tols1s byggetråd - Side 28

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 28 av 51 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 ... SisteSiste
Viser resultater 541 til 560 av 1015
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skorte på tiltakslyst, nåå som du er så nære?
    Neinei gutt, dette må bli slutt! I alle fall før sommeren er historie!
    Du får i alle fall en flott lyssetting i rommet vil jeg tro!
    Ellers vil jeg forsiktig antyde at det kan være en ide med et lyspunkt i midten av rommet også.
    Er jo "kjekt å ha", når man finner det for godt å ta tak i støvsuger og vaskeklut. Det er i alle fall min erfaring. ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er jammen våken du Jan, på hugget med det samme

Nei, ikke slik å forstå at prosjektet er i ferd med å strande, bevaremegvel. Men det blir mest helgene som er tilgjengelig for slikt arbeid, og på hverdagene blir det veldig tiltak og komme i gang. Neste helg blir det enda mer vedsjau, helgen deretter er det en slags korkonsert hvor jeg skal styre lyden... og slik går no' dagan...

Det neste forestående er vel egentlig listing og utforinger og gjøre ferdig de siste moltonrammene til frontveggen. Etter dette må jeg ha en elektriker for å koble inn et par nye kurser til rommet, og da trenger jeg nye sikringer. Det er god plass i skapet og rørene er trukket, så det er bare å få jobben gjort (og betale for den...)

Lyspunkter i tilværelsen blir det, også midt i rommet. Det blir en form for lampe eller spotskinne i den forreste delen av taket. Denne blir koblet til en enkelt lysbryter ved døra. Dessuten er det også noen uttak ved gulvet som er koblet på samme kurs som spotene, der har jeg sett for meg 1-2 slike gulvstående lamper med stor "rispapir"skjerm. Så det skulle bli gode muligheter til å få øye på en kanin eller to

Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her er du igang igjen
    Det er meget flott med lys i kassene, men som Scrooge sier er det en stor fordel med rengjørings lys.

Er usikker på været hos deg, om det er tid for ute arbeid eller ikke. Men du må nok gi gass nå for det er vel rett rundt hjørne tenker jeg
    Jeg sloss med tiden nå, det er blitt vår her på vestlandet og folk har allerede klippet plenen

Lykke til videre!

Edit: postet visst på likt, hehe. Da har du jo stål kontroll på lyset mann !

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Schumi
    ....det er blitt vår her på vestlandet og folk har allerede klippet plenen
    *stikker fingrene i ørene og roper LALALALALALALA*

Å nei du, her er det nok en stund til vi klipper plenen :evil: Du vet, 8 mnd vinter og 4 mnd dårlig sparkføre/usikkert isfiske/klisterføre (stryk det som ikke passer).

Men når det er sagt så hadde det vært fint å kommet i mål snart, og som nevnt så er det jo ikke all verdens igjen.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det bare kose jobb igjen vel..:-D

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stå på! Det er vel et greit mål å bli ferdig før RuneW ;-)

Forresten, stapp fingrene i ørene igjen og LALALALA: Her i kroken ved kinoen min vokser rabarbraen flittig frem og jeg spiste den første av årets avling i går, med sukker på.... mens jeg så på blomster-raklene på ripsbuskene og andre buskvekster.:twisted: Og snart kommer sommerølet i butikkene!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Stå på! Det er vel et greit mål å bli ferdig før RuneW ;-)
    Ikke noe vits i å prøve på en gang. Du har ingen sjanse ;-)

Men selv om du ikke blir ferdig før meg, så har du i alle fall fått det skikkelig lekkert med malingen din!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slapp helt av, jeg har ikke utpreget konkurranseinstinkt, så en evt. konkurranse med Rune er ikke aktuell, hverken når det gjelder detaljering eller fremdrift

Joda, det er jo mest småtteri som står igjen egentlig. Malingen ble grei, men fargen på bildene er ikke særlig sammenlignbare med virkeligheten, bildene ser mer grå ut.

Det er en ting som irriterer meg litt, og det er "mønsteret" i takplatene. Jeg synes det har blitt vel mye skjøter og lappverkaktig. Jeg ser egentlig ikke hvordan det kunne vært gjort annerledes uten at det hadde gått med mye mere plater. Jeg kunne brukt platene mer på langs på downlightkassene og bjelkekassene, men da ville jeg ikke fått særlig bruk av kapp.

Menmen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da var helgen over, dessverre kun et par timer til rådighet for kinoarbeid denne helgen, men så har jeg antagelig sørget for tilgang til bjørkeved de neste 10 årene forrige og denne helgen.

Så jeg tenkte det var på tide å rydde litt. Det er jo ikke mye smussarbeid igjen nå, så jeg fjernet litt skrot på gulvet og støvsugde. Nå burde det egentlig være greit å sette ned sofaen. En annen ting er at surroundhøyttalerne står litt i veien der de er lagret, så jeg hang de opp på veggen like greit. De er bestykket med nøkkehullfeste på ryggen, så det er en smal sak å ta de ned ved behov. Terminalen kommer rett over veggboksen, så dette blir en totalt usynlig koblingsløsning.
    -bakhoytt1-jpg

Dessuten har jeg begynt med stoff igjen. For den som måtte ha holdt telling så er det åpenbart at det mangler noen stofframmer. Faktisk 4 stk. disse to jeg tok i kveld + to tilpasningsrammer som skal være på midten. Så da dro jeg frem moppen, rullet ut moltonen og stiftet de to siste "puslespill"-rammene:
    -rammer3-jpg

Tok meg også bryet med å teste ut om skjøtene blir synlige (noe de jo er ment å gjøre). Stofftykkelsen gjør at skjøtene ikke blir helt tighte. Jeg var forsåvidt forberedt på dette, og det er jo heller ikke noe problem så lenge det er sort barkduk bak:
    -rammer4-jpg

Så da var det bare det berømte "resten" igjen. Jeg får se om det blir mulig å få kjøpt inn noen utforinger neste helg, hvis ikke skal jeg vel få tiden til å gå allikevel. Siste rest av gulvet må fikses, male litt på det senkede taket i front, der er det antagelig kun malt ett strøk ser jeg nå

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huffameg, det var jo ille å lese at du har begynt med stoff igjen! :roll:
    Flott å se at malingsjobben er tilendebragt, i alle fall! Er derimot litt mer usikker på om produksjon av ved for ti (!) års forbruk vil være vel anvendt tid?
    Det tar vel ikke så alt for lang tid før alle i Trysil og "dalstroka innafor" flyr rundt i kortbukser i januar?
    Så antyder i alle fall klimaskeptikerne! ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, skulle klimaskeptikerne få rett i sine spådommer, så kan kanskje veden gå i arv til neste generasjon

For min del har jeg til gode å bruke kortbukser enda i år, vi pleier å vente til isen har gått på Femund, det trekker så kaldt på leggene ellers

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser veldig bra ut med rammene. Mønsteret kommer jo fint frem på bildene
    Blir spennede å se det på veggen. Nesten litt synd å henge lerretet foran ??8)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trenger en rammeplan

Takker Counterpointer, tror det kan bli bra.

Jeg har gjort en tabbe. Ikke veldig stor men nok til å skape litt ekstraarbeid. Da jeg skulle bore hull til spottene på frontveggen hadde jeg helt glemt å ta høyde for at det faktisk var en bjelke oppi det nedsenkede taket. Skjønner ikke hvorfor egentlig, men det er vel slikt man gjør i et åndsfraværende øyeblikk. Resultatet var at jeg måtte plugge igjen hullet med et utskåret "hull" og sparkle over. Her etter ett lag sparkel og litt pussing. Den rød streken indikerer hvor bred bjelken er, hullet kom såvidt innpå den nye 2x8" bjelken.
    -hulltabbe-jpg

Nærbilde av sparkelen. Ett sparkelstrøk til og litt pussing så blir det fint som snus. Takk og pris så blir det også passe med rulle-overflate på malingen, så området vil ikke skille seg nevneverdig fra resten av platene:
    -hulltabbe2-jpg

Så over til saken som tittelen handler om, rammene og tilgang til veggboksene.

Først et bilde:
    -rammeplan-jpg

Det jeg forsøker å vise her er hvordan boksene kommer i forhold til rammene. Altså må jeg få kablene (ikke de som stikker ut her da :roll: , de skal jo kobles til en veggkontakt, men kablene fra utstyret må jo komme til kontakten gjennom rammene på et vis). Jeg har fundert på følgende løsning:

-rammeplan3-jpg

Jeg setter på noen ekstra lekter på baksiden og lager en slags hullramme, her markert med rødt. Tar så hull i stoffet; den grønne firkanten og stifter fast "leppene" i den nye hullrammen. Klipper deretter ut en firkantet lapp med molton og stifter fast på den nye lekten. Sikkert totalt uforståelig, men jeg har forsøkt å lage en tegning:
    -rammeplan4-png

Dette er rammen sett fra siden. Lekten som utgjør rammens bunn er nederst, den nye lekten (altså den som var tegnet med rødt på bildet over) er den øverste på tegningen. Den nye lappen er tegnet med grønt for å skille den fra den sorte, som altså er selve rammestoffet som her er stiftet til hullrammen. Tanken er å lage en brett slik at lappen dekker til stiftene den er festet med. For å komme til veggboksene er da bare å løfte på lappen og plugge i.

Slik har jeg grublet det frem. Er det noen som har bedre forslag?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Slik har jeg grublet det frem. Er det noen som har bedre forslag?
    Høres litt komplisert ut men vil jo garantert fungere.

Hvilken type tilkobling er det du skal ha?

Jeg har trukket et par høytalere jeg har med stoff, og der har jeg kun stukket bananpluggene gjennom stoffet. Tanken er at det enkleste er ofte det beste. Det eneste du da trenger er at det ikke er for langt fra tilkoblingspunktet til stoffet. Men avventer å høre hvilke kontakt/plate du skal ha tilgang til før jeg evt poster bilde.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det er jo litt forskjellig egentlig; strøm, høyttaler, sub, ethernet, antennekabel til parabol. Hele registeret med andre ord :-?

Dessuten er det jo ikke bare denne ene rammen, det er samme på midten hvor alle koblingene bak racket kommer samt i den andre enden av fronveggen.

Jeg har tenkt tanken å bare ta hull i stoffet slik du nevner Counterpointer, men lurer på om det kan revne eller strekke seg ut på noe vis. Mulig det ikke blir noe problem?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke Moulton selv, men tror det er ganske/veldig solid. Hva med å feste vevteip av solid type på baksiden av stoffet og skjære en passende slisse til å stikke kabler gjennom?

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holder på med noe tilsvarende og jeg vurderer rett og slett å ha "spikerbeslag" i samme dimmensjon (tjukkelse) som rammen. Deretter vil jeg påføre kontaktlim rundt hullet som borres i "spikerbeslaget" slik at moltonen holdes på plass.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Jeg har ikke Moulton selv, men tror det er ganske/veldig solid. Hva med å feste vevteip av solid type på baksiden av stoffet og skjære en passende slisse til å stikke kabler gjennom?
    Ja det er et veldig solid stoff. Men det er vevet, dvs. at trådene i veven vil flise seg opp dersom man ikke syr eller gjør noe for å forsegle kanten. Slik vi gjorde i håndarbeid på skolen da vi lagde sikk-sakk søm langs kanten på stoffet. Men en teip kan kanskje fungere. Eller kanskje man kan lage en brett og bruke slik strykejerns smeltestripe (man lager en brett og legger denne stripen i bretten og bruker strykejern for å smelte denne stripen. De har det på IKEA bl.a.) Det må i så fall bli en slisse på noen cm for å få laget en bred nok brett.

Sitat Opprinnelig postet av Zocral
    Jeg holder på med noe tilsvarende og jeg vurderer rett og slett å ha "spikerbeslag" i samme dimmensjon (tjukkelse) som rammen. Deretter vil jeg påføre kontaktlim rundt hullet som borres i "spikerbeslaget" slik at moltonen holdes på plass.
    Hmm, så rammene dine blir da nærmest festet permanent til et "spikerslag" rundt veggboksen? Eller skal spikerslaget festes til stofframmen?

Takker så mye for gode forslag, tror vi er på sporet av noe

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hmm, så rammene dine blir da nærmest festet permanent til et "spikerslag" rundt veggboksen? Eller skal spikerslaget festes til stofframmen?
    Spikerslaget festes til stofframmen. Videre bruker jeg avsagte biltema bassportrør (som jeg også har brukt tidligere) slik at jeg får en ramme rundt hullene. Der hvor det er (stikk)kontakt montert på vegg, lar jeg den være hvor den er og fører ledning gjennom bassportrøret på rammen frem til kontakt. Rammene mine skal i utgangspunktet være avtakbare.

Jeg har lagt ved et bildet som viser kabelgjennomgang til høyttaler. Endringen blir da at hullet er på en ramme kledd med molton.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, det var smart. Takk for tipset.

Side 28 av 51 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •