tols1s byggetråd - Side 30

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 30 av 51 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 ... SisteSiste
Viser resultater 581 til 600 av 1015
    Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg vil tro at du klarer å få lerretet stramt nok ved å trekke hardt og stifte tett. Men i denne "bransjen" er desverre ikke alltid de enkle løsningene de beste.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor gjøre det enkelt? Vel, jeg har faktisk ingen større kvaler med å ta snarveier.

Men det jeg er litt redd for er at duken på litt sikt vil strekke seg og at det kan bli bulker, eller at jeg ikke klarer å stramme duken slik at det ikke oppstår bulker allerede ved montering. Da innbiller jeg meg at et fjærsystem vil hjelpe. Men jeg vet egentlig ikke...?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig at du kan få tak i det du trenger hos en maritim butikk (f eks Maritim BÃ¥tutstyr). Det finnes mange forskjellige løsning og dimmensjoner på f eks strekkfisker til seilbåter? De skulle også ha utstyr til å feste maljer i kanten av lerretet.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo de har jo litt forskjellige fjærbelastede greier der, men jeg tenkte mer i retning Biltema - Fjærsett så det er selvsagt mulig jeg allerede har funnet løsningen. OBS: det skal jo være billig også

Edit: oj det ble bare et bittelite bilde av den linken... Uansett, det er art. nr. 19-1044, et sett med 200 fjærer i forskjellige dimensjoner og utførelser til kr. 59,90,-

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvor mye bulker man kan få i et strekt lerret over lang tid, men min løsning er strukket omtrent som et malerilerret (basert på en Dreamscreen-duk over en stiv treramme), og har ikke vist tegn til slapphet så langt. Det har gått omtrent 3 måneder siden jeg strakk det lerretet.

Ref: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ml#post1120777

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, bra innspill roffe. Men er denne Dreamscreen-duken lett elastisk eller dønn uelastisk? Det var ikke vrient å få stiftet den fast uten at det oppstår bulker altså?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er den beste måten jeg har sett DIY er utført på Link
    Men det finnes flere veier til målet som sikkert er like bra.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja se der. Rolf Hult har også laget lerret. Der i gården gjøres jo ikke ting tilfeldig...

Hoppestrikk kan selvsagt brukes, og da kanskje også buksestrikk antagelig :idea: Det har jeg ikke tenkt på.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dreamscreen-duken er ganske så elastisk, så det er ingen problem å strekke den, for så å stifte den. Bruk godt med stifter, og pass på at det ikke ligger noe rusk på platen den festes på. Jeg har hatt den festet slik i godt over ett halvt år nå, uten problemer

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat. Men nå er jo planen min bruke Tupplur-duk, og den er ikke særlig elastisk. Husk at dette er et low-cost prosjekt, bi-bi-billigst mulig. Grunnen er at budsjettet sprekker på alle andre kanter (bl.a. på lister...) Materialer har jeg i garasjen og rullgardin koster et par skarve hundringser. Jeg håper jo at det blir en høyst midlertidig løsning.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du må brette kanten på tupplur duken før du setter i maljer i hvertfall. Synes å huske at den var ganske så tynn.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Akkurat. Men nå er jo planen min bruke Tupplur-duk, og den er ikke særlig elastisk. Husk at dette er et low-cost prosjekt, bi-bi-billigst mulig. Grunnen er at budsjettet sprekker på alle andre kanter (bl.a. på lister...) Materialer har jeg i garasjen og rullgardin koster et par skarve hundringser. Jeg håper jo at det blir en høyst midlertidig løsning.
    Hva med et skikkelig lerret?
    Har jo et 3m bredt motorisert Da-Lite Cosmopolitan som du kan . Om du velger å bruke bare deler av duken i et rammeopplegg, eller fristes til å modifisere bredde og kjøre motorisert, kan du jo velge selv.
    Lerretet er identisk med deg jeg sjøl har, og som er "modda" til passende bredde her i rommet.
    Billigere blir det neppe........
    Du får si ifra, om det frister! 8)

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var litt av et tilbud ja. Her er det bare å ta turen til hovedstaden..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kødder du, Jan? Har du slike lerret liggende å slenge?

Selvsagt slår jeg til på et slikt tilbud :-D :-D :-D :-D :-D Dette er jo svært generøst. Jeg skal nok sørge for en form for betaling...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var veldig sjenerøst og viser AVForumet fra sin beste side!

Kudos til Scrooge.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo typisk for Jan. Han er ALLTID hjelpsom og generøs :-D

tols1 hvis du skulle bestemme deg for å ikke bruke motoren så har jeg behov for den til min maskering. Har tenkt ut en løsning for dette men synes det var for galt å bare bruke en del av lerretet når jeg fikk tilbudet på det samme lerretet av Jan for en god stund siden

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for hyggelige ord. Knut og Zocral! :-D
    Håper jeg ikke har lovt bort samme lerret til deg? ops:
    Ellers er det ikke noe problem med motor, om du skulle trenge det.
    Har jo en trommel m. motor liggende, i tillegg til nok et lerret av samme slag. ;-)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strekking av lerret er egentlig ganske greit, også om stoffet er relativt lite elastisk. Har brukt akkurat samme prinsipp på samtlige av stofframmene i hele kinoen min. Trikset er å begynne på midten og jobbe seg mot hjørnene.

En video kan vel si mer enn 1000 ord:
    Stretch Canvas - How to Stretch a Canvas Video - About.com

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Har jo en trommel m. motor liggende,...
    Den tar jeg men det haster IKKE....

Du har ikke lovet bort noe dobbelt! Du fortjener også all mulig honnør for å alltid stille opp.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette er klart svært generøst, jeg har selvsagt takket ja til tilbudet og avtalt henting samt "vederlag" Kudos til Jan *thumbs up*

Med en bredde på 3 meter baner jo dette veien for 2.35:1 løsning på sikt, man bare endrer maskeringen. Genialt

Jeg kommer nok ikke til å ha bruk for motoren i denne omgang, men synes egentlig det er litt ille å slakte en slik pakke. Det kunne jo hende at behovet endrer seg og at lerretet med motor og det hele i så fall kan vandre videre i forumets ånd.

Så jeg har grublet hele dagen på løsning. Lerretet henges opp as-is og jeg lager noen rammer for å maskere på sidene og over/under. Litt usikker på om jeg har nok molton, men i motsatt fall blir det en litt annen stoff-løsning på disse rammene, justert i hht. det marginale budsjettet. Tenkte på barkduk og deretter et billig sort gardinstoff utenpå (sorte gardinhøyder har de på Europris til 99,- men disse er lett gjennomskinnelig, derfor barkduken på innsiden)

Roffe: takk så mye for innsatsen og linken . Men med den nye planen som plutselig dukket opp blir det nok ikke DIY rammelerret som først tenkt.

Side 30 av 51 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •