tols1s byggetråd - Side 41

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 41 av 51 FørsteFørste ... 11 21 31 37 38 39 40 41 42 43 44 45 ... SisteSiste
Viser resultater 801 til 820 av 1015
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Litt mer innsats fra rammeverkstedet i dag.

Utgangspunktet er to vinduer som så langt kun har vært dekket av molton som er festet med tegnestifter. Slik kan det jo ikke være.

-vinduramme1-jpg

Så laget jeg rammer av lister:
    -vinduramme2-jpg

Skar til akustikkplater så de passet inni rammen
    -vinduramme3-jpg

Trakk de med stoff; molton på den ene siden og Jysk-stoff på baksiden, dvs. den som kommer mot vinduet/utsiden. Satte i tillegg på et par biter med den myke siden av borrelås for å få tak. 2 stk blir slik:
    -vinduramme5-jpg

Så var det akustikkpaneler på bakveggen. Jeg har testet litt frem og tilbake og mener at de har en del å si for hvordan man opplever perspektivet i musikken. Det blir rett og slett mer definert med paneler bak lytteposisjonen.

Jeg har jo noen rammer stående etter frontvegg-prosjektet, deriblant to mer puslespillaktige modeller. Her er en foreløpig konfigurasjon men jeg er ikke fornøyd, det ble liksom så usymmetrisk.
    -akkrammer3-jpg

Jeg heller mot å lage noen nye rammer...:?

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vinduene ble bra! Hvordan får du rammen ut av vinduet? Regner med at dette ikke ment å være en permanent løsning, men noe monterer ved behov?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De blir vel mere "demontere ved behov", til daglig blir de stående. Jo, jeg har stiftet fast en liten bit fra en borrelås som man kan dra i, du kan skimte den nederst på rammen.

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble jo stilig dette, spesielt til vinduene. Regner med at lyden bare blir bedre og bedre.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo takk, vinduene ble bra. Når det gjelder lyden tror jeg toppen på et vis er nådd for dette anlegget. Skal det bli bedre må jeg antagelig ty til oppgraderinger av utstyr.

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    De blir vel mere "demontere ved behov", til daglig blir de stående. Jo, jeg har stiftet fast en liten bit fra en borrelås som man kan dra i, du kan skimte den nederst på rammen.
    Da ville jeg vurdert å følge litt ekstra med på vinterstid da det er en viss fare for dannelse av kondens mellom vindu og lydplate........

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takker for tipset. Har jeg faktisk ikke tenkt på..ops:

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fadderuttan Thorbjørn!
    Nå begynner jo dette virkelig å ligne noe!
    Bildet av sofakroken var jo rett og slett koselig!
    Håper jeg får anledning til å ta det nærmere i øyesyn en dag? Synd det er såpass langt til Trysil som det er, herfra. :-?
    Hva beregner du av kjøretid mellom Oslo og Trysil, i normal fart vinterstid?
    Et par timer eller så?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Langt? Pøh, vi som bor her farter da strekningen støtt og stadig. Jeg beregner 3 t. inkl. strøpause herfra til muttern som bor i Bærum, så fra Furuset-området vil jeg tippe 2,5. Nå er det jo blitt 4 felt på deler av strekningen også. Det er bare å gi et signal, du er hjertlig velkommen. Takker btw

Nå vil jeg nesten gå så langt som å si at kinoen er ferdig. Det står igjen å legge strøm til veggpunktene, en sparkelsleik og malingsskvett på noen lister. Ja og så evt. nye akustikkpaneler på bakveggen. Og for å være absolutt ærlig frister det litt å male om, jeg blir ikke helt fortrolig med fargen. Og den særdeles oppvakte leser vil se at det mangler feielist på dørterskelen.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fysjom! Se nå å få på plass den feielista da!

Neida, 2,5 time er vel ikke så gæli. Det får bli en eller annen helg da, kanskje jeg drar med meg flere AV-freaker også?
    Skal selvsagt gi beskjed i god tid, og innrømmer gjerne at det frister med en tur til deg nå!
    Og er du på disse kanter, så vet du jo veien hit også. ;-)

Har ellers hatt et meget hyggelig besøk av Kenti i kveld, som hjalp meg litt i mine betraktninger omkring min siste DAC-anskaffelse.
    Samtidig tillater jeg meg å tro at han også ble bittelitt imponert av kinolyden, etter noen demoklipp.
    Et trivelig besøk var det i alle fall!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..........Her er en foreløpig konfigurasjon men jeg er ikke fornøyd, det ble liksom så usymmetrisk.
    -akkrammer3-jpg

Jeg heller mot å lage noen nye rammer...:?
    Er både enig og uenig. Det er ikke symetrisk slik det står nå. MEN, hvis du flytter de to sideplatene slik at de møtes og lager kun en liten ny plate som dekker firkanten som da gjenstår slik at den flukter med nederste kant av de to sideplatene, da vil du få en symetrisk men fin løsning (jeg har hele tiden likt puslespill effekten i platene dine veldig godt).
    Håper du skjønner hva jeg mener.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, skjønner hva du mener CP, meget bra forslag, den har jeg ikke tenkt på før Den midterste rammen passer faktisk mellom de to dersom jeg snur den på "høykant", men da kommer den på nedsiden av de to rammene ytterst. Men det gjør den jo nå også for så vidt... Det som kompliserer det hele en del er de hersens vinduene som ikke står midt på veggen. Skjønner ikke hvordan vi kunne plassere de der.

@Scrooge: skulle du/dere AV-freaker finne tid til en sving oppom så er det selvsagt åpen dør. Hadde vært artig med besøk

Det gjelder for øvrig ellers også, skulle noen ønske en omvisning så er det bare å PM'e så skal vi se hva vi får til.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De akustikkplatene var veldig dekorative, synes jeg! Bygger de 5 cm? Tenkte meg noe av det samme i taket mitt, om de ikke blir for tunge til å lime opp da. Hvor har du kjøpt sofaen? Så knall ut!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De bygger 5 cm ja. Vet ikke hvordan de er å lime fast, men det er godt mulig det går greit. Jeg ville nok hengt de opp på en litt mindre permanent måte så du har mulighet til å ta de ned uten å ødelegge de.

Sofaen er kjøpt på Fagmøbler, heter Venedig sjeselong.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann,
    Jeg likte akustikkplatene dine :-D Hvor har du kjøpt "innmaten" i dem, og hva heter de? Kan man bruke annet stoff enn molton i front?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo jeg kan godt fortelle om rammene.

Jeg brukte "elektrikerlekter" og rundet av hjørnet:

Denne "bulken" glemte jeg å kutte bort og fant den faktisk igjen under stoffet på den puslespillrammen som er til venstre på bakveggen

Deretter kappet jeg til lektene med gjæring i hjørnene og brukte stiftepistolen med 3-4 stifter på hver side, det sitter som støpt:

Så ble de kledd med stoff. Det gjøres enklest ved at man begynner å stramme fra midten på f.eks. langsiden, én stift på midten på hver side, deretter en stift på midten på kortsidene, deretter strammer man seg bortover vekselvis på lang og kortside til man til slutt har stifter rundt hele med noen cm avstand.

Innmaten er Rockwool Akustikkplater som jeg bestilte på den lokale Coop Byggmix. Disse kappet jeg til så de passet inni rammen, og trakk baksiden med noe billigstoff. Man kan vel i prinsippet bruke akkurat hvilket stoff man vil. Noen påstår at man bør bruke stoff som er akustisk transparent, men jeg har ikke opplevd at det har Moltonen noen negativ effekt.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er still going strong ser jeg.. Blir det noe tid til film da? :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte "elektrikerlekter" og rundet av hjørnet

Innmaten er Rockwool Akustikkplater som jeg bestilte på den lokale Coop Byggmix.
    Supert svar!!! Takk

2 oppfølgingspørsmål:
    hva er en elektrikerlekt? Den så veldig tynn ut?

Hva er tykkelsen du bruker på akustikkplatene? Finnes de i forskjellige tykkelser? Hva betyr tykkelsen for lyden?

Sikkert et dumt spørsmål, men jeg regner med at tykkelsen på lekten er like tykk som tykkeslen på akustikkplatene, eller er det en "regel" at ramma skal være dypere enn innmaten?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektrikerlekter er vel en ganske vanlig betegnelse men de oppgis med litt forskjellige mål. Mine er 23x48 mm uhøvlede lekter, hvis du spør på byggsjappa vet de nok hva du er ute etter.

Akustikkplatene er 50 mm og stikker derfor ut på baksiden av rammen. Det finnes selvsagt ingen regel for dette, det bestemmer du selv. Mine bare ble sånn fordi rammene egentlig skulle brukes på frontveggen uten noe "inni". Og for øvrig er platene som står i vinduene annerledes, der er det ramme i hele platens tykkelse.

Platene fås i forskjellige tykkelser Akustikkplate :: Byggisolering :: Produkter :: AS Rockwool, og det er vel først og fremst absorbsjonskoeffisienten ved lave frekvenser som blir bedre med tykkere plater. Dessuten vil du oppnå bedre demping i lave frekvenser ved å montere de ut fra veggen/taket, gjerne 10-20 cm. Følg linken så finner du tabell over absorsjonsegenskapene.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns du begynner å få skikkelig tak på det med akustikkplater nå
    Virkelig et eksempel til etterfølgelse. Liker spesiellt de puslespillmønstrede seksjonen du har satt opp!

Side 41 av 51 FørsteFørste ... 11 21 31 37 38 39 40 41 42 43 44 45 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •