To spørsmål om vegg og tak...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

To spørsmål om vegg og tak...

Hei folks,
    Er igang med et kino-prosjekt i en garasje(rom-i-rom), og et par spørsmål har meldt seg som jeg håper ekspertisen kan gi meg litt hjelp med...

sp.mål.1: Veggen
    Vil det holde med ett lag gips på veggene(pluss huntonitt/mdf)? Spør siden rommet i utgangspunktet har 20cm betongvegger og 7,5cm tresonitt rundt. Resiverket rundt blir 2"3 med rockwool. Rommet er nå 3,3m og jeg vil selvsagt spise inn de cm jeg kan. Ikke at ett par lag gips rommer så mye, men arbeidet blir tross alt mye lettere(og ikke minst billigere:twisted.

sp.mål.2: Taket
    Tenkte å droppe lydbøyler til fordel for nytt tak, da jeg har plenty med høyde å gå på. Har som sagt en bredde på 3,3m og lurer på om 2"4 vil holde to lag med gips? Kunne feks legge de hver 30 eller 40cm istedenfor 60cm. Har nemmelig endel 2"4 liggende, og 2"6 er jo ikke akkurat gratis om dagen...

Noen synspunkter?

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Hei folks,
    Er igang med et kino-prosjekt i en garasje(rom-i-rom), og et par spørsmål har meldt seg som jeg håper ekspertisen kan gi meg litt hjelp med...

sp.mål.1: Veggen
    Vil det holde med ett lag gips på veggene(pluss huntonitt/mdf)? Spør siden rommet i utgangspunktet har 20cm betongvegger og 7,5cm tresonitt rundt. Resiverket rundt blir 2"3 med rockwool. Rommet er nå 3,3m og jeg vil selvsagt spise inn de cm jeg kan. Ikke at ett par lag gips rommer så mye, men arbeidet blir tross alt mye lettere(og ikke minst billigere:twisted.
    Det spørs hva du mener med "holde". Om du ønsker best mulig lydisolasjon mot omgivelsene, så bør du nok gå for 2 lag gips om du ønsker såkalt rom-i-rom løsning med best mulig effekt, men om du kan akseptere noe mer lydgjennomgang så holder det med 1 lag, vil jeg tro :-)

Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    sp.mål.2: Taket
    Tenkte å droppe lydbøyler til fordel for nytt tak, da jeg har plenty med høyde å gå på. Har som sagt en bredde på 3,3m og lurer på om 2"4 vil holde to lag med gips? Kunne feks legge de hver 30 eller 40cm istedenfor 60cm. Har nemmelig endel 2"4 liggende, og 2"6 er jo ikke akkurat gratis om dagen...

Noen synspunkter?
    Dersom du kan bygge nytt takbjelkelag, er det ingen grunn til å bruke lydbøyler. Om 2"4 holder er avhengig av trelastkvalitet, hvor stort spenn det er snakk om og om belastning på hver bjelke. I utgangspunktet er vel 3,3 meter frittspennende litt i meste laget for 2"4. Kunne ikke finne noen bjelkelagstabell om 2"4, men om du legger disse på cc 30 burde det vel gå bra, i og med at det ikke er snakk om et bærende golv oppå. Men dette ville jeg ha dobbeltsjekket før jeg satt igang så du ikke risikerer at taket begynner å sige..

Husnett.no - Bjelkelagstabell

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Det spørs hva du mener med "holde". Om du ønsker best mulig lydisolasjon mot omgivelsene, så bør du nok gå for 2 lag gips om du ønsker såkalt rom-i-rom løsning med best mulig effekt, men om du kan akseptere noe mer lydgjennomgang så holder det med 1 lag, vil jeg tro :-)
    Var lydgjennomgang jeg mente ja...
    Ser jo av mange tråder at det bygges rom-i-rom med to lag gips, men mange av disse har jo ikke betong rundt. Tenkte kanskje at betongen og tresonitten kankje kunne "utligne" det ene gipslaget :-D

Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Dersom du kan bygge nytt takbjelkelag, er det ingen grunn til å bruke lydbøyler. Om 2"4 holder er avhengig av trelastkvalitet, hvor stort spenn det er snakk om og om belastning på hver bjelke. I utgangspunktet er vel 3,3 meter frittspennende litt i meste laget for 2"4. Kunne ikke finne noen bjelkelagstabell om 2"4, men om du legger disse på cc 30 burde det vel gå bra, i og med at det ikke er snakk om et bærende golv oppå. Men dette ville jeg ha dobbeltsjekket før jeg satt igang så du ikke risikerer at taket begynner å sige..

Husnett.no - Bjelkelagstabell
    Har heller ikke funnet noe svar på dette noen plass. Får kanskje høre med de som selger material her, men er litt redd det blir et ledene spørsmål, siden de nok vil selge meg 2"6 :twisted:
    Den 2"4 jeg har er 1.sortering, om det skulle ha noe å si...

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å si på forhånd om et lag gips og betong/tresonitt vil være nok. Tror jeg ville ha gått for 2 lag for å være sikker, kjedelig å satse på 1 lag for så å oppdage at naboene blir sure ;-)

1. sortering er jo bra, da dette har mindre kvist, bøyinger etc som igjen gjør at det skal tåle noe høyere belastning.

Mulig at en annen løsning kan være å lime/skru sammen to og to 2"4 og eventuelt sette dette på 30 senteravstand. Men jeg er usikker på om ikke vekta av 2 lag gips vil kunne dra taket ned på midten...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva hvis du får tak i spikerplater, og setter 2"4 oppå hverandre? (slik at det liksom blir 2"8 ) limer dem i skjøten. klart at dette er mye jobb, kontra og kjøpe 2"6 el. 2"8.
    du kan jo også på midten sette noen lydbøyler opp i taket, slik at det får "støtte" på midten. vet ikke hvor bra dette er lydmessig sett men...

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar!
    "Bedre føre var" blir vel et stikkord her ja, så dette lukter to lag gips lang vei... sure naboer er jeg ikke redd for, men sur W derimot...

Dobbel 2"4 hver 30cm ved siden av/over blir veldig mange meter 2"4 da... Litt usikker om jeg har så mye. Skal prøve å høre med en snekker om feks enkel 2"4 hver 30cm går, ellers blir det nok 2"6. Vil jo nødig risikere at jeg må bøye hodet når jeg går igjennom midten av rommet da :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •