tols1s byggetråd - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 51 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 49 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 1015
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nei, jeg har da ikke nedbøying! Tenk å insinuere noe slikt!

Neida, jeg regner med at jeg har noe i alle fall. Kunne ha vært interessant å måle. Kan ikke se noe med det blotte øye, men det er helt sikkert noe.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, ja jeg var kanskje i overkant frekk på fredags ettermiddagen . Man må være mer enn nysgjerrig for å kunne se det hos meg også, du må legget øyet klin inntil bjelken. Fra gulvnivå er det ikke synlig.

Forresten, B&W Spydeberg, takk for dine faglige innspill. Da tror jeg at jeg slår meg til ro med at det ikke er fare for liv og lemmer slik det er nå. Jeg kan jo evt. holde litt utkikk, og hvis det skulle vise seg å bli mer nedbøying over tid, så kan jeg gjøre noe med det med plater.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg skal lage en skisse når jeg kommer hjem, så blir det litt enklere å se hva jeg tenker, er ikke alltid like enkelt å forklare...

Rune: jeg tenkte å forsterke dragerne, altså de "nye" 2x8" som ligger på hver side av jerndrageren. Scrooges forslag høres fornuftig ut. For å bøte på problemet med lengden, så kunne jeg jo lage 2 lag (det er kanskje slik du mener Scrooge?), se om dette er forståelig:

_____ ______________________ _____
    ________________ _________________
    ==============================

=-tegnene er 2x8" drageren som går langsmed jerndrageren
    Så kommer et lag med kryssfiner eller huntonit som er skjøtt på midten (der det er mellomrom), denne limes og skrues fast til 2x8"
    Deretter (den øverste streken) er skjøtt på to steder, omtrent midt mellom endene på drageren og midten (ved mellomrommene).

Vet ikke om det er forståelig?
    Så absolutt forståelig, og nettopp hva jeg mente.
    Men nå ser det jo ut til at du kan roe det hele ned litt, etter innspill fra både RuneW og B&W!

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig? Det må sjekkes. Jeg har sett for meg en slags "tvinge" som strammer til på begge sider av trommene, en fjærbelastet sak man kan ta av og på med et enkelt grep.

Takk for tipset!
    Vil ikke dette "strekke" trommeskinnet unødig?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda Scrooge, jeg er beroliget, men er fortsatt fristet til å gjøre noen forsterkninger, noe a'la skissen. Det jeg faktisk kan gjøre er å bruke veggplatene (de er jo faktisk ganske billig) til forsterkninger. En god del lim og nennsom og planlagt skruing, så kan de faktisk erstatte takplatene. Jeg får sove litt på det.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda Scrooge, jeg er beroliget, men er fortsatt fristet til å gjøre noen forsterkninger, noe a'la skissen. Det jeg faktisk kan gjøre er å bruke veggplatene (de er jo faktisk ganske billig) til forsterkninger. En god del lim og nennsom og planlagt skruing, så kan de faktisk erstatte takplatene. Jeg får sove litt på det.
    Jeg har vært hos en kunde som har prøvd seg på dette, og når du skjøter platene på lengden (siden de er bare 239cm lange) så ser du jo en 60cm bred skjøt. Blir penere med slike panelbord som er ment for tak, da får du ikke de skjøtene..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Vil ikke dette "strekke" trommeskinnet unødig?
    Heisann, har du startet på begynnelsen av tråden?

Pussig at du nevnte det for jeg tenkte på dette igjen her om dagen. Men trommeskinnet er jo strukket ganske stramt allerede. Og en slik tvingesak ser jeg for meg kan være fjærbelastet som bare såvidt ligger innpå skinnene (det er jo to pr. tromme). Men det ble jo nevnt noen gummilokk som kan dempe en del men det vil jo kun dempe det øverste skinnet, det på undersiden vil jo fremdeles vibrere.

Jeg må forresten fortelle om et arrangement vi var på her om dagen. Junior skulle spille et nummer i en rekke av fremføringer, hvor hver musikkskoleelev spilte et stykke hver. Det diverse nummer; gitar, fele, piano, trompet osv. Alle høstet avmålt og høflig applaus selvsagt. Det er jo ganske tøft av barn på 8 år stå foran et publikum på 50-70 personer og fremføre noe de knapt nok behersker, du snakker om selvtillit. Men Junior hadde altså det nest siste nummeret (han ble introdusert som kveldens snøskred, det var liksom årstidstemaer). Og jommen, han spilte perfekt og bedre enn noensinne, rytmisk og med innlevelse, og høstet kjempeapplaus og kraftog plystring! Jeg ble faktisk en god smule stolt av gutten.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært hos en kunde som har prøvd seg på dette, og når du skjøter platene på lengden (siden de er bare 239cm lange) så ser du jo en 60cm bred skjøt. Blir penere med slike panelbord som er ment for tak, da får du ikke de skjøtene..
    Jo det er nok sant. Vi har slike plater i 2. etg. og med åpen himling blir det en skjøt midt oppe på veggen, men den er dekket med lister.

Men dette er jo ikke på veggene, det er på langsiden av bjelken, så skjøten blir ca 18 cm "høy". Men du er inne på noe, det blir litt sparkling i så fall.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg litt usikker på hva som kan skjule seg bak begrepet panelbord, men ser for meg "vanlige" 10-15cm brede bord, med not og fjær? "Correct me if I´m wrong"!
    Om det er som jeg (foreløpig) tror, så er de ikke i nærheten av stivheten til en kryssfinérløsning, i denne sammenheng.
    Tror derfor at dette er et dårlig alternativ, uten dermed å avskrive muligheten.

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angående avstiving

Har du mulighet for å jekke opp under gipsen for å avlaste 2x4en for så å løsne på 2x8en og legge inn en til ved siden av??? Kan kanskje bli litt vanskelig med tanke på at den sikkert ligger an på veggene og bunnen av drageren gjør det litt trangt. Men det kan jo også fungere som en løsning kanskje???

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror Joakim mener MDF-baserte panebord, slike som disse. Det kan faktisk være et alternativ, ja. To fluer i én smekk.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Har du mulighet for å jekke opp under gipsen for å avlaste 2x4en for så å løsne på 2x8en og legge inn en til ved siden av??? Kan kanskje bli litt vanskelig med tanke på at den sikkert ligger an på veggene og bunnen av drageren gjør det litt trangt. Men det kan jo også fungere som en løsning kanskje???
    Er ikke helt sikker på om jeg er helt med på den planen der, men nå har jeg et par-tre glass rødvin innabords Du mener å sette opp en 2x8" til inntil de som allerede er montert?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmmm

Er ikke helt sikker på om jeg er helt med på den planen der, men nå har jeg et par-tre glass rødvin innabords Du mener å sette opp en 2x8" til inntil de som allerede er montert?
    Ja... Da får du jo en litt tykkere drager over taket ditt. Og det krasjer litt med gipsen. Men det er jo bare til å dra av det som trengs for at den skal gå jevnt med den andre sånn i underkant.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror Joakim mener MDF-baserte panebord, slike som disse. Det kan faktisk være et alternativ, ja. To fluer i én smekk.
    Helt korrekt!
    Har vært på en god del bad i forbindelse med oppussing, og der bruker de somregel det om dagen, MDF-panelbord, det blir kjempepent, og svært lite skjøter. Noe blir det jo, men bruker man god nok tid så får man det tight og fint, for dette skrues jo sammen i lektene i taket.

Scrooge:
    Ja, vanlige tre-panel-bord kan nok bli litt slapt ja, og det vil nok vibrere en del mer enn MDF vil gjøre. (hva fot i hose, noter og G-nøkler betyr, aner jeg ikke, da jeg bare er en skarve elektrikker :-P )

Tols:
    Gratulerer med poden, er vel gøy å se slik reaksjon fra andre også, er det ikke?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så i stedet for 2x8" så vil jeg få 4x8"? Jeg tror ikke det er aktuelt, men det er selvsagt fysisk mulig. Det som er mer aktuelt er bruke noe platemateriell, MDF eller kryssfinér på siden av bjelkene.

Men siden du er fagmann, Spydeberg, tror du det kommer til å sige mer ned enn de 10 mm?

Sitat Opprinnelig postet av Joakim-GR
    Gratulerer med poden, er vel gøy å se slik reaksjon fra andre også, er det ikke?
    Hehe, ja det er faktisk det. Og det er morsomt å se hvor mye han vokser på det også

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, har du startet på begynnelsen av tråden?

Pussig at du nevnte det for jeg tenkte på dette igjen her om dagen. Men trommeskinnet er jo strukket ganske stramt allerede. Og en slik tvingesak ser jeg for meg kan være fjærbelastet som bare såvidt ligger innpå skinnene (det er jo to pr. tromme). Men det ble jo nevnt noen gummilokk som kan dempe en del men det vil jo kun dempe det øverste skinnet, det på undersiden vil jo fremdeles vibrere.
    Ja, det stemmer. Ikke helt våken skjønner jeg hehe.

Ja, det er ganske stramt. Og det vil nok som du sier, dempe mer med de tvingene enn bare det gummilokket vil kunne gjøre. Spesielt irriterende vil nok de "strengene" til skarptromma være, har jeg iallefall for meg..? (Hvis det er noe slikt på settet ditt da )

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder demping av tromme sett;

Hvorfor ikke bare skjære ut rundinger ( i MDF kapp?) som passer til hver tromme som skal dempes, trekke den med f.eks fleece pledd i passende farge og feste med en tråd eller bagasjestropp rundt tromma så det holder begge på plass. Evt kan en jo bruke en slik enhånds billig tvinge (med forsiktighet).

Burde bli både enkelt billig og lydløst.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fagmann ja

Men siden du er fagmann, Spydeberg, tror du det kommer til å sige mer ned enn de 10 mm?
    Hehehe. Fagmann, den var god... Er i grunn forskalingssnekker med erfaring fra betongbruer på anlegg under Statens Vegvesen og Mesta.

Og går nå 3 årig lærer utdanning med fordypning Byggteknikk. Har 1,5 år igjen, så er nok ikke noen fagmann enda. Men noe har jeg fått med meg trur jeg.

I teorien så regnes det med toleransaklasser utifra snølast og vindlast på bygg. Og nedbøyingen er som sagt avhengig av egenlast og nyttelast. Materialtretthet kan også komme inn i beregningene.

Men i ditt tilfelle så har jo ikke dette noe å si. Så sett på en plate på siden, helst skrudd i topp og bunn med ca 20-30 cm i mellom skruene, 3 cm fra bunn og 3 fra topp. Så skal du nok fange opp den nedbøyingen og kanskje rette den litt opp. men den vil nok ikke komme noe mer nedover.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey?
    Men de har jo fortsatt en (begrenset / liggende) lengde på 242cm, og da ser jeg egentlig ikke poenget? :???:

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Så sett på en plate på siden, helst skrudd i topp og bunn med ca 20-30 cm i mellom skruene, 3 cm fra bunn og 3 fra topp. Så skal du nok fange opp den nedbøyingen og kanskje rette den litt opp. men den vil nok ikke komme noe mer nedover.
    Er ikke det i prinsippet det samme som jeg tidligere har foreslått da? ;-)

Side 19 av 51 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 49 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •