Problematisk rom, tips for å forebygge problemet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problematisk rom, tips for å forebygge problemet?

Har dette rommet, selvfølgelig ikke 100% samme komponentene...

-1-jpg

-2-jpg

Som dere ser vill mye av trykket som dannes i stua falle ut i gang og kjøkkenpartiet.. vill ett forheng av type tykkt stoff forhindre dette i en viss grad? Kan det hjelpe hvis det plasseres slik at stua blir atskilt fra kjøkken og gang? Har selvfølgelig i tillegg sub og senterkanal osv... Tegningene er bare helt grove skisser.

Håper på gode svar da jeg er amatør på området akustikk osv.

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om en tykk gardin hjelper så mye, men scenemolton kan hjelpe litt (Norsk seneteknik)

Har du mulighet, ville jeg satt opp en halv lettvegg, og isolert den. Da blir det slik at du oppnår en symetri fra høyttaler til sidevegg på begge høyttalerene. For så å ta en liten rom tuning.

A.

Newcomer svendbjarne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et tykt stoff kan vil vel hjelpe med å dempe litt på høyere frekvenser, men du kommer får ikke gjort så mye med bassen gjennom å henge opp et forheng.

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det rare er at jeg er kanonfornøyd, etter kalibreringen med AX2'a mi satt bassen konstant i sweetspot og rundt det, høyerere frekvenser har jega aldri hatt problemer med, men det kan selvfølgelig bli bedre mtp formingen på rommet.

Det er en ting jeg har glemt å få med på tegningen... Det er faktisk en liten vegg som bygger som adskiller stua på en måte fra resten av leiligheten, det er en bjelge som er 10-15 Cm brei og bygger seg 20 Cm ut, kanskje det er det som har hjelpt litt på?

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Det rare er at jeg er kanonfornøyd, etter kalibreringen med AX2'a mi satt bassen konstant i sweetspot og rundt det, høyerere frekvenser har jega aldri hatt problemer med, men det kan selvfølgelig bli bedre mtp formingen på rommet.

Det er en ting jeg har glemt å få med på tegningen... Det er faktisk en liten vegg som bygger som adskiller stua på en måte fra resten av leiligheten, det er en bjelge som er 10-15 Cm brei og bygger seg 20 Cm ut, kanskje det er det som har hjelpt litt på?

Tror den hjelper urlitegranne, men forlenger du den til 1m - 2m tipper jeg du merker stor forskjell.

A.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du skal glemme å bygge på småvegger. Forheng på den ene siden vil ikke gjøre mye, spesielt ikke bassområdet.

Om du vil bruke litt penger/tid på akustikk (noe du definitvt bør gjøre), bør du begynne å sette deg inn i emnet. Det er ikke mye lesing som skal til før du har det grunnleggende.

Jeg tror du bør satse på demping front og bakvegg. Et par innrammede 100mm rockwool akustikk-plater (absorbenter) kledd med stoff, montert på bakveggen kan være både pent og funksjonelt (og ikke minst billigt). Se forøvrig tråden til Mor10. Dette vil redusere decay i rommet ditt og rette opp frekvensresponsen. Førstnevnte vil gjøre at du vil oppleve lyden mer "ryddig". Romkorreksjonen vil da gjøre mindre endringer, noe som i alle tilfeller er positivt. Det er en vinn-vinn situasjon.

Forheng vil, pga tykkelsen, kun dempe et snevert frekvensområde. Det vil også dempe decay noe, så du vil nok høre forskjell. Men å ha forheng kun på den ene siden er ikke sikkert fører til noe positivt når det kommer til stereoperspektiv osv. En skal også være forsiktig med å dempe for mye på et frekvensområde. Det beste er om en kan dempe gjevnt over hele det hørbare frekvensområdet. Diffusjon bør heller ikke undervurderes, men ofte gjør møbler/pynt/blomster mye godt her i en normal stue.

Finnes en rekke emner om dette, både på avforum, HFS og en rekke andre. Hjemmesiden til GIK acoustics har en god guide til fordelene med demping.
    GIK Acoustics.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, et lite sidespark sånn hallveis ontopic...

Eltek har disse platene, er de egnet til "rom demping" / akustikk.
    Profilert Skum 50x100x3cm , , , NOK 95.00
    35mm tykk polyesterskumplate med "eggeprofil".
    Platen har lav absopsjon under 700Hz.
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •