Kinorom - hvilken størrelse?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kinorom - hvilken størrelse?

Leieboeren har meldt utflytting etter mange år, og jeg vurderer å ikke leie ut kjelleretasjen mer. Dermed blir det å disponere en ekstra etasje, og drømmen om et eget kinorom kan kanskje bli virkelighet.

Imidlertid byr kjelleren på et par utfordringer når det gjelder rominndelingen. Det går nemlig bærevegg tvers gjennom huset, og midt i veggen står murpipa. Det er et rom som er 9 meter langt på den ene siden av bæreveggen, og det er nok der kinorommet må ligge. Problemet er at rommet er en halvmeter smalere på ene siden av murpipa enn på den andre.

I tillegg til kinorom skal det også bli et gjesterom av av rommet som nå er 9 meter langt. Det må altså deles opp et sted.

Hvis jeg bruker den bredeste delen av rommet helt fram til pipa blir kinorommet 3.9 x 4.8 meter. Jeg kunne godt tenkt meg å fått en meter til i lengderetningen, men da blir rommet som sagt en halvmeter smalere i bakkant og det er uheldig. Jeg kan selvfølgelig smalne hele rommet til den minste bredden, men jeg frykter at 3.4 meter i bredden blir i minste laget med tanke på bl.a. høytalerplassering.

Har lest at kvadratiske rom er problematiske mtp lyd og stående bølger. Er det sannsynlig at jeg får problemer med dette i et rom som er 3.9 x 4.8 og ca. 2.20 takhøyde? Bør jeg velge annen lengde på rommet?

Vedlagt er en sketchup knoting jeg laget. Hadde i utgangspunktet tenkt å smalne rommet ved å bygge et maskinrom for utstyret, men har gått bort fra det siden jeg synes det blir i smaleste laget. Tegningen illustrerer ihvertfall hvordan rommet er formet, selv om det mangler en del meter av den smaleste delen.

Betraktinger rundt dette mottas med takk!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg begynt på rommet. Det blir 3.5 x 4.5 meter men takhøyden begrenser seg til stakkarslige 2,13. For å spare takhøyden har jeg revet ned gamle himlingsplater, et lag rukledning og røsket ut 5 cm tykk isolasjon av en type som ikke finnes lenger - for et arbeid. Nevene er fulle av glassfliser som ikke synes, kun kjennes.

Det blir isolert med 6" mellom bjelkelaget, deretter skrur jeg opp to lag med gips. Regner med at det blir ok siden fruen i huset ikke er så veldig hårsår...ellers er det tykke betongvegger i resten av rommet som med 10cm isolasjon og sponplater på innsiden måler 33 cm tykkelse. Tenker jeg bare skrur på ett lag gips utenpå sponplatene.

Bakveggen som skal dele kinoen fra trening/gjesterom blir 8" tykk og får 1 lag spon + 1 lag gips, for å matche resten av veggene i rommet. Vet ikke om det har noe for seg men...

Det blir montert kanalvifte fra naborommet som skal ta seg av oppvarming/kjøling av kinoen - en av innedelene på varmepumpa blir nemlig stående i tilstøtende rom.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! jeg tenkte på en løsning som kanskje kunne bli brukt hos deg.
    Se på vedlagte tegning.

Tomrommet bak høyttalerne og center kan du da bruke til elektronikken, som da blir skjult bak lærretet når du kjører det ned.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok veggmontert rammelerret. Ikke mye tomrom bak det, men ideen er god. Har allerede bestemt meg for å dele av rommet slik at det blir rektangulært, men jeg måtte justere målene litt pga av veggene var mye tykkere enn jeg trodde og således "spiste" mye av innearealet. Ikke så enkelt å planlegge når man ikke har disponert etasjen selv på 7 år...

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jeg skjønner! Hold oss oppdatert