tols1s byggetråd - Side 27

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 27 av 51 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 37 47 ... SisteSiste
Viser resultater 521 til 540 av 1015
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Hvis du gidder, må du gjerne legge ut bilder etterhvert som malingen skrider frem, artig å se.
    Det kunne jeg selvsagt gjort, men det er litt mye ting og tang som står utover gulvet så det blir vanskelig å få særlig oversikt. Får se om jeg får tatt noe bilder etter ferien.

Sitat Opprinnelig postet av Mort10
    Maling og ujevne overflater???

Hva er problemet Lydmessig så strever vi etter å lage diffusorer og absorbenter m.m. Hva er vel bedre enn rue overflater i uberegnet format?

Plater som stikker litt lenger ut foran enn bak?
    Skjeve takbjelker?
    Dårlig tilpassede vegg-plater?
    Spot-kasser med 2 cm forskjell?

Yesssss - det er her vi får "gratis" tilpasning av rommet?
    Hehe, ja, kanskje du kunne hjelpe meg med å beregne ved hvilke frekvenser denne ruheten hjelper på akustikken? Kan vi gå ut fra at fibrene bygger 0,1 mm kanskje...

Men øvrige skjevheter har jeg dessverre(?) forsøkt å minimere, helt forgjeves altså... Nei Morten, jeg tror jeg satser på mer kontrollerte akustiske tiltak, men takk for trøsten.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da var påsken unnagjort og første arbeidsdag etter ferien slutt. Ja, arbeid som i jobbe-i-kjelleren altså. Jammen godt det højleregner ute i dag*), hadde vært passe kjipt å måtte tilbringe en fridag med strålende sol nede i en (stadig) mørk(ere) kjeller...

Vel, jeg anser meg ferdig med maling så langt. Lister gjenstår selvsagt og de må jo males men selve rommet tror jeg skulle være ferdig fargelagt nå. Skjønt taket skulle antagelig hatt et strøk til. I skinnet fra arbeidslyset ser det ikke spesielt bra ut men jeg går ut fra at downlightsene gjør det dunkelt nok til at det ikke synes altfor godt.

Dessuten har jeg selvsagt pakket ut de nye surroundhøyttalerene og startet innspilling. Jeg synes faktisk ikke de låter så ille, og etter noen timer med spilling begynner de å mykne opp litt også. De gjør tilløp til å produsere bass men uten særlig hell egentlig, men man kan jo ikke forvente noe særlig mer. Men ellers har de både detaljer og en viss snert i diskanten, og som surroundhøyttalere tror jeg det kan bli bra.

Ja, og så bilder selvsagt. Her er et forsøk på å vise forskjellen mellom tørket og ferk maling. Den lyse er fersk:
    -malingf-retter-jpg

Her er vestveggen og deler av sørveggen. Sørveggen (den til høyre) skal til å få strøk 2, man kan såvidt se litt skjolder.
    -maltveggvest-jpg

Her er østveggen og litt av sørveggen:
    -maltveggost-jpg

Den Billy-hylla tok jeg til slutt ned, og det skulle jeg gjort for lenge siden; den har kun stått i veien helt siden starten.
    -maltveggs-jpg

Østveggen samt lukene som skal grunnes.
    -maltvegg-st-jpg

Og til slutt et forsøk på å vise taket ferdig malt. Et ganske fåfengt forsøk, men det var like før kameraet var tomt for strøm, så jeg hadde ikke all verdens tid til å eksperimentere med lyset.
    -malttaks-jpg

*) Det har faktisk vært strålende vær i dag, men jeg jobbet hardt for å fortrenge det. I en pause tok vi (kona hadde akkurat vært i slalombakken med junior) en iskald pils på terrassen. DET var godt.

Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser godt ut! Og hørtes enormt godt ut med ein kald øl på terrassen

Bra du er igang igjen, og det skal bli kjekt å følge med videre.
    Det med fargen i taket ville jeg ikke tenkt så mye på, som du sier vil det ikke vises så sant det er STORE feil når spottene blir montert og det ufysne arbeidslyset forsvinner

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette!
    Fargen på veggen ser bra ut, og småfeil i taket tror jeg nok ikke du kommer til å se i mer normal belysning.

Hadde nok selv sesongens siste tur i slalombakken i går - minker på snøen gitt :-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takktakk folkens. Ja jeg tipper at takmalingen ikke vil tiltrekke seg den helt store oppmerksomheten. Veggfargen begynner også å gå seg til litt, men som du ser på bildet med fersk vs. tørr maling, så er det ikke så rart jeg fikk litt panikk da jeg startet. Dessuten ble den litt fyldigere etter 2 strøk, så jeg tipper det blir bra.

Jeg vet ikke hva slags føre det var i bakken i går, men tradisjonelt pleier det å være åpent ut april så jeg tipper det fortsatt skal være mulig å få svingt seg. Men pilsen på terrassen var god uansett

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser veldig bra ut! Skal bruke deg som maling-konsulent når min tid kommer ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, nåja. Jeg har riktignok malt noen kvm. i min tid som huseier, men noen ekspert er jeg ikke.

Men for å være litt ubeskjeden kan jeg jo si at jeg søler ekstremt lite. Legg merke til dekkpapiret, det er nesten ikke tilsølt i det hele tatt. Mye av taket er faktisk malt uten at gulvet var dekket til (noen vil kanskje si at -Da er det ikke rart papiret ikke er tilsølt... ),og så vidt jeg kan se er det ikke blitt én flekk på gulvet men det ble et ørlite drypp på veggen. Dette er selvsagt også mye takket være rull av god kvalitet som ikke "spytter" og maling av brukbar kvalitet som ikke drypper.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte du rull også i "sporene"?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, brukte pensel i sporene først og rullet etterpå. Men jeg penslet maks 4 spor om gangen slik at det ble vått-i-vått og penselmerkene på siden av sporene ble "rullet ut".

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Noe ala det jeg gjorde. Man skal imidlertid være rask. Disse nymotens vannbaserte malingene tørker jo på et blunk...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, og derfor har jeg stripet kun 4 spor om gangen, det er max av hva man rekker før penselmerkene ikke går ut.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags dimensjoner er det i treverket du brukte til tak-kassene? 48x48?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bruk "elektriker-lekter", er usikker på dimensjonene men de er vel 23x36 eller noe sånt, tror det står lenger bak i tråden... Men de er litt skjeve og ujustert, men jeg tror det har blitt rett nok.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg har bruk "elektriker-lekter", er usikker på dimensjonene men de er vel 23x36 eller noe sånt, tror det står lenger bak i tråden... Men de er litt skjeve og ujustert, men jeg tror det har blitt rett nok.
    Jeg var nemlig og plukket med meg noen 48x48 i dag, og synes de ble litt vel grove...

Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg var nemlig og plukket med meg noen 48x48 i dag, og synes de ble litt vel grove...

Står jo i stil med alt annet du har bygget og fuget det

Gratulere med ferdig status for malingen tols1, det ser meget flott ut :thumbsup:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok gått ned litt på dimensjonene i forhold til 48x48 hvertfall. Med de jeg har brukt så var det en smal sak å montere, de kunne ganske enkelt smekkes sammen med dykkertpistolen. Dette er jo bare et rammeverk og platene vil jo også være bærende, så jeg ser ingen grunn til å bruke veldig grove materialer her egentlig. Dessuten er de jo en god del enklere å håndtere. Hvis du har en bordsag eller liknende så kan du sikker kløyde de i to.

Sitat Opprinnelig postet av Schumi
    Gratulere med ferdig status for malingen tols1, det ser meget flott ut :thumbsup:
    Takk, det føles bra også

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg ville nok gått ned litt på dimensjonene i forhold til 48x48 hvertfall. Med de jeg har brukt så var det en smal sak å montere, de kunne ganske enkelt smekkes sammen med dykkertpistolen. Dette er jo bare et rammeverk og platene vil jo også være bærende, så jeg ser ingen grunn til å bruke veldig grove materialer her egentlig. Dessuten er de jo en god del enklere å håndtere. Hvis du har en bordsag eller liknende så kan du sikker kløyde de i to.
    Neida, det er ikke noe stress. Kjøpte bare litte grann for å kjenne på størrelsen.

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, ja nå kommer det seg virkelig. Ser flott ut dette tols1.
    Har du kjøpt inn vindusforinger?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, det er ikke noe stress. Kjøpte bare litte grann for å kjenne på størrelsen.
    Man får alltids bruk for de uansett, før eller siden.

Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Oi, ja nå kommer det seg virkelig. Ser flott ut dette tols1.
    Har du kjøpt inn vindusforinger?
    Takker. Nei jeg har ikke kjøpt noe utforinger ennå. Er usikker på om jeg skal kjøpe MDF eller laminert tre. Skal sjekke litt priser, men erfaringsmessig er vel laminert dyrere når det blir såpass dimensjoner. Man kan jo også kjøpe møbelplater i furu og frese av kanten så de går inni sporene i karmen, mulig det blir billigere faktisk.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har skjedd lite her den siste tiden, hele helgen gikk med til Den Store Vedsjauen, men jeg har fått gjort bittelitegrann i kveld; tatt hull til downlights.

Mesteparten av tiden gikk egentlig med til å finne plasseringen. Man vil jo gjerne ha litt symmetri, også over lerretet slik at man får symmetriske lyskjegler. Og med lerretet plassert utenfor senterlinjen i rommet ble det litt vrient. Men ved et merkelig sammentreff viste det seg å passe ganske bra. Det blir 4 spotter på kortveggene og 5 på langveggene.

Denne skissen forsøker å illustrere hvordan det blir (tegningen er langt utenfor skala, særlig på langveggene)
    -dlplan-png

Så for å få de på linje dro jeg opp en snor (det var kul umulig å få kameraet til å fokusere riktig...):
    -dl_hull1-jpg

Her er den ene langsiden ferdig hullet:
    -dlhull2-jpg

Jeg må ærlig talt innrømme at det begynner å skorte på tiltakslyst nå, men kona begynner å bli lei av å ha to sofaer i stua, så det er på høy tid å få rommet møbleringsklart.

Side 27 av 51 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 37 47 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •