tols1s byggetråd - Side 35

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 35 av 51 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 45 ... SisteSiste
Viser resultater 681 til 700 av 1015
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Jeg påsto vel en gang at det fantes noen gummiplater til dette bruket, men jeg har ikke klart å finne dem igjen på nett noe sted. Irriterende, da jeg VET at jeg har sett dem i praksis for en del år tilbake.
    En eller annen diy-løsning kan sikkert fungere bra!
    Ja, det var vel du som tipset om de gummilokkene? Jeg fant de på nettet et eller annet sted, og der var de presentert som "øvelokk" eller noe sånt. Mener å huske de var ganske dyre (relativt sett i forhold til DIY da selvsagt). Men disse lokkene demper kun det øverste skinnet og en tromme har som kjent to skinn. Derfor tenker jeg at man må dempe begge sider for at det skal bli effektivt. Men det er mulig jeg tar feil... det har jo skjedd før ops: Gutten har for øvrig meldt seg på trommeundervisning til høsten igjen også, så de blir nok stående en stund.

Edit: det er kanskje slike du tenker på?

Ellers ser jeg at Vic Firth har noe liknende:

Rommet ditt ser forøvrig meget bra ut!
    Ny stereobenk (og kanskje et eller annet på veggene sånn etterhvert?) så er du vel straks i mål?
    Håper også at du finner ut en måte å gjøre lerretet rynkefritt da slikt kan bli mer irriterende nå som du vet at de er der...
    Takker. Ja, ny benk står også på lista, og i tillegg blir det akustiske tiltak på veggene. De rammene som var tiltenkt frontveggen blir gjenbrukt på 1. refleksjonsflatene men jeg må skaffe lydplater først.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som stereo benk hadde Ikea Lack passet bra i rommet ditt tror jeg. Koster kun 595,- og er en særs billig og pen løsning.

IKEA | Oppbevaringsmøbler | Bokhyller | LACK | Hylle

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja den har jeg faktisk kikket på. Den har én ulempe, nemlig dybden, kun 38 cm. Forsterkeren jeg kjøpte av deg bygger jo alene nesten 50 cm så kommer plugger og kabler i tillegg... 2 stk. koblet sammen bygger litt i meste laget igjen.

Har også sett på muligheten å modde noen slike.Til 79,- pr stk. kan man jo eksperimentere litt

Newcomer crx sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser på IKEA hvertfall at det er gjengs med 40-42 cm dybde på tv-benkene, så spørs om det ikke blir noe køstom du må til med ja. De bordene er jo greie for å prøve et lite prosjekt

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det ser ut til å være gjengs dybde. 50 cm + er nok i overkant av "normalen".

Ved nærmere ettertanke så passer egentlig ikke de Lack-bordene noe særlig heller, og det blir mye ekstra arbeid for å få det slik jeg vil. Lurer på å ta en tur innom et lokalt bruktutsalg og se etter noen gamle salongbord og hyller som kan slaktes, det blir antagelig mye billigere enn å kjøpe benkeplater. Jeg har powersag, -høvel, -fres og -båndsliper og kun en 2-3 tommeltotter, samt garasje å jobbe i så alt ligger til rette for å få til noe som passer.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv kjøpte jeg Omega fra Bohus. Den er dyp nok, men kanskje for høy.

Newcomer crx sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut! Verktøyet er halve jobben, som jeg sier til kjerringa stadig vekk *host*

De "Lack" produktene er jo bare papp innvendig uansett, så det vil være vanskelig å få til noe særlig med dem, tror jeg.
    Snakker av erfaring da jeg benyttet en bordplate til benkeplate en gang, med innfelt utslagsvask. Det holdt ikke særlig lenge...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv kjøpte jeg Omega fra Bohus. Den er dyp nok, men kanskje for høy.
    Ja, den så fin ut. Litt mye skuffer for min del, men dybden var "godkjent".

Jeg tenker meg en ca. 150 cm bredde, dvs plass til 3 komponenter på rad, 35-40 cm høyde til komponenter for å få litt lufting, samt hjul under så det går an å ta den frem ved behov. Bør være en smal sak å snekre sammen med plugger og lim.

Sitat Opprinnelig postet av crx
    Høres bra ut! Verktøyet er halve jobben, som jeg sier til kjerringa stadig vekk *host*

De "Lack" produktene er jo bare papp innvendig uansett, så det vil være vanskelig å få til noe særlig med dem, tror jeg.
    Snakker av erfaring da jeg benyttet en bordplate til benkeplate en gang, med innfelt utslagsvask. Det holdt ikke særlig lenge...
    Nettopp det jeg tenkte også, papplaten er ikke særlig holdbar hvis man begynner å kappe det til. Utslagsvask i en sånn papplate holder nok ikke lenge nei

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja, den så fin ut. Litt mye skuffer for min del, men dybden var "godkjent".
    Den kunne hatt en seksjon mindre i bredden, ja - det hadde nok egentlig passet bedre hos meg også.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal visst ikke være lett nei. Og pris er jo gjerne et moment for mange. Vel, det blir nok en løsning. Kommer tilbake med oppdatering når det skjer noen bevegelser.

Til helgen får vi langveisfarende gjester så da blir det nok ikke utført noe arbeid, men vi benytter muligheten til en filmvisning for gjestene, min mor skal få presentert Max Manus på BD.

Newcomer crx sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DIY rack

Kom over disse, tenkte bare å tipse deg om dem, hvis du fortsatt er på utkikk etter noe med rett dybde..

IKEA | Innbygde kjøkken | FAKTUM/RATIONELL-systemet | FAKTUM | Overskap til kjøl/ frys

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey, der sier du jammen noe. 3 slike etter hverandre, en plate under og over og litt maling så er man i mål... Takk for tipset

Vet ikke riktig om jeg trenger dørene, hvertfall ikke alle. Måtte i så fall hatt glassdører (har ikke on-screen display). Kan man male sånn melamin som det er på disse platene? *gruble*

Newcomer crx sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke være noe problem å male disse, mulig man bør matte ned med litt fint smergel først da men..

Tenkte det samme selv angående dørene, men om det ikke går med glassdører el.l, så tror jeg jeg tar overfresen fatt og freser hull på hver dør, maler fresekanten, og trekker opp med høyttalerstoff på baksiden.
    Kan vel være greit med litt luftgjennomstrømming for kjølingen sin del..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det var faktisk en god idé. Høyttalerstoff bør jo være greit i forhold til lufting og IR-signalene. Man må velge dører av MDF eller heltre da i så fall.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vært stille fra fronten en periode, men kinoen har vært i bruk selv på varme sommerdager, det er jo ganske svalt og godt der nede.

Men jeg har grublet litt, målt og lekt litt i SketchUp rundt denne benkeløsningen. Jeg tror de IKEA-skapene blir for høye/brede (avhengig av hvordan man ser det ), ca 25 cm er passe til komponentene. Lurer litt på å legge inn en stillegående vifteløsning for å få litt sirkulasjon.

Lurer på noe slikt som dette:
    -benk1-jpg

-benk2-jpg

Denne modellen er 60 cm dyp, mens bakplaten er trukket 10 cm inn slik at kablene kan trekkes gjennom hullene og delvis skjules bak denne platen. Mulig det er litt mange hull, evt kan to av hullene brukes til vifte.
    -benk3-jpg

Og så er jeg nok kommet inn i en slags endringsfase når det gjelder lerretløsningen, delvis pga. denne benken men også det at lerretet er ganske bølgete/skrukkete nederst og det er et tusjmerke som jeg ikke har fått bort.

Så det spørs om en utvei er å ta duken ut av kassetten og lage et rammelerret med maskeringer i bredden omtrent slik det er nå men med en underdel med "hull" til benken i tillegg. Det er to fordeler med dette:
    1: bildet kan løftes litt høyere opp på veggen, evt. øke både høyde og bredde (ergo større bilde). Slik det er nå er høyden på bildet begrenset av lerretkassen.
    2: rammen med lerret og maskering kan trekkes litt frem slik at det kommer f.eks. 10-15 cm ut på benken. Dermed blir benken litt mindre ruvende.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se det ja, nå begynner du jo så smått å nærme deg "min" benkløsning!
    Tror ellers du kan lete deg "grønn" før du evnt finner en IKEA-løsning som kan passe, så hvorfor ikke lage noe sjøl?
    Det behøver slett ikke å bli så dyrt; tror jeg kom i mål for rundt en tusing, inkl. plater, lakk, IKEA-bein og hjul fra Clas O.
    Du har jo sett hele stasen i "levende live", på godt og vondt. ;-)
    Min benk er forøvrig ikke mer enn 40cm dyp, og har derfor ikke bakplate. Dermed forsvinner også ventilasjonsproblematikken.
    Om du også til overmål perforerer bunnplaten med et passende antall huller, (som skjules under forsterkere etc), så vil du neppe oppleve varmgangsproblemer.

Og jada: Både forsterkere og receiver stikker litt ut i bakkant. Men spiller det strengt tatt noen rolle? Det må i så fall være av estetisk karakter.
    I det daglige betyr dette etter min mening fint lite, medmindre man til stadighet stikke nesa på baksiden av racket da? Og ergres over kabelspaghettien som finnes der?
    Glem det.
    Den kan riktignok være en plage en stund, men du blir vant til det!
    Selvsagt kunne man gjerne vært den foruten, men jeg har fortsatt tilgode å se eksempler på det motsatte, uansett hjemmekinoer jeg har besøkt.......

Velger du å lage en rammespent lerretsløsning, så ta også i betraktning at du "må" sørge for et passende gardinforheng når du lytter til musikk.
    Det er faktisk ganske stor forskjell på å glo på et tomt lerret i forhold til en mer diskrét løsning, når man gir seg musikken i vold.
    Alternativet er jo å lukke øynene? Men i lengden blir jo også slikt slitsomt.

Go,go,go, man! 8)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som gode grunner for å endre oppsettet med lerret. Større bilde er ikke noen ulempe 8) og rammespent er alltid bedre enn rull..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Scrooge: Joda jeg har nok lånt et øye eller to til din benk, dog med noen små justeringer, du får ta det som et kompliment Jeg ønsker en diskret og sømløs frontveggintegrert benk. Du har selvsagt rett i at man venner seg til det meste, men nå som planen liksom er litt mer konkret (merkelig hvordan det er når man har laget seg et bilde av hvordan det kan bli) så blir det nok slik som tenkt. Og jeg tror ikke det skal bli så mye mer arbeid med en 60 cm enn 40 cm benk. Og faktisk var det salg på benkeplater i bøk på IKEA, 395,- for 246 cm, men det var dessverre utsolgt.

Men du som har dissekert et slikt lerret, kunne det være mulig å kjøre duken helt ut og rulle den opp igjen den andre veien slik at den hvite siden kommer på utsiden av trommelen i stedet for innsiden slik som nå?

@Counterpointer: Det er fordeler og ulemper begge veier egentlig. Jeg ser fordelen av å kunne kjøre opp/ned lerretet men det enkleste er jo en fast løsning ja.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er selvsagt fullt mulig å gjøre som du sier.
    Det eneste du må passe på, er å være pinlig nøyaktig når duken limes til trommelen igjen.
    I og for seg er det ikke noe stort problem, ved at trommelen har en nedfresning / kant, som duken legges mot.
    Bortsett fra det, er det jo en ganske plasskrevende operasjon da. ;-)

Er ellers litt usikker på hva som kan skje med duken når den rulles opp den motsatte veien etter at den har vært "riktig" montert i såpass lang tid.

Ved et uhell gjorde jeg det samme sjøl for et par år siden, med et lerret som hadde løsnet fra trommelen i ett av møterommene våre.
    Det fungerer fortsatt, uten åpenbare feil i duken.....

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, plasskrevende operasjon ja. Tanken min var å kjøre duken helt ut og la trommelen bare fortsette for så å rulle duken inn igjen. Da ville den hvite siden komme på utsiden av rullen. Det burde vel ikke by på noe problem? Potensielle bulker?

Vel, det løser for så vidt ikke problemet med bulker og tusjstreker, med mindre jeg kutter bort den nederste delen av duken i samme operasjon. Er redd det blir vanskelig å få pent samt vrient å få på plass loddet nederst nøyaktig nok til at det ikke oppstår bulker. Jeg heller mer og mer i retning fast ramme... men da må hele stasen slaktes.

Side 35 av 51 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 45 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •