Aircondition - Nødvendig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Aircondition - Nødvendig?

Min kommende kino befinner seg i et 29kvm stort kjeller-rom som skal bli helt uten vinduer. Jeg kommer til å sette inn en lufteluke m/vifte + ventil i andre enden av rommet for å få luftgjennomgang. Min erfaring tilsier at kinorom uten tilstrekkelig utlufting blir svært varme og 'tette'. Spørsmålet er da om man vil ha noen særlig tilleggseffekt ved å sette inn aircondition i rommet?

Har noen erfaring på området?

Det er best å planlegge dette før rommet er bygget da aircondition også trenger rør ut i det fri..

Se for øvrig link til min hjemmekino under for detaljer og bilder.

Takknemmelig for tips her.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en kjeller på ca 20m2 riktignok med 2 vinduer, men disse er aldri åpne. I tillegg har jeg tre vanlige ventiler høyt oppe på veggene. Har varmekabler i gulvet.

Har aldri hatt problemer med at det blir for tett eller varmt når jeg ser film, heller det motsatte, spesielt om vinteren pga at rommet ligger i kjelleren (og kjelleren er ikke isolert utvendig...ennå...) Sjelden at jeg har mer en 1 eller 2 ventiler åpne, selv når vi er 4 personer som ser film.

Tror ikke at air-condition er nødvendig med mindre du har planer om voldsomt varmeutviklende utstyr og ha mange mennesker i kinoen samtidig.

God ventilasjon vil nok holde lenge :-)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...jeg er nok av en annen erfaring, men det avhenger nok som hjalmarjalla sier på bruken og antall personer... I rom på type 20kvm uten effektiv ventilering vil det bli temmelig hett med 3-4 personer og normalt utstyr som da også avgir en del varme. Mulig 10kvm ekstra gjør underverker, men jeg tviler vel...

Jeg mener derfor at en investering på 10-15.000 i en varmepumpe som også kan fungere motsatt er en meget god investering når du setter opp et nytt rom!

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Lygren her, og siden jeg selger disse produktene vil jeg jo anbefale de også!

Gå for en liten varmepumpe, holder lenge med en på 4 kw varmekapasitet.
    Da får du også ca 2.5kw kjølekapasitet, og tipper det gjør susen der nede.

Husk bare å kjøpe en støysvak modell.(Altså anbefales ikke alle merker,det er stor forskjell der ute!)

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg mener derfor at en investering på 10-15.000 i en varmepumpe som også kan fungere motsatt er en meget god investering når du setter opp et nytt rom!
    Sjekk gooba og netthandelen. Der får du svært billige pumper for ca3500,- og opp som sikkert gir noe kjøling. (Tror ikke de er særlig bra på vinteren, -men mulig jeg tar feil :-D ) Disse skal være mulig å montere selv.

Mitt AV rom er i isolert kjeller med to vindu. Der blir det varmt!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte selv lite på lufting når vi bygde rommet. Vi har 3 små vindu vi kan åpne, pluss at vi laget en ventil med vifte bak i rommet. Problemet med vinduene er at vi har tette gardiner foran for å holde ut lys, og dermed kommer det jo lite luft inn. I tilegg så er kjellervinduene nede på grunnmuren, noe som gjør at det kommer inn katter, og i værste fall hannkatter som kommer å pisser i vinduskarmen :twisted:

Vel, så vi fant raskt ut at vi måtte ha aircondition i rommet. Kjøpte en billig varmepumpe fra netthandelen som nevnt her til ca. 5k med frakt, og den kjøler greit. Føles litt dumt å fyre aircondition på vinteren :-), men når vi begynner å bli 4 + personer i rommet osv. så trengs det.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill! Lurer nå egentlig bare på hva som blir best; aircondition eller varmepumpe. Hva med forskjell i støy på disse?

Newcomer kyrie neslie sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

varmepumpe

Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Takk for innspill! Lurer nå egentlig bare på hva som blir best; aircondition eller varmepumpe. Hva med forskjell i støy på disse?
    En varmepumpe er også en aircondition om sommeren hvis du vil da.Og om vinteren sparer du jo strøm også men gå for all del ikke og kjøp en varme pumpe til 3500 den holder ikke mål.......:-D

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen erfaring med støynivået?

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Har noen erfaring med støynivået?
    Som Kyrie sier, de billigste skal du holde deg unna. Man får hva man betaler for i den verdenen som i alle andre.

En billigpumpe er ofte uten inverter(altså av/på) med dårligerre komponenter og bråker mer. Ikke virker de bra i kjølemodus heller. De virker heller dårlig i det store og hele når jeg tenker meg om.
    Men på den annen side, 3500,- er ikke mye penger, og hvis den dekke behovet man har, så kanskje.

Selv ville jeg aldri hatt det, har sett for mange modeller som er helt håpløse.
    En annen ting, hva skjer den dagen du trenger assistanse eller hjelp, noe må byttes. Den dagen er det greit å ha noen å støtte seg på.

Invester i et kjent merke, og som jeg sa lenger opp så klarer du deg lenge med en på ca 4 kw.
    Om du velger Panasonic, Toshiba, Fujitsu, Mitsubishi eller noe annet tror jeg ikke er så viktig, de er bra alle sammen. Kjøp bare noe du har hørt om før, og som er anerkjent.

Selv selger jeg 98% Panasonic, og de har en modell som er helt topp for våre forhold. I tillegg er det strømtilførsel på innedelen, det er det ikke alle som har. Og så slipper man varmekabel i bunnpannen på den, stor fordel.
    Og den garanterer oppvarming ned til -20 grader, det gjør heller ikke alle andre.

En jungel er det der ute, så trå varsomt!

Anbefaler deg å titte på Panasonic NE7 GKE, den er nesten lydløs og fungerer glilmrende!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •