tols1s byggetråd - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 51 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 48 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 1015
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Er veldig spent på å "se" resultatet av dette prosjektet. Håper det lar seg gjengi på bilde. Av erfaring er det jo svæææert vanskelig å ta bilder i sorte kinoer.

Stå på tols1
    Har man godt lys i kinoen, et greit DSLR-kamera, stødig stativ og selvutløser, så skal det vel gå greit å ta bilde i en sort kino. Utfordringen er at sort er sort, men det skal ikke være så vanskelig å få kameraet til å gjengi omtrent det vi ser med det blotte øyet i kinoen.

Husk å justere eksponeringskompensasjonen drastisk mot mørke bilder. Ellers vil automatikken forsøke å ta et bilde som er lysere enn det virker for det blotte øyet. Eller sett kameraet på manuell og gjør innstillingene selv. :-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for oppmuntringene folkens! Litt planlegging må jo til, men som nevnt før her, så er mye av dette egentlig ikke planlagt i det hele tatt

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hva slags plater skal du bruke? Jeg brukte Rockwools akustikkplater som har minimumstykkelse på 30mm, og måtte på sagbruk for å få 30x23mm-dimensjonen jeg bruker.
    Vel, jeg skal altså ikke bruke plater inni rammene, fordi veggen bak består av 20 cm Glava. Disse panelene blir altså kun dekor, om man kan kalle det dét. Selvsagt kunne jeg bare trukket hele veggen med Molton slik som Lygren i hytta si, men hvorfor gjøre det enkelt :-?

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Videre monterer jeg ferdig en plate før jeg måler opp den ved siden av. Tidkrevende, jeg vet. Men husk at molton faktisk er et temmelig tykt stoff, og tykkelsen kan ikke neglisjeres når man setter sammen rammene. Det kan faktisk bli for trangt om man lager rammene akkurat så store at de fyller veggen FØR de trekkes med stoff.
    Ja, tykkelsen på stoffet volder meg litt bekymring, så jeg lurer på om jeg faktisk bør ha stoffet i hus før jeg starter med å lage rammene. Med mindre noen her kunne rapportere hvor mye jeg bør legge til? Roffe, du jobber vel fortsatt med dine rammer, kunne du gjøre meg denne tjenesten? Hvis du f.eks. legger sammen 4 lag og måler hvor mye dette bygger?

Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Er veldig spent på å "se" resultatet av dette prosjektet. Håper det lar seg gjengi på bilde. Av erfaring er det jo svæææert vanskelig å ta bilder i sorte kinoer.
    Ja, det er jeg spent på også Vi har flere digitalkameraer i huset men kun av type kompakt, så jeg lurer på om det er mulig å få noen gode bilder i det hele tatt. Men jeg får bla litt i manualen og prøve å finne ut av innstillingene. En annen ting er jo at man gjerne skulle hatt litt vidvinkel for å få med helheten.

Forøvrig bruker jeg kun stativ, selvutløser og ikke blits når jeg tar bilder, og det fungerer ganske greit.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og når jeg allikevel er i gang med geometriske former, så grubler jeg også på at det antagelig må settes opp noen akkustikkpaneler på de andre veggene også, siden det blir ganske harde flater. Må bl.a. dempe 1. refleksjon på veggene (på gulvet blir det et teppe).

Jeg tar utgangspunkt i det gyldne snitt 1:1,618. Da kommer jeg frem til noe slikt:
    -akkpanelbak-jpg

Ved å justere fargen på den lille firkanten (forskjellig typer gardinstoff) tror jeg det kan bli ganske stilig:
    -akkpanel_fler-jpg

Vel, det var dagens lille virkelighetsflukt. Man får vel komme seg til arbeid.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fremgang i dag også

Har grovkappet lektene til rammene. Når jeg vet litt mer om tykkelsen på stoffet kan jeg strengt tatt begynne å lage rammer.
    -lekterkapp-jpg

Jeg har vel hørt at slike plater MDF-skal akklimatiseres i noen dager, men ærlig talt, hvor mye skade kan det gjøre om jeg monterer de etter én dag? Etter noen raske timer ble jeg faktisk ferdig med sørveggen:
    -platers-jpg

Må vel si jeg er fornøyd med hjørnet. Trikset var å lage den siste biten såpass trang at den måtte lirkes inni. Når den er på plass vil det naturlig nok bli en liten glippe inn mot hjørnet, men man kan banke den litt ut av nota i retning hjørnet. Og så lenge fjæra ikke smetter ut av nota, så må man være ganske observant for å kunne se at "skyggen" er litt bredere akkurat der enn ellers.
    -platers-rhj-rne-jpg

I selve hjørnet brukte jeg rett og slett dykkertpistolen og lim. Bildet ble litt uklart men det burde vær mulig å se hullet etter stiften. Det er overkommelig å sparkle noen få av disse:
    -platers-rhj-rne2-jpg

Det var dagens økt. Det blir litt reising neste uke, så det blir antagelig ikke gjort noenting før til helgen igjen. I mellomtiden er planen å shoppe litt "TakEss"-plater på ByggMax.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey hey! Det var mm-presisjon det står respekt av!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så absolutt!
    Han går deg jo pinadø en høy gang, RuneW!

Nesten så jeg gruer meg litt for besøket fra tols1 på tirsdag.
    Får nok gå en ekstra runde med både strykejern og støvsuger her, før den tid! 8)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt ubeskjedent må jeg jo få si at det hjørnet må kunne kalles perfekt 8) , men man skal jo ha litt flaks en gang i blant også

Men Jan, du trenger ikke stresse støvsugeren unødig, her vasser vi i hundehår og sagmugg om hverandre. Blir artig å treffes igjen

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe kom dessverre i veien for besøket hos Scrooge på tirsdag, og det ergrer meg grenseløst. Men vi har nye planer

Vel, som nevnt har jeg kjøpt takplater. Jeg kalte de Tak-Ess, i realiteten er det Moelven Regina fra ByggMax men det er samme prinsippet som Tak-Ess.

Med fruen ute av huset blir det litt begrenset med tid til arbeid når man har ansvar for unger, lekser, kveldsmat etc, men det ble et par timer.

Det kan kanskje virke som jeg arbeider utrolig ustrukturert; litt her og litt der, men det er altså en plan bak det hele. Det som står på lista nå til helgen er å montere takplater i den søndre delen av rommet. Når det er gjort skal trommesettet flyttes, og jeg kan fortsette isoleringen og begynne på veggplatene på vestveggen.

Men før montering av takplater kan starte må jeg lage dowlight-kasser. Jeg bruker de gode gamle elektrikerlektene, dykkertpistol og lim. Lektene er limt i taket og veggen. Vet ikke om det er nødvendig men jeg ble usikker på om dykkertene holder i lengden. Men nå vil jo platene også stive det hele av endel.
    -dlkasse-st-jpg

Måtte bare ha et bilde av laseren også, det blir så kult på bilder.
    -dlkasselaser-jpg

Resultatet av kveldens økt. Rørene til projektoren kommer ut like i forkant av kassa.
    -dlkasses-st-jpg

Det siste bildet fra i kveld ligger som thumbnail nederst. Hvis du zoomer inn og kikker nøye på bildet så kan du skimte at bjelken er bøyd :evil: Jeg fant på å sette laseren midt på bjelkene som holder det nye taket for å forsikre meg om at endene av bjelken er i vater i forhold til hverandre, og det er de. Men for svarte, de har seget ned ca 10 mm midt på

Så nå har jeg begynt å lure på om jeg burde forsterke bjelkene med noe som 1) er sterkt nok 2) ikke gjør så mye ut av seg eller bygger mye og 3) ikke koster skjorta. Første tanken var å bestille 4 stålplater i ca 5 meters lengde. Men de vil sannsynligvis bli sinnsykt tunge hvis de skal gjøre jobben. Alternativt I-bjelker? I begge tilfeller måtte man jekke opp bjelken de nødvendige 10 mm og skru og lime fast noe på utsiden på hver bjelke.

Jeg er litt rådvill akkurate nå. Er det noen som kan gi en kvalifisert gjetting om dette vil sige mer eller vil det stabilisere seg på de 10 mm?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var jo litt leit det!
    Gledet meg jo til å se deg igjen, og ikke minst til å gi deg en liten demo på hva mitt lille krypinn kan formå!
    Men, vi har jo allerede en "deal", når det gjelder fremtidige muligheter. Som attpåtil kan tre frem som en forbedring, ettersom jeg har noen tanker om å re-arrangere nåværende sub-løsning. Uten dermed å si at den kan vise seg bedre.
    Det skal jeg nok finne ut av, før du dukker opp her!
    --
    Ellers vil jeg tro at du slett ikke behøver (tunge) stålplater for å stabilisere nedbøy i bjelkelaget.
    Som du selv er inne på, vil en "I"-løsning i kombinasjon med en oppjekking kunne gjøre susen.
    "I"-løsningen jeg tenker på her, er ganske enkelt 4- til 6mm finérplater, som du skrur / limer fast til bjelkene.
    Du vil få store problemer med å bøye selv en skarve 4mm 10cm høy finérplate satt på høykant, som et understatement på hvorfor nettopp "I"-bjelker er så stive som de er!
    Dermed vil jeg tro at du helt greit slipper unna "stålplate-tanken".

Foreslår ellers at du sender en PM til Mor10, ettersom han benyttet seg av en tilsvarende "ferdig-konstuksjon" mht bjelkelaget, i sin kino.
    Huske dessverre ikke hva den løsningen heter, men den bygger uansett på samme prinsipp!
    Og bare for å ha nevnt det; jo høyere "I", jo stivere bjelke!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aldri så galt at det ikke er godt for noe Ser frem til besøket, Jan. Gratulerer forresten.

Ja, kanskje jeg skal sendet en pm til Mor10. Men som du nevner så er jo både kryssfiner og huntonit ganske stivt på tvers, ja så det kan hende det holder. Problemet er kanskje å finne slike plater som er lange nok? Dessuten er det jo ikke sikkert at bjelkene siger mye mer heller?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok, og takk! :-)
    Det kan jo godt hende at bjelkene har gått seg ferdig, men jeg ville ikke satset på det.
    5m lange plater kan jo bli litt verre å få tak i ja, standard lengde på slike er vel 2,4m?
    Men strengt tatt tror jeg du kan slippe unna med eksempelvis 2x2,4m. Trikset vil da være å montere endene på platene så tett mot hverandre som mulig.
    Når disse samtidig skrues / limes godt mot bjelken, så oppnår du jo en "låsing" av platene.
    Alternativet kan jo være å midtplassere en 2,4m, og bruke samme metode i begge endene av den, for resten av bjelkene.
    Jeg har i alle fall stor tro på at du kan løse problemet på foreslått måte!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Så nå har jeg begynt å lure på om jeg burde forsterke bjelkene med noe som 1) er sterkt nok 2) ikke gjør så mye ut av seg eller bygger mye og 3) ikke koster skjorta. Første tanken var å bestille 4 stålplater i ca 5 meters lengde. Men de vil sannsynligvis bli sinnsykt tunge hvis de skal gjøre jobben. Alternativt I-bjelker? I begge tilfeller måtte man jekke opp bjelken de nødvendige 10 mm og skru og lime fast noe på utsiden på hver bjelke.

Jeg er litt rådvill akkurat nå. Er det noen som kan gi en kvalifisert gjetting om dette vil sige mer eller vil det stabilisere seg på de 10 mm?
    Sig i denne størrelsesordenen tror jeg faktisk ikke er helt uvanlig. Det er sikkert noen snekkere som kan bekrefte/avkrefte dette. Nå snekkerene styrkeberegnet himlingsbjelkene mine mener jeg å huske at de påregnet et visst sig (det hadde jo vært et mirakel om det ikke var noe sig overhodet!).

Tenkte du på å forsterke hele taket bortover? For det er vel ikke bare rundt drageren at det er sig?

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nedbøying

At du får en nedbøying på grunn av egenlast på etasjekillet er ganske vanlig.
    Men når du får en punktbelastning eller nyttelast oppå det er det fint om du måler hvor mye nedbøyingen blir.

10 mm nedbøying pga egenvekt er jo ganske vanlig. Men som sagt, hvis det blir mye mer burde du gå inn og gjøre tiltak.

Edit:
    Fant en link så du kan lese og regne litt selv.
    TreFokus - Bygge med tre - Massivtre - Dimensjonerings- grunnlag

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal lage en skisse når jeg kommer hjem, så blir det litt enklere å se hva jeg tenker, er ikke alltid like enkelt å forklare...

Rune: jeg tenkte å forsterke dragerne, altså de "nye" 2x8" som ligger på hver side av jerndrageren. Scrooges forslag høres fornuftig ut. For å bøte på problemet med lengden, så kunne jeg jo lage 2 lag (det er kanskje slik du mener Scrooge?), se om dette er forståelig:

_____ ______________________ _____
    ________________ _________________
    ==============================

=-tegnene er 2x8" drageren som går langsmed jerndrageren
    Så kommer et lag med kryssfiner eller huntonit som er skjøtt på midten (der det er mellomrom), denne limes og skrues fast til 2x8"
    Deretter (den øverste streken) er skjøtt på to steder, omtrent midt mellom endene på drageren og midten (ved mellomrommene).

Vet ikke om det er forståelig?

B&W Spydeberg: Jeg har ikke lyst til å vente så lenge med dette siden jeg skal kle inn disse dragerne med takplater. Men du har kanskje rett i at det må påregnes litt naturlig sig. Og det er snakk om egenvekt av taket, dvs. 2x4" bjelker og gipsplater.

Edit: takk for linken Spydeberg, jeg tror kanskje denne er mer praktisk i bruk

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at det slett ikke er umulig at taket "henger" litt hele veien da. Det er jo egentlig bare pga innbygningen av drageren at du i det hele tatt ser det.

Uten å påberope meg snekkerkunnskaper så synes jeg det virker veldig naturlig med 10mm sig med 2x4 bjelkelag. Husker ikke helt hvor langt strekket var. Var det ca 3.5 meter? Jeg har ca 4 meter og da måtte jeg opp i 2x8 for 3 lag gips.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt sig er bra

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg skal lage en skisse når jeg kommer hjem, så blir det litt enklere å se hva jeg tenker, er ikke alltid like enkelt å forklare...

Rune: jeg tenkte å forsterke dragerne, altså de "nye" 2x8" som ligger på hver side av jerndrageren. Scrooges forslag høres fornuftig ut. For å bøte på problemet med lengden, så kunne jeg jo lage 2 lag (det er kanskje slik du mener Scrooge?), se om dette er forståelig:

_____ ______________________ _____
    ________________ _________________
    ==============================

=-tegnene er 2x8" drageren som går langsmed jerndrageren
    Så kommer et lag med kryssfiner eller huntonit som er skjøtt på midten (der det er mellomrom), denne limes og skrues fast til 2x8"
    Deretter (den øverste streken) er skjøtt på to steder, omtrent midt mellom endene på drageren og midten (ved mellomrommene).

Vet ikke om det er forståelig?

B&W: Jeg har ikke lyst til å vente så lenge med dette siden jeg skal kle inn disse dragerne med takplater. Men du har kanskje rett i at det må påregnes litt naturlig sig. Og det er snakk om egenvekt av taket, dvs. 2x4" bjelker og gipsplater.
    Om jeg har forstått pensumet riktig på fagskolen, så er et materials kraft mot spenn og trykk helt avhengig av bruksgrensetilstand. Det vil si krefter må veies opp for å ikke ryke. Dette kommer gjerne ved å beregne egelasten fra virket. I ditt tilfelle 48x98mm og 2 lag gips. Dette alene er igrunn en del vekt. Og det er da "siget" kommer. Men bruddgrensetilstanden er når det kommer vekt i tillegg til egenvekten. Og det er dette som kommer med tanke på maksimal nedbøying. Siden du ikke vil få noen punkt belastning over 2x4 planken din så trenger du ikke bekymre deg noe for denne nedbøyingen. Siden det bare blir kosmetisk og ikke konstruksjonsmessig viktig å gjøre noe med.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nedbøying

Hadde det derimot vært mer last på dette måtte du dimensjonert litt grovere. Og angående den nedbøyingen med å jekke opp og skru på plater, så kan det hjelpe til å stive av det litt. Og kanskje få bort den nebøyingen.

Som en "liten" digresjon. Hadde det vært et betong dekke eller drager, ville det vært fornuftig å støpe med en overhøyde, for ved egenlastens belastning ville det da ikke blitt noen nedbøying.

treverk derimot fungerer ikke dettte med, derfor må man bare forholde seg til nedbøying. Eller overdimansjonere og bruke mer penger på bygget for å få det pent.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg plukket frem en skisse fra tidligere i tråden:

Det er altså ikke 2x4" som det er sig i, men derimot 2x8" som går parallellt med jernbjelken. Den har et spenn på ca 5 meter, og oppå der ligger 2x4" på tvers med cc60 cm som gipsplatene er skrudd fast i. Så i tillegg til egenvekten av bjelken, så er det altså en viss mengde 2x4" + gipsplater som medfører dette siget. I tillegg skal jeg ha opp de tidligere nevnte takplatene.

Men som dere nevner, det er kanskje normalt med litt sig, og 10 mm på 5 meter er kanskje ikke så ille.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn var det ja. Jeg husket ikke dette. Men uansett hvordan du vrir og vender på det, så er det naturlig med litt sig. Eller rettere sagt: nedbøying. Det er jo ikke sig i den forstand at det stadig siger. Selv en planke som ikke har annet enn seg selv å bære har litt nedbøying. Ingen katastrofe med andre ord.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener det? Takk for trøsten Rune. Da slår jeg meg kanskje til ro med at dette er helt naturlig nedbøyning. Har du målt noe på ditt bjelkelag?

Side 18 av 51 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 48 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •