tols1s byggetråd - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 51 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 37 47 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 1015
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fikk litt tid i kveld også, men det ble dessverre ikke særlig produktivt, dvs. hvertfall ikke mht. utført arbeid. Det ble litt isolering på vestveggen.

Men jeg har gått og grublet litt, og det blir muligens til at jeg ikke dekker forntveggen med plater, men går for en rammeløsning med sort molton rett utenpå isolasjonen. Dette bør gi høyttalerne bedre arbeidsvilkår siden man ikke får en knallhard flate direkte bak høyttaleren. I praksis vil jeg da få 20 cm med Glava rett bak høyttaleren. Skulle det vise seg at jeg trenger mer refleksjoner for å få god balanse i rommet, så kan jeg montere plater inni rammene bak moltonen. Har planer om å lage noen rammer til bakveggen også, men de vil ikke dekke hele veggen, men først og fremst dekke området bak lytteposisjon for å dempe refleksjoner.

Og som om ikke det var nok, så lot jeg meg inspirere av Roffes vellykkede løsning på et teknisk problem. Så jeg har lekt meg litt i Sketchup i kveld, og har muligens et slags utgangspunkt. Noe av rammeskjøtene kommer jo bak lerretet og vil ikke synes. Det blir ikke lister eller liknende mellom rammene, de festes direkte på reisverket og tett inntil hverandre, så det blir ikke noe tydelig eller forstyrrende mønster. Jeg har ikke lagt på stoffstruktur på modellen siden "mønsteret" ble usynlig, dessuten blir det sort og ikke grått som på bildet:

-frontvegg-jpg

Noen som har noen innvendinger til dette? Det vil jo ta litt lenger tid siden det blir litt vinkler osv, men jeg vil få litt dødtid etter at de nye platene kommer i hus siden de må akklimatiseres.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser vel egentlig ikke noe negativt i det?
    Den løsningen vil vel uansett roe ned mellomtone- diskant, mtp reflektert lyd fra side / bakhøyttalere.
    Er imidlertid litt spent på hva du tenker å gjøre i forhold til førsterefleksjoner fra frontene?
    Platene du kler veggene med er jo ganske "hissige" mtp refleksjoner, og vil dermed kreve en løsning i så henseende.
    Men det har du kanskje noen tanker om, allerede?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Designmessig synes jeg dette ser VELDIG bra ut. Mye beder enn å bare ha firkanta rammer ved siden av hverandre.

Go for it!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scrooge: Det har jeg tanker om, ja

Rommet er jo litt assymetrisk siden lerretet og anlegget blir stående ca 50 cm. skjevt i forhold til rommets senterlinje. Hvordan dette er i fht. lyden aner jeg ikke. Men det blir nok noen paneler ved 1. refleksjonspunkt. Den veggen som kommer nærmest venstre høyttaler er jo grei, jeg er mer usikker på høyresiden om det muligens kan bli en kollisjon med døra. Må måle litt mer først.

Ja, så har vi jo dette trommesettet da... det er jo en akustikk-dødare :evil: Det volder meg en del hodebry, men det finnes noen slags gummimatter man kan legge på skinnet for at det ikke skal vibrere.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker CP

Jeg demonterte lerretet, da blir det slik:
    -frontvegg2-jpg

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du må legge inn bildet på nytt tols1, for jeg ser intet av "det demonterte" lerretet.

Fant det ikke i farten, men tenker du sort eller grå scenemolton i rammene?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Jeg tror du må legge inn bildet på nytt tols1, for jeg ser intet av "det demonterte" lerretet.

Fant det ikke i farten, men tenker du sort eller grå scenemolton i rammene?
    Øh? Ja så sannelig. Det var pussig. Spørs om det var noe time-out-greier... Skal få lastet opp bildet i kveld.

Tenker på sort. På bildet er det mer grått men det er bare for å få frem mønsteret.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    -frontvegg-jpg

Noen som har noen innvendinger til dette? Det vil jo ta litt lenger tid siden det blir litt vinkler osv, men jeg vil få litt dødtid etter at de nye platene kommer i hus siden de må akklimatiseres.
    Ser veldig flott ut, det der. Vær bare klar over at flere rammer = mer arbeid. Jeg tror du vil komme like godt ut av det ved å droppe de to småplatene til venstre og høyre for lerretet og heller la platene som er nærmest hjørnet gå fra gulv til tak.

Skal du felle lerretet inn i platene, eller skal det henge utenpå? Jeg feller mitt lerret inn i platene (lerretet mitt blir en DIY-løsning). Lerretet monteres først (skrus fast, siden dette skal vatres skikkelig).

Legger ved en liten skisse som illustrerer planen min (de grå feltene oppe og nede er henholdsvis gulvlisten nede og lyskassen oppe). Her er det bevisst planlagt for å ikke behøve å lage flere rammer enn jeg må, for det er ganske tidkrevende.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil gjette på at det blir nokså redusert visuell opplevelse av sort molton og det mønsteret du satte opp i forhold til det grå til roffe. Sort molton "spiser" veldig godt opp skjøtene hvis det ikke er mye lys. Selv har jeg et par overlappinger på fronten min som ikke er synlige dersom lyset i rommet er litt dempet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir en kjempeflott kino, dette. Utrolig at jeg ikke har fått med meg dette før nå.

Jeg er virkelig imponert over hvor gjennomført en del bygger. Men hadde sikkert gjort det samme selv om jeg hadde hatt plass nok til rom-i-rom. :-)
    Stå på, gleder meg til å se bilder når det er ferdig.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Jeg vil gjette på at det blir nokså redusert visuell opplevelse av sort molton og det mønsteret du satte opp i forhold til det grå til roffe. Sort molton "spiser" veldig godt opp skjøtene hvis det ikke er mye lys. Selv har jeg et par overlappinger på fronten min som ikke er synlige dersom lyset i rommet er litt dempet.
    Skjøter og ujevnheter i stoffoverflaten på moltonen og fra rammene under vil nok synes MYE mindre med sort molton enn grått, ja. Dersom du får tak i fine materialer så kan du sikkert også droppe avrundingen av kantene. Jeg fant ikke min dimensjon (ca 23x30) noe sted hos de lokale trelasthandlerne, så jeg fikk laget noe på et lokalt sagbruk, men da er sidene på disse helt uhøvlet (det er kun 30mm-dimensjonen som er avrettet i høvel), så fresing av avrundingen var nødvendig for et godt resultat. Alternativet hadde vært å høvle/pusse yttersiden av rammene.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Roffe, er fullstendig klar over at det vil ta ekstra tid, så det blir selvsagt en vurdering... Lerretet skal settes utenpå og ikke felles inni. Og det må jo tas i betraktning ved innfesting, så det var godt du nevnte. Takk. Jeg har tenkt å bruke vanlig elektrikerlekter til dette, og frese over hjørnet med håndfresen.

Kokken: Tanken er også at det ikke skal bli prangende på noe vis men heller diskret. Det blir spotter i taket på den veggen, så det vil kanskje bli et svakt skyggespill.

Kanskje mye styr for liten effekt, da men. En annen ting jeg har grublet litt på i natt (!) er at stofframmer på denne veggen gir en fordel og en ulempe. Det ødelegger en god del av lydisoleringen fra rommet. Taket i boden bak denne veggen er ikke behandlet på samme måte som resten av rommet, men det er gips og vanlig bjelkelag opp mot stua.

Men fordelen er at rommet antagelig får en mye bedre bassrespons siden proposjonene blir bedre, og jeg vil få en vegg med 20 cm Glava med et rom på 1,5 m bredde bak som kanskje vil fungere som en bassabsorbent. Foreløpig har jeg ikke plater på baksiden av denne veggen, kun papp for å dempe støvet.

Edit: Det kan kanskje virke som om dette rommet ikke er ferdig planlagt, og det er helt korrekt. Jeg har tenkt ut de grove detaljene, men veien blir litt til mens jeg går. Og planen var å ha plater på denne veggen, men så begynte jeg å gruble litt. Dessuten virker det som om kona ikke har de helt store tankene om hvordan det skal bli, hun nevnte at -Det er jo mørkt når man ser film allikevel...

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir veldig bra, Tols1!

Det er moro å se at du nærmer deg målet. Selv om veien, av egen erfaring, kan være lang og kronglete med altfor mange avsporinger underveis er prosjektet absolutt verdt "strevet."

Jeg vil nok også med tiden velge en løsning med mørk molton på lerretveggen for å få bedre arbeidsvilkår for PJ. Skal du ha demping (rockwool?) i rammene, evt hele eller deler av lerretveggen?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut dette, tols1:-D

Er kanskje enig at det ikke blir så veldig synlig med dette møsnteret foran, men skal du gjøre det, så ville jeg anbefale å høvle alle ytterkantene på rammene, slik at det skjøtene blir litt mer markert.

Tror heller ikke det er dumt å ha litt spillerom bak lerretet, dersom du kan la veggen stå åpen. Bassen får mye mer spillerom og blir dempet begge veier ut og inn av rommet ved siden av. Ville ihvertfall ventet med å tette veggen til du har testet det ut.

Stå på videre - gleder meg til ferdige bilder:-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Zocral.

Ja, lerretveggen har tykkelse=2 stk. 2x4" reisverk med Glava, ingen plater på baksiden. Så tanken er å lage rammer med molton som monteres direkte på reisverket. Dermed vil det bli 20 cm med demping bak rammene på hele veggen. Det kan jo være at dette blir for mye, i så fall kan jeg montere inn plater i noen av rammene.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Ser veldig bra ut dette, tols1:-D

Er kanskje enig at det ikke blir så veldig synlig med dette møsnteret foran, men skal du gjøre det, så ville jeg anbefale å høvle alle ytterkantene på rammene, slik at det skjøtene blir litt mer markert.

Tror heller ikke det er dumt å ha litt spillerom bak lerretet, dersom du kan la veggen stå åpen. Bassen får mye mer spillerom og blir dempet begge veier ut og inn av rommet ved siden av. Ville ihvertfall ventet med å tette veggen til du har testet det ut.

Stå på videre - gleder meg til ferdige bilder:-D
    Takk Mor10! Tanken er å bruke et fresejern med rund profil og et slikt hjul på, det burde være en ganske smal sak.

Hva slags lekter brukte du? Holder det med elektrikerlekter (25x36 mm?) ? Må jeg ha en avstiver midt på langsidene med 100 cm lengde?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg til å få brushet litt på ståsjen i dag, har jeg vært på shopping; plater og lekter til rammene. Siste beregning tilsier at jeg skulle komme i mål med 14 plater, men etter en runde innom bygdas 3 utsalg hvor jeg vet de har slike plater, så klarte jeg å skrape sammen 6 stk. Hovedutvalget bestod i forskjellige profiler malt i Caffe Latte, det virker som ubehandlet skygge ikke er like populært som de andre (eller kanskje de er nettopp dét og derfor er utsolgt?). Vel, jeg får ta en runde til litt senere.

Så imens kan jeg jo:
    - isolere (kjedelig)
    - ta hull i plata til ventilasjon (venter til jeg har fått tak i rør)
    - trekke kabler (nesten like kjedelig som å isolere)
    - bore hull og trekke kabel til parabolen (ja, det jeg faktisk huske på)
    - lage rammer til frontveggen

Vi begynner nederst på lista. Jeg går for den layout vist noen poster lenger opp. En pakke med lekter er kjøpt inn (de er faktisk 23 x 48 mm) og altfor lange til å få de inn på snekkerverkstedet. Derfor tok jeg heller med fresen ut i garasjen.

Først "eksploderer" vi veggen, da blir det en samling med rammer omtrent slik:
    -frontpaneler_explode-jpg

Det er flere paneler som er firkantet og like, men det blir 4 stk. som blir litt vriene, med vinkler osv. Men det får vi tåle.

Så var det lektene, de må freses langs kanten dersom mønsteret skal synes noe særlig.
    -lektefres1-jpg

-lektefres2-jpg

Hjulet på fresejernet følger dessverre alle ujevnheter, så denne biten må jeg antagelig kutte bort:
    -lektefresglipp-jpg

Etter en liten halvtime blir det pen bunke:
    -lekterfrest-jpg

Jeg har beregnet at 55-60 meter med lekter skulle holde.

Håper å få kuttet til og begynt å sette sammen noen rammer i morgen. Må dessuten sjekke tykkelsen på moltonen, så jeg får tråle et par tråder her før kappingen starter.

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser du legger mye tanke bak detaljer, litt RuneW
    Men du er flink og står på, så dette blir nok en flott kino til slutt. Keep it up, man!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her gås det grundig til verks. :-D

Hva slags plater skal du bruke? Jeg brukte Rockwools akustikkplater som har minimumstykkelse på 30mm, og måtte på sagbruk for å få 30x23mm-dimensjonen jeg bruker.

Videre monterer jeg ferdig en plate før jeg måler opp den ved siden av. Tidkrevende, jeg vet. Men husk at molton faktisk er et temmelig tykt stoff, og tykkelsen kan ikke neglisjeres når man setter sammen rammene. Det kan faktisk bli for trangt om man lager rammene akkurat så store at de fyller veggen FØR de trekkes med stoff.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er veldig spent på å "se" resultatet av dette prosjektet. Håper det lar seg gjengi på bilde. Av erfaring er det jo svæææert vanskelig å ta bilder i sorte kinoer.

Stå på tols1

Side 17 av 51 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 37 47 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •