tols1s byggetråd - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 51 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 43 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 1015
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Alternativt en Feinsag, som føres langs en passende anbragt 2x4"?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Alternativt en Feinsag, som føres langs en passende anbragt 2x4"?
    Ja, en Feinsag mangler jeg i samlingen min! Slike er kjekke!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ja, en Feinsag mangler jeg i samlingen min! Slike er kjekke!
    Det må i så fall være det eneste du mangler!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode forslag gutter, takker. Det er for så vidt ikke det å kappe laminaten som er utfordringen (selv om det ville vært et meget godt alibi for å kjøpe noe nytt som durer og går rundt).

Men en slik operasjon vil medføre store mengder støv, så hvis et litt spinklere reisverk ikke har noen praktisk betydning, så dropper jeg støvproduksjonen.

Jeg har egentlig ikke noe rigid krav til at reisverket skal være 4". Grunnen er prisen på materialene. 2x3" ligger på ca 25,- pr m, men Coop Byggmix har i disse dager tilbud på 2x4" til 18,90,- pr m. Ingen premie for å gjette hva jeg velger. At det blir mer solid er jo ingen ulempe.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Gode forslag gutter, takker. Det er for så vidt ikke det å kappe laminaten som er utfordringen (selv om det ville vært et meget godt alibi for å kjøpe noe nytt som durer og går rundt).

Men en slik operasjon vil medføre store mengder støv, så hvis et litt spinklere reisverk ikke har noen praktisk betydning, så dropper jeg støvproduksjonen.

Jeg har egentlig ikke noe rigid krav til at reisverket skal være 4". Grunnen er prisen på materialene. 2x3" ligger på ca 25,- pr m, men Coop Byggmix har i disse dager tilbud på 2x4" til 18,90,- pr m. Ingen premie for å gjette hva jeg velger. At det blir mer solid er jo ingen ulempe.
    3" reisverk er vel ingen skandale, men jeg ville unngått 4"-med-hakk-i-bunn-løsningen. Hvis du noen gang skal ha opp gulvet, kommer du til å irritere deg gul og blå over hvor vanskelig det er å få opp når det ligger innunder veggen...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det har jeg også konludert med, så jeg går antagelig ned til 3".

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi gjennomførte en spontan hyllest til terrassegledene sammen med et par naboer i går kveld. En av rekvisittene var en slik:
    -skviser-jpg

Øvrige rekvisitter: en liten grønn frukt, sukker, isbiter og rom.

Dermed kom jeg litt sent i gang i dag og tempoet var heller ikke på topp. Før jeg kan begynne på reisverket som skal bære de nye takbjelkene, måtte jeg ta ned noe mer av takplatene for å finne ut hvor høyt reisverket må være. Jeg har begynt i nordenden av rommet. Platene måtte brekkes av der den nye veggen allerede er satt opp, men problemet var at platene ligger innenfor kanten av jerndrageren, så for å få de ned måtte de brekkes på midten.
    -tak1-jpg

Etter en times tid blir det slik:
    -tak3-jpg

Det ble mye søl og gipssmuler. Og så gikk turen til Byggmix for å kjøpe materialer. Har i tillegg kjøpt vernebriller (vet ikke hvor mange jeg har fra før, men de blir av en merkelig grunn borte).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så gikk turen til Byggmiks for å kjøpe materialer. Har i tillegg kjøpt vernebriller (vet ikke hvor mange jeg har fra før, men de blir av en merkelig grunn borte).
    Du finner som regel alle på en gang med jevne mellomrom. Har samme problemet som deg og handler inn hver gang jeg ikke finner noe...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi tar en liten oppdatering i kveld. Arbeidet her ble egentlig gjort på mandag, men av forskjellige årsaker har jeg ikke rukket å laste de opp før nå.

Reisverket til den ene veggen er ferdig (med unntak av kubbing)
    -nystender-jpg

Den obervante leser vil selvsagt se at det mangler toppsville. Det er kun fordi bildet ble tatt før den ble montert. Skråsvertene er satt på for å få alle stenderne i lodd før jeg monterte toppsvillen.

Samt litt av den tilstøtende veggen. Her er også anlegget til 2x8" bjelkene på plass.
    -bjelkeanlegg1-jpg

-bjelkeanleggcu-jpg

Den rød ringen viser anlegget til 2x8" som skal gå parallelt med jernbjelkene. Det ser kanskje litt rart ut, det ser ut til å være en stender plassert litt tilfeldig under anlegget for 2x8". Vel, det er ikke helt tilfeldig, den røde streken er ca 60 cm lang. Det røret som titter frem går inn til et punkt i rommet ved siden av og er tiltenkt kabelen fra parabolantennen.

Det slår meg også at det kan bli vrient å få opp 2x8" dersom jeg lager reisverket med anlegget helt ferdig i begge ender. Jeg tror jeg må gjøre den ene siden ferdig og den andre siden nesten ferdig. Så løftes 2x8 opp og legges an på den ferdige siden, så løfte opp og "neste" den fast med en tvinge eller skrue på andre siden mens selve anlegget gjøres ferdig.

Sarte sjeler må se bort nå:
    -bjelkeiisolasjon-jpg

Det som kanskje kan se ut som en bisarr form for snekkerporr, er en praktisk test. Jeg lurte nemlig på om det lar seg gjøre å få opp de nye takbjelkene uten å måtte ta ned all den gamle isolasjonen. Kanskje man kan skjære et spor i isolasjonen og lirke bjelkene oppi? Rent praktisk er det jo mulig men det spørs om isolasjonen blir utilbørlig komprimert, men det hadde vært veldig behagelig å slippe å ta ned all den gamle isolasjonen.

Jeg har dessuten begynt å gruble på rør, plassering av høyttalere, strøm og belysning. Jeg gidder ikke lage noen utstrakt illustrasjoner av dette siden høyttalerplassering er behandlet i flere andre tråder, men jeg vurderer å trekke rør til 11 høyttalere + en sub i hvert hjørne, det bør vel være ganske fremtidsrettet? Det er faktisk fint mulig å trekke alt av rør i taket, dessuten er det allerede hull fra rommet og inn i tilstøtende rom hvor sikringsskapet står. Planen er å trekke opp 1-2 stk 16 A til utstyret og en 10 A til lys. Tipper det går en bestilling til elhandelen.no en av de nærmeste dagene. Tanken er å trekke alt av rør og ledninger selv og få en elektrikernabo til å koble opp.

Ja, og ventilasjon, da. Jeg har flere muligheter, men jeg tror ikke jeg går så langt som RuneW med Z-kassetter etc. Jeg får tenke litt på det.

Tenkte også jeg skulle ta med et stemningsbilde fra snekkerverkstedet som ligger vegg-i-vegg med kinorommet. Alt av materialer blir kappet her. Om det er ryddig i selve kinorommet, så er det tilsvarende rotete i verkstedet. Man burde vel egentlig rydde når man begynner på et nytt prosjekt.

-verksted-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte også jeg skulle ta med et stemningsbilde fra snekkerverkstedet som ligger vegg-i-vegg med kinorommet. Alt av materialer blir kappet her. Om det er ryddig i selve kinorommet, så er det tilsvarende rotete i verkstedet.
    Du har det ryddigere i verkstedet ditt enn jeg har det i kinoen min...

Ellers en flott oppdatering. Skal prøve å lese gjennom den en gang til, men nå må jeg skru litt mer gips ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gips, ja. Du er vel i full gang/rulle.

Apropos det, plateheisen du bruker; er det noe du har lånt eller har du investert i en ny? Får man leie sånt på Maxbo o.l.?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gips, ja. Du er vel i full gang/rulle.

Apropos det, plateheisen du bruker; er det noe du har lånt eller har du investert i en ny? Får man leie sånt på Maxbo o.l.?
    Den heisen jeg bruker har jeg lånt av snekkeren som satte opp reisverket mitt.

Så vidt jeg vet er det fullt mulig å leie slike.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så mens kona var på symøte og krapylene terroriserte nabolaget i fri dressur, snek jeg meg til et par timer i kjelleren.

Har kommet et stykke på vei med stenderverket på den østre veggen. Det går jo ganske kjapt egentlig så lenge man kan kappe opp x antall like lange biter, og skru de fast til bunnsvillen. Gulvet er faktisk relativt rett. Men jeg forsøker å ha hjernen med på laget med tanke på stenderavstander. Man må jo hele tiden sørge for at det er noe å skru fast plater i for hver 60 cm. Dermed blir det en del ekstra stendere når det dukker opp dører og sånt, men det ble ikke så ille akkurat på denne veggen.

Vel, litt bildemateriale må vel til. Toppsvillen mangler foreløpig på den delen lengst bort. En gipsbit må ned for å få den på plass.
    -stender_ost-jpg

Der jernbjelken ligger an på muren er det en åpning inn til snekkerverkstedet. Planen er å sette opp en plate eller liknende i åpningen og trekke rør for nye kurser til rommet. Forløpig går skjøteledningen til arbeidslyset gjennom her. Her ser du også anlegget for 2x8" som skal gå langs med jernbjelken. Jeg er litt usikker på om jeg bør ha en stender til på den andre siden av jernbjelken (skissert med gult), eller om det holder slik det er.
    -stender_ost2-jpg

Ja, jeg nevnte skruer. Jeg har gitt opp å forsøke å få til noe med en viss grad av nøyaktighet med hammer og spiker. Det blir bare banning :evil:, bøyde spiker, bulkete materialer, ting ute av lodd/vinkel ops: og blå fingertupper :shock: . Mye enklere å få det pent og rett med skruer selv om det koster noen kroner ekstra.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eyy! Dette går jo så det griner!
    Gjerrige åpningstider hos lokale byggevareleverandører tiltross.
    Kutgw!:-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye enklere å få det pent og rett med skruer selv om det koster noen kroner ekstra.
    Hehe - tror de fleste takler den økonomiske belastningen det er å bruke skruer. kan forresten anbefale Biltema sinde torx-skruer. De er behagelige å arbeide med.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Eyy! Dette går jo så det griner!
    Gjerrige åpningstider hos lokale byggevareleverandører tiltross.
    Kutgw!:-D
    Vel, griner er vel å overdrive en smule men en viss fremgang er da å spore. Nå som jeg har materialene i hus kan jeg ikke skylde på andre enn meg selv, dessverre.

Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hehe - tror de fleste takler den økonomiske belastningen det er å bruke skruer. kan forresten anbefale Biltema sinde torx-skruer. De er behagelige å arbeide med.
    Akkurat, Biltema altså. Jeg kjøpte et par pakker fra Clas som funker greit, vanlige pozi2 men torx er jo mye bedre. Takk for tipset.

Jeg får se om jeg får skviset inn et par timer i kveld også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette går jo så det griner! Blir knallbra dette her ser det ut til Hvilket program bruker du for å få illustrert de røde ringene på bildene etc.?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa, det går helt greit.

Bildeprosessen er som følger:
    1) Stappe minnekortet i leseren på pc-en
    2) Åpne filutforsker, høyreklikke på filen, velger "Rediger". Da åpnes bildet i Paint og jeg tegner inn rød/gul ring, strek eller likn. Lagre.
    3) Høyreklikker på filen igjen og velger "Rediger i GIMP", og skalerer bildet ned til 600 bredde. Lagrer.

Ikkeno' hokus. Bruker forresten stativ og tar bilde med selvutløser og uten blitz.

Takk for hyggelige ord forresten. Og hos deg da? Fremgang?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa, det går helt greit.

Bildeprosessen er som følger:
    1) Stappe minnekortet i leseren på pc-en
    2) Åpne filutforsker, høyreklikke på filen, velger "Rediger". Da åpnes bildet i Paint og jeg tegner inn rød/gul ring, strek eller likn. Lagre.
    3) Høyreklikker på filen igjen og velger "Rediger i GIMP", og skalerer bildet ned til 600 bredde. Lagrer.

Ikkeno' hokus. Bruker forresten stativ og tar bilde med selvutløser og uten blitz.

Takk for hyggelige ord forresten. Og hos deg da? Fremgang?
    Det var jo ikke så vanskelig
    Ja, her er konstruksjonen 95% ferdig. Rommet brukes uten at alt utstyr er helt oppe og går enda.
    Skal bruke litt tid fremover på akustiske tiltak for å dempe litt ekko.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det ble et par timer med min lysskye virksomhet i kveld også.

Bunnsvillen til den vestre veggen satt under press ca 14 mm fra lecaveggen:
    -bunnsvillvest-jpg

Denne skal få stå slik til over helgen. I morgen blir det antagelig ikke gjort noe, og til helgen er det lagt inn en aldri så liten hyttetur. Det lukter litt stramt der nede nå siden jeg bruker sponplatelim. Mine erfaringer med det limet er at det sitter meget godt på de fleste underlag, dessuten er det lettflytende så man slipper å få krampe i hånden ved utskvising. En annen fordel er at det flyter lett ut under svillen slik at limlaget blir tynnest mulig. Men som sagt, det lukter litt løsemiddelaktig.

Den siste toppsvillen på gårsdagens verk er også på plass:
    -stender_ost3-jpg

Det var faktisk litt plundrete å få ned gipsbitene og fjerne noe av lektene som var satt opp for å bære gipsplatene. Litt vanskelig å se det på bildet kanskje.

Noen vil kanskje spørre seg hvorfor det kun er kubbet på deler av veggen? Forklaringen er at det var kun de 4 forhåndskuttede kubbingene jeg hadde liggende. Jeg har selvsagt laget en mal på saga hvor jeg kutter opp x antall kubbinger til cc60 cm. Jeg bruker da selvsagt kappet som blir igjen når jeg har saget opp stenderne til sine passelige 225 cm. Siden ungene akkurat hadde lagt seg ville jeg ikke starte opp saga for å kutte fler.

Så går man der å pusler, prøver å feie opp litt bøss og gipssmuler, samt at guttungen kom innom for å spille litt på de berømmelige trommene. Måtte jo ta en pause da. Men det går da fremover.

Side 3 av 51 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 43 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •