tols1s byggetråd - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 51 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 45 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 1015
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe - artig bilde!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det kan bli sus i serken med denne vifta ja, den ga meg bakoversveis på flere plan Har selvsagt koblet den kjapt opp med en lampettledning. Det gir selvsagt full spinn og jeg kan rapportere at gardinene blafret i andre enden av rommet. Etter specen skal den flytte 495 m3/h. Det blir spennende å se hvor sakte jeg kan få den til å gå med regulatoren. Og jeg tror faktisk at regulatoren kan plasseres utenfor selve rommet, for jeg kan aldri tenke meg at det blir behov for å ha denne på noe mer enn 1.

Den ble også koblet løst opp til lydfellen, og det man hørte i enden var faktisk kun svakt sus. Da jeg dro ut kontakten og lot farten falle litt, så var det nærmest lydløst. Dette tror jeg kommer til å bli bra.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hehe - artig bilde!
    Ikke gå mot lyset...!!

Hvordan er denne i forhold til de du har kjøpt fra Fresh, Rune? Kan de kuttes?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kuttes i to, mener du? Det er innvendig i lydfellen bakerst på dette bildet vi ser?

Eller er jeg på tyttebærtur?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.
    Kutte lydfeller i to er vel neppe noen god idé?
    Jeg ville i alle fall ha forsøkt å bruke den i sin helhet. Selv om den muligens kan gjøre jobben i 1/2 utførelse, da m. vifta på redusert hastighet?
    Snakk i alle fall med leverandøren, om konsekvensene!
    Innmari bra at man uansett tenker på proff ventilering av rommet!:-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neineinei, dere er på tyttebærtur begge to... Jeg skal da ikke kutte denne saken her på midten kan dere skjønne.

Jeg tenkte på Runes lydfeller. De ser liksom helt annerledes ut, mer plastaktig. Så spørsmålet er om de kan deles og tilpasses i lengden.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, lydfelle-rørene mine kan enkelt skjæres i to med en tapetkniv. Ellers så har jeg alle mulige slags lydfeller:

Noen av dem er like ukappelige som din.

De har jo litt forskjellige bruksområder. De lukkede metall-fellene er jo isolert sett best, mens lydrørene har fordelen av å kunne kappes. De brukes typisk i gjennomføringer (les vegg) og er vel nokså avhengige av å ha noe "rundt seg".

Jeg er imidlertid relativt sikker på at 1 m med "din" felle er bedre enn lydfelle-rørene "mine".

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det var de blå der jeg mente, men jeg ser du har noen sånne tønner du også.

Trenger "noe rundt seg", dvs at de må plasseres inni et rør?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ref innlegg nr. 286:
    Hehe, godt å få "gravlagt" den tanken da!
    Lydfeller i ventilasjonssammenheng kan jo egentlig være så mangt...
    Det kanskje viktigste punktet, er at man dimensjonerer kanaler / diffusorer /avtrekksdyser store nok. Da kan det langt på vei hende at lydfeller egentlig spiller mindre rolle.
    Men her, som ellers, er man ofte prisgitt (plassmessige) kompromisser.
    Dermed har den fordømte ( og likefullt plasskrevende) lydfella fortsatt sin berettigelse. :-?

Ideelt sett, bør det jo være musestille i et kinorom, før filmen kjøres igang.
    I praksis betyr dette at man skal jobbe pokker så mye med både ventilasjon og komponentlyddemping (les: viftestøy fra projektor, avspiller og forsterkeri).
    At man har dette som et mål, er jo slett ikke galt!
    I praksis (og i en engasjerende lyd / bildeopplevelse), vil man som oftest kunne "tåle" en viss støy.
    Så får det være opp til enhver å kvitte seg med siste rest av slikt, selv om det kan medføre ganske kostnadskrevende løsninger. ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg ser to fuksjoner for mitt rom, 1) kino med litt bulder og brak og 2) lytterom hvor far kan trekke seg tilbake og nyte litt musikk. I siste tilfelle så blir stillheten viktigere, men da er kravet til ventilasjon også mindre siden jeg i stor grad vil ha selskap kun av meg selv.

Men lydfellene har også en annen funksjon, nemlig å redusere lydlekkasjen fra rommet og ut til omgivelsene.

Men du er inne på noe Scrooge, det koster litt selv om det ikke var så avskrekkende som jeg opprinnelig hadde trodd. Husk at jeg jobber på et økonomisk nivå hvor månedslønna er selve bærbjelken, og vi tjener ikke godt oppi skogen her at det gjør noe.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja det var de blå der jeg mente, men jeg ser du har noen sånne tønner du også.

Trenger "noe rundt seg", dvs at de må plasseres inni et rør?
    Tenkte mer på at de er ment til bruk i gjennomføringer og ikke frittstående (hengende?). Men ikke stol på meg. Jeg har feberfantasier nå.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huffda, ikke bra. Kom deg til sengs og god bedring.

Det stæsjet jeg fikk i dag er kun en del av opplegget, men det kan hende jeg toner de siste bitene ned litt og ser an behovet for flere lydfeller.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg ser to fuksjoner for mitt rom, 1) kino med litt bulder og brak og 2) lytterom hvor far kan trekke seg tilbake og nyte litt musikk. I siste tilfelle så blir stillheten viktigere, men da er kravet til ventilasjon også mindre siden jeg i stor grad vil ha selskap kun av meg selv.

Men lydfellene har også en annen funksjon, nemlig å redusere lydlekkasjen fra rommet og ut til omgivelsene.

Men du er inne på noe Scrooge, det koster litt selv om det ikke var så avskrekkende som jeg opprinnelig hadde trodd. Husk at jeg jobber på et økonomisk nivå hvor månedslønna er selve bærbjelken, og vi tjener ikke godt oppi skogen her at det gjør noe.
    Med all respekt for både deg og de fleste andre forumbrukere:
    Det er vel de færreste gitt å operere på "Røkke-nivå", mtp slike løsninger?
    Og som du selv nevner: I siste tilfelle så blir stillheten viktigere, men da er kravet til ventilasjon også mindre siden jeg i stor grad vil ha selskap kun av meg selv.
    Man kommer faktisk meget langt, med en sådan tanke.
    Også i nabo- soveromssammenheng. Her jeg sitter, og hører på "Byggnes / Visitor" av Dadafon, med 90dB lydtrykk. Som et eksempel.
    Ingen klager, tiltross for en relativt beskjeden lyddemping! ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du har sikkert rett. Jeg er ikke rik på egne erfaringer om dette heller, så det blir egentlig bare synsing/tro/gjetning fra min side.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da var en økt avsluttet for i dag. Pinnekjøttet står og damper i sin 2. time nå, så det blir selvsagt ikke mer i kveld.

2 ting er utført i dag: hull til ventilasjonskanal og isolering. Ja, og litt fotografering innimellom. Kona skulle ta bilder til julekort og var på fotosafari i heimen for å ta bilder av våre aktiviteter. Jeg ble avbildet slik (gu'bbedre, jeg har jo dobbeltnakke, på tide å kutte ned på julemarsipanen)
    -bornisse-jpg

Det kommer dog ikke i produksjon, bildene av ungene ble såpass mye bedre at jeg ble forkastet som egnet julemotiv.

Men du ser altså starten på hullet. Jeg laget en pappmal på Ø18 cm for å ha litt å gå på, det blir alltid litt ujevne kanter med denne typen hulltagning. Så boret jeg tett i tett rundt malen. Deretter var det å kakke i vei med hammer og meisel. Etter en halvtimes tid ble det slik:
    -venthull1-jpg

Og fra andre siden, dvs. inne på snekkerverkstedet. Helt til venstre på bildet ser du ventilen som går ut:
    -venthull2-jpg

Så var det isolering. Jeg tok sjansen på å åpne en pakke 100 mm. Men:
    -isolasjon-jpg

Det er kanskje sannsynlig at den sveller litt etterhvert, men den er hvertfall veldig komprimert rett ut av rullen. Dessuten lukter den ikke så ille som den forrige pakken. Merkelig, det er jo akkurat samme typen.

Resultat:
    -isolertveggvest-jpg

Vel. Nå må jeg gå å lage kålrotstappe. Dessuten står det en liten akevittflaske i skapet som bare ber om å bli behandlet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt med litt pause mellom slaga Akevitt og pinnekjøtt er jo heller ikke det værste å bruke pausen til God apetitt!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten lukter den ikke så ille som den forrige pakken. Merkelig, det er jo akkurat samme typen.
    Kan det være kålrotstappen som spiller deg et puss? Bra at den nye rullen virker ok da (hvis det er så og forstå at den er ok...)!

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -bornisse-jpg
    4 stjerners nisse på vei til å rømme fra julenissens verksted...???

Kos dere med festmaten!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøtt på pinner smakte aldeles fortreffelig. Det samme med livets vann som fremdeles er under behandling

Og i morgen er det vel pepperkaker som står for tur, så det blir vel ikke gjort mye i kjelleren da heller. Man må jo lage hus, og i flg. juniorene så er det kun far som er i stand til dette. Et visst renommé har man visst klart og opparbeide de siste årene.

Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Kan det være kålrotstappen som spiller deg et puss? Bra at den nye rullen virker ok da (hvis det er så og forstå at den er ok...)!
    Kålrotstappen begynte jeg på etter bedømmingen av rullens odør, så det er nok ikke der det ligger. Vel, det lukter jo fremdeles litt stramt (av rullen, ikke stappen...) men ikke på langt nær så ille som den første. Merkelig ja.

Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    4 stjerners nisse på vei til å rømme fra julenissens verksted...???
    Ho-ho-ho, er det noen snille barn her?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er han død, eller?

Nei, ikke ennå. Har fått en ørliten økt i kveld. Det har blitt så mye annet siden sist, men nå må jeg komme i gang igjen.

Første vegg er ferdig isolert:
    -isolertveggvest2-jpg

Så til platene. Pga. støvet så har jeg laget et arbeidsbord på verkstedet, og investert i powertool.

Når vi er inne på det; er det noen som har tenkt over at slikt billig verktøy har en spesiell lukt? Vet ikke hvordan jeg skal forklare det, litt gummiaktig kanskje, men det lukter hvertfall annerledes enn av kvalitetsutstyr. Kan det være plasten som er av en spesiell billig sort?

Men tilbake til saken. Sirkelsag av det kjente norske merket Dovre. Liten snerten sak til den nette sum av 199,- (eller var det 299,-). Den sager hvertfall plater som smør.
    -dovre-jpg

Yabba-dabba-doo, første plate på plass!
    -rsteplate-jpg

Og en til, så tok jeg kvelden:
    -plate2vest-jpg

Noen vil kanskje reagere på at plate #2 har en glipe opp mot "bjelkeplaten". For det første, så målte jeg den klassiske 1 cm feil. For å rette det opp kunne jeg tatt av litt mer helt øverst på plata. Men så skal det jo også et lag med Tak-Ess på bjelken + lister. Derfor ble det som det ble. Jeg skal forsøke å skjerpe meg til de neste platene.

Side 15 av 51 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 45 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •