tols1s byggetråd - Side 33

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 33 av 51 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 43 ... SisteSiste
Viser resultater 641 til 660 av 1015
    Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det hadde vært optimalt dersom du kunne funnet en løsning med hele bredden i et 2,35:1 oppsett.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stort er det egentlig? Ser det er nevnt 3,9m og 230cm. Det henger jo ikke på greip!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg husker riktig så er bredde på lerret 3,80 m totalt er vel kassetten 3,90.

2,30 er vel det tols1 benytter til sin Z4

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er jo nærmest sprekkeferdig etter å komme meg ned i kjelleren for å snurre film, men synes liksom jeg måtte innom her først

Beklager forvirringen. Størrelesbegrensningen kommer av høyden. Zocral er klart inne på noe men dette ligger nok litt frem i tid... Har tatt noen screenshots som forklarer:
    -screenshot3-jpg

-screenshot2-jpg

-screenshot1-jpg

Bygge kassen opp i taket? Jo, det kunne selvsagt vært teoretisk mulig, men jeg tror bildet er stort nok som det er. Det hvertfall blir maskering på siden og rundt kassen. Dette er det en viss prioritet på, så det skulle ikke bli for lenge før noe slikt er på plass.

Ja, og jeg har hatt en trikker på besøk i dag og fått lagt opp strøm til rommet samt montert opp en spotskinne. Downlights mangler fremdeles dessverre. Som nevnt fikk vi slept dråget av en sofa ned i går kveld. Synes faktisk det begynner å bli koselig der nede nå.
    -rommet2-jpg

Og de berømte rammene har vi nå lagt en plan for. De blir brukt på sideveggene foran akustikkplater.

Edit: Jeg prøver å ta tid til å kommentere de fleste postene i tråden, men dere må unnskylde meg, er litt "stresset"

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette Thorstein Ser du har fått på plass effektforsterkeren også. :wink: Du kunne jo ha lakket eller malt lerrets kassen sort så hadde den ikke blitt så synlig i rommet.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker antiloop Ja forsterkeren har fått både watt og volt gjennom seg, men man kan jo løfte på seg et alvorlig hekseskudd av 35 kg.

Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Bare 230?
    Litt mer kan du jo tyne ut da!
    Om det er praktisk mulig, så kan du jo felle kassetten opp i taket? Dermed kan du jo strekke bildet litt mer i bredden også.
    Det var i alle fall artig å se at du (såvidt) fikk plass til det!
    Hehe, ja jeg ble litt lang(!) i maska da jeg fikk det inn i rommet. Bygge kassetten opp i taket tror jeg ikke blir aktuelt, det blir for mye styr. Man skal aldri si aldri men akkurat nå fremstår dette som en heller fjern tanke. Dessuten; 230 cm bredt bilde er faktisk stort nok (ennå...)

Jeg vil nok si at rommet er i overkant av 98 % ferdig, men det står jo fremdeles litt på listen:
    - Sparkle listene og male ferdig. Dører og utforinger skal også males mørke
    - Få på plass downlights og fjernstyrt lys. Jeg tenkte egentlig først at fjernstyrt lys er mest luksus og kulhet, men når det er stummende mørkt og det står glass med brus/øl/vin rundt omkring, så er faktisk muligheten til å få skrudd på lyset uten å snuble en nødvendighet
    - Montere de siste hjørnelistene. Dette kommer faktisk etter downlights fordi armaturene må kobles ferdig slik at lukene kan settes på plass og listene i bunnen av kassen kan monteres.
    - Få viften i drift (det ble temmelig mye "atmosfære" med 8 personer tilstede :-? )
    - Maskering av lerretet. Det blir en kasse rundt lerretkassetten trukket med stoff, deretter rammer ned til gulvet på hver side samt en ramme under bildet. Det siste er strengt tatt ikke nødvendig men barkduken er ikke særlig pen; dette synes ikke på bildene. Rammene trekkes med ett lag barkduk og ett lag med billig gardinstoff utenpå.
    - Tepper og akustikkplater. Jeg gjenbruker puslespillrammene og legger de utenpå akustikkplatene.
    - Lydisolere døren. Junior klager på mye bråk fra kjelleren...
    - Ny benk. Tipper dette må bli noe DIY for å passe i bredde dybde og høyde (og budsjett). Har en plan...

Etter at den første euforien har lagt seg så melder det seg selvsagt tanker:twisted:. Z4'en funker greit, fine farger og bra lysstyrke men det er et stykke igjen til absolutt sortnivå. Dessuten synes pixlene godt om man sitter noe særlig nærmere enn der sofaen står nå. Derfor står en nyere projektor høyt på ønskelisten. På lydsiden vil det nok dukke opp en ny center og jeg går med tanker bodyshakere i sofaen (ref. juniors klager...). Deretter kanskje en supplerende sub som tar de siste hz-ene, men MK-en holder veldig bra følge og har en herlig snert, så den blir stående. For øvrig savner jeg egentlig ikke så mye. Pioneeren mater kun surroundhøyttalerne så det er ikke mangel på krefter.

Vel. Finværet i helgen har jeg hørt mye om men ikke opplevd mye av selv. Er vel en av få som er blekere nå enn på fredag. Høyst frivillig riktignok

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kjapp oppdatering her jeg sitter på hotellrommet å kjeder meg...

Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    På JYSK har de sort "nervøs velour" 99 kr for fem meter (1,20 bredde). Jeg synes den fungerer bra og er hvertfall billig og trenger nok ikke barkduk under.

Link
    Jeg kikket på velouren vi har hjemme men synes kanskje den blir litt for blank i pelsen, det passer liksom litt dårlig sammen med de ellers matte flatene på veggen, og at nervøs-strukturen gjør at det gir et litt urolig uttrykk (kalles jo "nervøs", så...)

Så derfor har jeg vært på Jysk i dag og kjøpt JESSICA, 5x1,4 m sort matt stoff til kr. 89,95.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i dine tanker ang. glans fra den nervøse fløyelen, men jeg har ikke prøvd den i praksis. Selv gikk jeg for scenemolton bl.a. på lerretsveggen. Muligens perler for svin, så dine erfaringer fra billigere stoff er nok av interesse for flere kinobyggere. Dersom stoffet fremdeles har noe refleksjoner - da kan du prøve et triks (hvis du orker): Matthet kan økes med å røffe opp overflaten med en stiv børste f.eks. en neglebørste. Det er litt arbeid, men hey - treningsøkt!8)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, molton er jo fra øverste hylle for å si det slik. Jysk-varianten blir jo en god del billigere. (Merkelig hvordan man tråler alskens obskure butikker med et kreativt og skjevt blikk når man er i en slik byggeperiode...) Jysk-stoffet er mye tynnere og ganske gjennomskinnelig, så man må ha noe annet bak dersom man skal dekke til noe lyst. Og der kommer jo barkduken inn i bildet

Jeg skal selvsagt rapportere om effekten når tiden er inne. Neglbørste-trikset skal jeg huske på Akkurat nå er jeg stuck 30 mil hjemmefra og sitter å kikker på bildene fra kinoen. Snakker om hjemlengsel...

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, nå er du jo meget nær, dette blir flott. Fin innsats.

Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1

Liker resultatet ditt så langt tols1 :thumbsup:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det karer, det føles ganske greit å være såpass nære mål også. Flere filmer er kjøpt inn også, så det ligger an til en filmfylt helg + litt småplukk fra lista.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjapp statusrapport.

Har montert (nesten alle) spotene i dag, jeg var sikker på at det var 6 pakker á 3 stk, men det var bare 5... Utforingen til døren er ferdig.

Men jeg grubler på innkassing av lerretkassetten og hvordan dette skal bli noenlunde elegant og monteringsvennlig. Får se hva morgendagen bringer av kreativitet. I kveld har vi sett Superhero Movie, ganske kul lyd men utrolig teit film egentlig, og da ungene hadde lagt seg satte jeg på Children of Men. Og nå sitter jeg her å sipper på et glass hvitvin og lytter til litt musikk.

Ellers må jeg bare få si litt om lyden i rommet. Jeg har vært spesielt spent på lerret"veggen" og hvordan dette ville fungere. Og i mine ører så fungerer det svært bra. Jeg kan faktisk ikke detektere noen frekvenser som stikker av på noe vis. Det er selvsagt vanskelig å si noe konkret uten måleutstyr, men responsen i rommet er absolutt fast og kontant. Første subplassering var i venstre hjørne foran, sett fra subens synspunkt blir vel dette egentlig på langveggen. Men det ble en helt annen respons ved å flytte suben ut fra veggen og plassere den mer mellom frontene, mye fastere og mer kontant. Men rommet sluker bass, den stakkars M&K-en jobber overtid. Men akustikkplater har ganske høy prioritet, det er altfor mye klang og harde vegger her, samt at trommesettet synger med sine respektive frekvenser.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bygger lerretkasse

Det er veldig fort gjort å bare sette seg ned og høre på litt musikk eller bare kikke litt på en film, men noe ble gjort i dag.

Jeg har grublet og eksperimentert litt på denne lerretkassettkassen, og er egentlig ikke sikker på om planen er klar. Løsningen så langt er å sette opp en sort plate foran selve kassetten. Deretter kan maskeringspanelene festes i denne platen.

Litt gjenbruk må til, så jeg brukte kappet fra utforingene til en slags lekte som ble skrudd fast i taket. Det ser faktisk ut som den slynger seg litt bortover, men jeg siktet da vitterlig så den skulle bli snorrett :
    -lerretkasse1-jpg

Så hekte opp lerretet igjen:
    -lerretkasse2-jpg

Det er to like lange plater trukket med barkduk og deretter sort stoff. Platene er rester etter veggplatene som ble frest litt på skrå langs kanten for at stoffet skulle gli litt lettere rundt. Disse ble skrudd fast i lekten. Planen er å montere taklister i toppen slik at skruene dekkes:
    -lerretkasse3-jpg

Og slik blir det på avstand:
    -lerretkasse4-jpg

Men jeg vet egentlig ikke om planen er særlig god, fordi maskeringspanelene vil komme et stykke ut fra lerretet, og jeg ser liksom ikke for meg at det blir særlig elegant. Jeg har vurdert å sette selvklebende borrelås på selve kassetten, helt nederst på "skråen" ned mot lerretet for å feste stoffet der i stedet for bakkanten av denne nymonterte platen. Da kommer maskeringen en del nærmere selve lerretet.

Så kan vi jo kikke litt nærmere på dette billige Jyst-stoffet kontra molton. Det er litt vanskelig å få tatt bilder som gir noe godt inntrykk av forskjellen, men har gjort noen fattige forsøk. Har lagt ved et bilde og lar det ligge som som thumbnail slik at du kan åpne det i stor størrelse. Begge stoffene er altså sorte og molton er jo kjent for å være svært sort. På bildet er begge blitt grå men dette indikerer jo også at billigstoffet (til høyre på bildet) også er ganske sort. Men det er mye glattere i overflaten, litt blankere men ikke blankt allikevel, og blir ikke like filt-aktig som molton. Siden det er mye tynnere vil det jo heller ikke dekke ujevnheter like godt som molton. Det er ganske gjennomskinnelig, så du må beregne minst to lag hvis du skal dekke en lys flate, alternativt barkduk under og så stoff på toppen. I forhold til barkduk, som en del bruker, vil jeg si at billigstoffet er en bedre løsning. Så hvis du har råd så kjøp molton, ellers vil jeg si at dette er en grei erstatning. Én fordel med billigstoffet, det er myyye letter å støvsuge og holde rent enn molton.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Så kan vi jo kikke litt nærmere på dette billige Jyst-stoffet kontra molton. Det er litt vanskelig å få tatt bilder som gir noe godt inntrykk av forskjellen, men har gjort noen fattige forsøk.
    Hva med et bilde av "nervøs velour" også? (kanskje på tvers av de to andre)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng. Skal prøve å huske det ved neste fotosession.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sakte fremover...

Jepp-jepp-jepp, på'n igjen.

Denne helgen har jeg laget sidemaskeringen til lerretet, og om jeg får være litt ubeskjeden så ble det riktig bra. Går ikke i detaljer her men har tatt noen bilder underveis.

Lagde 2 identiske rammer av materialer som lå i garasjen, her er den ene klar til å kles med barkduk. Rullen med barkduk måtte jeg forresten lete litt etter. Kona hadde nemlig brukt den ute :roll: Hørt på maken...
    -lerretramme1-jpg

Den øvre kanten er skåret på skrå for å kunne festes mot lerretkassetten. Innfesting skjer med borrelås fra Biltema, og de blir ganske enkelt festet med borrelås både oppe og nede mot gulvet, ingen grunn til å gjøre dette mer komplisert enn nødvendig. Her en prøvemontering:
    -lerretramme2-jpg

Ferdig resultat ble ganske bra synes jeg. Det skal selvsagt være en liknende ramme nederst men jeg drøyer denne litt til en ny benk er på plass:
    -lerretramme3-jpg

Og så var det spørsmålet om stofftyper. Jeg har forsøkt å ta bilde av de tre aktuelle stoffene sammen, fra venstre Jysk billigstoff som jeg har brukt, molton i midten og nervøs velour til høyre. Bildet yter vel egenlig ikke velouren rettferdighet for den er nok ikke fullt så blank i virkeligheten, og dessuten går det an å bruke baksiden den er nemlig litt mattere. Velouren er mye mer elastisk enn de to andre og sikkert lettere å få stram, men "mitt" stoff blir faktisk også ganske stramt og fint.
    -stoff1-jpg

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meeget elegaant, vil jeg påstå!
    Det ser i alle fall ut til at du får maskeringa under kontroll! Ettersom du beholder lerretet som det er, så kan du jo vurdere en motorisert løsning av denne, etterhvert?
    Om du tar lerretsrullen ut av kassetten, så vinner du jo straks noen centimeter mtp å få maskeringsgardiner tettere på lerretet. ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja takk, det ble riktig elegant

Rammene ligger faktisk ganske tett inntil duken allerede siden de er festet nederst på "skråen" på kassetten, faktisk ikke mer enn 1,5-2 cm unna duken. Opplevelsen ble mye bedre med maskeringen på plass. Lurer faktisk på om jeg skulle ta skrittet å lakkere kassetten sort matt også.

Og ang. motoriseringen så har jeg ikke tenkt å demontere den ennå. Kan jo være kjekt å ha. Jeg har noen ideer men jeg holder det litt inne ennå.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ferdig resultat ble ganske bra synes jeg. Det skal selvsagt være en liknende ramme nederst men jeg drøyer denne litt til en ny benk er på plass
    Hva er galt med den grønne?

Side 33 av 51 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 43 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •