tols1s byggetråd - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 51 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 1015
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser jo strålende ut dette, Thorstein!:-D
    Har du tanker om å lage "skyggeluer" på spotkassene? Regner med at du registrerte "min" løsning mtp dette?
    Ideen er jo (langt på vei) å slippe direktelys fra spot-rekka. Noe som gjerne gir et roligere og mer dempet lysoppfattelse.
    Bare som et forslag, eventuelt!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg lurte jeg, vettu :-)
    Haha, lurte'rei

Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Ser jo strålende ut dette, Thorstein!
    Har du tanker om å lage "skyggeluer" på spotkassene? Regner med at du registrerte "min" løsning mtp dette?
    Ideen er jo (langt på vei) å slippe direktelys fra spot-rekka. Noe som gjerne gir et roligere og mer dempet lysoppfattelse.
    Bare som et forslag, eventuelt!
    Takker Ja Jan, skyggelueløsningen din er behørlig registrert, og den fungerer også aldeles utmerket Men jeg tror ikke jeg går for skyggelue i denne omgang. Nå blir jo rommet mitt litt større enn din lune hule, så man får også litt større avstand til spottene. Og dessuten er jeg ikke veldig allergisk mot spotlys. De kommer til å være godt dempet ved normalt bruk uansett, og til svak bakgrunnsbelysning i tilfelle svært skumle filmer har jeg jo også en løsning på lur.

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo strålende ut! Barkduken ga helt klart effekt. Dette er lovende, jeg gleder med til fortsettelsen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det gjør jeg oxo, håper å få til litt ærbe i kveld.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kaarnakangas x 4

Selv om vi har bragt på det rene at ikke alle finske ord er banneord selv om de høres slik ut, så har jeg valgt å kalle kveldens økt for Kaarnakangas x 4.

#1 :evil: Det ble akkurat for lite plater til å få ferdig takflaten. Jeg måtte uansett ha kjøpt flere plater for å dekke til bjelkene og downlight-kassene, men jeg hadde håpet å slippe å dra helt til nærmeste ByggMax-butikk (1 times kjøretur unna) for å få plater til å gjøre ferdig takflatene. Meeen jeg går ut fra at Tak-Ess passer sammen med disse, de ser hvertfall like ut. Så mye mangler jeg på den siste takflaten:
    -takmangel-jpg

#2 :evil: Og mangelen skyldes delvis at den nest siste platen, dvs. den siste hele platen i den siste pakken (jeg hadde kapp til den aller siste biten) falt ned under montering. Og på sin vei ned mot gulvet traff den montøren (meg) i hodet og forårsaket et blødende kutt i pannen, kul og antagelig et lite hematom.

#3 :evil: Da platen ankom gulvet traff den selvsagt med hjørnet først. Dermed ble den forvandlet til søppel i løpet av noen millisekunder.

#4 Jeg har dekket hele frontveggen med barkduk:
    -frontbarkduk-jpg

Så på slutten av kveldens økt satte jeg en lenestol i sweetspot og betraktet det hele med en glass vin i hånden. Jeg tror faktisk det kan bli en situasjon jeg kan venne meg til.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    #2 :evil: Og mangelen skyldes delvis at den nest siste platen, dvs. den siste hele platen i den siste pakken (jeg hadde kapp til den aller siste biten) falt ned under montering. Og på sin vei ned mot gulvet traff den montøren (meg) i hodet og forårsaket et blødende kutt i pannen, kul og antagelig et lite hematom.
    Au au au! Dårlig gjort av platen å gå istykker etter at du hadde tatt den imot med hodet!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ikke sant. Bekrefter mitt inntykk av at alle ting har en iboende f**nskap...

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får unnskylde, men jeg måtte le av dine beskrivelser når platen ble offer for gravitasjonen og du ble et offer for platen Meeen, shit happens, du er ikke alene. Jeg vil sikkert oppleve det samme når jeg snart skal i gang med takplatelegging.
    Forresten, kan jeg spørre hva du måtte ut med pr. plate? Jeg antar at de er 60x120.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt du fikk deg en latter, de var jo også meningen Selv om jeg ikke lo så godt akkurat da det skjedde.

De platene kjøpte jeg på ByggMax, i flg. nettsiden koster 359,- pr pakke, og det er 5 plater pr. pakke.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er jo ikke naturlig å le når man får en plate i skolten, hehe. Men kanskje du smilte litt i skjegget etterpå når du satt og så på verket med et vinglass i hånden.

Så du betalte altså 71,8 kroner pr. plate. Jeg har vært på Sortland idag og fått hjem 48 plater (Elektrikerkameraten min kjørte de hjem med sin varebil). Jeg fikk de for 75,- pr. stk, men disse kom i pakker på 4 stk. Godt å se at man i enkelte tilfeller kan slippe fra det uten å betale flere 10-talls prosenter mere for ting enn sørpå. Det er verdt å skåle for...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja skål! Og nå er det jo fredda'n og greier

Bare for å helle litt malurt i økonomibegeret ditt -jeg klarte å klemme meg gjennom døren på Coop Byggmix før de stengte kl 16.30 (!) og fikk aller nådigst lov til å kjøpe 4 pakker med Tak-Ess. Betalte 59,- pr. plate, men så har de visst kampanje denne uken, de koster vanligvis over 100,- pr plate tror jeg. Så blir det jo litt spennende å se hvor godt de passer sammen med ByggMax-platene. Men det blir sikkert ikke nok denne gangen heller.

Skal se om jeg får tatt et rykk i byggingen denne helgen.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert noe defekt billigskit...hehe.
    Nei, jeg må vel fortsette å betale dobbelt av det søringene må. Man kan iallefall ikke anklage meg for å holde på pengene og ikke gjøre mitt for å skape arbeidsplasser. Men jeg har jo helsen i behold....ennå 8-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Ja godt det er noen som holder hjulene i gang

Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det med byggingen tols1 ?
    Synd med denne onde platen som ville deg vondt, hehe.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo min gode mann, det skal jeg nå fortelle

For det første: ByggMax-takplater og TakEss passer ikke sammen :evil: Riktig nok har de nesten like profiler så i teorien skulle de passe. Men faktum er at de har not og fjær på motsatt side, så det går altså ikke an å koble et ByggMax-tak sammen med TakEss. Jeg fikk jo brukt de nye TakEss-platene til en del av downlight-kassene uansett, så det er ingen stor krise.

Jeg har egentlig jobbet jevnt og trutt hele helgen, men etter KIWI-biff og rødvin fra lageret i boden på lørdagskvelden ble det ikke til at jeg satte meg ned med AVF for å rapportere.

Så her kommer en oppsamlingsrapport fra helgens aktiviteter:

Lørdag

Min første tanke var at jeg ikke kan skjønne hvor jeg hadde hodet da jeg kappet til dette her, men resultatet er hvertfall at jeg må frem med sparkel. Men egentlig var det ikke så ille allikevel, fordi jeg måtte uansett ha laget en skjøt her for å få plateskjøtene til å flukte rundt om på taket og downlight-kassene:
    -takplatefeil-jpg

Så var det dette "hullet" foran ved frontveggen. Mellom takbjelken og veggen blir det en åpning opp til taket. Etter litt grubling frem&tilbake bestemte jeg meg for å bygge ned taket slik at det flukter med takbjelken.

Før:
    -fronttakf-jpg

De hvite lappene ble brukt for å måle opp vater fra bjelken og ut til veggen, og siden det er vanskelig å skrive noe særlig på en svart vegg, så stiftet jeg opp noen A4-ark. Altså etter:
    -fronttaketter-jpg

Har begynt å kle inn bjelkene med takplater:
    -bjelkeplater-jpg

Søndag

Så har jeg også kommet et stykke på innkassing av downlight-kassene. jeg tenkte det kunne vært greit å ha muligheten til å komme til oppi kassene i tilfelle det skulle bli noe muffins. Så da har jeg laget noen plater som kan tas ned:
    -dlkasse-stkompl-jpg

På de platene har jeg skåret bort den underste delen av nota, slik at den bare kan vippes inni og festes med et par skruer som skjules av listene:
    -dlkasseluke-jpg

Så da var downlight-kassene ferdig så langt det lar seg gjøre. Jeg må altså en tur for å kjøpe mer av de mye omtalte originale takplatene.

Da kunne det vært stopp, men nei, jeg har begynt på disse rammene til frontveggen. Jeg fikk laget tre rammer. Her har jeg kuttet de til og gjæret hjørnene. Den enkleste måten å få de sammen på, var å bruke stiftepistolen og smekke i noen stifter på hver side av lektene for å holde det hele sammen før jeg skrudde i et par skruer i hvert hjørne:
    -rammestift-jpg

Så sveipet jeg over stuelulvet med moppen og fikk festet stoff på to av rammene:
    -torammer-jpg

Så alt i alt en ganske produktiv helg. Det stopper dessverre på mangel på materiell, men jeg håper å få bukt med det i løpet av uka.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er jo fremgang å spore. Begynner å flaske seg nå tols1.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jøss. Jeg har faktisk stiftet stoff på den 3. rammen også i kveld

Så jeg tar en liten oppsummering om gjenstående (mest for min egen del egentlig):
    snekring og håndarbeid
    - plate ferdig taket og DL-kassene
    - en ny dør inn til boden
    - gjøre noe med begge dørene -> lydisolering
    - lage ferdig rammer og trekke med stoff
    - flikke litt på gulvet, det mangler ca en bordbredde inn mot østveggen
    - trekke eth-kabel
    - ta ut hull til spotter
    - utforinger: 2 dører og 2 vinduer
    - lister
    - maling
    elektrisk:
    - trenger en ny 16 A og en ny 10 A sikring
    - dimmere og kontakter
    - trekke 1,5 mm2 til spottene

...når man begynner å tenke etter så er det jo fortsatt en del igjen...

Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempe bra Tols1 dette ser meget bra ut, lurt med å a tilkomst til kassene forresten

Det er ikke så MYE arbeid igjen når du blar tilbake i trådene din og ser på hva som er gjort, dette er innspurten! Stå på videre

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, takker for oppmuntringen Joda, det er jo mest plukk igjen, men sånt tar mye tid.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, her går det unna. Godt jobbet i helgen tols1. Virkelig lurt å ha tilgang til spottene...man vet jo aldri. Det gjør seg veldig godt når platene kommer på, da ser det for alvor ut som et rom.

Jeg fikk jo nesten rett med de platene, hehe.

Side 22 av 51 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •