tols1s byggetråd - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 51 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 50 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 1015
    Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Joda

Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Er ikke det i prinsippet det samme som jeg tidligere har foreslått da? ;-)
    Stemmer det, men siden jeg akkurat ble kalt en fagmann, så måtte jeg bare referere til det du sa. Litt av skylda hvis noe går galt kan jeg jo tillate meg å legge på ekspertene og guruene... Hehehehe

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Okey?
    Men de har jo fortsatt en (begrenset / liggende) lengde på 242cm, og da ser jeg egentlig ikke poenget? :???:
    Hvilket poeng ser du ikke?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Hvilket poeng ser du ikke?
    Ehh.
    Mulig vi snakker litt forbi hverandre nå, men ettersom lengden det er snakk om å stive opp er ca 5m, så må det jo fortsatt bli snakk om (minst) en skjøt?
    Eller tenkte du kanskje på å montere panelbordene stående?
    La gå at man da eliminerer skjøt-problematikken, men samtidig vil man jo miste mye av den avstivningen en tilskjært finérplate med lengde på 239cm vil representere.
    Derfor mitt manglende "poeng". ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tipper at poenget til Joakim er at panelbordene er forberedt på skjøting i alle kanter, mens veggplatene (montert liggende selvsagt) eller finerplater må behandles/sparkles i skjøtene (evt. dekkes til med takplater). Men de må fortsatt skjøtes på den måten vi kom frem til i den elegante strekskissen litt tidligere.

Vi er nok enige her, det bare snakkes om samme sak på litt forskjellige måter Jeg skal ta en tur innom byggesjappa å se hva de har.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Stemmer det, men siden jeg akkurat ble kalt en fagmann, så måtte jeg bare referere til det du sa. Litt av skylda hvis noe går galt kan jeg jo tillate meg å legge på ekspertene og guruene... Hehehehe
    Ja men så flott, da kan jeg skylde på deg hvis det går galt

Neida, det var en spøk, men det er utrolig mye gode tips å få her, og mange hoder tenker bedre enn ett. Hvorvidt folk har fagkunnskap eller bare har mye erfaring er jo egentlig irrelevant. Jeg er ingeniør (ikke innen bygg selvsagt, da hadde jeg beregnet dette selv ) selv og har nok en viss innebygget formening om hva som virker fornuftig eller ikke.

Men uansett, jeg tror vi er inne på en plan her

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da var det på tide å avlegge rapport fra helgen.

Jeg var innom en byggsjappe og kikket på slike MDF-takpanel-paneler. Det var forsåvidt fine nok, men litt i smaleste laget, kun 150 mm eller noe sånt. Dermed så er det skrinlagt som en løsning. Jeg tror faktisk at jeg lar bjelken være som den er og holder den under oppsikt. Blir det mer nedbøyning enn de 10 mm over tid, så får jeg vurdere tiltak.

Men dagen i dag har vært preget av arbeidslyst og -glede. Målet for dagen var å komme i mål med selve takflaten og et stykke på downlight-kassene for å kunne flytte trommesettet til den "ferdige delen".

Det er et begrep som går igjen her på forumet: "The devil is in the details", noe jeg kan skrive under på. Takplater krever egentlig ganske lang planlegging dersom man ikke skal gå på en smell eller to underveis. En typisk "smell" er mangel på spikerslag.

Her er første raden med plater på plass. Mangelen på spikerslag gjorde at jeg måtte lage en ordning slik at jeg fikk kilt platene opptil gipsen til limet tørker. Dette bildet er tatt i dag tidlig, mens platene ble montert i går ettermiddag. Ja, forøvrig er platene limt til gipsplatene for å få litt kontakt mellom lagene (ikke akkurat GreenGlue*, nei)
    -rsteplates-jpg

For å få plateskjøten på samme sted langs hele takflaten, så trakk jeg opp en snor for å ha noe å måle etter. Det ble jammen en del kapping, men heldigvis kan jeg bruke en del av det som ble til overs til downlight-kassene.
    -takplater1-jpg

Igjen, mangel på spikerslag...ops:
    -takplater2-jpg

Så etter litt ble det også kasser:
    -takplater_dl-jpg

Jeg har ikke for vane å drive luremusopplegg, men jeg har lagt ut et par vage hint tidligere, bl.a. kolonnen med brytere ble ikke forklart fullt ut. Her er ett hint til:
    -takhint-jpg

Så en "smell" til. Jeg hadde håpet å få alle takplateskjøtene på rekke, men det lot seg ikke gjøre. Her ser du skjøten i taket og på dowlight-kassa. Jeg ble nødt til å forskyve sistnevnte med 30 cm, slik at skjøtene på kassa kommer mellom skjøtene i taket. Ingen stor krise men allikevel. Igjen, mangel på detaljert planlegging ops:
    -skj-tprobliten-jpg

Platene til DL-kassa ble limt til lektene, og festet med dykkertpistol. Jeg må uansett ha lister som kommer til å dekke til de små stiftehullene. Jeg har ikke satt opp plater i front på kassene, jeg venter med det til kabler er ferdig trukket og spottene er montert. Dessuten skal jeg legge inn dempematter (type Biltema) for å redusere kasselyd.
    -takplatekant-jpg

Så kom jeg i mål med planen? Ja, så men Nå er "kjøkkenet" flyttet og jeg kan begynne/fortsette på vestveggen og frontveggen.

*Jeg nevnte GreeGlue lenger opp. Tanken va å ha GG mellom gipsplatene og takplatene, men dette ble skrinlagt, jeg synes rett og slett det blir for dyrt. Dessuten; med stoff på frontveggen vil jeg ikke få et komplett lydisolert kammer uansett.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Så du mener det? Takk for trøsten Rune. Da slår jeg meg kanskje til ro med at dette er helt naturlig nedbøyning. Har du målt noe på ditt bjelkelag?
    Jeg ble nødt til å foreta meg noe etter din forespørsel og rigget opp en tak-nedbøying-måler som dette:

-sig-jpg
    (vateret ser helt banan ut pga vidvinkelen, men det er egentlig relativt rett)

Med hjelp av min tvillingbror Enur, rettet vi laserene rett opp fra det vatrede... eh.. vateret og målte avstant til tak på midten og på siden av taket. Jeg gjorde siden tilsvarende fra midten mot den andre siden av rommet (i tilfelle generell skjevhet). Jeg må innrømme at jeg fikk et helt uventet resultat. Målene opp fra vateret til taket var på de tre posisjonene (tromme-hvirvel):

1450 mm - 1450 mm - 1450 mm !!!

Dette kan jeg ikke forklare for litt nedbøying skal det jo være? Er litt fristet til å ta noen flere målinger, for hvis dette medfører riktighet, så kan jeg jo med god samvittighet klaske på et par lag med gips til (delvis spøk).

Vel, vel...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øy, et bilde lyver aldri sies det, og med et sååå bøyd vater så ...

Vel, takk for innsatsen Rune og Enur, dere ser ut til å jobbe bra sammen Men du har altså 2x8" med cc60 cm og et spenn på noe over 4 m, om jeg ikke husker helt feil? Det burde jo bli ganske stivt ja.

Nå i retrospektiv må jeg nok medgi at jeg, i et øyeblikk av skepsis, prøvdte å henge meg etter armene midt på bjelken da de ble montert, og resultatet var jo at de gav litt etter. Men jeg regnet med at når jeg fikk stivet de av i bunn og topp så ville det bli bedre, noe det kanskje også ble, men altså ikke stivt nok.

Vel, jeg slår meg foreløpig til ro.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt før, mener bestem at litt nedbøying er helt normalt. Ikke noe å ta på vei for.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink himmling

er vel skjelden lurt og feste platene direkte i bjelkene
    du skulle ha hengt opp en himling :-D lekter med patent bånd eller bøyler

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Som sagt før, mener bestem at litt nedbøying er helt normalt. Ikke noe å ta på vei for.
    Nei, og jeg tar det med ro nå, men man blir jo umiddelbart litt :shock: ops:

Sitat Opprinnelig postet av samco
    er vel skjelden lurt og feste platene direkte i bjelkene
    du skulle ha hengt opp en himling lekter med patent bånd eller bøyler
    Javel? Er det noen god grunn til det? Løsningen her er slik at platene er montert på de nye takbjelkene som henger fritt fra gulvbjelkene, så jeg føler vel at det er himling nok. Og i tillegg er det et lag gips over så selve takkonstruksjonen burde være stabil nok.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det ser veldig bra ut med de kassene. Du har gjort et mye mer gjennomført arbeid med "reisverket" til kassene enn jeg har gjort, men det behøver du jo også, siden du bruker gips til å kle dem inn.

Jeg er ikke så venn med gips, så jeg har brukt treplanker, og de er jo mer selvbærende, så et komplett rammeverk var ikke nødvendig.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker "Tak-Ess"-aktige takplater i spon til kassene, samme som i taket, men uansett måtte jeg hatt noe slags reisverk. Dette reisverket er jo slengt sammen av lekter og spikret med dykkertpistol, en rimelig grei sak egentlig.

Jeg har et litt ambivalent forhold til gips selv, men det er jo praktisk og greit å jobbe med egentlig.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, så var det tid for en liten statusrapport. Jeg har vært i sving både i går og i dag, men har ikke fått tid til å avlegge rapport.

På lørdag ble de siste platene kjøpt inn. Nå har jeg altså plater fra 3 forskjellige produksjonsbatcher, håper de passer sånn noenlunde sammen :? Det ble gjort litt et par-3 timer på lørdag, mer lenger ned.

Det har vært kaldt her noen dager, -25 i dag tidlig. Men ryktene skulle ha det til at det var bedre i høyden. Vi satte oss derfor i bilen og klatret opp i Bittermarka for en liten skitur. Temperaturen der oppe var mer behagelige -8 , vindstille og med en strålende sol som varmet i kinnene.
    -tur1-jpg

-tur2-jpg

Så til arbeidet.

Vår venn i Andelva satte meg på en idé om hvordan jeg skulle gjøre det med kabelen til parabolen. Det ble gjort slik; først et hull i veggen med det tykkeste boret, tror det er 12 mm. Jeg ville jo ikke ha en kobling mellom muren og det nye reisverket, derfor boret jeg et 20 mm hull i en 2x4" som ble limt på Lecaveggen. Denne ble kilt fast til limet tørker.

-parabolr-r1-jpg

Så var det bare å finne frem litt rør. Men, hva i svarte, bare en stump på et par meter igjen For svarte :evil: *måle* - *strekke* hmmm, det kan gå... Vi prøver å feste røret til gjennomføringen. Den "rennen" du så på bildet over skal røret ligge i og "kiles" fast med en liten listbit. Det hele fuges godt.
    -parabolr-r2-jpg

Joa, det blir ikke mer enn akkurat passe langt. Ringen markerer hvor boksen skal stå:
    -parabolr-r3-jpg

Så var det å finne frem en boks... skavviseee, det er vel en på bunnen av esken her et sted... Neimen Det ække mulig :evil: Ingen flere bokser. Så inn på verkstedet og saumfare alle gamle esker og poser. Ja, se der dukket det opp noe fra et tidligere prosjekt.

Her er boksen og røret montert. Den stumpen som er plassert på toppen av boksen er altså det som ble til overs av 200 meter med rør.

Så var det resten av isoleringen, og jeg åpner en ny rull. Denne ByggMax-isolasjonen har vært omtalt tidligere, og jeg kan ikke skjønne annet enn at Knauf må ha alvorlige problemer med kvalitetskontrollen. Den siste rullen er altså helt perfekt, luftig og fin og ca 10 cm tykk.

Etter skituren i dag fikk jeg isolert den siste av veggene som skal ha plater, samt litt av frontveggen (som jo skal dekkes med stoff):
    -isolasjonvestvegg-jpg.

Og jeg fikk satt opp 3 plater før jeg måtte begynne på kjøttkakene:
    -platervestvegg-jpg

Nå blir det antagelig ikke gjort stor i kjelleren før til helgen igjen, men hvis nå AVShop får ut fingeren snart og får sendt det stoffet jeg bestilte på mandag, og som visstnok skulle være på lager, så skal jeg se om rammene kan begynne å ta form.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neiognei, såååå koselig å se at du har en firbent kompis da! :-D
    Jeg savner fortsatt min irsk-gordonsetter, fem år etter at hun måtte vandre. :cry:
    Ellers også koselig å se progresjonen i kinoen! Veldig bra at du ser ut til å holde deg unna "stressfaktoren" i kinobygginga. Om det går sånn "smått om senn" der, så er nok en skitur i strålende sol et riktig valg!
    Men minus 25grader da mann!? Huttetu, ikke rart du stakk til fjells!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, vi er ikke alltid like kompiser det dyret og jeg (hun ligger forresten under pulten og varmer tærne mine akkurat nå). De er jo ganske over-alt-på-en-gang, på kryss og tvers av ski og staver, Oj der var det noe som luktet godt *skjærer ut til siden i vill fart* mens jeg ligger å kaver i løssnøen og kaster den ene besvergelsen :evil: etter den andre:evil: :evil:.

Vel, i rettferdighetens navn så må jeg si at dette var mer sant for et par år siden, hun har blitt en god del bedre. Og hun har lært å holde seg på samme siden av trær som meg når vi har godt fart og fin glid nedover en bakke. De er visst i stand til å lære av erfaring allikevel... Dessuten er hun i litt dårlig form og blir fort sliten, takk og pris Og snill som dagen er lang, så man blir jo glad i disse dyra.

Nei, jeg stresser ikke, det går sakte men sikkert(?) fremover. Jeg begynner dessuten å se en ende, selv om mye fortsatt står igjen.

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte naturbilder. Kanskje du er en såkalt NIBBER?

Smart løsning med parabolkabelen Som deg driver jeg og med kabellegging og isolering, førstnevnte synes jeg er helt OK men isolering blir så fort kjedelig.

Det må være herlig å ha kommet så langt at du kan legge på plater og slippe synet av isolasjonen, eller hva?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, isolering er et rent he:evil:te. Synet av den er nå en ting, noe annet er det med lukten, det lukter jo regelrett piss.

Om jeg er en NIBBER? Eeehh, er det bra eller dårlig? Bildene er tatt med mobilen faktisk, Nokia N80.

Jepp, en smart løsning det med kabelen. Jeg har riktignok ikke forsøkt å trekke kabelen ennå :?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Vel, vi er ikke alltid like kompiser det dyret og jeg (hun ligger forresten under pulten og varmer tærne mine akkurat nå). De er jo ganske over-alt-på-en-gang, på kryss og tvers av ski og staver, Oj der var det noe som luktet godt *skjærer ut til siden i vill fart* mens jeg ligger å kaver i løssnøen og kaster den ene besvergelsen :evil: etter den andre:evil: :evil:.
    Hehehe, er det ikke akkurat derfor settere gjerne kalles "fireganger´n" da?
    De flyr jo alle andre steder enn hvor eieren egentlig har tenkt seg!
    Tro meg, det er faktisk sant: Uttrykket ble meg til del, nettopp i en av slalombakkene i Trysil!
    Vi var en gjeng (med tilhørende bikkjer), som gikk bakken opp, sommerstid.
    Min "Ronja" fløy jo som en idiot hit og dit hele veien opp, men kompisens Golden Retreiver nærmest måtte hales opp bakken.
    I likhet med meg sjøl, som fortsatt sliter med PC-kondis! :twisted:

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke si at lukten plager meg, men så går det jo så tregt at isolasjonen har vel etterhvert luftet seg ut

NIBBER. Ja, det høres jo litt litt erotisk ut men det er visst Norge I Bilder som de driver med på VG Blogg.

Side 20 av 51 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 50 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •