tols1s byggetråd - Side 31

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 31 av 51 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 41 ... SisteSiste
Viser resultater 601 til 620 av 1015
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Litt usikker på om jeg har nok molton, men i motsatt fall blir det en litt annen stoff-løsning på disse rammene, justert i hht. det marginale budsjettet. Tenkte på barkduk og deretter et billig sort gardinstoff utenpå (sorte gardinhøyder har de på Europris til 99,- men disse er lett gjennomskinnelig, derfor barkduken på innsiden).
    På JYSK har de sort "nervøs velour" 99 kr for fem meter (1,20 bredde). Jeg synes den fungerer bra og er hvertfall billig og trenger nok ikke barkduk under.

Link

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, har sett den. Faktisk har vi noen meter liggende etter høstens Halloween-feiring på skolen til junior Men blir den ikke litt blank?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er delte meninger om den. Jeg synes den fungerer bra. Har brukt den som maskering rundt mitt eget lerret. Synes den svelger alt synlig lys.

Hvis du har en prøve så er det jo bare å teste selv

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Hvis du har en prøve så er det jo bare å teste selv
    Så sant, så sant

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

When the going get's tough....

Ok, ting begynner å flaske seg. Har jo som kjent gjort en svært god deal på lerret, har også gjort en deal på brukt projektor som skal hentes på onsdag. Lister og utforinger er kjøpt inn.

Så for å legge litt ekstra press på fremdriften lager jeg en arbeidsplan her. Dagen i dag skal brukes til utforinger og få malt en del lister.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags projektor ble det da??

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble en Sanyo PLV Z4 inkl. takstativ og 10 m HDMI-kabel. Det er jo en litt eldre modell, men den fikk jo en del skryt da den kom. Planen er uansett å oppgradere i løpet av året, så får jeg bruke Sanyoen til spilling etc. så slipper jeg å endre innstillinger eller slite på filmpæra

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vel legge inn noen bilder. Alle listene er nå malt ett strøk. Hadde vel strengt tatt håpet å fått på to strøk i dag, men som vanlig mangler man noe; maling. Gikk akkurat tom etter det første strøket :evil:

Og så utfor(dr)inger. Salige ols1 senior hadde grått om han hadde sett hva jeg holder på med, han var en kunstner med utforinger. Men jeg fikk det jo sammen med en viss grad av presisjon. Det første vinduet tok nærmere 3 timer, det andre ca 1.
    -utforingervindu-jpg

Så var det utforinger rundt døren. Her må selvsagt resten av gulvlaminaten på plass først. Kom ikke helt i mål på dette, men det er strengt tatt bare en halv times arbeid igjen.
    -gulv2-jpg

Til helgen skal jeg få på plass listene...

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det så ut til å være mer enn godkjent. Det er desverre alltid tidkrevende når detaljene står i fokus, men heldigvis blir som regel sluttresultatet desto bedre. Som regel er en også mest kritisk til det en selv utfører, spesielt dersom en gjør noe som en ellers ikke arbeider med til daglig.

Hvilke planer har du for vinduene? Skal det tildekkes på en eller annen måte?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så utfor(dr)inger. Salige ols1 senior hadde grått om han hadde sett hva jeg holder på med, han var en kunstner med utforinger. Men jeg fikk det jo sammen med en viss grad av presisjon. Det første vinduet tok nærmere 3 timer, det andre ca 1.
    Hehe - jeg synes det virker som du har noen av genene til salige sr jeg!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zocral
    Det så ut til å være mer enn godkjent. Det er desverre alltid tidkrevende når detaljene står i fokus, men heldigvis blir som regel sluttresultatet desto bedre. Som regel er en også mest kritisk til det en selv utfører, spesielt dersom en gjør noe som en ellers ikke arbeider med til daglig.

Hvilke planer har du for vinduene? Skal det tildekkes på en eller annen måte?
    Ja, detaljene tar alltid dobbelt så lang tid som man egentlig tror.

Jeg tipper det blir rullegardiner eller persienner inni karmen. Vinduene ligger under terrassen så det er aldri mye lys som kommer inn uansett.

Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hehe - jeg synes det virker som du har noen av genene til salige sr jeg!
    Jo takk, men det er en grunn til at jeg tok bilde såpass langt unna... Litt av problemet er at kappsaga mi er ørlittegranne skjev, 1/3 mm eller noe slikt på en full sagbredde (billig kappsag med sleide), og utforingene er for brede til å kunne tas i ett jafs, så jeg måtte snu plata og sage andre veien. Dermed ble det en liten glippe; ikke stor men nok til å irritere. Memen, det skal males så jeg får vel finne frem fugemassen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo takk, men det er en grunn til at jeg tok bilde såpass langt unna... Litt av problemet er at kappsaga mi er ørlittegranne skjev, 1/3 mm eller noe slikt på en full sagbredde (billig kappsag med sleide), og utforingene er for brede til å kunne tas i ett jafs, så jeg måtte snu plata og sage andre veien. Dermed ble det en liten glippe; ikke stor men nok til å irritere. Memen, det skal males så jeg får vel finne frem fugemassen.
    Du skriver om fugemasse som om det skulle være noe negativt! Fugemassen er din (og min) venn!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Du skriver om fugemasse som om det skulle være noe negativt! Fugemassen er din (og min) venn!
    Haha, nei det var ikke så negativt ment. Men jeg opplever at det kan bli litt blankere overflate på overmalt fug enn på flatene ellers, derfor skulle jeg gjerne holdt bruken til et minimum i slike tilfeller.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mens naboene puslet i hagen og småpratet over gjerdet i det fine været, har jeg stått i skyggen inni garasjen og malt lister. Nesten alle listene har nå fått to strøk, med unntak av noen lengder med karmlister jeg måtte kjøpe inn i dag (samt en liter med maling...) Alle listene blir malt med rulle. Egentlig synes jeg nok at penselmalte lister er penere, men siden kinoen først og fremst skal være dunkelt belyst så legger jeg ikke så veldig vekt på dette. Første pri er at det går noenlunde kjapt unna. Maleriggen:
    -malerigg-jpg

Så bar det ned i kjelleren til utforingen rundt døra, samt få ferdig siste flik på laminatgulvet inn mot veggen. Fikk ikke ferdig hele døra før ungene begynte å grine etter mat... Tar resten i morgen.
    -utforingd-jpg

Så var det presisjonen igjen da :-? Jeg er ikke fornøyd, men som RuneW nevnte tidligere; fugemassen er din venn
    -utforingd-r2-jpg

I morgen er det foringen på den andre siden av døra som står for tur, så skal det monteres lister.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pen farge du har på veggen, hva heter den?

Spent på å se denne kinoen når den er ferdig

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Pen farge du har på veggen, hva heter den?

Spent på å se denne kinoen når den er ferdig

Hadde akkurat tenk og spørre om det samme :-D
    Ligner min ("Berg" fra Jotun )

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fargen heter Mørk Aubergine far Jotun, men en advarsel er på sin plass; hvitbalansen i kameraet er velt på villspor så fargen ser ganske annerledes ut i virkeligheten. Jeg er fortsatt usikker på hvordan det blir til slutt, men når 1000 W arbeidslamper erstattes med downlights så håper jeg det blir bra. Schumi viste bilde av stua si litt tidligere i tråden, og det så ganske lekkert ut.

Vel, her er en oppdatering etter dagens strabaser. Mye av listene er på plass.

-taklisterbak1-jpg

-listerbak-jpg

Her er det ene av de to vinduene bak. Disse listene er kun malt ett strøk siden hjørnene allikevel må sparkles.
    -vindulister-jpg

Her er prøvekjøring av inspeksjonslukene. Det fungerte brillefint. Hjørnelistene som kommer i bunn vil holde lukene på plass. Ja, og på grunn av disse lukene har jeg selvsagt ikke gjort noe med disse hjørnelistene.
    -luketest-jpg

De listene jeg nå ikke har satt opp må vente til jeg får montert stofframmene på frontveggen for å få tilpasset lengden. Jeg må se an montering av lerret osv. før rammene kan monteres og justeres på plass.

Nå har jeg lovet barna en prøvekjøring av kinoen til helgen. Det blir i så fall på byggestrøm, og høyst sannsynligvis uten alle listene på plass. Denne sofaen må også ned i kjelleren på et vis. Hunden ser allerede passe bekymret ut.
    -sofa1-jpg

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vinduslister tar sin tid med maling, sparkling, pussing og maling. Men det blir veldig bra når du er så nøye. Jeg registerer at bakhøytalerne også er på plass, det begynner virkelig å nærme seg. Det skal nok bli godt å få sofaen ned i rommet og få rigget seg med en god film.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakhøyttalerne henger der som en stadig påminnelse

Jeg vurderte lenge om jeg skulle ta en snarvei på vinduslistene, men endte opp med den tungvinte varianten, det er tross alt en del penere. Pusser én gang og maler over, det går kjapt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg ser snøen har gått! Gratulerer!

Side 31 av 51 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 41 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •