
    -akkrammernye2-jpg

Ja, jeg må også nevne at jeg har ryddet på verkstedet i dag, så mesteparten av dagen gikk med til å bære platekapp og sagflis. Tror det ble nærmere 10 bæreposer med sagflis, småkapp, listehjørner, "hull" etc.

Det ble derfor ikke tid til å lage mange rammer, er oppe i 5 stk nå. Disse ligger litt i press for å se om det er mulig å få rettet de opp litt. De ble svakt vindskjeve (pga. ørliten skjevhet på saga), men dette har antagelig ingen praktisk betydning, siden de rettes opp ganske lett ved montering.
    -akkrammernye1-jpg

Når alle rammene er ferdig skal jeg ta en runde med fresen for å runde av kantene slik at de blir litt mykere i formen.

EDIT: har modellert litt i SketchUp:
    -kino_nye_paneler-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering etter en times tid i bua i kveld. Beklager litt dårlige bilder, måtte låne et knøttlite kompaktkamera i dag.

Laget ferdig de siste tre rammene:
    -nyrammer1-jpg

Så skal rammene rundes av på kanten for å få en rundere form. Spenner de fast i høvelbenken så de ligger stødig
    -nyrammer2-jpg

-nyrammer3-jpg

Og så har pakken med molton ankommet
    -nyrammer4-jpg

Skal prøve å få ferdig noen rammer til helga.

Side 42 av 51 FørsteFørste ... 2 12 22 32 38 39 40 41 42 43 44 45 46 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •