tols1s byggetråd - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 51 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 50 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 1015
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for besøket her inne, TheNatural. Jeg kommer tilbake med en oppdatering på fremdrift i kveld. Jeg har faktisk fått gjort litt nå i helgen som var, men har ikke fått oppdatert tråden med bilder. Men jeg skal svare kjapt.

Lime bunnsvillen har fungert bra så langt hvertfall. Det gjelder å ikke bruke altfor mye lim. Da får treverket kontakt med murgulvet slik at det ikke sklir unna. Man kan evt. slå i et noen spiker som såvidt kakker et merke i betongen, men det har jeg ikke gjort her. Man må bare passe på å sette på nok spenn, jeg brukte lister som jeg stemplet opp mot taket (du ser de på noen bilder) og lot det få herde noen dager. I noen tilfeller var stenderne litt skjevt skåret i bunnen (drittsag...) slik at jeg måtte dra de opp mot 5 cm innover på toppen for å få det i lodd, men det har ikke løsnet ennå. Jeg brukte sponplatelim. Dette er ganske tyntflytende og flyter godt utover, sitter godt på de fleste underlag og er dessuten littegranne elastisk når det er herdet. Men det lukter litt løsemiddel, så man bør lufte godt.

Siden gulvet var relativt bra vatret opp og alle stenderne var kappet like lange, så var det egentlig bare å kappe til toppsvillen, legge den oppå stenderne og skru skruer på skrå fra stenderne og opp i toppsvillen. Det gikk helt fint.

Muren er ikke malt nei :-? Takk for at du minnet meg på det :twisted: Tror ikke det blir noe før neste år nå som snøen har ankommet.

Resten kommer jeg tilbake til i kveld, med bilder.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da skal det komme noen bilder her. Status er nå at alle høyttalerkabler er trukket klart samt 2,5 mm2 til 16 A kurs for utstyret. Det blir 16 A kurser i hvert hjørne, ett omtrent midt på på hver av langsidene, et omtrent midt på bakveggen og selvsagt en del uttak på utstyrsveggen, dvs. bak benken til utstyret.

I tillegg blir det uttak for signal til subber i hvert hjørne, altså 4 til sammen. Her skal jeg trekke balansert og terminere i XLR-kontakter. Og det blir lagt opp til 6 høyttalere bak, (side, bak og presence) og presence foran. Front og center har jeg ikke lagt skjult, der blir det løse kabler. Altså blir det en teoretisk mulighet for 11.4 konfigurasjon.

Men altså, det går rimelig mange veggbokser, så jeg mottok en ekse med nye forsyninger på fredag.
    -bokser-jpg

Her er koblings"panelet" i front.
    -koblingfront-jpg
    De fire boksene oppå hverandre x 2 blir kobling til høyttalere og signal til suber. Den øverst til høyre er til projektor, boksen under projektorboks er en av 2 stk 16 A apparatkurs. Det er mulig jeg setter opp 4 veis utenpåliggende, dvs det blir til sammen 8 kontakter. Boksen nederst til venstre er ethernetuttak.

Og en skisse av hvor alt skal være. Jeg har ikke giddet å lage noen sketchup eller liknende av dette, bruker mine allerede godkjente lapper til formålet. De 4 øverste er til suber, den øverst til høyre er front-høyre, osv. De 4 nederste er til høyttalere bak. Kokken nevner at det blir trangt med 4 høyttalerkontakter på hver plate, noe som sikkert stemmer. Men i første omgang kommer jeg til å terminere kun de 4 høyttalerne bak. Den dagen det faktisk blir behov for kontakter til presence, så tar jeg utfordringen med å få plass.
    -koblingplan-jpg

Trekking av kabler gikk ganske greit, passet bare på å bruke nok glidemiddel.

Og da kommer vi til denne ukens episode av tols1s tips'n'trix. Til rulleholder bruker jeg en gammel fryserkurv. I denne går det 5 ruller ved siden av hverandre, og med et enkelt håndgrep tar man med seg hele samlingen til neste arbeidsplass
    -ruller-jpg

Ja og i tillegg har jeg fått kasset inn jernbjelkene. Her har jeg altså brukt lyddempingsmatter fra Biltema. 5 stk. á 10 mm
    -lydmatter-jpg

Disse ble limt opp i bjelkene, de er jo selvklebende på den ene siden.
    -lydmatterpabjelke-jpg

Og i henhold til min gjenbruksstrategi så ble en del gipsplater i ukurante størrelser kappet til og skrudd opp. Det ble slik:
    -bjelkekasset-jpg

Av kabling så gjenstår nå kabler til subbene og 1,5 mm2 til spotter. Lyset får forresten en egen 10 A kurs.

Deretter gjenstår altså isolasjon og veggplater, og Tak-Ess plater i taket. Ja, også resten da, utforinger, lister, en ny dør inn til boden, osv. Blir nok litt å henge fingrene i resten av høsten også.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette!

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott med alle bildene og det ser ut til at du har full kontroll på tross av mye rør :lol:

Jeg ser at du legger opp til mange lydkanaler, det er sikkert lurt for man vet jo aldri hva fremtidens systemer bringer.

Har du 50 mm rør til HDMI for projektoren? Ser svær ut.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, du og RuneW har vel mer eller mindre tatt unna det meste av produserte veggbokser det siste året?
    Morsomt å se at det skrider fremover hos deg også! Og i motsetning til Rune´s fremtidige strandlinje, så har nok du litt bedre tid på deg. ;-)
    Stå på!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker gutter. Joa føler vel at jeg har noenlunde kontroll.

Til projektor har jeg dratt 50 mm rør ja. Jeg brukte et justerbart hullbor (du ser dette noen poster tilbake da jeg "terminerte" røret til en boks som skal sitte i taket) og laget en gjennomføring inn i boksen. Veggboksen ble omtrent slik:
    -projboksforan-jpg

Ideelt skulle jeg hatt et 90 gr bend og tatt det inn på baksiden av boksen, men jeg tror dette også vil fungere greit. Jeg kommer ganske enkelt til å kutte et spor i et blindlokk og smette HDMI-kabelen ut av boksen.

Jeg ble forresten litt inspirert i tråden din, Natural og eksporterte en skisse av rommet.
    -kino-jpg

Her har jeg brukt SketchUp. Det blir ikke helt slik, og hvertfall ikke slike møbler, men man får hvertfall et visst inntrykk av rommet.

Jeg ser du har spurt litt rundt om dette med høyttalerplassering. Mine 4 surround blir montert ca 180 cm over gulvet og omtrent 80 cm ut fra hjørnene. Men de to vinduene skaper litt problemer så det blir ikke helt symmetrisk. Sweetspot vil også havne litt utenom senter av rommet pga den døra inn til boden.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Hehe, du og RuneW har vel mer eller mindre tatt unna det meste av produserte veggbokser det siste året?
    Morsomt å se at det skrider fremover hos deg også! Og i motsetning til Rune´s fremtidige strandlinje, så har nok du litt bedre tid på deg. ;-)
    Stå på!
    Takker Scrooge. Jeg tror nok at strandlinje i våre trakter vil medføre en god del rabalder og at oppmerksomheten om akkurat denne kinoen vil drukne(!) blant annet nyhetsstoff i så fall.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er store disse 50mm rørene, jeg har et 50 mm bend til fremtidig varmepumpe.
    Jeg tror ikke jeg får plass til et 50 mm rør hvis jeg skal la røret løpe under gulvet siden det der bare blir 48x48 lekter. Men jeg har andre muligheter som å legge HDMI-kabelen langs kabelgaten. Det blir vel en 12-14 meter, men det er vel mulig?
    Oppetter bakveggen kan jeg legge litt avstand fra 48x48 lektrene til veggen. Men er det ikke egentlig nok med et 32 mm rør?

Flott tegning, det gir en god pekepinn på hvordan det vil se ut. Ja, det er vel sjelden man helt unngår konflikter med høytalere og sweet-spot i forhold til vinduer, dører og i mitt tilfelle, den store åpningen bak der jeg vil ha hyller. Da tenker jeg på konflikt i forhold til eventuelle presence høytalere bak, men det er vel ingeting å skrike ut om

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tippe 32 mm holder, men har ikke gjort noen grundig research på området. Tenkte at jeg like gjerne kunne smekke til med 50 mm med det samme. Jeg fikk låne en kveil av en elektriker så betalte jeg for mengden jeg brukte.

Det er selvsagt morsom å planlegge, men man kan jo også grave seg totalt ned i detaljer. Så jeg har konsentrert meg om å trekke de grove linjene i planleggingen og så ta problemene (ja, jeg har lært at det egentlig heter "utfordringer" men er ikke alltid helt enig :roll når de oppstår.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De sier jo at The Devil`s in the details, men man kan som du antyder trekke det for langt. Det gjelder vel å prioritere hva en skal bruke tankekraft på til enhver tid. Men så er det jo også faren, som jeg er så redd for, nemlig at jeg ikke har sett flere trekk fremover på viktige ting (som rør) for så å få en nedtur når ting er spikret på plass og det er for sent. Men jeg overdriver sikkert av og til

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min arbeidsmetodikk (hvis det kan kalles noe slikt) har faktisk blitt bemerket i nabolaget her i forbindelse med bygging av garasje.

Jeg starter dagen med å finne frem materialer, måle litt, legge materialer utover og teste, tegne litt på en plankebit. Så ta en pause med en pils og tenke litt på neste trekk. Kappe til og skru sammen/spikre, måle, lodde opp, neste fast med en spiker eller skrue. Sette seg ned med en kaffekopp og gruble litt til, så gyve på og få det ferdig. Dagen avsluttes med å betrakte verket med en pils i hånden, gjerne i munter passiar med en "tilfeldig" forbipasserende nabo.

Det er jo ikke rart det går tregt, da, men litt av poenget er å sette seg delmål. -Når jeg kommer bort dit skal jeg ta pause/pils Dessuten skal man kose seg litt også. For en kontorrotte som meg så er snekringen ren og skjær avkobling.

Men joda, planlegging er viktig, men det er ikke alltid det er de bittesmå detaljene som kullkaster planene, man finner alltid en løsning.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Ja, det der med å sette seg delmål har jeg veldig tro på. Så mitt neste delmål blir å få på plass lektrene i gulvet. Siden jeg ikke liker øl, får jeg heller etter det feire med en flaske vodka

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker ikke øl? Er det mulig? Livet hadde ikke vært det samme uten.

Ja, du må bare gyve på lektene. Et skritt nærmere vettu.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger innspill fra ekspertisen vedr. fuging.

En skisse av oppbyggingen av vegg, reisverk og takbjelker:
    -fuge-png

Og bilde:
    -fuge1-jpg

Det blir selvsagt fuget mellom takplatene og veggplatene. Dvs. at rommet i teorien bør bli tett. Så spørsmålet er egentlig, bør jeg fuge mellom toppsvillen og Lecaveggen i tillegg? Etter mine idéer så bør dette være overflødig, men allikevel...

Edit: ved nærmere ettertanke, så vil jo dette skape en kobling mellom gammel og ny vegg, men dette er i all hovedsak mot yttervegger.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Trenger innspill fra ekspertisen vedr. fuging.

Det blir selvsagt fuget mellom takplatene og veggplatene. Dvs. at rommet i teorien bør bli tett. Så spørsmålet er egentlig, bør jeg fuge mellom toppsvillen og Lecaveggen i tillegg? Etter mine idéer så bør dette være overflødig, men allikevel...
    Absolutt ikke nødvendig å fuge mellom svill og leca.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du det så fint som Skechup-skissa så blir dette vanvittig bra. :-D

Viktig med pausepils. Selv koser jeg meg med en Nøgne Ø-Wit i kveld. Helt uten å ha gjort en dritt i kinoen.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mindwaste: Takk for tilbakemelding, da er vi hvertfall to med samme tanke

Teddytusen: jeg er usikker på om det blir som skissen, målet er at det blir finere 8) Men da kan jeg ikke ta for mange pausepils :-? Du har jo forresten helt klart fortjent en pils etter innsatsen den siste tiden. Slitsomt med unger gitt, amming og bleier og alskens styr

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han er så snill atte det er ikke noe stress. :-D Men jeg føler jeg fortjener en pils likevel.

Blir det film i kinoen før jul...? Eller var det påske som var målet?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart du fortjener pils

Ja, jul eller påske. Men hvilket år?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såpass ja. Mitt prosjekt har nå tatt 2 år. Jeg er jo ikke helt ferdig enda, men vi har sett noen filmer der nede. Spørs om det var noe sjakktrekk da det sannsynligvis tar lengre tid å bli ferdig.

Side 10 av 51 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 50 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •