tols1s byggetråd - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 23 av 51 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 ... SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 1015
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Wow! Godt noen er produktive her i verden! Litt sent å nevne nå kanskje, men det hullet i frontvegg hadde muligens passet som hånd i handske til en (tunet) bassfelle? Men jeg vet ikke hvor optimalt det er å ha slike på framvegg.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det har også vært en tanke. Men så er jeg også veldig spent på hvordan denne frontveggen vil fungere mht. bassresponsen i rommet. Siden denne frontveggen består av 20 cm Glava og ingen plater, får jeg et rom på baksiden som kanskje vil fungere som en gigantisk bassfelle...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - ja, når det stiller seg sånn har du jo alle muligheter!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Ja, her går det unna. Godt jobbet i helgen tols1. Virkelig lurt å ha tilgang til spottene...man vet jo aldri. Det gjør seg veldig godt når platene kommer på, da ser det for alvor ut som et rom.

Jeg fikk jo nesten rett med de platene, hehe.
    Hehe. Ja det måtte jo være noe til den prisen, for godt til å være sant på en måte...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kveld har jeg produsert 4 nye rammer men har ikke montert på stoff. Det går faktisk ganske kjapt å lage rammer når man har alle målene klare på en skisse. Da jeg kikket på stoffet i dagslys i dag (har vært hjemme med en syk unge), så ser det ut til at det er en rett og en vrang side på stoffet. Den vranger er litt mer lodden og loer en del, men i lampelys er det omtrent umulig å skjelne hva som er hva. Så jeg får drøye den delen til jeg har bedre lys.

Rommet og akustikk
    Har slumset sammen en skisse:
    -gulvplan-png

Det du ser her er gulvplanet av det rommet "bassen" vil kunne oppleve (jeg har ikke plassert noen suber ennå, forslag?). Streken med skråstrek på er en vanlig innerdør. Den veggen som er merket med Glavavegg er altså 2x4" reisverk x 2 fylt med Glava og ingen plater hverken ut mot kinoen eller inn mot boden, det er plast mellom reisverkene. Jeg kunne tatt et bilde av boden men er redd det kan brukes mot meg senere. Hyllene er fylt med pappesker med klær og bøker, et stativ med vinflasker, syltetøyglass, diverse arvet nips, kjøkkenstæsj etc. Altså en salig blanding.

Det jeg innbiller meg er at Glavaveggen med tilstøtende veldempet bod vil kunne fungere som en bassfelle. Hva tror ekspertisen om dette? Vil Glavaveggen ha den effekten jeg tror eller vil barriæren som veggen utgjør bli for stor til å ha noen funksjon?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk en fare for overdemping av bakveggen med 20 cm Glava fra gulv til tak bak høyttalerene, men dette vet sikkert andre enn meg mye mer om.

For sub'ene sitt vedkommende, så er vel denne veggen (med bare ren Glava) tildels "gjennomsiktig". Det betyr at du ikke får fordelene av hjørneplassert sub hvis du velger å sette sub'ene ved lerrets-ikke-veggen.

Flageborg anbefaler å sette sub'er inntil yttervegg, slik at de har noe å "sparke ifra mot". Vet ikke hvor dine yttervegger er?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, kjapp resons

Ja, overdemping har også slått meg. Skulle det bli et problem, så er det vel en mulighet å sette opp plater bak høyttalerne, evt. erstatte stoffet på noen av rammene med plater?

Omkretsen av rommet på skissen består av Leca, og er da yttervegg-ekvivalente. Så i praksis må jeg vel sette sub(ene) langs bakveggen for å få full uttelling.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja, overdemping har også slått meg. Skulle det bli et problem, så er det vel en mulighet å sette opp plater bak høyttalerne, evt. erstatte stoffet på noen av rammene med plater?
    Ja, helt klart. Dette kan du sikkert vente med til du kommer igang med lyden, slik at du kan eksperimentere litt. F.eks. kan du la førsterefleksjonene være glava, mens resten kan dekkes til med noen plater.

Omkretsen av rommet på skissen består av Leca, og er da yttervegg-ekvivalente. Så i praksis må jeg vel sette sub(ene) langs bakveggen for å få full uttelling.
    Vet ikke om det er noen fasitsvar på dette, og jeg er i alle fall ikke noen ekspert på området, men en sub i hvert hjørne bak ser for meg ut som en veldig bra plassering hvis bak og sidevegger er massive. En stor fordel med å ha sub'ene bak er at man slipper bakveggsproblemer i subområdet. Har du sub'ene foran er det et vanlig problem at lydbølgene direkte fra subene fases ut mot de reflekterte bølgene fra bakveggen. Vi snakker altså ikke om stående bølger eller room modes her, men problemer knyttet til avstand fra bakvegg ved visse frekvenser. Har du sub'ene bak og en ultra-bassfelle(*) foran, kan du virkelig klare å både sterkt redusere stående bølger i lengderetningen på rommet og slippe bakveggs-utnulling, noe som mange vil misunne deg.

(*) I alle fall hvis du er villig til å lagre syltetøyglassene ett annet sted ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det høres ut som du har ganske peil allikevel, til tross for din beskjedenhet

Ja, det blir spennende å begynne å eksperimentere med akustikken. Det som bekymrer meg er at denne ene veggen blir veldig dempet mens de øvrige blir vesentlig mindre dempet. Det kan tenkes at det blir ubalansert så jeg er forberedt på å dekke til deler av veggen igjen og lage noen akustikkplater til de øvrige veggene, men det skulle ikke være noen stor deal egentlig.

Jeg er også litt usikker på hvor langt budsjettet strekker seg i forhold til antall suber, i den grad det eksisterer et budsjett :-?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det høres ut som du har ganske peil allikevel, til tross for din beskjedenhet
    Bare husk at jeg har lest meg til alt sammen - jeg har UTROLIG LITE praktisk erfaring å slå i bordet med.

Jeg er også litt usikker på hvor langt budsjettet strekker seg i forhold til antall suber, i den grad det eksisterer et budsjett :-?
    Det beste er ofte å ikke ha et budsjett. Når det er sagt så er ikke to sub'er det dyreste i verden. Du trenger muligens ikke to monstersub'er? Hadde du i utgangspunktet vurdert en stor, så kanskje du burde kjøpe to mellomstore isteden?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler deg å gjøre noen praktiske tester i dette rommet. Sleng opp veggen, så drar du med deg en sub rundt i rommet og tester. Kan hende den gjør seg i boden også. I dag opplevde jeg selv den beste subutnyttelsen jeg har opplevd noen gang. En Adam Sub7 (ja, det er ett enkelt 7" element) som fikk Ringenes Herre til å formelig flytte sofaen. Jeg ilte til med lommelykta for å til min store overraskelse kunne konstatere at bevegelsen på elementet ikke var på mer enn ca 1cm p-p, så subplassering er virkelig alfa og romeo.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspillet, Snickers. Jeg er egentlig glad for at du ikke sa at jeg ikke under noen omstendighet burde ha den veggen der, for den er relativt godt plassert allerede.

Men tror du løsningen kan ha en positiv effekt på kontrollen av bass i rommet? Hva med spredning og responsen ellers?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror Snickers er inne på noe vesentlig - visse ting er nesten umulig å beregne og må nesten prøves litt. Du kan være glad du ikke MÅ ha sub'ene på et gitt sted sånn som visse andre.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det er sant. Men man er jo litt spent og da. Pr. d.d. har jeg ikke mulighet til å teste noe, og skal jeg være litt realistisk så vil det vel kunne ta litt tid før det kan skje...

Vel.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så subplassering er virkelig alfa og romeo.[/QUOTE]

Wørd :-D
    Se på den animasjons linken under... Så tenk at den første sprakebøtta er en ukalibrert sub og den siste er en kalibret sub... sånn stor kan forskjellen være lydmessig på samme sub :-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du nå så sikker på om den animasjonen representerer et realistisk bilde

Joda, folk lever jo av å "kunne" akustikk, så det er helt klart et område jeg antagelig må utforske i praksis. Såh jeg får vel forrtsette å snekre og få denne bua ferdig.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du har alle muligheter til å få til både sub og frontene i dette rommet.

Har selv veldig mye demping i fronten og det er deilig når lyden bare kommer fra høyttalerne og ikke fra rommet, synes nå jeg.

Det med sub og plassering er vel også veldig individuelt?
    Ønsker du masse dypbass, er det ofte lurt å plassere sub i hjørnene ved de kariftigste veggene. For meg blir det da som regel altfor mye i de nederste frekvensene og det overdøver den viktige bassen i 30-60/70Hz området. Jeg får ofte en følelse da av at subben ikke henger helt med, spesielt på musikk.

Jeg har selv best erfaring på de stedene jeg har hjulpet til med sub at det skal 2 stk. subber inn mellom frontene for å få et mest mulig riktig bilde av lyden. Kommer lyden bakfra vil det slå i ryggen når det foregår en eksplosjon forfra og det hele blir litt rart. På musikk med mye bass, blir det helt rart for meg å få bassen bakfra, mens bassgitaristen står foran deg.

I og med at du har bra demping i frontvegg nå, så anbefaler jeg minimum 2 stk. akustikkplater på sidene, taket, bakvegg (førsterefleksjonene) for å få kontroll på lyden. Samt et godt tykt teppe på gulvet.

Bare noen tanker fra meg, men dette må testes ut i praksis. Det er merkelig hvordan lyd oppfører seg i forskjellige rom, men som sagt så tror jeg boden din vil være positiv for lyden hos deg. Lykke til med resten av prosjektet og ikke minst kalibrering når den tid kommer:-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres veldig fornuftig ut Mor10. Bass, eller lyd generelt er gjerne veldig subjektivt. Mange digger heftig bass, jeg har vel heller nøytrale preferanser; vil ha dyp tørr bass som gir seg til kjenne ved behov. Jeg var hos antiloop i går og hørte på anlegget hans. Det låter riktig flott, og på film blir det temmelig heftig, men på musikk tror jeg jeg ville dempet bassen noe. Her har jo rommet sikkert en del å si.

Det var jo et stykke å kjøre Trysil-Skaun-Trysil så man får tid til å gruble litt. Og da jeg kom hjem satt kona og så en film. Jeg kontaterte da at de gamle høyttalerne egentlig låter riktig bra og helt etter mine preferanser, så de blir med ned i kjelleren i første omgang. Så bruker jeg heller noen kroner på å supplere med en ny center og en kjapp/musikalsk sub eller to. Jeg tipper av den gamle VSX915 også blir med ned i første omgang, så får vi heller tråle Netthandelen for å se om det kan dukke opp noe rimelig å sette i stua.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo ut til å ende opp riktig så bra dette! :-D
    Mor10 har jo jobbet ikke så lite med slike ting, så rådene hans bør man låne øre til.
    Btw; Om du er i marked for en god og kjapp sub for musikk, så har jeg faktisk en slik tilgjengelig her.
    Snakker da om en Miller&Kreisl MK760. Den spiller meget tight, (lukket kasse).

Bass Driver
    12" MK Long Throw
    Dimensions (HxWxD) in Inches
    15x15x17.25
    Finish Black
    Frequency Response at 3dB
    20Hz - 200Hz
    Maximum Power Handling
    250 Watts RMS
    Weight
    20.4kg

Vet ikke om noe sånt kan være interessant? Nevner den i alle fall her, før jeg legger den ut på "torget". ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har PM Scrooge!

Side 23 av 51 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •