TheNatural's hjemmekino - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 28 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 551
    Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg syns det ikke er noe problem å være i rommet med så mange mørke vegger. Jeg bruker en lusen 35W standard lyspære til hele rommet mitt (14M^2 - se link i signatur om du vil), og den fungerer faktisk. Absolutt ikke ideelt når det kommer til å lese Fidelity-blader i et såpass lite opplyst rom, men det går fint an. 14 spotter og 2-3lamper i rommet ditt - problemet er for meg ikke eksisterende, hvis det er oppholdsrom du da primært tenker på.

Du nevner å høre på musikk uten å bli forstyrret, og jeg er helt enig! Høre på musikk i et bekmørkt rom gjør hvertfall slik at mine sanser slapper helt av. Kan nesten virke som om siden jeg ikke bruker øynene, så styrkes hørselen Og det kan være noe å tenke på.

Jeg vet ikke helt hvor du holder til hen, men det er tydeligvis mange folk på forumet her som har profiler, og som mer enn gjerne viser dem frem til likesinnede. Det virker også som om alle Hifi-folk gjerne er et hakk hyggeligere enn "de andre". Så meld deg inn i en klubb i nærheten http://avforum.no/forum/lokale-avlag/ og spør om det er mulig å komme på demo Da kan du se selv hvordan folk har innredet rommene side (om dette ikke er gjort fra før av selvsagt)

EDIT: leif

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ang. borring i stender

Ikke bor for langt mot ytterkant av stender. Når det skal spikres eller skrus plater på stender, kan spiker/skrue gå igjennom rør og treffe evt. ledninger. Jeg har prøvd. Borret mot ytterkant fordi det var litt trang å komme til, senere når lysbryter ble koblet til og prøvde denne ble det mørkt. Bare å dra ut ledningen igjen og trekke nye. Pga skarpe bøyer brukte jeg ferdig trekt rør, det var ikke lett å trekke nye ledn. igjennom . Sånn ellers ser jo dette meget bra ut. :-D Skal sette opp gips på veggene i egen kino idag. Følger med på fargevalget ditt(og andres), da jeg ikke vet om jeg skal ha mørkt eller lyst rom.

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lil-H
    Jeg vet ikke helt hvor du holder til hen, men det er tydeligvis mange folk på forumet her som har profiler, og som mer enn gjerne viser dem frem til likesinnede. Det virker også som om alle Hifi-folk gjerne er et hakk hyggeligere enn "de andre". Så meld deg inn i en klubb i nærheten http://avforum.no/forum/lokale-avlag/ og spør om det er mulig å komme på demo Da kan du se selv hvordan folk har innredet rommene side (om dette ikke er gjort fra før av selvsagt)
    Jeg bor på Andøya som er på nordspissen av Nordland fylke (ækte nordlending altså) og bor i en liten bygd, så jeg kjenner ikke til noen i rimelig nærhet som har bygget egen hjemmekino. Virker som de fleste er bosatt i sør-Norge, noe som er naturlig tatt i betraktning befolkningstettheten der.

Jeg synes også at folk her på forumet er meget hyggelige og imøtekommende og jeg har ofte gledet meg over den fine tonen på AV-rom konstruksjon, der jeg bruker mest tid.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zooni
    Ikke bor for langt mot ytterkant av stender. Når det skal spikres eller skrus plater på stender, kan spiker/skrue gå igjennom rør og treffe evt. ledninger. Jeg har prøvd. Borret mot ytterkant fordi det var litt trang å komme til, senere når lysbryter ble koblet til og prøvde denne ble det mørkt. Bare å dra ut ledningen igjen og trekke nye. Pga skarpe bøyer brukte jeg ferdig trekt rør, det var ikke lett å trekke nye ledn. igjennom . Sånn ellers ser jo dette meget bra ut. :-D Skal sette opp gips på veggene i egen kino idag. Følger med på fargevalget ditt(og andres), da jeg ikke vet om jeg skal ha mørkt eller lyst rom.
    Ja, det er en fare for å punktere rørene, men man må jo da være nøye med å merke av hvor rørene går gjennom på stenderne. Setter man dem dypt, er det en plage med isolasjonen og kanskje også kondens etter det jeg har hørt.
    Det tryggeste for min situasjon nå, er nok å konferere med onkel P :-D

Det måtte være veldig frustrerende å punktere rørene slik som skjedde i ditt tilfelle. Et mareritt å trekke om igjen, spesielt de to kursene jeg har med 2,5 kvadrat.

Har du link til din kino?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fullisolering startet for alvor

Hadde fri idag, så jeg har nå holdt på med arbeid. Akkurat nå er jeg luta lei dette arbeidet og tar kvelden.

TheNatural's hjemmekino-5-jan-2009-nr-1-jpg

Skummet er nå tørt, så jeg skar det til og satte fast K-røret.

TheNatural's hjemmekino-5-jan-2009-nr-2-jpg

Her har jeg fullisolert nesten hele vestveggen. Det skal på plass en stender i hjørnet til høyre på bildet, så der får det vente.

TheNatural's hjemmekino-5-jan-2009-nr-3-jpg

Fullisolert nesten halve sørveggen.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint å se at det fortsatt er fremgang!

Når det gjelder fargevalg i kino/musikkrom/kjellerstue er nok dette veldig individuelt, og avhengig av din egen smak. Har selv et rom som vel må kunne kalles forholdsvis mørkt, men ikke noen Batcave i samme grad som enkelte andre.
    Selv med belysningen omtrent dimmet til et minimum er det meget behagelig belysning, og med full guffe er det (dessverre) ikke noe problem å se støvet som legger seg på pianolakken...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott kino du har freddie. Er du fornøyd sånn generelt med en noe mørk farge? Er det en gråtone du har på veggene? Er det ikke bare en fordel å se støvet? Da ser du jo når du må tørke støv

Forresten, ser at du har platå på andre raden. Hvor høy er den?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Det måtte være veldig frustrerende å punktere rørene slik som skjedde i ditt tilfelle. Et mareritt å trekke om igjen, spesielt de to kursene jeg har med 2,5 kvadrat.

Det var 2,5 kvadrat ja Det var i ett hjørne bak stender, slik som på bildet ditt. Heldigvis var ikke noe langt strekk, så gikk jo. Mente ikke at du skulle borre helt innerst på stender, men avstanden på bildet ditt er jo passe.

Har ikke klart å lage en tråd med bygging av kino ennå, har jo bilder på mobilen. Skal prøve snart.

Jeg er helt enig med deg når det gjelder tonen og miljøet her på forumet, det er virkelig bra. Som ny og ikke har så peiling på lyd/akustikk og bilde, blir det nok mange rare spørsmål og kommentarer fra megops: . Men det virker som det ikke betyr noe, man får svar likevel.

Alle kinobyggere på forumet her er virkelig til innspirasjon for mange. Stå på!

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er en fare for å punktere rørene, men man må jo da være nøye med å merke av hvor rørene går gjennom på stenderne. Setter man dem dypt, er det en plage med isolasjonen og kanskje også kondens etter det jeg har hørt.
    Det tryggeste for min situasjon nå, er nok å konferere med onkel P :-D

Nesten utrolig at jeg ikke har fulgt med tråden din før, mye flott dokumentasjon :-)

Angående spiker gjennom k-rør så er det en liten mulighet for å sikre seg litt, låner et bilde fra RuneW's tråd (her):

Slike stålspinter tåler litt og ikke minst: De gir en god indikasjon på om du treffer litt feil med spikeren.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, velkommen kokken.
    Fin oppfinnelse det der. Jeg synes Rune har røret langt inne her, men er det mot en innervegg er det ingen problemer, kanskje bortsett fra å legge isolasjonen, skal gå inn og se om han nevnte noe om det. Jeg må høre nærmere med onkel P før jeg setter opp flere rør...om det er viktig med hensyn til kondens å ha de nærmere, ha de utenpå isolasjonen, eller lengre inne...osv osv. Det er sikkert fordeler og ulemper med begge deler, her som på alle andre av livets områder.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott kino du har freddie. Er du fornøyd sånn generelt med en noe mørk farge? Er det en gråtone du har på veggene? Er det ikke bare en fordel å se støvet? Da ser du jo når du må tørke støv

Forresten, ser at du har platå på andre raden. Hvor høy er den?
    Jeg er godt fornøyd med mitt fargevalg ja.
    Sideveggene mine er i 8000N, som helt riktig er en mørk gråtone. Samme er også brukt på listverket.
    Taket er det som gir mest gjenskinn fra lerret (samtidig som det bidrar til å gjøre rommet litt lysere med lyset på), og det er en lysere grå (3500 i matt 02).

Sofaen bak i rommet mitt er hevet 20 cm.

Støvtørking blir ikke gjort så ofte som det burde...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kun isolering idag

Åh, det er kjedelig å isolere men akk så nødvendig. Jeg hadde fri fra jobben idag, så jeg gikk ned og jobbet med isolasjonen, men litt i gangen og lange pauser :?

TheNatural's hjemmekino-7-jan-2009-nr-1-jpg

Her i hjørnet var det en del tilpassning av både 5 cm og 10 cm Glava.

TheNatural's hjemmekino-7-jan-2009-nr-2-jpg

Her på sørveggen er det ferdig isolert unntatt helt i midten der jeg skal ha et system for å føre opp et rør inne i veggen som skal være til plasmaen. Her skal det også være 6 doble stikkontakter.

TheNatural's hjemmekino-7-jan-2009-nr-3-jpg

Her er østveggen ferdigisolert, bortsett fra helt mot hjørnet.

Elektrikerkameraten min var innom og ga meg tips om hvordan røropplegget skal være. Det er en trygghet å få sjekket med fagfolk slik at man ikke gjør for mange og store feil som må rettes opp med masse ekstraarbeid.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt K-rørlegging

I kveld har jeg holdt på litt men plagdes mye og klarte liksom ikke å fokusere tankene på utfordringene. Kanskje fordi jeg ikke fikk sove før klokken 4 imorges. Mørketiden tar på. Trøtt om dagen og våken på natten. Tror kanskje det er best å male svart i kinoen!!! Nå får dere snart sende oppover litt sol :-?

Vel, jeg tenkte først å sette opp bokser og spikerslag for sidehøytalerne. Jeg fant ikke passende bordbiter, så det får vente. Jeg tok heller og borret noen hull langs vestveggen for stikk.

TheNatural's hjemmekino-8-jan-2009-jpg

Snakket med onkel P om plasseringen av K-rør. Han sa at kondens vil ikke bli et problem hos meg, så jeg borrer hullene midt i for å redusere risikoen for at strømkabelen blir penetrert. Her har jeg borret 5 hull bortover til boksen og koblet til den. K-røret jeg hadde kuttet til på forhånd, rakk akkurat inn til hullet i boksen. Flaks for en gangs skyld :-D

Men du verden så trangt det er i røret for 2,5 kvadraten. Jeg måtte bruke tang for å trekke kabelen til meg på boksen til høyre.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Isolering er virkelig en drittjobb, men nødvendig som du sier.

Med svartmalt kino kan du jo glede deg over mørketid hele året, blir ikke det deilig?

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir vel bra kino dette her

Kan jeg få spørre om det er lang kjøretid (raskeste vei) fra deg og inn til Harstad by. Prøvde veikartet på gulesider, men vet ikke hvor smart den var egentlig.. (Er der oppe gjevnlig pga svigers)

mvh Kai

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Isolering er virkelig en drittjobb, men nødvendig som du sier.

Med svartmalt kino kan du jo glede deg over mørketid hele året, blir ikke det deilig?
    Ja, men jeg vil jo ha 14 små soler i taket ved behov

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zemtex
    Blir vel bra kino dette her

Kan jeg få spørre om det er lang kjøretid (raskeste vei) fra deg og inn til Harstad by. Prøvde veikartet på gulesider, men vet ikke hvor smart den var egentlig.. (Er der oppe gjevnlig pga svigers)

mvh Kai
    Jeg vil tro at det er omkring 2 1/2 timer fra meg til Harstad. Om man ikke tar fergen (eller Hurtigruten til Risøyhamn) kjører man i retning Lødingen, tar av til høyre i rundkjøringen til Lødingen og følger rake veien mot Sortland, men ikke over broen til Sortland men videre nordover 6 mil. Så bare kom på besøk.
    (så kan du få jobbe i kinoen, hehe)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har de siste dagene tenkt litt mere og revurderer muligens noe. Jeg har strukket K-rør (32 mm) fra frontveggen, under gulvet og til midten av bakveggen. Jeg gjorde dette i tilfelle jeg i fremtiden vil ha projektor. Jeg tror jeg kansellerer denne ideen og heller trekker røret (hvis det går bra) gjennom åpningen i bakveggen før den stenges med gips og borrer et hull til det andre rommet som er nylig renovert. Her kan jeg henge opp en plasma og ha et par høytalere. Det hadde jo vært artig å lage til en bar med sittegrupper der. Det er et flott rom med god størrelse. Så kan eventuelle gjester få seg en drink (eller øl) før vi beveger oss inn i hjemmekinoen for å se og høre på Roger Waters...etter all isolering må vel det høres sosialt ut?

Det er nå bare noe av det jeg tenker på for tiden. Det koster jo noe, både i arbeid og penger. Men drømmer er det viktig å ha, ikke sant?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spikerfeste for sidehøytaler

Jeg har jobbehelg, men tar en liten økt på fritiden i kinoen. Igår dro jeg avgårde og kjøpte et par pakker 5 cm Glava og 148 mm brede bord for spikerslag til høytalerne på veggene.

Igår festet jeg en lengde til med K-rør til en ny enkel strømboks.

Dagens innsats:

TheNatural's hjemmekino-10-jan-2009-nr-1-jpg

Til denne boksen skal jeg legge opp for høyre sidehøytaler. Jeg har målt opp 180 cm fra gulvet og til midten av boksen. Fant en side som anbefalte en høyde på mellom 60 og 90 cm over sittehøyde i ørenivå:

A Guide to Home Theater Speaker Placement

Sittende ørehøyde fant jeg skulle bli ca. 100 cm, så da burde i alle fall ikke høytalerne henge for lavt.
    Spikret så opp et par 48x48 vel et par cm innenfor kanten av stenderne.

TheNatural's hjemmekino-10-jan-2009-nr-2-jpg

Fint at jeg husket at K-røret skal ned til kabelgaten. Jeg borret et hull gjennom her og festet røret videre nedover.

TheNatural's hjemmekino-10-jan-2009-nr-3-jpg

Her har jeg saget til noen lengder med 148 mm brede bord og saget ut for der boksen bygger utover. Satte også opp en 2"x4" til høyre, sånn bare for å være på den sikre siden.

De må gjerne le, men jeg brukte faktisk 2 timer på denne jobben :roll:

Jeg tenker på å gjøre det samme for presence høytalere, på front-og bakveggen. Er det noen som vet om de skal ha samme høyde som surroundhøytalerne? Skal de plasseres midt mellom skjermen og gulvhøytalerne?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener å ha sett att presence høytalere skal plasseres høyt i hjørnene. Høyere opp enn surround. Satte boksene til surround på 180 cm jeg også.

Side 8 av 28 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •