TheNatural's hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 28 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 551
    Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TheNatural's hjemmekino

Forutsatt at vi får lån, planlegger jeg å lage til et hjemmekinorom i dette rommet som vist på bildene. Det har i sin tid vært del av en butikk og er bygd av stein og støyp. Det er isolert med tresonitt. Tilstøtende rom ble i fjor pusset opp til min kones malerigalleri.

Jeg har mange ubesvarte spørsmål angående hvordan en skal gripe det an og hvordan utformingen til slutt vil bli. Jeg har imidlertid tenkt at veggen med bare det ene vinduet skal være der hvor bildekilden og elektronikken skal være. Jeg har tenkt å mure igjen dette vinduet. På siden mot veien (der materialen ligger) er det to vinduer som skal skiftes og på den andre veggen med to vinduer, skal ett av dem mures igjen. Hadde først tenkt å mure igjen alle vinduene, men møtte motstand på det fra kona og andre normale kjenninger.

Taket består av K-bjelker som er 5x30 cm. Det er ca. 25 cm mellomrom mellom disse fordi det på toppen er en flat veranda.

Gulvet har nylig blitt støypt med 10 cm. betonglag.

Jeg tenker at målene på rommet er noe uheldig i forhold til akustikken, men vet ikke hvor alvorlig dette er. Det måler 555 cm x 555 cm og takhøyden til nedkant av bjelkene er 255 cm.

Jeg er så heldig at jeg har et par kamerater som er meget kapable til snekring og det elektriske. Vi skal lektre ut veggene med 2"x4" og isolere med Glava. Skal la rørene til kablene og eventuelt strøm løpe langs gulvet til sine respektive plasser på veggene og så heve gulvet noen cm, legge på plater og til slutt legge teppe over hele gulvet.

Har 1 kurs på 10 ampere og 2 kurser på 16 ampere som kommer ut fra den store åpningen fra galleriet og er i rør som når til den andre enden av rommet.

Her er det selvfølgelig mye å ta fatt i og som sagt mye som er uavklart, derfor vil jeg sette stor pris på eventuelle tips og råd fra de mange av dere som har mye mere kompetanse på området enn jeg har. Subsidiært noen i Vesterålsområdet som har gjort dette før og er villig til å bli rådført.

Noen innledende spørsmål:
    - Er det OK med sponplater på veggene eller blir demping nødvendig?
    - Hva kan gjøres dersom rommets størrelse blir et problem for lyden? Vil nødig gjøre rommet mindre ved å sette opp en ny vegg.
    - Plater i tak OK eller demping der også?
    - Høytalernes antall og plassering. 7.1 system med 3 i front, 2 på sideveggene og 2 bak?
    - Belysning; innfelte spotter i tak, eventuelt gulv, lamper på veggene?

Værsågod, kom med synspunkter folkens.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen svar?

Noen innledende spørsmål:
    - Er det OK med sponplater på veggene eller blir demping nødvendig?

Det er OK med sponplater, men gips er muligens mer "safe" å legge med tanke på akustiske egenskaper og lydisolering mot resten av huset. Kanskje noe mer upraktisk med tanke på skruing etc, men her er det ulike meninger. Sponplater er mye hardere enn gips og absorberer lyd i mindre grad enn gips. Gips er vanlig å bruke i f.eks lydstudio.

- Hva kan gjøres dersom rommets størrelse blir et problem for lyden? Vil nødig gjøre rommet mindre ved å sette opp en ny vegg.

Vanskelig å si på forhånd om det vil bli et problem, men det finnes mye rart i akustiske dempematerialer som kan kjøpes og lages selv. Ulike møbler, bokhyller, tepper, gardiner etc påvirker også lyden.

- Plater i tak OK eller demping der også?

Litt avhengig av hva som er over og om det er behov for å lydisolere. Vanlige takplater går sikkert bra, men jeg holder en knapp på gipsplater pga akustiske egenskaper ;-)

- Høytalernes antall og plassering. 7.1 system med 3 i front, 2 å¨sideveggene og 2 bak?

Høres ut som en god plan...

- Belysning; innfelte spotter i tak, eventuelt gulv, lamper på veggene?

Innfelte spoter er stilig, men ugunstig dersom det er snakk om lydisolerende himling (les 2 lag gips m.m...) Såvidt jeg skjønner så har du veranda over dette igjen, og det vil si at innfelte spoter kan bli et problem med tanke på perforering av fuktsperre og fare for kondens/fuktighet over spotene.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innfelte spoter er stilig, men ugunstig dersom det er snakk om lydisolerende himling (les 2 lag gips m.m...) Såvidt jeg skjønner så har du veranda over dette igjen, og det vil si at innfelte spoter kan bli et problem med tanke på perforering av fuktsperre og fare for kondens/fuktighet over spotene.

Fuktsperre trenger ikke være noe problem ,nyere typer spotkasser har en dobbleltsidig tape rundt kanten , så når du monterer kassa først og deretter fjerner beskyttelsen på tapen før du legger fuktsperre , vil faktisk selve kassa fungere som fuktsperre(dette ble en skikkelig lettfattelig forklaring gitt).
    Det viktigste er at du får minimum 10 cm isolasjon over spotkassa mot kaldt tak(gjerne mer).

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk lydbøyler i taket dersom dette ikke er nevnt. Hvor mange vinduer skulle du bevare?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, takk for svar. Jeg fikk ikke noe respons til å begynne med, så jeg har ikke sjekket tråden på lenge.

Ja, spon er hardere enn gips men kanskje lettere å ha med å gjøre. Tror dere jeg kan få til like mye absorpsjon av lyd med sponplater belagt med lydplater som med gips alene? Gips er ikke mye brukt heromkring.

Når det gjelder lydisolering er jeg ikke så opptatt av det siden det er en enebolig og hjemmekinorommet ligger i en utstikker fra hovedbygget og taket er altså veranda. Stuen ligger i andre etasje men ikke rett ovenfor rommet og soverommene ligger i tredje etasje.

Taket består av K-bjelker som rekker 30 cm nedover. Så det blir 30 cm isolering. Vil isolering bak takplater bidra til demping av lyd?

Takk for gode svar hjalmarjalla.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kappel
    Fuktsperre trenger ikke være noe problem ,nyere typer spotkasser har en dobbleltsidig tape rundt kanten , så når du monterer kassa først og deretter fjerner beskyttelsen på tapen før du legger fuktsperre , vil faktisk selve kassa fungere som fuktsperre(dette ble en skikkelig lettfattelig forklaring gitt).
    Det viktigste er at du får minimum 10 cm isolasjon over spotkassa mot kaldt tak(gjerne mer).
    Godt poeng. Jeg vet ikke om fukt vil bli slikt et problem dog siden det ble laget lufting i taket som stikker ut som en kasse rundt bygget. Må man i tillegg ha plast over isolasjonen?
    Som sagt så blir det 30 cm isolasjon over spotkassene.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Husk lydbøyler i taket dersom dette ikke er nevnt. Hvor mange vinduer skulle du bevare?
    Jeg skal bevare 3 vinduer.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Liten oppdatering

Byggingen av hjemmekinoen kommer til å ta mere tid enn jeg først regnet med fordi, selv om vi får lån, vil kona vente med det. Så jeg får foreløpig ta det litt etter litt kontant, hvilket naturlig nok setter sine grenser siden man ikke er millionær. Ikke en gang millio nokså nær.

Jeg har her lagt ved noen bilder fra det utvendige arbeidet som ble gjort i fjor sommer. Her kan man se at rommet er en utstikker fra hovedhuset med flatt tak.

Jeg har kjøpt inn Scanblokk for å mure igjen to av vinduene og har også på plass tre nye vinduer. Håper snart været bedrer seg og hoffsnekkeren min har tid ledig til dette...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om jeg har mye å gjøre med diverse gjøremål med huset vårt og mammas hus, har jeg veldig lyst til å få litt fremgang med byggingen av hjemmekinoen. Tar det litt etter litt ettersom jeg har tid til overs.

TheNatural's hjemmekino-p1050728-jpg

Dette er en tidligere gjennomgang fra den ene til den andre delen av en tidligere butikk. Rommet innenfor er min kones galleri og det er 5 cm Glava og sponplater. Jeg tenker å lektre ut ytterligere 5 cm og legge gipsplate for lydisolasjon.
    Er det noen her som vet hvor mye gips man må ha for samme lydisoleringseffekt som 20-25 cm betong? Enkel/dobbelt lag?

TheNatural's hjemmekino-p1050730-jpg

Dette bildet viser vegg og tak over åpningen i det tidligere bildet. Her er det over 31 cm betong, så jeg skal bare fylle på med Glava her, samt mellom K-bjelkene langs hele taket.

TheNatural's hjemmekino-p1050729-jpg

Har laget meg en stødig og mobil stillasje som er fin å ha for å stå godt når det er over 2,8 meter til toppen av bjelkene. Brukte av takmaterialet som var i det opprinnelige taket her, som er fra like etter krigen.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Starten på isolering

Har i dag holdt på noen timer med å legge isolasjon mot tak/vegg til galleriet.

TheNatural's hjemmekino-p1050734-jpg

Har brukt både 5 cm og 10 cm Glava og det gikk med rundt en pakke bare til denne lengden. Det var 15 cm dypt og 30 cm høyt pluss diverse i kriker og kroker.

TheNatural's hjemmekino-p1050735-jpg

Godt å få en begynnelse på isoleringen. Det er ikke det mest behagelige arbeidet med kløe i halsen av Glavaen, men det er vel ingen vei utenom. Det blir mange timer med isolering fgremover, så det er bare å få kjøpt inn mere. Jeg betalte 312,- for en pakke med 5 cm Glava på BK. Er det dyrt i forhold til prisene sørafor?

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!
    kommer ikke med noen byggtekniske tips, men vil bare ønske deg lykke til og si at jeg kjenner meg igjen i din situasjon. Jeg har også måttet danse etter fruens pipe og måtte ta ALT annet en hjemmekinoen frem til nå.

Kjøpte huset for 2 år siden, kjøpte pj for ett år siden og har ikke fått hengt den opp før nå! MEN, ettersom jeg har vært så flink(?) får jeg nå bruke fritiden min til å gjøre hva jeg vil med hjemmekinoen. Da er det seff penger som bremser fremgangen men det blir etter hvert.

Så kos deg med byggingen og husk å minne dama på at det må gå for mannen i huset å bestemme litt å!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, damene prioriterer vel som regel ikke hjemmekino høyest, rare som de er :wink: Men i vårt tilfelle hadde jeg en viss forståelse for hva hun var redd for, fordi hun er russisk og vil vente til hun får permanent opphold her før hun er med på å hefte for mere gjeld, i tilfelle (grøss og gru) at jeg skulle falle fra.
    Jeg trodde først hun måtte ha bodd her i fire år, men det viser seg at kravet er tre år, så jeg ivrer for at hun skal få søknaden levert slik at vi kan få et rammelån og få gjort ting fortere med hjemmekinoen he-he.

Nå har vi fortsatt to vegger som skal kles utvendig og diverse, men det får vente til neste sommer. Man må da prioritere riktig, ikke sant?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Isoleringen fortsetter

I formiddag var jeg på Sortland og kjøpte mere Glava. Fikk med meg 2 ruller med 5 cm, 1 rull 10 cm og 3 ruller med 15 cm. Prutet på prisen og fikk det nesten 600,- billigere enn ved første forsøket, så det kan lønne seg å ikke ta første prisopplysning uten å mukke

Gjorde et par timers innsats med isolering i kveld. Denne gangen brukte jeg maske, så jeg kjente ikke noe til raspingen i halsen, som i går. Til gjengjeld kjentes det i øynene, akkurat som rusk i begge øynene. Sannsynligvis fordi jeg måtte ta av meg brillene fordi de dugget av masken. Er det ikke det ene så er det det andre :-|

TheNatural's hjemmekino-29-mai-nr-2-jpg
    Avsluttet isoleringen mot tak/vegg til galleriet, i alle fall inntil denne veggen er lektret ut. Det gikk med nesten en hel rull 15 cm Glava, noe som bærer bud om at det vil totalt gå med en masse isolasjon. Dyrt, men forhåpentligvis også varmt.

TheNatural's hjemmekino-29-mai-nr-1-jpg

Isolerte langs kassen på øst og vestveggen. Her brukte jeg 10 cm Glava.
    Nå har jeg å isolere kassen på sørveggen før selve himlingen tas fatt. Det er mye skjæring i forskjellige størrelser i kassen og det tar tid, så det skal bli en milepæl når det er ferdig.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt småplukk

Prøver å få gjort litt nå og da, innimellom alt det andre som må gjøres. Det er følgelig ikke hver dag man får gjort like mye, men jeg tenker at til slutt blir det bra

TheNatural's hjemmekino-31-mai-nr-1-jpg

Har fuget rundt lektrene der gipsplatene skal være. Jeg var på Sortland og kjøpte et par tuber og da stod det en kar fra firma som førte diverse fuge-og limeprodukter. Neste dag var jeg på Andenes og kjøpte mere fugemasse og tror dere ikke at samme karen var der og. Han måtte jo tro at jeg er en fugegroupie eller noe eller i beste fall en god kunde :-D

Åpningen her er på 151x201 cm. Gipsplatene som koster 118,- pr. stk. har målene 120x240, så jeg må skjære de til.
    Jeg regner med at et dobbelt lag vil være bedre enn en enkel plate med hensyn til lydisolering. Er det noen som har input på dette og hvordan platene føyes sammen på best måte?

Hvis noen synes at lekteren er skjev, er det fordi festet for denne var elendig. Det bestod i en porøsplate og et tynt oppsarvet bord med kortenden ut mot lekteren, så å få dette i vater var helt umulig. Men det sitter godt og det er det viktigste.

TheNatural's hjemmekino-31-mai-nr-2-jpg

Har nå fått en begynnelse på isoleringen mellom K-bjelkene. Jeg kjøpte en maske med ventil og da løste de tidligere omtalte helseproblemene seg.

Et omtrentlig anslag tilsier at det kommer til å gå med ca. 13 pakker med 15 cm Glava mellom bjelkelagene. I tillegg kommer selvfølgelig det som skal rundt kassen. Dette kommer til å bli dyrt :cry:

TheNatural's hjemmekino-31-mai-nr-3-jpg

Røret som kommer ut av veggen og inn til strømboksen er for varmepumpen til stuen. Jeg må få forlenget dette røret slik at det kan bygges inn i veggen ved siden av og inn til støpsel der eller helst tilkoplet en bryter dersom det er lovlig. Ledningen fra utedelen av varmepumpen kommer nemlig inn gjennom veggen i hjemmekinoen fordi det var lettest slik da vi holdt på med galleriet. Problemet har forskjøvet seg og vi må finne en fin måte å løse dette på før jeg kan sette på gipsplatene. Jeg regner med at elektrikerkompisen min finner en bra og lovlig måte å fikse dette på.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    feil

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har isolert noen timer nå og da, prøver å gjøre det så nøyaktig som mulig og da tar det tid. Fikk kvesset Glavakniven og da gikk det så mye lettere. Funker fint nå selv etter å ha skåret mange biter av 3 ruller 15 cm.

Jeg er nettopp nå ferdig med dagens økt som var på 2:45 og skåret til 60 biter. Dusj etter slikt arbeid er helt påkrevd!

TheNatural's hjemmekino-5-juni-jpg

Nå har jeg isolert halvparten av taket...puh! Siden jeg har tatt mesteparten av kassen, regner jeg isoleringsjobben for litt over halvgjort og det er jo noe å glede seg over.

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk nesten flashback av lærlingetiden i Block Watne av bildene av taket der

Ellers ser dette ut som et prosjekt med stort potensiale, gleder meg til å se resultatet!

Lykke til!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for lykkeønskninger. Ja, jeg har store forhåpninger til prosjektet og håper på god progresjon nå fremover, det kommer mest an på finansene. Men scanblokk og tre nye vinduer, samt 95 meter med 2"x4" er i hus, så en god del på vei skal dette rekke. Alt arbeid etter isoleringen blir vel for kosearbeid å regne :-D

Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser kjempe bra ut dette her!
    Er det en spesiell grunn til at du skjærer all isolasjonen i biter istedenfor å skjære rullen og rulle det ut i feltet? (mindre skjæring,tettere isolasjon)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Schumi,
    Grunnen til at jeg skjærer Glavaen til er dels for å få mindre skre (det er svinedyrt) og dels fordi mellomrommet mellom bjelkene varierer med opptil 15 mm. Jeg får faktisk på denne måten dekket helt inntil bjelkene kontra hvis jeg skjærte til hele lengden da det ville blitt glipper både her og der. Dessuten ville jeg da få skre på 7 cm for hver rull og det blir mye.

Det er selvfølgelig mye mere arbeid på denne måten, men når jeg først gjør dette prosjetet, vil jeg gjøre det så bra jeg kan.

Side 1 av 28 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •