tols1s byggetråd - Side 36

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 36 av 51 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 ... SisteSiste
Viser resultater 701 til 720 av 1015
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Å kjøre trommelen så langt at duken til slutt rulles opp slik du vil, tror jeg ikke lar seg gjøre!
    Justeringene for endestopp av trommelen har også sine begrensninger, og dermed må du nok belage deg på å løsne duken fra trommelen, og snu den.

En annen sak, er at du også vil få en stygg langsgående "bulk" i lerretet ved å gjøre som du tenker, og bulken vil sannsynligvis prege lerretet etter en stund.
    Trommelen må forøvrig også endesnues i lerretskassetten, om du snur duken. ;-)

Ellers bør det jo la seg gjøre å få bort tusjmerker på lerretet. Vi bruker graffittifjerner på sprayboks til dette, og det funker stort sett greit.
    Er du på min kant i løpet av uka, så stikk gjerne innom! ;-)

Bulker er det derimot verre med. Men kan ikke huske at det var noe stort problem, når lerretet hang hos Mor10?

Det du imidlertid kan eksperimentere litt med, er å kjøre lerretet 10-15cm opp eller ned fra den posisjonen du nå bruker, for å se hvordan lerretet / bulkene endres.
    Dette kan faktisk gi overraskende resultater! Jeg har sjøl testet dette på mitt eget, med godt resultat.
    Dermed ikke sagt at det er fullstendig fritt for bulker, men jeg opplever i alle fall ikke dette som noe problem ved filmtitting.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, høres ut som en større jobb enn jeg først tenkte. :-?

Jeg har vært litt forsiktig med å bruke sterke saker for å fjerne tusjmerket av frykt for å ødelegge duken. Men tusjmerket er ikke det mest skjemmende egentlig, det er en svak grønn strek på 5-7 cm. Bulkene er det verre med, du ser de ganske tydelig på bildene i denne posten http://avforum.no/forum/1225899-post674.html. Litt skarpe langsgående bulker nederst. Som regel er jo dette området dekket med sørgerenner under filmvisning men de er litt irriterende allikevel. Jeg kunne selvsagt kjøre duken lenger ned men da kommer den bak benken og krasjer med kabler etc.

Vel, alt i alt spørs det om jeg lager rammelerret til slutt men beholder full bredde og maskerer på siden slik at jeg (i en fjern fremtid?) har muligheten til å øke bredden. Kanskje man kunne bruke motor og trommel til en motorisert gardinløsning?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var så uheldig i å få en sort malings-strek på mitt lerret under byggingen og måtte ty til grovt viskelær for å bli kvitt den. Den tok også litt av det matte belegget på lerretet og jeg fryktet at jeg måtte investere i et nytt lerret. Heldigvis er ikke denne degraderingen synlig når jeg kjører film, i motsetning til streken som var. Så moralen er: Det er bedre å fjerne streken litt brutalt enn å la en mørk tusjstrek bli værende igjen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har du nok rett i. "Min" strek er kun synlig i veldig lyse bilder, den er ganske svak og dessuten helt nederst på lerretet og derfor i sort felt-området på de aller fleste filmer. Men ikke desto mindre; den er der også mentalt

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff.
    De langsgående bulkene nederst i lerretet ser ut til å ha sammenheng med en litt uheldig lagring, vil jeg anta.
    Antakelig har den delen av lerretet ligget i brett mot loddet / stanga i enden av dette, og over tid vil det gi seg slike utslag.
    Det er fullt mulig å bli kvitt dem ved å kappe vekk det aktuelle området, for så å lime en ny lomme for loddet.
    Oppgaven er ikke uoverkommelig, men igjen er nøyaktighet ved kutting og liming av ny lomme, et must.
    Ulempen ved kuttinga, er at du da også kutter vekk sortmaskeringa i enden av lerretet. :?
    Men slikt lar seg jo også løse!
    Tør jo i all beskjedenhet nevne at selveste Akto ble overmåte overrasket, da jeg viste ham min "tusjløsning" for sortmaskering på mitt eget lerret!
    Bulkene lenger opp på lerretssidene er jeg ganske sikker på at du blir kvitt ved en mindre justering av nedre endestopp, som tidligere nevnt.

Og bare for å ha sagt det også: Henger man seg for mye opp i streker og småbulker som man normalt (eller som gjest) ikke legger merke til, så får man heller "justere" seg litt på det mentale plan.

Ellers tror jeg neppe at du får brukt trommel og motor til en vettug horisontal bevegelse av fortrekksgardiner, om du velger å dissekere det hele til fordel for en rammespent løsning.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt er det et mentalt aspekt her, det fungerer jo slik det er nå også Maskering bekymrer meg ikke, her har jeg allerede etablert noe maskering på sidene samt planer for ytterligere maskering i bunnen i form av ramme med sort stoff.

Muligheten for motorisert gardin var kanskje mer en vill fantasi. Men la oss si man kapper trommelen til en 10-20 cm slik at man beholder motoren og endebryterne. Trommelstumpen monteres vertikalt og skjules bak stofframmene på siden, og så snurrer man en wire et par runder rundt trommelen og lar denne løpe i et hjul i andre enden av frontveggen, og wiren er så festet til et gardinoppheng slik at gardinet følger wiren i hver sin retning. Burde kunne funke med mindre trommelkonstruksjonen byr på overraskelser. Hva tror du? Men altså, tvilsomt om dette vil omsettes til praksis :-? Jeg er tross alt ganske bedagelig anlagt.

Vel, jeg blir litt offline et par dager. Får gruble litt i mellomtiden.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

fixet bilde

Tilbake fra en snartur til Paris. Og hva ligger i postkassen? Avis fra Jysk og der har de jammen fått inn den perfekte benken, passe bred til 3 apparatbredder, passe dyp (52 cm), men kanskje litt høy (40 cm)
    -1003-jpeg

Newcomer crx sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    40 cm, er det for høyt da? Har trua på den der! Tror jeg må innom JYSK og myse litt på den der....

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, 40 cm er ikke for høyt men det er litt høyere enn jeg tenkte. Jeg vil jo ha plass til en romslig center på litt sikt, og hvis du kikker på bildene fra rommet og screenshots litt tidligere i tråden, så ser du at med dagens "benk" som er ca 40 cm høy så rekker den puslete centeren litt opp på bildet.

Men med ny lerretløsning som kommer nærmere taket, så blir det antagelig en løsning selv med 40 cm høy benk. Dessuten er bildet passe stort som det er, savner ikke noe på størrelsen egentlig.

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow tols1. Nå har du fått det flott i kinoen din. Jeg har ikke vært her på lenge, så det virker som om det har gått kjapt unna. Gratulerer så mye.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, Natural. Ja jeg synes selv det har blitt bra. Det er jo en del småting som står igjen men inntil videre nyter vi kinoen i fullt monn.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten status update etter en regntung dag. Ventilasjonen er nå på plass. Som nevnt tidligere i tråden har jeg én vifte på 160 mm og en kladeis av en lydfelle mellom vifta og kinoen. I dag har jeg koblet opp hastighetsregulatoren og satt det hele i gang. Hatighetsregulatoren står inne på verkstedet sammen med vifta, jeg har ikke tenkt å skru noe særlig på den uansett. I kinoen er det en enkelt lysbryter for å skru av/på.

Vel, for det første trodde jeg nok at vifta skulle dra betydelig mer luft på full fart. Da jeg testet den en gang i fjor sommer blåste den hybelkamelene langt utenfor sitt normale rede i omtrent hele stua. Det trekker jo for så vidt bra men det ble langt fra den nordavinden jeg håpet. Uansett, nå står den å tusler på 1 og det trekker greit gjennom ventilen i yttervegg, så en viss gjennomtrekk blir det jo.

Mtp. støy kan man kun høre en svak rumling og absolutt ingen vindsus når den står på 1, mens på full spiker er det mer støy. Uansett ikke sjenerende i det hele tatt under normal drift.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maledag.

Har malt vinduer, vinduskarmer, dør og karmer 2 strøk. Samt litt sparkling og pussing på lister. Så nå kan jeg anse maling som tilnærmet ferdig. Mulig jeg går over en tur med den lyse malingen på litt listeskjøter og hjørner.

Og så dette pussige arrangementet:
    -speild-jpg

Som den erfarne Biltema-shopper vil se er dette selvklebende lydmatter. Hele døra skal dekkes med en gipsplate som 1) trekkes med stoff eller 2) dekkes med akustikkplater trukket med stoff. Døra og karmen er egentlig begynnelsen på et 1. refleksjonsområde.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Tilbake fra en snartur til Paris. Og hva ligger i postkassen? Avis fra Jysk og der har de jammen fått inn den perfekte benken, passe bred til 3 apparatbredder, passe dyp (52 cm), men kanskje litt høy (40 cm)
    "For høy 1":
    Neida, den er vel ikke for høy?
    40cm er vel nærmest for et minstemål å regne, om man tenker på komponentventilasjonen i "underetasjen"?
    Der plasseres jo som oftest det mest effekthungrige utstyret, med et kjølebehov deretter. 8)
    Ettersom det hele er plassert på en (mot gulvet) tett sokkel, så må jeg jo umiddelbart frafalle et forslag om å bore et passende antall hull i nedre hylle, for å sørge for en bedre luftflyt forbi forsterkeri etc.
    Medmindre du lager noen passende spalter i den bakre delen av sokkelen da, for å slippe luft inn den veien?
    Og ja! Jeg er kanskje (sykelig?) opptatt av at forsterkere og receiver får god nok kjøling?
    Med rette, vil jeg påstå.
    Det finnes jo nok av eksempler på at manglende kjøling har fått fatale følger for dyrebar elektronikk..... ;-)
    --
    "For høy 2":
    Nær sagt naturlig nok, ( ), må jeg igjen skjele i retning av egne løsninger.
    Min benk er "bare" 39cm høy, altså praktisk talt som benken du vurderer.
    Med nedre kant av lerretet justert til 65 -70cm over gulvet (som her), bør jo dette gi plass til en ganske røslig center?
    Bortsett fra det "feiteste" fra B&W da, som nok krever noe mer plass i høyden enn vanlig.... :twisted:

Hjemmekino.no - Guide - Senterhøyttaler

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey, på nett igjen Jan? Vært stille fra den kanten en stund

Tja, nei ikke akkurat for høy, men litt høyere enn den høyden jeg hadde tenkt. Men jeg har nok konkludert med at det blir et besøk til Jysk ved neste anledning. Så ventilasjon ja. Lurte på å bytte ut sokkelen med hjul og bore hull i bunnen. Men så er det de skapdørene. Tror det vil være lurt å montere en vifte i hvert skap for å få litt gjennomtrekk.

Ja, og lerretkanten kan justeres litt opp kanskje 15 cm. Da må jeg bygge om lerretløsningen. Det er jo ikke full takhøyde på frontveggen her, kun 210 cm.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.
    Stille ja, men fortsatt "hangin´ in"!
    Vi er som snarest hjemom i helgen for å få med F1-racet i Ungarn, og for å vaske klær, klippe plener, etc, etc.
    På søndag kveld bærer det imidlertid til skogs igjen, hvor en analog internettoppkobling på skarve 52kb/s ikke akkurat frister til de helt store utskeielsene. :-?
    Men det holder i alle fall for å lese mail, i det minste.
    --
    Hjul er så avgjort en god idé, i stedet for sokkel!
    Jeg har i alle fall ikke angret en dag, på akkurat det valget. Utrolig praktisk når man ønsker tilgang på baksiden av racket.
    Vekten på hele skaberakkelet kommer jo fort opp i 60-70kg, og det er ingen spøk å flytte på kan jeg love! I alle fall ikke på et teppebelagt gulv.
    Skapdørene ville jeg sterkt vurdere å fjerne, i stedet for vifter. du ha de dørene da?

Hmm, en takhøyde på bare 210cm begrenser jo "ting og tang". Hadde jo i farten glemt akkurat det, mtp plass til en "feit" center. ops:
    Uansett finnes det jo gode løsninger på det også, ved at de eser ut i bredden i stedet for i høyden?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hverken gress eller klesvask tar vel ferie. Jeg har vel en viss formening om arbeidsfordelingen i det Fjeld'ske hus(?) (på seg selv skal man kjenne andre, er det ikke slik ordtaket går...)

Vel dør eller ikke. Det er et par saker og ting jeg kunne tenke meg å skjule bak en dør. Hverken PS3 eller effektforsterker trenger strengt tatt direkte øyekontakt for å fungere. Vi får se når benken kommer i hus. Det blir ikke med det aller første uansett. Og hjul er nok et must ja.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I'm a lumberjack and I'm OK...

De siste par dagene har jeg gått lettere amok med motorsaga rundt huset. Nå er vi drit lei av å glane rett i en vegg av granskog. Men motet begynner å svikte; for hvert jæ...la tre jeg tar ned står det et nytt bak... Vel det er kanskje det som gjør at det kalles skog :roll:

To tips ved arbeid med motorsag:
    1) bruk verneutstyr; støvler, hjelm, hørselvern og visir
    2) i send avgårde en durabelig slimklyse med visiret nede

Siden jeg har ved i massevis, og gran ikke er min favorittved, så må jeg jo bruke det til noe. Saken er også den at trærne må (helst) falle bort fra huset og dermed ned i en avgrunn. Det føles hvertfall som en avgrunn når man skal slepe hugsten opp til veien.

Så da lafter man opp en liten hytte som ungene kan leke i. Har laftet litt innimellom den øvrige hugsten og har kommet såpass langt:
    -laftehytte1-jpg

-laftehytte2-jpg

Endene er litt skjeve og ujevne, det rettes opp etterpå. Planen er å legge opp 3-4 høyder til og lage en takkonstruksjon med en bjelke/stokk på toppen og en på hver side av toppstokken og side veggene, det vil si det blir 3 takstokker. Deretter kan ungene legge granbar på taket.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult prosjekt
    Du lider ikke av arbeidsangst............

Skjønte ikke helt denne linken
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Siden jeg har [URL="http://avforum.no/forum/1193068-post549.html"]ved i massevis[/URL.]
    Der er det bilder av kinoen, går ut fra at den ikke er favorittfyringsmatriale!!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, noe må man holde på med for å holde varmen.

Linken? I første setning, vi har ved for minst 10 år allerede, derfor trenger vi ikke mer, ergo bruker man tømmeret til noe annet

Side 36 av 51 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •