Helmholtz, bassfelle eller er det greit som det er?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Helmholtz, bassfelle eller er det greit som det er?

Hei, jeg har et relativt vanskelig lytterom som jeg gjerne skulle hatt noen råd til. som dere ser er det et "todelt" rom. Det var opprinnelig to rom, men veggen mellom ble slått ned, så nå er det et rom.
    Den største delen er så godt som kvadratisk, så bass i det rommet er veldig ujevn. Ca 3,7 x 3,7 meter, mens den lille delen er ca 2,4 x 3,1 meter.
    Problemet mitt er i hovedsak en enorm peak som toper seg et sted mellom 44 og 47Hz.

Tidligere har jeg hatt det slik:
    Vedlegg 31766
    Dette bød på lydmessige fordeler, med flat respons fra ca 60Hz og opp til omtrent det dobbelte. En annen fordel var at det var himla enkelt å koble ting bak TVen :P
    Ting har forandret seg litt nå. For det første har jeg fått meg en subwoofer, og for det andre ble det litt for upraktisk.

Så jeg har møblert om, og nå ser det slik ut, (bare med PCen midt på gulvet frem til jeg får modda PC-pulten, så snart det er gjort skal den stå langs vindusveggen, til høyre for sofaen):
    Vedlegg 31768

Her er problemet med peaken redusert en del ved hjelp av subwooferens innebygde PEQ, som har latt meg redusere med 12dB, noe som har bragt frekvensområdet ned på et akseptabelt nivå. Ikke et bra nivå, men det er til å leve med (ca + 6dB).
    Problemet er at det er litt ujevnt, og at jeg gjerne skulle sluppet å avhenge av PEQ for å få det levbart.

Jeg skal ikke "plage" dere med mange målinger (det blir bare to), men jeg vil bare vite om det har noe for seg for meg å lage noen bassfeller eller helmholtz resonanter i et eller flere av de hjørnene markert med rødt i teningen under, som forøvrig er en plasseringsløsning som jeg vurderer, da jeg tror den kan være praktisk.
    Den blå prikken har jeg lest kan være et sted som også kan være lurt å dempe.
    Vedlegg 31767

Så to grafer for å vise romforholdene:
    Vedlegg 31775
    Vedlegg 31774

Plassering er som på 2. bilde, og alt av EQ er skrudd av på første graf, mens jeg på den andre har rettet så godt jeg kan på problemet.
    Høyttalere er delt ved 80Hz, (dog med et ganske slakt filter). Akkustikkplater lent opp etter veggene som vist på tegningen.

Så da kommer spørsmålet: Bassfeller eller Helmholtz resonanter, og hvordan kan/bør jeg gjøre dette her (optimalt sett på en billigst mulig måte).
    Anlegget er først og fremst til musikkbruk hvis noen skulle lure, så litt mer respons fra ca 60Hz og oppover til peaken mellom 100 og 200 et sted ville vært fordelaktig

Takk for svar

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ingen som har noen formeninger eller råd?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •