Spørsmål om lydbøyler/lydisolering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål om lydbøyler/lydisolering

Tenkt at man teoretisk sett hadde et hus på landet som bare en selv bor i. Er det noen grunn til at man lyddemper uten om det at lyden ikke forplanter seg i resten av huset? Får en "bedre" lyd av å hele prosessen? Isåfall, kan noen forklare litt om fordelene?

På forhånd takk for svar :-D

Newcomer FoneBone sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres deilig ut å bo på landet

Men skal du bygge hjemmekino? Om du har ett helt hus for deg selv, kan det vel allikevel være greit å tenke på at du kanskje på sikt trenger litt mer private soner allikevel? Men at isolering hjelper på lyd, er tvilsomt. Akustisk avstemning av rommet er det viktigste - ikke hvorvidt det lekker til omgivelsene eller ikke.

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ikke bygge ennå, men når jeg skal så blir det på landet Men du har helt rett at det er lurt å lydisolere uansett. Lurte egentlig mer på om det hjelper på lyden. Men det fikk jeg jo godt svar på. Thank you

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man lydisolerer benyttes ofte tunge og "døde" materialer som er fleksibelt festet og isoleres fra resten av hus konstruksjonen slik at man får mere kontrollerbare energiopptak og vibrasjoner i lytterommet. Det kan jo hvis det gjøres rktig, ha mossitive effekter for rommets akustikk og lydmessige egenskaper. Ikke like lett å få problemer med høye og tydelige skranglelyder i to lags flytende gipsplate konstruksjoner enn f.eks not og fjær spikret trepanel.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Lydbøylene er som sagt skrevet her for å hindre forplantning av lyden.

Hvis du skal legge litt arbeidet i dettte rommet, vil jeg i alle høyeste grad anbefale å legge opp med lydbøyler, da det i fremtiden kan være at det er andre menenesker i huset som vil bli plaget av bråket fra en hjemmekino.

Lyden i selve rommet blir ikke nevneverdig påvirket av disse konstruksjonene.

Det er selvsagt veldig mye du selv kan gjøre med akustikken i et slikt rom - som dramatisk vil forbedre lyden (Diffusorer, absorbenter og Helmholz..) Jeg hadde gjenre satt av litt penger til det, når jeg først skulle laget meg et eget rom....

Mvh
    OMF

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •