tols1s byggetråd - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 51 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 44 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 1015
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Syns det går i et fint tempo jeg. Det finnes de som er tregere. Takk for all hjelp i min tråd forresten.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig, Teddy. Jeg har lest og fisket så mye her på forumet at der er bare rett og rimelig at jeg forsøker å dele noe av min smule kunnskap.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her går det jo definitivt fremover! Ikke lenge til du sitter i rommet og lytter til en god skive nå med en cognac i hånda og bare nyter livet...som jeg akkurat nå

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke se bort fra at det kan bli både cognac, en god rødvin eller til og med en kald pils i ny og ne. Kan nok fort bli en god vane.

Tillykke SannaX, jeg må kikke litt nærmere i tråden din nå.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var det endelig slutt på finværet. Nå slipper vi å grille, sitte på terrassen å glo med ett-to-tre glass vin til langt på kveld, gå i shorts og alle andre tvilsomme gleder varmen bringer med seg. Endelig kan man bolte igjen verandadøra uten at naboen sender rare blikk, tusle ned i kjelleren og bedrive sin favorittsyssel; nemlig snekring.

Jeg var i godt driv for et par-tre uker siden, så nå måtte jeg begynne å tenke gjennom prosjektet nesten på nytt. Det ble litt dobbeltarbeid faktisk.

En annen sak er at materialene jeg har lagret i snikkerboa har vridd seg. Hvis jeg monterte en av de mest vridde på en Cessna så ville den antagelig kunne ta av. Samtlige 2x4" har vridd seg i større eller mindre grad. Håper det går å få vridd de litt tilbake med kubbingen.

Det er vel ikke så spennende med bilder av reisverk uke etter uke, men et par stykker kan vi koste på oss.

Her er begynnelsen på den vestre veggen. Bunnsvillen har faktisk stått i spenn siden siste oppdatering.
    -stendervest1-jpg

Gulvet i stua har faktisk sunket litt i den ene enden, så for å være sikker på at taket kommer i noenlunde vater, så tenkte jeg å sjekke jernbjelkene med laservater. Det er faktisk 15 mm forskjell tvers over rommet. Ikke dramatisk, men man kan da like gjerne vatre opp når man har muligheten.
    -stendervestlaser-jpg

Laserstreken ser jo skjev ut men det kommer av at vateret ikke henger helt i lodd, men jeg målte selvsagt helt inne ved selve jernbjelken. Det burde bli noenlunde riktig i begge ender, men jeg skal kontrollmåle dette senere, for det slo meg nå mens jeg skriver dette, at det faktisk kan ha litt å si på målingen. Men forutsatt at dette stemmer så er 20 mm klaring fra undersiden av 2x8" takbjelkene (dvs. klaringen som blir mellom platen og jernbjelken) i den ene enden, redusert til ca 5mm i den andre enden. Dette introduserer en liten utfordring faktisk. Jeg hadde tenkt å isolere med sånne tunge lydisolerende skumgummimatter på 20 mm, mellom platen og jernbjelken men dette blir jo nå vanskelig.

Det er selvsagt ikke for sent å gjøre noe med dette, jeg kan flytte anlegget til 2x8" litt ned slik at det blir plass til lydisolasjon. Tror jeg må sende inn dette til Klara Klok, med mindre noen lesere her har noen formeing om dette (og det har noen vel?)

Jeg nevnte så vidt dobbeltarbeid lenger opp. Jeg måtte demontere toppsvillen og fjerne skruene som takplatene er festet med, siden jeg ikke kommer til disse etterpå. Meningen er å gjenbruke gipsplatene mest mulig, så de må kunne tas ned uten å skade platene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt med litt pause Tols1...det gjør jo at vi savner snekringa og rommet enda mer Greit å få "kjølt" ned hue også litt til tider så nye og bedre kreative tanker kommer til rette!

Jeg ville definitivt ha senket annlegget til 2"8" for å få plass til lydisolasjonen. Du kommer til å angre som en hund hvis det ikke blir bra og du tenker : hva hvis jeg hadde....
    Det er vel strengt tatt ikke mye du må ta av takhøyden heller?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akt 1 av årets sommerferie ble gjennomført på Kreta i forrige uke, akt 2 starter om et par dager og mesteparten er antagelig booket med andre oppdrag, bl.a. snekre en liten terrasse og bytte shingeltak på hytta.

Da jeg spurte naboen om han kunne ta inn posten, så glemte jeg å spørre om han samtidig kunne snekre ferdig resten av kinoen. Dæng!, må huske det til neste gang.

MEN, jeg har fått et par timer i kjelleren i kveld og mye av risverket på vestveggen er gjort så langt det lar seg gjøre, med unntak av kubbing. Tingen er jo at jeg ikke kan lage anlegget til 2x8" på begge sider helt ferdig ellers blir det antagelig umulig å få opp disse 2x8-ene.

Vel, det er altså en luke på denne veggen, og den havner selvsagt bak en av stenderne.
    -luke-jpg

Det er vel bare en løsning på dette, flytte stenderen og lage en ekstra stender for å få spikerslag til platene på cc60.
    -lukefix-jpg

Lukene er av teleskoptypen, så det er en relativt smal sak å strekke de litt og få på luken på den nye veggen.

Ok, jeg vet at enkelte lesere (spesielt Østfoldinger?) har en tendens til å bli liggende søvnløse over forenklede løsninger. Jeg tenker her på at det kanskje burde vært en form for lyddemping slik at ikke nabolaget ufrivillig må høre på mine krumspring i kinoen. Jeg har tenkt tanken men:
    1) kun én nabo blir berørt, resten er skog. Han bor 50 m unna og på skrå mot nord-vest.
    2) slik Z-kassett som RuneW bruker er en mulighet. Får da problemer med stenderne, uansett hvilken ende av rommet jeg starter å måle ut cc60 fra.
    3) Kanskje det finnes lydfeller som plasseres inni kanalen? Kanalen er vel ca. 35 cm lang.
    Konklusjon: jeg dropper lydisolering av luftekanalen med mindre alt. 3 finnes.

Så dagens økt resulterte i det som er bortenfor jernbjelken:
    -stendervest2-jpg

Neste trinn er innkjøp av mer materialer, da 2x3" til sør-veggen og de mye omtalte 2x8" dragerne. Trenger også mer 2x4" til det nye bjelkelaget som skal ligge oppå 2x8"-erne.

Edit: Jeg kommer nok til å flytte anlegget til 2x8". Som SannaX nevner så vil jeg nok angre. Det var også noe av planen for i kveld, men så var batteriet i laservateret tomt, må kjøpe et nytt i nærmeste fremtid, får ikke lov av kona til å ta det som sitter i røykvarsleren...

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er endelig i gang igjen du også ja. Med den sommeren vi har, så er det ikke noe problem å finne tid til å henge litt i kjelleren nei. :???: Vi har pause i dag og "kjører inn" den nyinnkjøpte Wii-en.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Du er endelig i gang igjen du også ja. Med den sommeren vi har, så er det ikke noe problem å finne tid til å henge litt i kjelleren nei. :???: Vi har pause i dag og "kjører inn" den nyinnkjøpte Wii-en.
    Og hvem/hva får kjørt seg mest, dere eller Wii'en

Man går jo rundt hele sommeren å håper på bra vær, men med et slikt prosjekt så har man jo alltids et alternativ. Og pils.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke Wii-en som får kjørt seg mest. Det er "W"-en. Jeg gikk for: "det er lettere å be om tilgivelse enn tillatelse", og kjøpte Wii på fredag. Det var slett ikke populært, men siden vi fikk den i dag ettermiddag har jeg knapt sluppet til.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ok, jeg vet at enkelte lesere (spesielt Østfoldinger?) har en tendens til å bli liggende søvnløse over forenklede løsninger. Jeg tenker her på at det kanskje burde vært en form for lyddemping slik at ikke nabolaget ufrivillig må høre på mine krumspring i kinoen. Jeg har tenkt tanken men:
    1) kun én nabo blir berørt, resten er skog. Han bor 50 m unna og på skrå mot nord-vest.
    2) slik Z-kassett som RuneW bruker er en mulighet. Får da problemer med stenderne, uansett hvilken ende av rommet jeg starter å måle ut cc60 fra.
    3) Kanskje det finnes lydfeller som plasseres inni kanalen? Kanalen er vel ca. 35 cm lang.
    Konklusjon: jeg dropper lydisolering av luftekanalen med mindre alt. 3 finnes.
    Hmm... noen spesielle Østfoldinger du tenker på? :-)

Det finnes mye fint innen lydventiler der ute som ikke burde være noe vanskeligere å sette inn enn andre ventiler.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Jeg gikk for: "det er lettere å be om tilgivelse enn tillatelse", og kjøpte Wii på fredag. Det var slett ikke populært, men siden vi fikk den i dag ettermiddag har jeg knapt sluppet til.
    Jeg brukte samme tilnærming da jeg helt uten forvarsel kom hjem med ny tv forrige høst, regnet med at jeg måtte "sove på sofaen" i minst en uke. Men da det gamle droget var satt bort og det nye vidunderet var koblet opp, var far plutselig husets helt igjen.

Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hmm... noen spesielle Østfoldinger du tenker på? :-)

Det finnes mye fint innen lydventiler der ute som ikke burde være noe vanskeligere å sette inn enn andre ventiler.
    Jeg hadde vel én spesifikk østfolding i tankene, ja. Jeg tenkte også at denne herren hadde god oversikt over mulige løsninger da han er relativt grundig når det gjelder planlegging og research, og det hadde han. Jeg får se hva jeg finner på. Det trengs nok uansett en form for aktiv ventilasjon, noe vifteopplegg, men jeg er selvsagt skeptisk til støy. Det ser ut til at dette lar seg løse. Takk for linken, RuneW.

Ser forresten at du lager lister. Smart. Jeg hadde også planer om å lage lister... lurer på om de planene ligger under haugen med kapp på snekkerverkstedet...:?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde vel én spesifikk østfolding i tankene, ja. Jeg tenkte også at denne herren hadde god oversikt over mulige løsninger da han er relativt grundig når det gjelder planlegging og research, og det hadde han. Jeg får se hva jeg finner på. Det trengs nok uansett en form for aktiv ventilasjon, noe vifteopplegg, men jeg er selvsagt skeptisk til støy. Det ser ut til at dette lar seg løse. Takk for linken, RuneW.
    Vifta kan settes på utsiden, så sørger lydventilen for demping. Egentlig et ganske greit konsept. Tror du kan komme til å angre hvis du ikke klargjør for aktiv ventilering.

Ser forresten at du lager lister. Smart. Jeg hadde også planer om å lage lister... lurer på om de planene ligger under haugen med kapp på snekkerverkstedet...:?
    Uten å skryte, tror jeg at jeg kan si at jeg nærmest er guru på lister. Å gjennomføre alt på disse listene, derimot, er en ganske annen sak...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Vifta kan settes på utsiden, så sørger lydventilen for demping. Egentlig et ganske greit konsept. Tror du kan komme til å angre hvis du ikke klargjør for aktiv ventilering.
    Nettopp. Jeg har gode muligheter for to ventiler til rommet + ventiler på begge vinduene, så her ligger alle muligheter åpne. Må bare tenke seg litt om så man ikke får -20 gr. rett i nakken.

Fresh Norge hadde jammen mye rart. Jeg har for det meste sirklet rundt på Gubbdagiset (Clas), men dette er jo noe helt annet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp. Jeg har gode muligheter for to ventiler til rommet + ventiler på begge vinduene, så her ligger alle muligheter åpne. Må bare tenke seg litt om så man ikke får -20 gr. rett i nakken.

Fresh Norge hadde jammen mye rart. Jeg har for det meste sirklet rundt på Gubbdagiset (Clas), men dette er jo noe helt annet.
    De er hjelpsomme også, så det er bare å maile/ringe.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering bare for å gi et signal om prosjektet ikke har stanset helt opp.

I post #65 kunne jeg rapportere om at det lå an til at taket ikke kom i vater med mindre jeg flyttet anlegget til 8x2". Men nå har jeg altså skaffet et nytt batteri til laservateret og gjorde en ny måling med laserstreken i vater, og fant ut at det ikke er nødvendig.

Men det er jo ganske kjølig og godt i kjelleren, og jeg ble sittende å fikle litt med drillen. Jeg slo til å et "tilbud" på Europris for litt siden da de solgte DeWALT batteridrill til 799,- inkl. 2 batterier. Den gamle Black&Deckeren begynte å bli litt slarkete og har kun ett batteri.

Her ser vi bilde av de to rivalene side om side:
    -dw_bd1-jpg

Foruten den klassiske batteridrillformen er det et par likheter. Retningsknappen er på samme sted og batterifestet bærer flere likhetstegn.

Sett ovenfra:
    -dw_bd2-jpg
    Tja, gearvelgeren sitter på samme sted, men det er jo mange forskjellige merker som har nettopp denne oppbygningen. Men både gearvelger og retningsknapp er prikk like, høyre/venstre og lav/høy har samme retning på knappene, slik at begge opereres på akkurat samme måte. Jeg har også en Hitachi (begge batteriene er gåene, så den er dessverre pensjonert), der er retningsknappen omvendt mener jeg å huske.

Ser vi på batteriene:
    -batt1-jpg
    DeWALT til venstre. Både selve pluggen og festeanordningen er lik. Og jaggu, med litt lirking passer de om hverandre i begge drillene nesten på en prikk.

Tar de med opp på kjøkkenvekta. Uten batteri veier B&D 1110 gr. og DeWALT 1087 gr. en differanse på 23 gr. B&D-en har litt mer plast på seg og har liksom litt mer former, vektdifferansen kan godt tilskrives disse detaljene.

I bruk føles de omtrent like, nesten identisk lyd og jeg vil si at de er like sterke. Batteriene på DeWALT er litt mindre og må derfor lades oftere.

Min konklusjon er at den nye gule egentlig er en DeWALTifisert Black&Decker. B&D-en har forsåvidt vært ganske trofast i noen år og har fått en del julig, så det er ikke noe problem egentlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Black & Decker eier DeWalt, så det er ikke så rart de kanskje ligner litt Grattis med ny drill!!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Grattis med ny drill! Alltid artig med nye power tools. Jeg har akkurat handlet selv. Deilig følelse!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Black & Decker eier DeWalt, så det er ikke så rart de kanskje ligner litt Grattis med ny drill!!
    Akkurat, det var jeg ikke klar over. Det forklarer jo litt.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er benevningen på den Dewalten? Har nettopp kjøpt selv fra Uniten, og det spørs om det var et godt kjøp med den prisen. Tar den 10mm eller 13mm max den der?

Side 4 av 51 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 44 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •