tols1s byggetråd - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 51 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 1015
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Bare hyggelig det! Det blir nok flere besøk her ja!
    Men "Skrue"?? Hmmm, er det noe datarelaterte greier jeg ikke har fått med meg her?
    Har du vanket / vanker du fortsatt på hw.no mo´n tro?
    Tenkte bare Onkel Skrue / Uncle Scrooge McDuck, i aller beste mening Men jeg har vært innom hw.no dog ikke mye. Har oppdaget at nicket mitt som regel er ledig, så da bruker jeg det der det måtte bli nødvendig.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For all del, ingen problemer med det!
    Det slo meg bare at ettersom jeg vanket både på overklokking.no og hw.no som moderator i noen år, så tenkte jeg kanskje at vi kanskje har "møttes" der tidligere?
    Verden er jo ofte mindre enn man tror. ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men etter snekkerens forslag vil himlingen komme i underkant av de nederste grønne bjelkene, men med mitt forslag vil jeg få 20 cm ekstra takhøyde, men muligens noe dårligere lydisolering.
    Ok, så du skal ikke ha flatt tak, men "bygge rundt" de to ståldragerene? Da kan du bare glemme skissene mine, som tok utgangspunkt i et flatt tak...

Du skisserer et ambisiøst prosjekt, men tror det kan gi meget bra lydisolaring hvis du gjør det rett (og jeg har lest skissen riktig). Kommer selvsagt an på hvor mye jobb du legger i det...

For å unngå triple leaf-effekten bør du nok ta vekk det gamle taket, så du ser isolasjonen. Det blir bedre lydisolasjon jo lenger avstand det er mellom gulv og tak, for å si det sånn.

2x4'ene kan festes på en rekke forskjellige måter. Du kan f.eks skru fast vinkler på 2x8 i forkant og sideskru 2x4'ene i disse etterpå. Det finnes sikkert også bedre løsninger.

Tommelfingerregler for å få til lydisolasjon i ditt tilfelle er:

1. Lag et himlingsbjelkelag som her HELT frikoblet fra det eksisterende bjelkelaget
    Du må selvsagt være spesielt oppmerksom på de spesielle kassene rundt ståldragerene.

2. Skru på et tak som helst skal være TUNGT og LUFTTETT
    Den vanligste måten å oppnå disse to tingene på, er å bruke to gipslag forskutt i forhold tilhverandre (så få felles skjøter som mulig) og tette disse med fugemasse der det trengs.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, flatt tak og bygge rundt jernbjelkene. Om jeg lager kasser langs kanten til downlights eller går for wireløsning vet jeg ikke ennå. Har noen tanker rundt dette, kommer tilbake til det senere.

Men RuneW, da er vi helt på linje. Jeg har sett på teorien bak triple leaf effekten og har vel egentlig kommet til at snekkerens forslag vil medføre en slik effekt. Dette strider jo mot all fornuft egentlig, man skulle jo tro at desto flere lag gips jo bedre men altså; den gang ei. Men da beholder jeg den opprinnelige planen.

Ja, det blir mer ambisiøst enn jeg opprinnelig hadde tenkt, men synes det blir litt dumt å ikke gjøre det litt skikkelig når man først er i gang.

Når det gjelder innfesting av 2x4 på toppen, så kan jeg bruke noen slags vinkler som du foreslår, men jeg tror jeg kommer til mellom I-bjelkene slik at jeg kan feste de med skruer på skrå ovenfra og ned i 2x8, eller bruke lim og stifte de fast med dykkertpistol slik at det sitter fast mens limet herder.

For øvrig; myten sier at John Lennon "skrev" Imagine i en drøm. Nå er jeg såpass beskjeden at mitt eureka i natt ikke betegnes som like stort, men allikevel vesentlig. Reisverket i skissen blir feil, jeg må jo ha dette helt opp til takkonstruksjonen også mellom jernbjelkene. Dette må oppdateres :idea:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, flatt tak og bygge rundt jernbjelkene.
    Um... er ikke dette enten eller da? Se under:

-flatt-gif

Hvilket alternativ er det egentlig du vil gå for?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kan du ikke lese hva jeg tenker? Det blir jo flatt mellom bjelkene da... Altså øverste alternativ.ops:

Takker så mye for interessen her, begynner å føle at jeg har litt tungt for det nå....

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at årets du-fåkke-leke-på-vår-trampoline-sesong er sparket i gang (det stemmer, snøen har akkurat gått her oppe i skibygda), så har jeg tatt en kort økt i kjelleren i kveld.

I det hele tatt har dette prosjektet gått litt fort for seg frem til nå. Gulvet bør jo egentlig være det siste man legger, men jeg begynte altså med gulvet, dvs. la laminat. Denne ble lagt helt ut til kanten noe som selvsagt var en tabbe siden jeg skal ha opp et nytt reisverk. Så hvordan bøter man på dette? Jo man klikker opp en stripe og flytter hele plata med et brekkjern. På forhånd har jeg faktisk frest bort 23 cm på tverrenden mot den nye veggen, så jeg flyttet plata ca 11 cm hver vei for å få plass til 2x4 bunnsville.

Barna skulle selvsagt være med, skal ikke se bort fra at de fikk utvidet vokabularet litt i kveld, for det gikk litt tregt kan man si.

I gulvet ligger det vannrør til varme, og jeg har ikke tenkt å ta sjansen på å borre for å skru fast bunnsvillene. Vi kliner på litt lim i stedet. Jeg har ved tidligere anledninger forsøkt å fjerne ting som er limt fast i gulvet, og det sitter utrolig godt fast.

Litt spenning må til

Holdt på å glemme denne lille stubben her:

Så denne nye veggen mot kald-boden blir altså 20 cm tykk. Jeg er litt usikker på plasten jeg har lagt på, mulig den burde vært fjernet og flyttet til ytterste skikt. Den får sitte der i mellomtiden for å redusere støv.

Skulle gjerne limt mer men gikk tom for lim. Skal sørge for å bøte på dette i morgen med en liten snartur til Otta på et møte, og der ligger byggevareshoppene på rekke og rad.

Håper å få handlet litt materialer til reisverk til helgen, tilbud på Coop Byggmix denne uken.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stå på nå...detta blir skikkelig bra når det blir ferdig
    Du er ikke den eneste som har liret av deg en masse med ukvemsord i løpet av denne prossessen

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe - jeg synes stenderverket ditt er i spedeste laget

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men fra spøk til alvor... kanskje litt sent å spørre om nå, men legger du ikke avstand mellom den eksisterende veggen og svillene?

Litt vanskelig å se av bildene...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det, Sannax. Jeg fosøkte meg litt forsiktig med sånn "FAAren min er barnnMAAANNN!" men måtte gi opp. Unger nå til dags, de lærer så mye rart allikevel, vi lærte hvertfal ikke stygge ord da vi var små! :roll:

Synes du det var litt spedt, RuneW? Burde jeg bruke flere kanskje :-D Men, vel, avstand... jeg tar ikke denne veggen så veldig høytidelig på dette punktet siden det tilstøtende rommet ikke går inn mot resten av huset, men strengt tatt har du selvsagt rett. Jeg skjønner at dette kan gi tilløp til frysninger hos deg som er så til de grader nøyaktig på alle områder

*tasser ned i kjelleren i morgenkåpe og skyver litt på svillen før limet tørker*

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det, Sannax. Jeg fosøkte meg litt forsiktig med sånn "FAAren min er barnnMAAANNN!" men måtte gi opp. Unger nå til dags, de lærer så mye rart allikevel, vi lærte hvertfal ikke stygge ord da vi var små! :roll:

Synes du det var litt spedt, RuneW? Burde jeg bruke flere kanskje :-D Men, vel, avstand... jeg tar ikke denne veggen så veldig høytidelig på dette punktet siden det tilstøtende rommet ikke går inn mot resten av huset, men strengt tatt har du selvsagt rett. Jeg skjønner at dette kan gi tilløp til frysninger hos deg som er så til de grader nøyaktig på alle områder

*tasser ned i kjelleren i morgenkåpe og skyver litt på svillen før limet tørker*
    Frysninger? Jeg fikk ikke sove i natt pga dette og måtte sjekke hva du hadde gjort! Sånn! Nå kan jeg legge meg... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Frysninger? Jeg fikk ikke sove i natt pga dette og måtte sjekke hva du hadde gjort! Sånn! Nå kan jeg legge meg... ;-)
    Ta det helt med ro, jeg har flyttet de ca 1 cm, det var ikke plass til mer.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jangri
    Tusen takk for tipset, jangri . Jeg har googlet etter noe slikt men hadde ingen aning om hva det kalles. Nå øyner jeg faktisk et håp. Hjertlig takk.

Forresten er det vel strengt tatt jeg som trenger det, sønnen trenger hørselvern.

Så da er det vel på tide å sette snuten i retning fjellene igjen, skal bare innom et sted å kjøpe lim.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har spilt en del trommer selv, og jeg anbefaler innkjøp av hørselvern til sønnen din i alle fall.
    Hvis ikke kommer tinitusen krypende:-?

Anbefaler på det varmeste slike "mufflers".
    Vet ikke eksakt hvor du bor i Norge, men de bør ha slike på nærmeste musikk-sjappe.

Hvis ikke kan du jo forsøke med toalettpapir og teip, og feste det i kantene på trommeskinnet. Det skal fjerne overtoner og ulyder - men ikke så bra som mufflers.

fant akkurat dette på Sound1 / Marios Musikk AS :
    S O U N D 1

disse fjerner lyden helt, så det er ikke så kjekt å spille i lengden...

Prøv dopapir eller sånne ringer som de selger på music123

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat, flott.

Poenget er jo nettopp å fjerne lyden helt når han ikke spiller på trommene. Når jeg spiller plater/musikk så synger hele trommesettet med så det blir bare grøt.

Vi har nok ikke så mange musikksjapper her oppe i Trysil, men man har da nettet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde litt problemer med å sove selv etter at RuneW påpekte stenderene
    Men så du hadde flyttet litt på de så roet jeg meg ned....

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å sikre nattesøvnen til enkelte, så får jeg vel ta en liten stemningsrapport fra kveldens aktiviteter.

Har limt fast bunnsvillen på den ene langveggen med 14 mm avstand til Lecaveggen:
    -svill-st-jpg

Det er 14 mm, jeg brukte et par panelbiter som avstandsklosser.

Dette ble litt plundrete siden den var ganske vridd. Måtte derfor spenne opp med litt kraftigere materialer for å få den nedtil i begge ender.

For øvrig har jeg gått på en aldri så liten smell, et skudd for baugen kan man vel si.

-gulv-jpg

Nordenden på laminaten har jeg frest av et lite stykke for å få plass til nytt reisverk. Jeg var sikker på at jeg freste bort 23-24 cm (har tidligere nevnt at jeg har flyttet hele flaket med brekkjern og besvergelser) slik at det skulle bli plass til nytt 4" reisverk i begge ender. Jeg må ha målt feil ops: det mangler 15-20 mm for at jeg får plass til 4" + mellomrom til veggen, det er faktisk akkurat ikke plass til en 4" ned i åpningen på sør-siden (merket rødt).

Jeg har to alternativer: 1) bruke 3" reisverk i sørenden, dvs. mot yttervegg, 2) frese av ca 15 mm. Det har antagelig ingen særlig praktisk betydning å gå ned to 3" på den ene veggen. Litt dårligere isolasjon kanskje men ca halve veggen ligger under bakkenivå.

Tror jeg må sove litt på dette.

Er vel heller ikke imponert over fremdriften, men når man skal spise middag, nyte solstrålene, mate og legge unger etc, så blir det ikke mye igjen av kvelden. Men det viktigste er egentlig at jeg har litt vegg å jobbe med til helgen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mens noen sover....

Det finnes en mulig tredje løsning på laminatproblemet ditt. Du kan vippe den litt opp langs hele enden og kjøre over med en sirkelsag, justert til å sage 1 mm dypere enn tykkelsen på laminatet. Du har jo allerede noen cm fra veggen, så dette burde være overkommelig. Husk å "maskere" slik at sirkelsagen ikke lager riper der den ligger an på laminatet.

Side 2 av 51 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •