Demping av rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate zantrix sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Demping av rom

Heisann! Mitt rom er ca 3,20*3,20m, og sånt som jeg har alt nå er sideveggene, bakveggen og litt av venstre sidevegg helt tomme eller "nakne" Så ser jeg mange på forumet har akustikkplater, er det noe som gi endel effekt? eller andre tips? hjelper det og henge opp noen blider f.eks? eller andre tips? sliter også med at lyden sprer seg litt lett i huset.
    Har noen bilder på avforum.no/minhjemmekino/show.php/zantrix
    Men tenkte jeg skulle laste opp flere

Takker på forhånd
    - Christoffer

Newcomer motorpsycho sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zantrix
    Heisann! Mitt rom er ca 3,20*3,20m, og sånt som jeg har alt nå er sideveggene, bakveggen og litt av venstre sidevegg helt tomme eller "nakne" Så ser jeg mange på forumet har akustikkplater, er det noe som gi endel effekt? eller andre tips? hjelper det og henge opp noen blider f.eks? eller andre tips? sliter også med at lyden sprer seg litt lett i huset.
    Har noen bilder på avforum.no/minhjemmekino/show.php/zantrix
    Men tenkte jeg skulle laste opp flere

Takker på forhånd
    - Christoffer
    Ang å henge opp bilder så tror eg ikkje det er det lureste. Iallefall ikkje vist bildene henger "løst" på veggen. Vill vell begynne å vibrere ved litt volum, og då kan ein vell risikere ulyder.

Men akkurstikkplater er jo fint då, mange som har hatt meget bra opplevelse på den fronten. Så eg vill no anbefale akkustikkplater

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du to forskjellige scenario:

1. Akustisk demping som gjelder for lyden din "i" rommet. Hvis man har for mange nakne og harde flater kan det enkelt sagt gi gjenklang i rommet som til slutt gir deg dårligere lyd fra annlegget ditt. Det er også noe som heter stående bølger ift bass. Dette kan være utfordrende å få skikkelig til. (Se i tråden til MOR10). Denne formen for demping hjelper stort sett kun for lydgjengivelsen. Det er like viktig å ikke overdempe rommet. Sofaer, hyller etc. hjelper en del. Dette er et felt det er mange tråder om her inne hvis du søker.

2. Når det gjelder demping ift lydoverføring til andre rom blir det anderledes. Det er vel knapt noen som får til "total" lyddemping hvis ikke rommet er totalt adskilt fra resten av huset. De høye frekvensene går det ann å temme, men den virkelige dype bassen er alltid vanskelig å få helt bort. Det går likevel ann å gjøre en god del.
    Her snakker vi om konstruksjon av rommet i seg selv. Det kan være aktuellt med "rom i rommet", lydbøyler i tak eller gulv eller begge deler, reisverk vekk fra eksisterende vegg, plenty med isolasjon, luftspalter, lyddører, dobbeldører etc.
    Er en del tråder om dette her inne også. Se under Guider "konstruksjon av AV rom" skrevet av Hjalmarjalla...bra guide!
    Nå har du jo allerede et rom så spørsmålet blir kanskje hva du kan få til med eksisterende rom?

Håper det hjalp deg litt!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei! tror jeg skal prøve og få laget meg slike akustikkplater! men hvordan bør jeg feste dem til veggen? og hvor bør jeg plassere dem? viktig og ha noe bak front ht? eller på sidene?

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Demping

Hei!

Rommet ditt er ikke optimalt for lyd da det er like langt som det er bredt, men kan prøve å gi deg basis rådene.

kan gi deg de rådene som jeg fikk av Rockfon sin egen ekspert.

For lyddemping kreves luft bak platene, jo mer jo bedre.

Veggen som ligger paralellt med den mest støyende delen er pri 1, dette er i kinosammenheng ofte bakvegg.

Lyden fanges ofte i hjørnene i rommet, optimalt bør man ha skrå skjært dempeplatene fra hjørnet og 50 cm utover. Dette skal hjelpe noe.

Taket er pri 2, her kan man ofte klare 10-20 cm luft mellom plater og tak, bruk originale fester.

etter dette er det bare å sette seg ned å høre/måle å se om man trenger ekstra demping.

Se:
    Rockfon : HOME

mvh Jan Ove

Dette er direkte sitat fra proffe folk.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet det ikke er optimalt, men det er ikke dedikert rom, har også et klesskapt på veggen der anlegget står, så den veggen er 2,30 cm.. Men vil gjøre det beste ut av det visst du skjønner?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen andre som har tips til demping osv? til minst mulig penger?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Hvordan du skal behandle romet ditt avhenger litt av hva du får lov til og hva du ønsker å oppnå.

Et helt ubehandlet rom, med lite møbler spiller ofte hardt.

En god start er da og lage seg DIY absorbenter. Disse lager du med en eller annen form for dempematte (akustikkplate, rockwool, eller lignende) som du kler inn i en ramme på ca 60x120cm. Så kan man trekke den med et stoffetter eget valg.

Disse plasserer du i førsterefleksjonene på sidevegg og frontvegg.

Jo tykkere matter du velger - og hvis du fester de litt ut fra veggen, så absorberer de dypere, men en standard 50mm plate festet kloss inntil veggen jobber såpass dypt at du blir kvitt de fleste problemene der.

Hvis du i tillegg plasserer høytalerne litt ut fra frontveggen og lytteposisjon litt ut fra bakveggen...så begynner det å ligne noe...

Mvh
    OMF

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •