TheNatural's hjemmekino - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 28 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 551
    Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Presence

Jeg har nå søkt på nettet om 9.1 "placement" og diverse andre søkeord og resultatet...ingenting. Ikke engang fra Yamaha som har disse presence kanalene i front.

Det eneste relevante jeg fant var fra et amerikansk AV forum:

"My yamaha manual says six foot high, above and outside of the l&r fronts, slightly toed into the listener. For the extra 2 presence speakers that is."

Så litt har jeg lært. De skal som du sier til side for frontene. I USA 183 cm opp fra gulvet (de skal jo alltid være størst på alt ), her hos meg 180 cm. Så en setning i et annet forum om at 2 fot, eller 60 cm utenfor gulvhøytalerne var en bra plassering.

En annen ting er jo om det hos meg vil ha en god effekt. Etter det jeg forstår er disse kanalene av samme matrix som hovedhøytalerne og skal simulere bredde i lydbildet. Det er vel ikke mange som har det, men det hadde jo vært interessant å høre om erfaringer. Jeg tenkte å legge et par bokser på midten bak også...just in case. Men så er jo spørsmålet, i den grad disse finnes, skal de på bakveggen også være til side for bak surround? Jeg hadde vel tidligere tenkt som så at flere høytalere bare økte fyldigheten i rekken og trodde derfor de skulle mere mot midten. Men det skal de altså IKKE.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde fri fra jobben i formiddag og fortsatte med spikerfeste for sidehøytalerne, denne gangen på venstre side. Det gikk en del kjappere idag siden jeg hadde malen fra den andre siden å gå etter.

TheNatural's hjemmekino-11-jan-2009-nr-1-jpg

Målte først opp og satte boksen på plass. Så måling og skjæring av isolasjonen oppe og nede.

TheNatural's hjemmekino-11-jan-2009-nr-2-jpg

Spikret på plass 48x48 oppe og nede, samt et par lag med 48x98 på venstre side.

TheNatural's hjemmekino-11-jan-2009-nr-3-jpg

Borret hull og festet K-rør til boksen (mine bilder er dårlige, men denne er ekstra dårlig )

TheNatural's hjemmekino-11-jan-2009-nr-4-jpg

K-røret er festet langs stenderen og gjennom hullet og ned til kabelgaten.

TheNatural's hjemmekino-11-jan-2009-nr-5-jpg

Her har jeg spikret på noen bordbiter.

TheNatural's hjemmekino-11-jan-2009-nr-6-jpg

Tenkte for senere referanse at det ville være greit å ha de eksakte målene for hvor stor festbar flate er. Jeg mener jeg har tatt kraftig i, men det er bedre enn for lite.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

presence

Lastet ned bruksanvisning til yamaha z11(på svensk) side26, der sto det presence(närvarokänsla ) min. 180 cm fra gulv, 0,5 - 1 m til side for gulvhøytalere. Presence bak like langt fra hverandre som de i front, samme høyde. Så plasseringen din er nok bra den. Er inne på tråden din hver dag for å se om det noe nytt og nye bilder. Blir bra det her:-D

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha zooni. Koselig at du følger med. Det var skikkelig bra at jeg fikk denne infoen nå om presence, før jeg hadde gjort en uopprettelig feil.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabellegging til enkle stikkontakter

Overført til post #175

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I formiddag har jeg jobbet med å strekke strømkabler og bokser for vegglamper. Det jeg har bestemt foreløpig er å ha to lamper på sørveggen (front) og en lampe på hver sidevegg (øst og vest). Jeg får se om jeg skal ha en lampe også i midten på bakveggen. Der kan jeg likevel ikke ennå gjøre noe før stenderverket er på plass.

TheNatural's hjemmekino-14-jan-2009-nr-1-jpg

Det ene hjørnet, frontvegg til høyre på bildet.

TheNatural's hjemmekino-14-jan-2009-nr-2-jpg

Strukket kabel til boks på venstre vegg (øst). Har lagt tilsvarende på den andre veggen.

TheNatural's hjemmekino-14-jan-2009-nr-3-jpg

Frontveggen (sør). Jeg har lagt K-røret litt i høyden for å komme klar av spikerfeste for plasma.

TheNatural's hjemmekino-14-jan-2009-nr-4-jpg

Brettet på plass Glavaen. Begynner å bli ganske lei av å brette på isolasjonen, den stikker fælt.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får ikke frem bildene i post 165...

Ellers ser det meget bra ut!

Selv brukte jeg mye 20 mm rør i stedet for 16 mm. Litt enklere å trekke da, både 3x2,5 kvadrat og høyttalerkabler.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, det var rart. Bildene vises her hos meg på alle postene.
    Er det andre som heller ikke ser bildene?

Når du brukte 20 mm rør, måtte du ikke da ha andre bokser for å få det til å sitte fast til boksen? Ellers er det nok klart lettere med videre rør, spesielt til 2,5 kvadrat. Jeg trakk kablene gjennom rørene før jeg satte dem på plass. Jeg håper jeg aldri trenger å trekke dem opp igjen, det vil jeg se mørkt på i så fall. Jeg bruker 1,5 kvadrat til lampene, men 2,5 kvadrat til strømboksene nede ved gulvet.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Når du brukte 20 mm rør, måtte du ikke da ha andre bokser for å få det til å sitte fast til boksen?
    Boksene jeg brukte (ELKO) har feste for både 16 og 20, du vipper bare ut en ekstra plastring. Schneider sine har det samme (begge selges på elhandel).

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser heller ikke bilder ifra post #165, men jeg overlever!

Keep it up!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får opp bilder her.

Jeg har brukt 16 mm rør og det har forsåvidt gått greit å trekke 3x2,5 kvadrat og høyttalerkabler, men passet på å bruke sånn spray med glidemiddel helt fra starten av trekkingen og litt underveis ved lengre strekk.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig at noen kan se mens andre ikke kan se bildene på post 165. Jeg har sjekket og klammene rundt adressene til bildene er der og er på samme måte som alle de andre bildene. Teknologi er lunefullt har jeg funnet ut.

Angående trekking av K-rør. Hadde jeg tenkt meg litt om ville jeg gått for 20 mm. Men nå har jeg kjøpt inn en masse 16 mm K-rør og det går usedvanlig greit, så lenge jeg trekker dem før de legges på plass , så jeg håper at ingenting galt skjer i veggene senere.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får heller ikke opp bildene. Trodde først det bare var meg, så jeg "sa" ikke noe. Tok det som en selvfølge at det kom fler , så det gjør ikke noe. Dagen blir ikke den samme uten AVforum.(har kuttet ned på vg lesingen)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ops: jeg har blingset, så i post 166... Så her kommer en korreksjon; jeg får ikke opp bildene i post 165

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fra 12. januar, del 1

Siden jeg jobbet i helgen er kommunen så "snill" å gi meg fri idag. Siden det var lønningsdag idag, måtte jeg jo til byen og handle litt, men senere fikk jeg jobbet 3 timer med kinoprosjektet mitt.

TheNatural's hjemmekino-12-jan-2009-nr-1-jpg

Jeg fortsatte med kablene til de single stikkontaktene, denne gangen på venstresiden eller veggen mot øst. Ved en stender traff jeg på skikkelig kvist og den bøyde taggene til boksen, så jeg måtte tappe av den.

TheNatural's hjemmekino-12-jan-2009-nr-2-jpg

Her er boksen på plass uten at den bygger for langt ut mot veggplaten som senere skal på.

TheNatural's hjemmekino-12-jan-2009-nr-3-jpg

Hjørnet. Min elektrikervenn sa at det er bare bra om jeg bruker et slikt "sving" rør i hardplast. Det fordrer å kappe rørene på hver side og måle til kabelen slik at den ikke blir for kort. Jeg satt og tenkte litt på det, spesielt siden jeg ville tre i strømkabelen i K-røret før dette ble festet fordi jeg har funnet ut at 2,5 kvadrat er utrolig stivt og vanskelig å tre inn i rør, selv i strake strekk.

TheNatural's hjemmekino-12-jan-2009-nr-4-jpg

Jeg fant omtrendlig lengde på kabelen og K-rør og festet først "svingen" i hjørnet.

TheNatural's hjemmekino-12-jan-2009-nr-5-jpg

Isolasjonen brekkes i passelig bredde og røret tres forbi og i neste hull.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fra 12. januar, del 2

TheNatural's hjemmekino-12-jan-2009-nr-6-jpg

Dette bildet er litt skjevt, men poenget er å vise "stopperne" av plast som holder røret i spenn etter at man har strammet det til.

TheNatural's hjemmekino-12-jan-2009-nr-7-jpg

Her er strømkabelen i K-røret som skal kuttes til slik at det passer til boksen. Jeg fant at det er uhyre vanskelig å unngå å skjære i strømkabelen når jeg skal kutte av på K-røret. Jeg konsentrerte meg som bare det, men klarte å kutte i ytterplasten på strømkabelen alle tre gangene Så jeg satte på el-tape i kuttet for å være på den sikre siden.

TheNatural's hjemmekino-12-jan-2009-nr-8-jpg

Venstre side mot front eller østveggen. To bokser til enkelstøpsel på plass.

TheNatural's hjemmekino-12-jan-2009-nr-9-jpg

Disse "stopperne" av plast er bare helt nydelig. Sett dem på den ene siden av stenderen, så strammer de og låser røret i stillingen:

elhandel.no - K-rørfeste TED-KR

Hva sier dere nå karer, vises bildene her?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, nå er det bilder i massevis

Ser ut som du bruker PR-kabel i stedet for PN, er det noen spesiell grunn til det?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva sier dere nå karer, vises bildene her?
    Oh, yess! Akkurat slik vi ønsker dem :-)

Hjørnet. Min elektrikervenn sa at det er bare bra om jeg bruker et slikt "sving" rør i hardplast.
    Hmm . Mine elektrikker venner ga meg litt pepper for å bruke 90 graders bend mellom to k-rør, så det har jeg sluttet med

TheNatural's hjemmekino-12-jan-2009-nr-7-jpg

Her er strømkabelen i K-røret som skal kuttes til slik at det passer til boksen. Jeg fant at det er uhyre vanskelig å unngå å skjære i strømkabelen når jeg skal kutte av på K-røret.
    Jeg regner med a du sjekket godt at kuttet ikke gikk dypere enn ytterkappen! Kuttet du helt gjennom og helt rundt på k-røret? Jeg pleier bare å lage et lite forsiktig snitt i en rille og så knekke av røret.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ser ut som du bruker PR-kabel i stedet for PN, er det noen spesiell grunn til det?
    PR er vel egentlig beregnet for utenpåliggende montering og mange ganger vanskeligere å trekke enn PN...

En fordel kan være at den er bedre skjermet i forhold til andre kabler som trekkes i et slikt rom...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var nettopp det jeg tenkte, freddie. Jeg har trukket 3x2,5 PR gjennom rør tidligere og det har vært et sant h-11-te, men med PN går det som snus bare man har på litt glider.

Side 9 av 28 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •