KNX vs. Z-wave - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei på forumet.

Er elektriker med en del erfaring i montasje/prog. av eib/KNX.

Norske leverandører av KNX produkter er seriøse.

ABB
    Gira
    Hager
    Stork-Berker
    Merten

er produsenter som vårt firma bruker. Vi handler etter pris!!, funksjon, design og selvfølgelig etter kundens ønsker.

Husk alle eib/knx komponenter har en garanti for å virke omhverandre/sammen.
    Har aldri hatt problemer med å blande forskjellige produsenter i et anlegg.

eks. ABB er meget gode på tavlekomponenter.
    Hager er MEGET gode på dimmere. pris og funksjonalitet i særklasse.
    Berker har noen flotte brytere i B.IQ serien.
    Merten har mye fint i designbrytere.

Vi plukker komponenter etter funksjonalitet og pris. Ingen produsenter har
    dårlige komponenter, men mandagsprodukter kan jo forekomme, og da er det enkelt med reklamasjoner.

Ikke tenk fast på en produsent, men tenk på funksjoner.

Vi som firma bruker mye knx i foretningsbygg, dermed blir firmaets kompetanse holdt vedlike år etter år.

Driftssikkerheten er meget bra.

3e1 - Displayet til ABB er en cool gadget a ha i stua, grei til fellesfunksjoner , urfunksjoner, sette lys scenario,men ikke for den daglige av/på ,dimme betjening. Den har IR mottaker som kan styre mange dimmere via en prog. fjernkontroll eks. pronto, harmony.

Newcomer ttm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter relativt omfattende research, mailing og prat med både leverandører og installatører, har jeg bestemt meg for å gå for en KNX infrastruktur, mest sannsynlig levert av Hager (Velkommen til Hager - Home) og installert av et lokalt firma jeg kjenner ganske godt.

Jeg skal ikke påstå at min avgjørelse er allmengyldig på noen som helst slags måte, jeg mener bare at for de kravene jeg personlig stiller til et styringssystem, så faller KNX best ut.

Som tråd-tema antyder, så sto dette mellom Z-wave og KNX - det er mange andre home automation protokoller på markedet, men jeg slo raskt fra meg de proprietære (Gira Funkbus, Moeller XComfort, LON etc), gamle og utdaterte (X10), og de ikke særlig utbredte i Europa/Norge (INSTEON, HAI og diverse andre USA-dominerte protokoller).

Jeg hadde disse kravene:

* Åpen protokoll (i det minste støttet av mange produsenter)

* Rimelig åpne/lett tilgjengelige/"rimelige" drivere og SDK'er for Windows/Linux (slik at jeg kan kode mot det selv)

* Windows Media Center support (via 3de-parts software)

* Support fra kjente (generiske) home automation system produsenter

* Momentum i markedet - dvs push fra mange seriøse produsenter og installatører

* Høyt antall faktiske installasjoner - fra et markeds-teoretisk perspektiv så betyr det at protokollen må ha passert "early adopters" og "the bowling alley" på livstidskurven (jfr "Inside the Tornado").

* Høy oppetid/påletelighet

Både KNX og z-wave tilfredstiller til en stor grad disse kravene, men flere faktorer endte med at KNX veide tyngst på vekt-skålen.

* KNX er (i hovedsak) en kablet bus og er dokumentert mange steder som "dønn pålitelig" - z-wave er nå engang (kun) RF-basert og er naturlig utsatt for interferens i en eller annen grad - pålitelighet vil være en funksjon av nærhet mellom noder (z-wave er et mesh-nett der alle noder repeterer meldinger videre i nettet), lokal "crowdness" i frekvenssegmentet, og ekstern interferens.

* KNX er en ISO/IOC-standardisert protokoll som opprinnelig sprang ut fra et sett med allerede veletablerte protokoller i det profesjonelle automasjonsmarkedet. Standardisering er på ingen måte en garanti for suksess - mange protokoller har lidd en stille død selv med et ISO-stempel på forsiden. I motsetning til USA der markedet er mye større for en enkel produsent (de konkurrer ofte både på tjenester/produkter OG underliggende teknologi), har Europa tradisjonelt vært flinkere til å innføre standarder for så å konkurrere på tjenester/produkter som snakker den samme standarden (jfr f.eks GSM). Dette har nok med at landegrensene i Europa er større barrierer enn delstatsgrensene i USA, noe som gjør at man har større motivasjon til å få på plass og støtte en standard. I USA vil ofte store leverandører/produsenter kvie seg for å være med på en standarisering fordi de ser på dette som en trussel mot sin markedsandel. KNX har etter min mening oppnådd den ønskede statusen i Europa - et marked der man konkurrer på produkter, tjenester, ytelse og pris, og ikke på teknologi.

* AMX har nå implementert KNX-støtte i sine systemer - da vil nok Crestron fort følge hakk i hæl. Det disse to gjør har stor betydning i markedet. Begge to har forøvrig z-wave støtte.

* Det er et /overveldene/ antall KNX-baserte produkter, og momentet ser nå ut til å ha nådd et punkt der veksten er eksponensiell. Sjekk siste KNX journal (KNX Association *::*[Official website]*»* News & Press *»*KNX Journal) - nå begynner AV-kontroll virkelig å gjøre seg gjeldende i tillegg til tradisjonell light/security/HVAC kontroll. Det er så vidt jeg kan se ingen annen styringspprotokoll som har penetrert så mange "teknologi-segmenter".

* Prisen på helt nødvendige KNX-elementer i en infrastruktur er ikke lenger avskrekkende, og med sterk konkurranse, flere aktører og stadig større demand så vil prisene antagelig bare fortsette å synke.

For et renoveringsprosjekt der den elektriske installasjonen ikke skal oppgraderes nevneverdig, eller om jeg skulle begynne helt "i det små" med styring, så hadde jeg ikke vært i tvil - z-wave ville helt klart vært tingen. Men ved et nybygg-prosjekt eller større renovering som inkluderer omfattende endringer på elektrisk installasjon, så ville hvertfall undertegnede ganske sikkert gå for en KNX-basert løsning.

Så, det var mine 2 cents.

Kommentarer/innspill?

--

Thomas

Newcomer svendbjarne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nesten bumpe igang denne tråden jeg, er det noe fremgang?

ttm:

Er veldig enig i det du har av begrunnelser, og har selv lyst å ha full kontroll med anlegget og ha muligheten til å programmere ekstra funksjoner osv. selv.

I tillegg har jeg sett en del til Micro Matic / Gira for komponenter som skal være synlige, da disse er estetisk mye penere. Home Server til Gira med en ganske mye finere versjon av iETS (internet ETS) gjør dette også mer aktuelt.
    I tillegg har man også ett nydelig veggpanel som ABB selger fra Busch-Jaeger som er i tankene. Dette må programmeres i ETS før settes i drift såvidt jeg har sett.

Men så til det viktigste: Fjernkontroll som styrer hele huset/leiligheten! Har sett litt på Pronto, der er det visst noe på gang på remotecentral som bruker TSU9400 og Home Server.

Har du eventuelt sett andre løsninger? Dette er ett av mine største ankepunkter mot hjemmeautomasjon fortsatt.

Siden du også er glad i programmering: Har du funnet noen KNX->RS232 gateways som støtter ASCII-sending(trenger kun være en-veis fra KNX)

Finnes mange ikke-high-end hjemmekinokomponenter som kun kan fjernstyres over RS232C.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svendbjarne

Men så til det viktigste: Fjernkontroll som styrer hele huset/leiligheten! Har sett litt på Pronto, der er det visst noe på gang på remotecentral som bruker TSU9400 og Home Server.

Siden du også er glad i programmering: Har du funnet noen KNX->RS232 gateways som støtter ASCII-sending(trenger kun være en-veis fra KNX)
    .

en liten link: EIB-MT-Gateway IP

Denne kan garantert brukes mot eib- philips pronto tsu9600/9400 via trådløst nettverk.
    Toveis komunikasjon.

Philips egen pronto/eib script program er bygd på den gamle versjonen av dette grensesnittet.

Mye pronto - eib på gang...

Siste versjon av eib programmeringsverktøyet ETS3F er nå oppgradert for KNX komponenter på ethernet. Noe som gir større muligheter for å kunne styre brunevarer med toveis komunikasjon/tilbakemelding.

bl.a. Amerikanske Russound (multiromslyd)er blitt KNX member.
    sitat:The integration
    of Russsound audio to the
    KNX world will be done first
    with directional and bi-directional
    gateways and via GIRA
    homeserver. More products
    will be seen soon.
    Contact: Russound Distributed Audio-Video and Multiroom Entertainment Systems

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg bare skulle si at mControl fra embeddedautomation både støtter KNX og z-wave nå.

Så hvis man har basisen men KNX så kan man sette opp nye lyspunkt med z-wave i etterkant. Synes dette er en bra balanse mellom brukervennlighet, konstnader og stabilitet.

Blir også spennede og se mPanel fra samme firma!

YouTube - mPanel (Preview)

Newcomer ttm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg bare skulle si at mControl fra embeddedautomation både støtter KNX og z-wave nå.
    Native støtte for KNX, eller sikter du til driveren utviklet av Teknisk Byrån: KNX drive?

Så hvis man har basisen men KNX så kan man sette opp nye lyspunkt med z-wave i etterkant. Synes dette er en bra balanse mellom brukervennlighet, konstnader og stabilitet.
    Personlig ville jeg ikke blandet inn en annen protokoll hvis jeg først hadde etablert en KNX infrastruktur. KNX kjører også over wireless, se f.eks Hager sine systemer. Det er også viktig å trekke bus-kabelen til steder man antar man kan komme til å legge styringskomponenter i fremtiden (kjøkken, vaskerom etc).

Blir også spennede og se mPanel fra samme firma!
    Jepp!

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ttm

Personlig ville jeg ikke blandet inn en annen protokoll hvis jeg først hadde etablert en KNX infrastruktur. KNX kjører også over wireless, se f.eks Hager sine systemer. Det er også viktig å trekke bus-kabelen til steder man antar man kan komme til å legge styringskomponenter i fremtiden (kjøkken, vaskerom etc).

Jepp!

Enig.. Har man knx har man det man trenger. Jeg personlig tror ikke det vil fungere å kombinere disse to systemene på en tilfredstillende måte uansett=!?!

MEN når det er sagt.. Så er KNX systemet TOALT MENINGSLØST om man kun skal kjøre lys og evt noen få varmakabler.. det er rett og slett ikke vits i.. har jeg funnet ut..
    MEN har man Eib ( jeg kjører hager ) så har man jo buskabler over alt i utgangspunktet.

senest idag: En kunde lurte på om jeg kunne levere styring av vannbåren varme. han hadde allerede eib hager MEN ville ha dette i tillegg. problemet var at det var ikke trekt rør-- Null problem Bus kabelen ligger allerede frem til hvert rom så det er ikke noe stress Genialt gitt

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 2 stk. veggbrytere, 1 i stua og 1 i gangen. Samt en fjernkontroll som styrer begge liggende i stua, og en fjernkontroll på veggen i gangen som styrer begge. Fjernkontrollen heter jung og på vegg kontrollen står det instabus EIB. Begge veggbryterene heter GIRA.

Det er ikke trukket noen bus kabler... Det er ingen ting i sikringskapet.... (bortsett fra det som skal være der da..)

Alt jeg ønsker meg, er noen flere veggbrytere og en dings til å styre alt fra PC. Noen som vet hvor jeg kan shoppe slikt? Finnes det linux drivere?

Er dette KNX? Er det noen forskjell på EIB og KNX?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan har det gått med instalasjonen, ttm? kommet noe videre det siste halve året? Fornøyd med valgene?

Newcomer ttm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av elisabeth
    Hvordan har det gått med instalasjonen, ttm? kommet noe videre det siste halve året? Fornøyd med valgene?
    Har ikke kommet igang med bygging enda dessverre, men jeg har fått et tilbud på et komplett KNX-basert system fra Instell. Billig blir det ikke. Håper på å sette spaden i jorda før jul, men vi får se... KNX blir det okke som.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å redusere prisen på sånt system burde du vurdere å bruke dali bus til lysstyring isteden for separate aktorer i tavla, dali gatewayen har også en meget god lysscenarioprogram innebygd. Kjipe ned litt på design på brytere hjelper også. Får billige brytere som kan alt.

hilsen knx programmerer.

Sitat Opprinnelig postet av ttm
    Har ikke kommet igang med bygging enda dessverre, men jeg har fått et tilbud på et komplett KNX-basert system fra Instell. Billig blir det ikke. Håper på å sette spaden i jorda før jul, men vi får se... KNX blir det okke som.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Eg holder også på med oppussing av huset og vurderer KNX. Tenkte først på hager.. men har siden komt litt mer over på ABB sine løsninger. noen som har erfaringer med ABB og busch jager sine display etc ? meget flotte saker

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Status

ttM:
    Hei, hva er statusen på prosjektet ditt, er du igang med byggingen, og er det noe i markedet som har endret seg med tanke på KNX/Z-wave?

Jeg tenker i samme baner som du gjør mtp valg og har sansen for argumentasjonsoppbyggingen din!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •