tols1s byggetråd - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 24 av 51 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 ... SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 1015
    Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Dette høres veldig fornuftig ut Mor10. Bass, eller lyd generelt er gjerne veldig subjektivt. Mange digger heftig bass, jeg har vel heller nøytrale preferanser; vil ha dyp tørr bass som gir seg til kjenne ved behov. Jeg var hos antiloop i går og hørte på anlegget hans. Det låter riktig flott, og på film blir det temmelig heftig, men på musikk tror jeg jeg ville dempet bassen noe. Her har jo rommet sikkert en del å si.

Det var jo et stykke å kjøre Trysil-Skaun-Trysil så man får tid til å gruble litt. Og da jeg kom hjem satt kona og så en film. Jeg kontaterte da at de gamle høyttalerne egentlig låter riktig bra og helt etter mine preferanser, så de blir med ned i kjelleren i første omgang. Så bruker jeg heller noen kroner på å supplere med en ny center og en kjapp/musikalsk sub eller to. Jeg tipper av den gamle VSX915 også blir med ned i første omgang, så får vi heller tråle Netthandelen for å se om det kan dukke opp noe rimelig å sette i stua.
    Takk for titten Thorstein. Kanskje litt synd at du ikke kunne blitt litt lengre i går når du først var her men dagstur Trysil-Skaun og retur samme dag sier vel sitt om den saken. Som du sier så er nok bassen i XTZ`ene i meste laget akkurat nå, også på musikk. Har en del å gå på med justering av filtrene i høyttalerne for å få ned bassen i de. Plassering kan nok også hjelpe litt på tror jeg men akustiskte tiltak er nok rette veien å gå vil jeg tro. Det vil bli produksjon av dempepaneler når sommeren nærmer seg.:-D

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg anbefaler deg å gjøre noen praktiske tester i dette rommet. Sleng opp veggen, så drar du med deg en sub rundt i rommet og tester. Kan hende den gjør seg i boden også. I dag opplevde jeg selv den beste subutnyttelsen jeg har opplevd noen gang. En Adam Sub7 (ja, det er ett enkelt 7" element) som fikk Ringenes Herre til å formelig flytte sofaen. Jeg ilte til med lommelykta for å til min store overraskelse kunne konstatere at bevegelsen på elementet ikke var på mer enn ca 1cm p-p, så subplassering er virkelig alfa og romeo.
    Dette er også min erfaring. Målinger i diverse posisjoner gir en indikasjon på hvordan det hele vil låte, men det gir ingen formening om følelsen av fysisk trykk i sofaen/kroppen.

Det gjelder å finne den posisjonen for sub som virkelig treffer en ressonans i sofa/kropp som i tillegg klarer å gi en fornuftig frekvensgang i sitteposisjonenes lyttehøyde også.

Den første er greiest å prøve ut i praksis mens det siste punktet er forholdsvis enkelt å måle med ulike målinger.

Dessverre er det som regel slik at den posisjonen som gir mest trykk ofte ikke er den som låter best.. Selv prioriterer jeg da som regel trykk og prøver med EQ å balansere den hørbare biten, noe som også vil påvirke trykket en del. Men dette varierer litt med dagsformen. Målet er vel å oppnå massivt trykk uten at det høres ut som om det er mye bass. Det er i hvertfall mitt mål.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, antiloop, synd vi ikke hadde bedre tid, men slik er det når man er aktiv i reiselandslaget. Det ble litt rufsete føre etter at jeg tekstet med deg også, vind og snø... Litt tuning må kanskje til, ja, men det er vel litt av moroa? Men det er at voldsomt fundament i de XTZ-ene, imponerende rett og slett. Så du må nok bare måke frem snickarboa og komme i gang

Marsboer: Høres ut som jeg har litt jobb for å komme i mål, ja. Utfordringen blir, som du sier, å få til en bra balanse. Men jeg håper at rommet skal kunne bidra positivt til å unngå de store problemene.

Ellers kan jeg nevne at rammene/puslespillet er stort sett ferdig snekret, skal forsøke å få på litt stoff i løpet av ettermiddagen.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer litt på om jeg skal teste ut et slikt kit AVshop.no / Auralex D36CHA Roominator Kit Charcoal fra Avshop til å begynne med da jeg har relativt små flater tilgjengelig pr. i dag.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, var jo ikke gæærn pris heller, kan sikkert være verd et forsøk, ja.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det kvelden for i dag. Jobber med rammer for tiden, dette er status:
    -frontpaneler_explode_2-jpg

De med rødt kryss er ferdig og trukket med stoff. De to med grønt kryss er snekret men mangler stoff. Så er det to rette paneler som skal være på midten. Disse venter jeg littegranne med for å kunne justere bredden slik at rammene kan fylle fronten helt bort til døra. De kan antagelig være ca. 40 cm, men dette må ses an litt.

De jeg stiftet med stoff i kveld, her stilt opp:
    -rammer2-jpg

Bildet er forresten tatt i stua, du kan skimte de gamle sliterne JmLab DB26 i bakgrunnen. Disse blir med ned i kinoen, så får jeg finne noe rimelig a'la Dynavoice F6 elns til stua.

Har lagt 3 rammer utover for å se om det er mulig å skimte skjøtene. Jeg har skrudd opp lysstyrken litt for å få det tydeligere. Men jeg tror faktisk at den avrundede kanten gjør at skjøtene blir synlig:
    -rammer1-jpg

Denne uken ligger det an til en tur innover mot hovedstaden, så da blir det vel kjøpt inn de omtalte takplatene og en dør.

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow, du tar denne jobben på ramme alvor. Det ser jo veldig bra ut med rammene. Mye arbeid eller går det kjapt unna?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Superbra Tols1

Nå gleder vi oss til å se dem på veggen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, er ganske fornøyd selv også. Veggmontering ligger nok bittelittegrann fremover i tid, men det blir nok en prøvemontering om ikke lenge.

Tja, det blir jo litt mer arbeid enn om jeg skulle laget x antall like rammer, eller stifte stoffet rett på veggen, men det går egentlig greit. Jeg har jo tegningen klar og da er det strengt tatt bare kappejobben som tar tid. Jeg har vært nøye med at lengden på pinnene ble på millimeteren. Dessuten var det en av de små pinnene til de ikke-firkantede rammene som var litt kranglevoren, der ble gjæringen feil 3 ganger... kan tro jeg var oppgitt. Og akkurat nå mangler jeg materiell til andre ting, så jeg hadde egentlig ikke fått gjort så mye annet i helgen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Taket er ferdig!

Nå er jeg omsider på nett og har faktisk mulighet til å oppdatere byggeloggen, så her kommer status pr. lørdag 14.3.

Jeg hadde to mål for dagen; montere døra inn til boden og få ferdig taket.

Mål #1:
    Dør str. 70X200 cm er montert. Jeg tok en som var såpass smal for å få frontveggen 10 cm bredere, dvs. jeg kan forskyve lerret etc 5 cm lenger mot høyre. Ikke noe stort tall men alle monner drar.
    -nyd-jpg

Mål #2:
    Taket ble ferdig og kassene er tettet (med unntak av inspeksjonsluken).
    -tak5-jpg

Jeg har dessuten gjort et par småkjøp den siste tiden som har gjort et lite innhugg lommeboka, 1 stk 5x120 W effektforsterker og 1 stk. sub omtalt av Scrooge tidligere.

Og i dag var jeg en tur innom IKEA, der hadde de Lunna stol til merkelige 495,-Da ble det 2 slike for å ha noe å hvile hekken på sånn i starten, så får vi se om det blir noe bedre på litt sikt.
    .

Fra tidligere arbeidsliste:
    snekring og håndarbeid
    - plate ferdig taket og DL-kassene check
    - en ny dør inn til boden check
    - gjøre noe med begge dørene -> lydisolering
    - lage ferdig rammer og trekke med stoff nja, nesten i mål
    - flikke litt på gulvet, det mangler ca en bordbredde inn mot østveggen
    - trekke eth-kabel
    - ta ut hull til spotter
    - utforinger: 2 dører og 2 vinduer Kun en dør som trenger utforing faktisk
    - lister
    - maling
    elektrisk:
    - trenger en ny 16 A og en ny 10 A sikring
    - dimmere og kontakter
    - trekke 1,5 mm2 til spottene
    Såh, det begynner å hjelpe.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slett: det ble en dobbeltpost av en eller annen merkelig grunn...

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner det virkelig å ta form rommet ditt. Ferdig til påsken dette 8)

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var flotte rammer, jeg gleder meg til å se de montert. Skal du bruke en Velcro-løsning, eller noe mer permanent?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WOW!
    Nå er det jo bare å få boret "et par hull" for spotene, strekke litt kabler hist og pist, og henge opp lerret og projektor!
    Snart er du jo i MÅÅÅÅL, unge mann!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Antiloop, yep, jeg stresser litt med denne påsken, det er liksom blitt en slags deadline. Jeg merket også at jeg begynte å bli passe lei de fordømte takplatene på lørdagen. Jeg hadde satt meg ned med en kald en, etter en (synes jeg hvertfall) god innsats. Og så fikk jeg øye på at det manglet to små biter...

@Zocral, Skal bruke borrelås, ja (velcro), har vært på Clasern i dag og kjøpt inn 6 meter Men jeg må gjøre noen lokale tilpasninger der hvor lerretet skal festes, men det må ses an litt når jeg vet bedre hvordan lerretet skal festes til veggen.

@Scrooge. Mange takk. Ja det begynner å dra seg til nå. Blir litt inspirert når man er på besøk hos folk også, da vettu Har du fått pengene forresten? Den lille rakkeren imponerer stadig, jeg virkelig gleder meg til å få den ned i kjelleren.

Så kommer vi til de boksene som jeg la vidløftige planer for tidligere i tråden. De kan ses nede ved gulvet på den svarte veggen, farge blå. Utfordringen er jo at rammene bygger ca 25 mm og moltonen da vil ligge ca. 25 mm utenfor disse boksene. Men det jeg antagelig kommer til å gjøre er å lage en slags stealth-løsning for kablene, dvs. lage en åpning i rammen og stoffet og trekke kablene gjennom stoffet og inn i boksene. Høyttalerkablene er kappet, så der må jeg sette i koblingsbokser, mens sub-kablene trekker jeg ganske enkelt såpass lange at de rekker ut til uttaket på receiveren. Ikke en superelegant løsning med patchepanel, men økonomisk både i kroner og tidsforbruk. Det blir dessuten ett koblingspunkt mindre, om dét skal kunne ha noen betydning.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte greier dette. Skal du male døren? Jeg skal ha en slik ubehandlet dør selv, men skal male den svart!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt skal males eller behandles med noe, det blir ikke noe ubehandlet treverk. Jeg tror jeg kommer til å trekke akkurat den døren med molton, siden den er på frontveggen hvor resten er sort, lurer også litt på å lage en ramme slik at døra går i ett med veggen. Mens den andre døra blir antagelig malt i samme farge som veggen.

Og når vi er inne på temaet farger, kona og jeg hadde en rask rådslagning om dette nå i ettermiddag. Jeg har ingen spesielle preferanser egentlig, har egentlig ikke lyst på en batcave uansett. Da blir det antagelig Jotun Lady Mørk Aubergine på veggene og Delikat i taket, listene blir i samme farge som vegg/tak. Kona skal kjøpe maling i løpet av uka, så skal vi male til helga :-D

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Og når vi er inne på temaet farger, kona og jeg hadde en rask rådslagning om dette nå i ettermiddag. Jeg har ingen spesielle preferanser egentlig, har egentlig ikke lyst på en batcave uansett.
    kona vil ikke ha en batcave, med andre ord

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, det skulle man kanskje tro. Nei, jeg kommer til å bruke rommet til å nyte litt musikk, surfe litt, lese litt bøker, ta et glass vin på onsdag kveld etc. Da tror jeg det fort blir dystert hvis rommet er kav mørkt. Men man skal ikke se bort fra at det blir mer mørke flater i taket, jeg ser bl.a. for meg at det kommer opp noen paneler for å ta 1. refleksjonene fra taket. Og jeg tenker også litt på lysrefleksjoner fra lerretet. Men det får komme etter hvert.

Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja!! Det nærmer seg med storm skritt

Lurte litt på løsningen din på ramme-veggen, mulig det står lengere bak i tråden men jeg har ikke fått det med meg. Hvorfor lager du forskjellige rammer? Er det forskjellige egenskaper på dempeingen eller for at det skal passe sammen?

Det ser veldig bra ut tols1

Side 24 av 51 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •