KNX vs. Z-wave

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Newcomer ttm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

KNX vs. Z-wave

Hei,

Er i planleggingsfasen for et større bolig (nybygg) prosjekt. Er selv well versed i data- og programmeringsverden, men helt fersk på sterk-strøm og styringssystemer. Jeg har brukt WMC plattformen i noen år for media, og vil bruke denne for home automation i boligen også. Det som er bra med plattformen er at det f.eks er lett å bygge ut med (generiske) touch paneler (f.eks Windows CE baserte). Kan godt hende jeg velger Embedded Automations mControl/mServer system (se www.embeddedautomation.com). Jeg er også interessert i å kode litt selv (f.eks via Java).

Når det gjelder styringsbus, så koker det vel ned til enten Z-wave eller KNX. Merten tilbyr CONNECT systemet som er bygget over z-wave, mens det som kjent er mange KNX-baserte systemer, f.eks Tebis (Hager), Instabus (Siemens), i-Bus (ABB) osv. Z-wave er populært i USA, men kjører på en annen frekvens så delene er ikke kompatible med de europeiske - det ser uansett ut til at z-wave øker i popularitet i Europa og at flere og flere komponenter kommer på markedet.

Når det gjelder tilgang fra WMC, så har man homeseer (Home Automation Software, Controllers & Home Automation Hardware for Z-Wave & X-10 by HomeSeer) som har z-wave interface, og man her Eibport for KNX (eibPort Version 2. Begge attraktive systemer. mServer/mControl kan styre både z-wave (native driver) og KNX-baserte systemer (i teorien). Det finnes en KNX-driver for mServer her: My House

Så - hvilken bus? KNX ser ut til å være veldig dyrt og man er bundet opp til et kablet system (eller egentlig ikke, det ser ut til at det finnes wireless systemer også). CONNECT ser veldig fleksibelt ut iom at brytere kan flyttes rundt helt uavhengig av kabler, men delene ser kanskje ikke så "proffe" ut - med KNX blir jo mesteparten av "klumpene" montert i sikringsskapet. En annen fordel med Z-wave er at kompatibel chip er innebygget i noen fjernkontroller i Logitech Harmony serien - er det samme tilfellet for wireless KNX? Finnes det noen generiske fjernkontroller?

Jeg er interessert i å styre lys, varme (vannbårent system), CCTV kameraer og multimedia.

Jeg har sett meg ut et HD video/audio distribusjonssystem fra Audio Authority: AVX-661, se Audio Authority® - Product Details: AVX-661. Jeg vil flood-kable huset med cat5e, men dette er jo i grunn uavhengig av styringssystemet - f.eks for å ta høyde for IP og PoE baserte touch paneler, kameraer osv i fremtiden.

Noen innspill fra ekspertene?

--

Thomas

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.

Newcomer ttm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, jeg har sett den tråden samt laaang tråd med KNX-krangling mellom deg og Svantekiller. KNX har absolutt noe for seg og iom at det er en åpen standard med bred industristøtte er den kommet for å bli, enten du liker det eller ikke. Z-wave på sin side er ikke en åpen standard, men lisensieres ut av Zensys. Begge protokoller har fordeler og ulemper, og man kan ikke snakke om "best", bare om mest velegnet utifra krav, behov og ikke minst pris. Det er her jeg har møtt veggen foreløpig, så jeg trenger egentlig ikke vite hvor mange som har valgt Z-wave fremfor KNX eller motsatt. Det kan godt hende prosjektet du viser til valgte CONNECT fordi KNX ble for dyrt, men at det var det systemet man egentlig ville ha.

Standarder er forferdelig viktig, og det er ikke alltid like viktig at man velger den beste teknologien, bare man enes om å bruke en og innføre den som standard. Jfr GSM - ingen har noen gang påstått at det er den beste mobiltelefon-standarden, men det at alle støttet den og lagde produkter og nett rundt den var mye viktigere enn å krangle videre om hva som var "best". Se den mølja USA havnet i da de åpnet for konkurranse også for nettverksteknologi på mobilsiden - de ligger 10 år etter europa så langt. Andre viktige standarder som ikke akkurat er "best": TCP/IP, HTTP, 802.11B/G osv.

Det er ingen tvil om at KNX er "bedre" enn INSTEON, HAI, X10 osv som er utbredt i USA - KNX er ikke bundet til type underliggende nett.

Man kan alltids uansette bruke BACnet på toppen av underliggende automatasjonsbusser, men da er man inne på heeelt andre priser.

Hvor lett er det f.eks å utvide systemet med KNX? Hvor mye koster det å KNX enable f.eks en kontakt i forhold til med CONNECT? Hva med utvidelser dersom bus-kabelen må trekkes til flere steder? Dette vil vel være dyrere enn bare å hekte noe på en trådløs bus. Slike ting vil jeg vite mer om å høre hva erfaringene til folket er.

--

Thomas

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke ha noen flere usaklige diskusjoner her om "hvem som er best"

Det eneste som er sikkert er at i Norge er det få eller ingen som har kompetanse til et så fullstendig system..

Knx er i mine øyne et bedre produkt da som du sier de fleste "klumpene" plasseres i skap.. Jeg stoler ikke nok på det trådløse..

Jeg kan hjelpe deg på din vei men ikke her men på Mail, da jeg er lei av å bli konfrontert med utsagn som ikke har rot i noe sannhet, men i undersøkelser fra Usa....

det er sikkert du trådstarter som har sendt meg mail, skal se på den når jeg har tid

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.

Newcomer ttm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en del mer resarch og prat med leverandørene, så heller jeg mer og mer mot et KNX-basert system.

Compelling reasons slik jeg ser det:

1) Det er over 7000 produkter tilgjengelig som snakker KNX mot 250 (europeiske) z-wave produkter.

2) KNX er en klink åpen standard som i tillegg har fått voldsom utbredelse i europa - både blant produsenter, leverandører og installatører - alle ting tyder på at KNX blir (eller allerede er) "de-facto" (hvertfall i Europa) (slik som f.eks ZIP har blitt det nå i IP-telefoni verden).

3) På sikt vil proprietære systemer som XComfort, Gira Funkbus og Elko Matic osv måtte lage gatewayer slik at de kan samarbeide med en KNX infrastrutur. Z-wave er også "delvis" proprietært iom at det er lisensiert av et privat selskap - gatewayer mot KNX vil sannsynligvis måtte utvikles i relativt nær fremtid.

4) KNX kommer fra det profesjonelle automatasjonsmarkedet, og har først de senere år også blitt introdusert i "consumer" markedet - derav (antagelig) høyere priser. Konkurranse og mainstream deployment vil fortsette å drive prisene ned for KNX komponenter - dette er klassisk markedsteori.

5) KNX kjører både over twisted pair, RF, powerline, IP, you name it. z-wave er kun RF basert. Protokoll-teknisk er KNX overlegen z-wave, men det blir for teknisk til å ta på dette forumet.

For en "vanlig" sluttbruker kan en z-wave (eller en helt proprietær bus for that matter) fungere helt greit - kommer helt an på krav og budsjett. Men skal man lage et "vanntett" future-proof system, så tror jeg ikke man kommer utenom en KNX-basert infrastruktur.

My 2c.

--

Thomas

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.

Newcomer ttm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hkmod25
    Bra inlegg med sterk argumentasjon for KNX/EIB.
    Jeg likte dette spesiell: "voldsom utbredelse", "teknisk er KNX overlegen" osv.
    Det eneste som jeg er ikke helt med, hvorfor da f. eks. Merten (en av de største KNX/EIB leverandører) kaster bort både tid og penger og starter å levere Z-Wave baserte komponenter?
    Er det første gang du har hørt om en produsent som har flere produkt-linjer som også tildels konkurrerer på det samme markedet? Sluttet du på skolen i 5. klasse? Sjekk f.eks Gira Funkbus vs Gira EIB, Moeller XComfort vs Moeller EIB produktlinje osv.

Danfoss kommer med flere Z-Wave baserte produkter for varmestyring.
    Fakro (en av de største på sitt felt i Europa) (FAKRO - roof windows, skylights and loft ladders.) sier dette: "Any electrical device manufactured by FAKRO will contain its own electronic module utilising Z-Wave chip!"
    Intel, Cisco, Panasonic, ++ investerer penger i Z-Wave teknologi.
    Har de problemer med "klassisk markedsteori" og i stedet for å satse på en "overlegen, de-facto, future-proof system" kaster penger i dassen?
    Vi diskuterer på forskjellig premisser her, men det er litt vel trangt i skolten din til å skjønne det. Det er ingen som har sagt at z-wave ikke har livets rett, selv X10 lever i beste velgående selv om det er en protokoll fra 1974 med f.eks rom for bare 256 adresser, er un-acked og totalt utdatert og underlegen f.eks z-wave og KNX, men det virker uansett ikke som du skjønner et skvatt av hva jeg snakker om når jeg nevner protokoller og hvorfor noen er bedre teknisk sett enn andre. INSTEON har f.eks fått bred støtte i USA fordi den er bakoverkompatibel med X10, men det er selvsagt inngått tekniske kompromisser for å få dette til.

Det som er interessant å se dersom man gjør hjemmeleksen sin, er det momentum som KNX/EIB nå har i Europa - legg merke til at denne teknologien først har gjort seg gjeldende (som tidligere nevnt) for the profesjonelle automasjonsmarkedet, og først de senere år er blitt adoptert også i consumer-segmentet. Z-wave teknologien har et stikk motsatt utgangspunkt (The Z-Wave technology is designed for residential and light commercial control, as well as status reading applications such as meter reading, lighting, appliance control, HVAC, access control and intruder detection. Products now being developed are focused on home solutions for the residential market.)

KNX har sprunget ut fra et skrikende behov for industrien til å standarisere en styringsprotokoll (som var uavhengig av bærende medium), og det finnes mange eksempler på dette innenfor andre teknologier, både parallellt og tidligere. F.eks er H.323 og ZIP nå fullstendig domirende innenfor IP-telefoni segmentet, men i teknologiens barndom så var det en drøss med proprietære protokoller, inntil standardisering skjedde og markedet konsoliderte. Les litt om nettverks-teori og om hvordan verdien av nettverket stiger eksponensielt i forhold til antall noder - et telefoni-nett er ikke mye verdt hvis det bare finnes en terminal koblet til det.

KNX kjører også over RF (i tillegg til powerline, twisted pair, TCP/IP osv), akkurat slik som z-wave, og de 7.000 komponentene man kan få tak i som snakker KNX er så vidt jeg kan se et superset (skjønner du det ordet?) av de man får tak i som snakker z-wave, så da koker (forenklet) det hele ned til pris og hva som finnes av terminaler, grensesnitt og det jeg vil kalle 3de parts programvare. Her finnes det mye bra både på KNX og z-wave siden - jeg vil kanskje holde en knapp på z-wave (med Merten CONNECT og Homeseer som eksempel).

For meg ser det ut til at KNX har nådd "kritisk masse" når det gjelder utbredelse i home automation segmentet (Over 100 member companies worldwide from different application domains have almost 7000 KNX certified product groups in their catalogues. The KNX Association has partnership agreements with more than 21,000 installer companies in 70 countries and more than 50 technical universities as well as over 100 training centres.) og at det på sikt vil skje en konsolidering i markedet, men det vil selvsagt ta tid. Dette er ikke ensbetydende med at Z-wave ikke vil fortsette å ha suksesshistorier i home automation segmentet - din investering i denne teknologien er ganske sikkert trygg. Teknologiene kan leve side om side og fortsette å konkurrere på pris og funksjonalitet, helt uavhengig av religiøse dustemikler som deg på avforum.no.

Jeg diskuterer fortsatt med meg selv hvorvidt jeg skal etablere en z-wave eller KNX-basert infrastruktur for styring, begge teknologier har mye for seg - din argumentasjon imidlertid, har så langt bare gjort z-wave en bjørnetjeneste i så måte.

Jeg håper det er noen på forumet som kan bidra med mere konstruktive innlegg.

--

Thomas

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ttm

Jeg diskuterer fortsatt med meg selv hvorvidt jeg skal etablere en z-wave eller KNX-basert infrastruktur for styring, begge teknologier har mye for seg - din argumentasjon imidlertid, har så langt bare gjort z-wave en bjørnetjeneste i så måte.

Jeg håper det er noen på forumet som kan bidra med mere konstruktive innlegg.

--

Thomas

Du er ihvertfall en mann å snakke med du har kompetanse og det liker jeg.

Jeg snakket med grossisten vår idag, og han kunne fortelle at Z-wave eierne skal satse mer på KNX, da dette kommer til å ta over markedet i Europa ( mest utbredt ) slik jeg kan se det.. Men da jeg ikke husker så mye mer så vil jeg ikke utbedre svar Enda...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.

Newcomer ttm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ta dette litt rolig. Vi vel bare diskuterer. [CUT]
    Jeg ga deg en fair sjanse til å argumentere fornuftig for din sak, i stedet velger du med lallende skvaldring å fjerne enhver tvil angående dine nå helt åpenbare mangelfulle intellektuelle evner, og det til all overmål i full offentlighet.

Du er tydligvis like lite i stand til å analysere informasjon og argumentere for dine "meninger" som du er til å sette sammen enkle norske setninger.

Gratulerer.

--

Thomas

Newcomer slowscan sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste som jeg er ikke helt med, hvorfor da f. eks. Merten (en av de største KNX/EIB leverandører) kaster bort både tid og penger og starter å levere Z-Wave baserte komponenter?
    Eller omvendt, ettersom de stadig kommer med nye knx-komponenter...?

Du må slutte å forsøke å latterligjøre alt annet enn det du selger selv. Del gjerne med din spisskompetanse på z-wave, for kunnskapen om z-wave har du, og la folk ta valget av teknologi selv. Det kan være språkproblemer som gjør at tonen din blir misforstått, men det er svært lite konstruktive argumenter du kommer med. Verden er stor, og det finnes mange forskjellige systemer, som dekker forskjellige behov. Markedet for bl.a. både z-wave og knx kommer til å vokse voldsomt i årene som kommer, og Merten satser på begge. Jeg synes ttm har kommet frem til gode argumenter for og imot både z-wave og knx, men spør om hjelp til å velge. Som han sier selv, innleggende dine gjør at han (og faktisk jeg selv, med z-wave i stua) heller mot knx, og det var vel ikke det du prøvde å oppnå?

Håper vi får en bedre tone i diskusjonene rundt styringsystemer fremover, ingen grunn til drittkasting! Ta heller inn KNX-duppedingser i sjappa di, så får lommeboka svingt seg...

(SS)

Newcomer ttm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slowscan
    ...med z-wave i stua...
    Hadde vært artig/nyttig å høre hvilke tanker du har gjort deg rundt valgt teknologi kontra konkurrerende/alternative teknologier generelt og KNX spesielt.

Har du f.eks hatt noen problemer med pålitelighet? Det er urovekkende mange diskusjoner på nettet angående trøbbel og påfølgende "reset" av alle komponentene i z-wave infrastrukturen.

Alle trådløse nett vil jo by nature være påvirket av interferens i en eller annen grad, z-wave er intet unntak. En kablet bus-struktur vil alltid være mer pålitelig - consumer-segmentet har jo en tendens til å være "more forgiving" når det gjelder pålitelighet. Et godt eksempel er wifi - det er av uvurdelig verdi å koble seg til nettet med laptoppen fra sofakroken, over en kaffe på Starbucks, eller i BA's departure-launge på Heathrow, men man hadde aldri i verden koblet en virksomhetkritisk server til det samme nettet. Har du opplevd problemer med interferens?

Ellers noe du hadde gjort annerledes hvis du skulle etablert styring idag?

--

Thomas

Newcomer slowscan sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ttm
    Hadde vært artig/nyttig å høre hvilke tanker du har gjort deg rundt valgt teknologi kontra konkurrerende/alternative teknologier generelt og KNX spesielt.

Har du f.eks hatt noen problemer med pålitelighet? Det er urovekkende mange diskusjoner på nettet angående trøbbel og påfølgende "reset" av alle komponentene i z-wave infrastrukturen.

Alle trådløse nett vil jo by nature være påvirket av interferens i en eller annen grad, z-wave er intet unntak. En kablet bus-struktur vil alltid være mer pålitelig - consumer-segmentet har jo en tendens til å være "more forgiving" når det gjelder pålitelighet. Et godt eksempel er wifi - det er av uvurdelig verdi å koble seg til nettet med laptoppen fra sofakroken, over en kaffe på Starbucks, eller i BA's departure-launge på Heathrow, men man hadde aldri i verden koblet en virksomhetkritisk server til det samme nettet. Har du opplevd problemer med interferens?

Ellers noe du hadde gjort annerledes hvis du skulle etablert styring idag?
    Grunnen til at jeg endte med z-wave var rett og slett tilgjengelighet på duppedingser for en vanlig dødelig, da dette i første omgang mest er moro for en duppedings-nerd, og jeg ønsket å gjøre ting selv uten å ruinere meg med å prosjektere hele greia med elektriker og full pakke. Hadde det vært enkelt å få tak i knx-dingser hadde jeg muligens gått for det. Pris blir da selvfølgelig neste faktor, dersom man i det hele tatt får kjøpt disse dingsene. Skru opp klumper i sikringsskapet er uansett en jobb jeg ville overlatt til fagfolk, tukler ikke der selv. Bytte ut elko-dimmere og brytere med merten z-wave-dimmere er derimot noe jeg som sivilingeniør føler meg trygg på at jeg klarer selv!

Har ikke merket noe til interferens eller andre problemer. Protokollen har jo innebygd støtte for å re-sende kommandoer dersom de ikke får ACK. Det største problemet jeg ser er at dingsene faktisk ikke er helt kompatible. De er kompatible på "on-off-dimme"-området, og snakker sammen, men får f.eks. ikke inn merten batteri-bryter i controlleren zth200, som uansett virker som den er fra 60-tallet. Er altså når man skal konfigurere opp systemet at jeg sliter... Er utrolig enkelt å bare koble brytere mot andre dingser ved å dobbeltklikke på sender, og så mottaker, men da er du i easy-connect-modus, og ikke vanlig z-wave-controller-modus. Skal gå gjennom systemet på nytt og se om jeg får inn alle dingsene med usb-controlleren istedet, tror det skal gå bedre. Merten har en egen usb-controller for sine z-wave-dingser, og det er sånt som gjør meg litt skeptisk. hmod25 (han har faktisk god kunnskap om z-wave!) har testet forskjellige produsenters dingser mot hverdandre, og har litt oversikt over hvordan man kommer seg rundt sånt tull. Står litt i forumet på smarthus.info om dette. Er en stund siden jeg fiklet med dingsene også, mulig ting har blitt litt bedre siden sist.Kjører du bare merten er vel ikke dette noe problem, da de har egen software til controlleren sin, men da forsvinner noe av poenget med en standard...

Ville vel fortsatt valgt z-wave i dag, ettersom det er det eneste jeg får tak i selv, samtidig som det er en utbredt standard. Hadde foretrukket en åpen standard som KNX, men det er dette med tilgjengelighet for meg, samt at kravene til kunnskap og utstyr virker som de ligger en del høyere med knx. Har lekt med litt med programmering i java i linux, og det fungerer gulle godt! Seluxit usb-controlleren kommer opp som /dev/ttyACM0, og styres enkelt med serial-kommandoer. Problemet igjen er at det er en lukket protokoll, men med litt søking på internett går det å plukke ut nok til å gjøre mye morsomt. Seluxit har forøvrig planer om å lage et linuxbibliotek som skjuler det lisensierte grensesnittet.

Rotete og langt svar, men håper du fikk noe ut av det!

(SS)

Newcomer ttm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slowscan
    Grunnen til at jeg endte med z-wave var rett og slett tilgjengelighet på duppedingser for en vanlig dødelig, da dette i første omgang mest er moro for en duppedings-nerd, og jeg ønsket å gjøre ting selv uten å ruinere meg med å prosjektere hele greia med elektriker og full pakke.
    Dette er et godt argument. Det virker som z-wave er "enklere" av natur, og at man med en viss teknisk kunnskap kan få ting fort opp å kjøre uten å betale gjennom nesa.

Hadde det vært enkelt å få tak i knx-dingser hadde jeg muligens gått for det. Pris blir da selvfølgelig neste faktor, dersom man i det hele tatt får kjøpt disse dingsene.
    I Norge virker markedet fortsatt ganske "lukket", dvs at man må gå gjennom elekrikker/fagfolk for å få tak i deler, men på nettet er det mange alternativer, f.eks Welcome to the KNX Shop - an Ivory Egg business.

Skru opp klumper i sikringsskapet er uansett en jobb jeg ville overlatt til fagfolk, tukler ikke der selv. Bytte ut elko-dimmere og brytere med merten z-wave-dimmere er derimot noe jeg som sivilingeniør føler meg trygg på at jeg klarer selv!
    Enig - sikringsskapet er for fagfolk.

Har ikke merket noe til interferens eller andre problemer. Protokollen har jo innebygd støtte for å re-sende kommandoer dersom de ikke får ACK. Det største problemet jeg ser er at dingsene faktisk ikke er helt kompatible. De er kompatible på "on-off-dimme"-området, og snakker sammen, men får f.eks. ikke inn merten batteri-bryter i controlleren zth200, som uansett virker som den er fra 60-tallet.
    Dette er jo et velkjent problem med alle standarder som implementeres av forskjellige instanser. En standard inneholder alltid en grad av ambiguitet, men det er jo meningen at sertifiseringsprosessene skal sørge for at komponenter fra ulike produsenter snakker sammen. Dette er vel og bra i teorien, men fungerer ikke alltid i praksis. Jeg vil anta at KNX tar interoperabilitet mer seriøst siden det først ble implementert for the profesjonelle markedet der oppetid er alfa og omega - har ikke støtt på noe som dokumenterer evt interoperabilitetsproblemer på nettet hvertfall.

Uansett er det alltid greit å satse på èn leverandør for "kjerne"-utstyr, og så evt kjøpe perifere enkelt-komponenter fra andre produsenter - på samme måte som f.eks mange bedrifter bygger en ren Cisco ethernet-infrastrukturer, men også til en viss grad blander inn komponenter fra andre produsenter der det er hensiktsmessig.

hmod25 (han har faktisk god kunnskap om z-wave!) har testet forskjellige produsenters... [CUT]
    Den fyren har gjort det plent umulig for seg selv å bli tatt seriøst. Jeg trodde først han bare var en dust blottet for analytiske evner, men nå skjønner jeg at han er en forutinntatt ryggradløs dust blottet for analytiske evner.

Problemet igjen er at det er en lukket protokoll, men med litt søking på internett går det å plukke ut nok til å gjøre mye morsomt. Seluxit har forøvrig planer om å lage et linuxbibliotek som skjuler det lisensierte grensesnittet.
    Det offisielle SDKet er heller ikke avskrekkende dyrt, så vidt jeg kan se.

KNX er som kjent en åpen standard der hvem som helst kan implementere drivere, men man må betale for de mer eller mindre "offiselle" verktøyene - ETS3 og TX100.

Anyway - mye bra tanker og endelig et innlegg med substans.

--

Thomas

Newcomer svendbjarne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan også få forslag til forskjellige leverandører og løsninger i KNX Journal som blir gitt ut her:
    KNX Association *::*[Official website]*»* News & Press *»*KNX Journal

Med Ets3 Pro får du også med iETS, slik at huset kan fjernstyres via web

Newcomer ttm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.
    Godt å se at han hvertfall hadde vett nok til å dra ned etter seg før han forsvant.

--

Thomas

Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for konstruktiv informasjon, skal selv bygge hus og vurderer et enkelt oppsett for kontroll av varme, lys og ventilasjon. Har sett en del på ABB sitt, er dette noe å satse på?

Newcomer ttm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 3e1
    Har sett en del på ABB sitt, er dette noe å satse på?
    Jeg er fortsatt bare på research stadiet, og egentlig burde elektrikkerene på forumet komme på banen her nå med praktiske erfaringer med de ulike produsentene/leverandørene.

ABB er en velkjente produsent av automasjonssystemer og -komponenter, og jeg kan aldri tenke meg at de setter sammen et home automation system som ligger tilbake for resten av produktsortimentet deres. Jeg tror definitivt ikke de vil være den billigste frukten i kurven, men når det gjelder priser har jeg fortsatt mye research igjen.

Husk å dele dine erfaringer med gruppen/tråden når du har kommet noe vei.

--

Thomas

Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Kommer til å kontakte en trikker når den tiden kommer, husk at det er en vannvittig avanse på disse komponentene. Det å gå gjennom en bekjent trikker(om mulig) er nesten et must. Dette touch panelet skulle jeg gjerne hatt på veggen The ABB Group

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •