tols1s byggetråd - Side 38

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 38 av 51 FørsteFørste ... 8 18 28 34 35 36 37 38 39 40 41 42 48 ... SisteSiste
Viser resultater 741 til 760 av 1015
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Høh? Neeei, de var da 230 V:

Vifte. Effekt 30 W/0,125 A. Luftm. 2,40 m3/min. Turtall 2800 o/min. Lydnivå 43 dB(A). Størr. 120x120x38 mm. Vekt 0,55 kg.
    Art. nr. 1- Antall Kjøp
    32-610 230 VAC 198,00 stk.
    Jo, du har nok rett.
    Jeg ble nok litt lurt av det jeg leste på selve vifta. Om du klikker på bildet, kan man jo lese 12v DC. ;-)
    Så da så!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Hey hey
    Ja, man må jo titte litt innom her og der på aktive tråder for å se hvordan andre har det ;O *misunne folk som har muligheten til å bygge egen kino*

Støvfilter er igrunn nødvendig på vifter som trekker inn luft. Vifter som blåser ut er det bare tull å ha støvfilter på
    Tho er det ikke så mye fræs i den Noctua viften, men litt støv blir det alltids

8 dBa er generelt 0 støy.. Men er jo luftstrømmene som bråker.. Men tror ikke noe slikt vil bli et problem.
    Det tok mange år før jeg fikk mulighet til å bygge egen kino, og visse andre her inne har ventet ennå lenger, så det er bare å smøre seg med tålmodighetskremen så blir det nok din tur en dag skal du se.

Men ang. støvfilter; da tror jeg kanskje det blir en "blåse ut" løsning, det er antagelig det greieste.

Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Jo, du har nok rett.
    Jeg ble nok litt lurt av det jeg leste på selve vifta. Om du klikker på bildet, kan man jo lese 12v DC.
    Så da så!
    Hehe. Ja men da kan vi skylde på Clas

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke like greit bare å ta av de dørene på benken da og ha en åpen løsning som vi fleste andre på forumet bruker? 8)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Er det ikke like greit bare å ta av de dørene på benken da og ha en åpen løsning som vi fleste andre på forumet bruker? 8)
    Haha, hå nei du. Dørene blir!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey jeg gir meg..:-D Du skal ikke ha deg ny receiver vel? Yamahaen min kommer for salg snart..8)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jasågitt, hva er det du sikter etter da?

Nja, øverst på prioriteringslisten står nok ny projektor, D-ILA eller SXRD, det er sjanser for at det kommer en finansiell åpning mot juletider. På lyd-siden så vurderer jeg faktisk en prosessor-løsning, f.eks. Emotiva sin som kommer snart. Men jeg savner faktisk ikke så mye lyd, kunne tenke meg litt mer i bunnen og en bedre center.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestilt en Onkyo TX-NR807. Grunnen til det er Audyssey DSX.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emotiva sin virker spennende og billig. Litt lite info om den enda synes jeg. Blir vel en XPA-3 i første omgang på meg tror jeg.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja Audyssey DSX høres spennende ut. Dessverre virker det som prosessorene fremdeles blir hengende etter receiverne men det er jo fortsatt litt lite info om Emotiva-prosessoren. Vel, jeg kommer nok til å sitte på akkurat dét gjerdet en stund til.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten oppdatering men klar bedring

Har laget til den nederste delen på lerretmaskeringen. Dermed kunne jeg også kjøre lerretet lenger ned, ergo ble bølgene og merkene borte bak maskeringen.

-maskering_nedre-jpg

Slik vil den altså dekke på baksiden av benken. Dvs. at det blir åpning til kabling.
    -maskering_nedre2-jpg

Her er lerretet kjørt et stykke lenger ned på baksiden av benken:
    -lerretnede-jpg

Litt vanskelig å få dette frem på bilde siden det er såpass sort, men har gjort et forsøk. Cluet er at benken kan skyves helt inntil maskeringen slik at all kabling blir skult selv om man bøyer seg frem for å titte bakom benken
    -lerretmaskering-jpg

-lerretmaskering2-jpg

Har i tillegg lagt antisklifilt under teppet så det skal ligge stille.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fiffig løsning som også er pen og funksjonell

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det ble faktisk over forventet bra, om jeg får være så ubeskjeden

Alle panelene er for øvrig festet med borrelås fra Biltema. Det sitter som klistret. Nå som lerretet er "friskmeldt" kommer jeg antagelig til å la det bli slik en stund fremover. Det oppstår en ny utfordring den dagen jeg kjøper en ny center som klatrer lenger opp på bildeflaten. Da må bildet lenger opp dersom jeg skal beholde bredden, noe jeg ikke har mulighet til med dagens løsning.

Men den tid, den sorg.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært interesant å sett et bilde som viste hele lerretet og hvordan bildestørrelsen fremstår nå.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik så det ut før maskeringen startet. Lerretet dekker mesteparten av frontveggen (hvis du ser bort fra døra inn til boden):

Bildestørrelsen er identisk og høyttalerne er plassert omtrent på samme sted i dag.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men så har jeg sett at roffe brukte noen svært stillegående vifter i sin C8 kino. Da trenger jeg imidlertid en batterieleminator i tillegg men det er jo ikke noe pes.
    Joda, men jeg opplever vel at de kunne flyttet noe mer luft enn de gjør. Tror ikke slike vifter tåler å trekke på luft dersom det blir for mye motstand å jobbe mot. Tror det er viktig at de ikke trekker luft gjennom for trange kanaler og får litt avstand til vegger og slikt.

Ellers synes jeg maskeringsløsningen og akustikkplatene på veggene ble lekre. Men jeg stusser litt på senteren. Dekker ikke den litt for nederste del av bildet, eller er det noen bildevinkler som lurer meg der?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Joda, men jeg opplever vel at de kunne flyttet noe mer luft enn de gjør. Tror ikke slike vifter tåler å trekke på luft dersom det blir for mye motstand å jobbe mot. Tror det er viktig at de ikke trekker luft gjennom for trange kanaler og får litt avstand til vegger og slikt.
    Her vil viftene kun brukes i benken så det blir jo ingen lange kanaler. Det er bra med hull på baksiden benken, så jeg kunne f.eks. sette inn en vifte som suger inn og blåser ut under der receiveren står. Jeg tror strengt tatt ikke det er så mye som skal til, bare man får litt gjennomtrekk så vil det antagelig gå greit.

Ellers synes jeg maskeringsløsningen og akustikkplatene på veggene ble lekre. Men jeg stusser litt på senteren. Dekker ikke den litt for nederste del av bildet, eller er det noen bildevinkler som lurer meg der?
    Ja begge deler. På de gamle bildene står centeren litt høyere pga. høyere benk, og i tillegg er bildet nå justert 3-4 cm høyere, faktisk helt opptil kanten på lerretkassetten. Med hele bildeflaten fylt er centeren litt innenfor bildet, men i praksis er det svært sjelden det ikke er noen sorte striper over og under bildet, så det går som regel greit. Men så er det også en puslete center

Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha, dette ble jo utrolig flott :-D

Snart må jeg også få gjort noe nedi dypet...Flere tråder som inspirerer meg til å begynne blant annet denne
    Er bare den tunge begynnelsen da igjen...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget elegant ja!
    Smart løsning på maskeringa i underkant av lerretet! 8)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker gutter. Jeg ser at bildene ble litt mørke, skal prøve å få tatt noen med W's kamera en dag.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Slutt på speildøra!

Jepp, har puslet litt med denne døra i dag. Dekket til med plater og trukket med stoff. Nå ser det dessverre ut til at mitt "gode" gamle Canon Ixus v3 har levert tøflene for godt. Det tar bilder men det blir bare striper. Og siden kona er på årets kjerringslipp (Trysilrypa med 3000 deltaker) og hadde tatt med seg kameraet, måtte jeg i stedet låne junior sitt.

Planen var opprinnelig å sette opp gipsplate på døra, men jeg gadd ikke kjøpe en hel plate for dette, og dessuten skal det monteres akustikkplater på døra i tillegg. Og jeg hadde nesten en hel pakke med takplater liggende, dermed ble det spon i stedet. Platene ble limt med akrylmasse til selve dørbladet samt til dempemattene som er limt på "speilene". Som vanlig ble det litt puslespill, her er døra dekket nesten, kun en liten bit som mangler:
    -r1-jpg

Komplett puslespill:
    -r2-jpg

Akustikkplatene kommer til å trekkes med molton, men jeg fant ut det ble vrient og lite fleksibelt å fastmontere de til døra, sette på forserkning til dørhåndtak etc. Derfor trakk jeg like godt sponplata med sort Jysk-stoff. Dette stoffet er litt glattere og jeg mistenker at det tåler mer negler enn molton, særlig rundt dørhåndtaket hvor det ofte blir litt slitasje.
    -r3-jpg

Nevnte jeg at sponplatene ble tilpasset slik at det skulle bli plass til lister rundt? på siste bilde er listene montert. Så nå må det bare sparkles, pusses og males litt.
    -r4-jpg

Fordelen med dette Jysk-stoffet er at det er utrolig lett å støvsuge i forhold til molton. Det siste bildet er tatt før jeg støvsugde, etterpå ble det helt strøkent. Nøkkelhullet er også borte på innsiden. I tillegg monterte jeg tetningslister, det hjalp en del på lyddempingen. Døra smetter nå på plass med et dump "klikk", helt dødt

Nest jobb blir antagelig å maskere døra inn til boden.

Side 38 av 51 FørsteFørste ... 8 18 28 34 35 36 37 38 39 40 41 42 48 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •