TheNatural's hjemmekino - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 28 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 551
    Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    TheNatural's hjemmekino-8-des-nr-1-jpg

La opp Glava på østveggen. Siden det er flere ujevne lag ble det en god del tilskjæring. Den øverste delen av veggen hadde plass til 10 cm bak lektene.

TheNatural's hjemmekino-8-des-nr-2-jpg

Lånte Hiltien og fikk satt på plass tre lekter for gulvplate i døråpningen.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det begynner å ta form. Hvordan er det med arbeidsmoralen? :-D
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, arbeidsmoralen er bra den. Jeg prøver å ta det kuli og ikke stresse og ikke tenke altfor langt frem på alt som gjenstår. Litt arbeid daglig så monner det jo på sikt :-D

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Joda, arbeidsmoralen er bra den. Jeg prøver å ta det kuli og ikke stresse og ikke tenke altfor langt frem på alt som gjenstår. Litt arbeid daglig så monner det jo på sikt :-D

Klok framgangsmåte. "prosjekter" etterkvar som du kommer videre med byggingen.

Det er lett for å bli lei vist en stresser for mykje, og vist en først blir lei, ja då blir en lei....

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg måtte avgårde idag for å få 4 lengder til med 48x98. Jeg fikk med meg 2 pakker 5 cm Glava med det samme.

TheNatural's hjemmekino-9-des-nr-1-jpg

Her har jeg fått opp de tre gjenstående stenderne på sørveggen. Nå gjenstår kun stenderverket til nordveggen, men der blir det 48x48.

TheNatural's hjemmekino-9-des-nr-2-jpg

Fikk også isolert bak stenderne på sørveggen. Som på østveggen gikk det 10 cm på det meste, øverst. Men også her var det ujevnt og mye tilskjæring.

TheNatural's hjemmekino-9-des-nr-3-jpg

Østveggen med vindu og sørveggen uten. Kanskje det bare er innbilling, men jeg synes det er varmere allerede. Det har vært nede i et par minus på det kaldeste og lampene økte temperaturen med 2-3 grader. Idag var det minus 6 ute og + 7 inne. Nå er jo ikke all isolasjonen på ennå og ingen isolasjon på vestveggen, så det må jo bli atskillig varmere etterhvert.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en god del dager siden dro jeg til en kamerat av meg og fikk tilskåret en platebit som skal ligge på gulvet i døråpningen. Det viste seg imidlertid at det ikke passet helt i sporet, så dermed stoppet arbeidet opp før og under julefeiringen. Onkel P har vært innom og sa at han skal frese platen til slik at vi får satt den på plass og så skal vi sette topp-og bunnsvillen til nordveggen.

Idag hadde jeg andre økt med å sette på plass spotkassene. Jeg satte på plass de 5 første for noen dager siden og gjorde 4 idag. Så gjenstår det bare 5 før disse er på plass.

TheNatural's hjemmekino-2-jan-2009-nr-1-jpg

Deler av raden nærmest vestveggen.

TheNatural's hjemmekino-2-jan-2009-nr-2-jpg

Jeg festet den ene enden av kassen på 22 mm lekten og den andre til lekter på litt i underkant av 20 mm. Dette fordi den andre siden av spotkassen har en kant utover som sammen med stiften bygger et par milimeter i nedkant. Jeg vil jo gjerne at takplatene ikke får problemer.

TheNatural's hjemmekino-2-jan-2009-nr-3-jpg

Mot nordveggen. Det er 6 kasser i to rader langs taket samt en i midten både foran og bak.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spotkassene er på plass

Elektrikerkameraten min var innom igår og sa at opplegget med spotkassene er helt fint. En lettelse bare det, med alt arbeidet :-D

Fortsatte idag og satte på plass de 5 siste kassene, et arbeid som tok i underkant av 3 timer.

TheNatural's hjemmekino-3-jan-2009-nr-1-jpg

Mot sørveggen.

TheNatural's hjemmekino-3-jan-2009-nr-2-jpg

Mot nordveggen. Totalt blir det 14 spotter a 35 watt.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rør til internettkabel

Jeg hadde planlagt at en eventuell varmepumpe skulle tilkobles ved hjelp av 50mm-røret gjennom veggen. Det viser seg imidlertid at disse varmepumpene har kobberrør som ikke kan bøyes for mye og i alle fall ikke i de vinklene det ville blitt hos meg. Så jeg har skrinlagt planen om varmepumpe foreløpig og skulle det vise seg nødvendig senere, får jeg heller få borret rett gjennom veggen. Så mye for nøye planlegging :???:

Ny plan: jeg smetter inn et 16 mmm rør og tetter igjen hullet.

TheNatural's hjemmekino-4-jan-2009-nr-1-jpg

Hardplastrøret var lett å sage av med bajonettsag.

TheNatural's hjemmekino-4-jan-2009-nr-2-jpg

Jeg brukte en 50 mm hullsag for å få en sirkel som jeg kan putte inn i røret fra utsiden. Den var litt for stor, så jeg kvesset av, til det passet i røret fra begge sidene.

TheNatural's hjemmekino-4-jan-2009-nr-3-jpg

Tok deretter et 16 mm hull for innføring av K-rør som internettkabelen skal ligge i.

TheNatural's hjemmekino-4-jan-2009-nr-4-jpg

Enden av røret sett utenfra. Det var minus 11 idag...brrrrr.

TheNatural's hjemmekino-4-jan-2009-nr-7-jpg

Banket på plass trebiten med hull i og stakk K-røret gjennom fra innsiden. Jeg satte på en av disse rørstopperne for å unngå at røret beveget seg innover igjen.

TheNatural's hjemmekino-4-jan-2009-nr-5-jpg

Fylte skum rundt 16 mm-røret.

TheNatural's hjemmekino-4-jan-2009-nr-6-jpg

Egentlig var det nok i kaldeste laget for skumming, spesielt i røret. Jeg har derfor satt arbeidslampene mot åstedet og har døren fra naborommet åpent, slik at det blir en del varmegrader.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger med selv om jeg ikke kommenterer alt. Er det ikke generelt for kaldt for varmepumpe der oppe?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns det var på plass med en duk på det kaffi bordet ditt. hehe:-D Står i stil med resten av rommet...

Ser jo fremdeles bra ut dette her, har no fått gjort litt i julen!
    syns du er flink eg

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig at noen gidder å følge med. Jeg driver selv å leser meg opp på din tråd.

Egentlig har vi ganske mildt klima her hvor jeg bor, siden det er ved kysten. Det er vanligvis ikke mange dager det er så kaldt som minus 10. Her før jul hadde vi mildvær og oppe i 6-7 plussgrader. Jeg har en varmepumpe oppe i andreetasjen og det går bare fint. Det er klart at de gir mindre energi for pengene når det er en del kuldegrader da pumpen også ofte stopper for å avrime seg.

På nyttårsaften var jeg imidlertid glad for at jeg hadde en annen varmekilde enn strøm (har parafinovner oppe og nede). Da gikk strømmen klokken 5 om morgenen og kom ikke tilbake før like før midnatt!!!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Psychonaut
    Syns det var på plass med en duk på det kaffi bordet ditt. hehe:-D Står i stil med resten av rommet...

Ser jo fremdeles bra ut dette her, har no fått gjort litt i julen!
    syns du er flink eg
    Ja, man kan jo ha det litt hjemmekoselig selv om det er en byggeplass

Takk for godordene. Ja, litt får man jo gjort, men det ble vel to uker med stillstand i julen. Men nå fremover håper jeg inspirasjonen holder seg og jeg får gjort en del. Det hjelper faktisk godt på å lese andres byggetråder og hjemmekinoblader, spesielt hjemme-hos-reportasjene. Akto er fin-fin der :-D

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ;-) Følger med jeg også, og dette blir bra. :-D
    Sist sommer monterte jeg to varmepumper fra netthandelen... den ene hos mine foreldre og den andre hos naboene deres. Den til mine foreldre klarer imponerende minus20!! den til naboen stopper på minus 13-14.... Merkelig!

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Keep up the good work. Gledelig å se såpass mange bilder ifra prosessen, det er gøy å se de store forandringene som har skjedd her!
    Bra coca'en er fast innvetar

Muligens litt tidlig, men har du tenkt på innvendig farge? Folk må gjerne mene det er koselig med lyse farger, men sortmatt farge gjør virkelig det O-store for billedkvaliteten

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fargerikt fellesskap

Takk for det, gutter.

Jeg har jo i stille øyeblikk tenkt litt på fargevalg og det er noe av det vanskeligste å bestemme seg for. Jeg er nok en av dem som tipper at det blir litt tungt med mørke farger. Men så er det det om rommet blir for lyst med hvit tak og vegger. Jeg kommer tiil å bruke plasma som bildekilde og har forstått det slik at refleksjonene fra vegger og tak er mere påtakelige med projektor. Mulig jeg tenker feil, så innspill og meninger mottas med takk.

Jeg kommer jo til å ha absorpsjonsplater av en eller annen sort i tak og på vegger og dette vil jo bryte opp en ensformig farge. På gulvet vil jeg ha teppe, vegg-til-vegg eller teppefliser. Her vil jeg ha en mørkere farge, for eksempel mørkeblå, men det kommer også an på hva man får tak i og til hvilken pris. Når den tid kommer....:-D

Men, Lil-H, sorte vegger og tak? Vil ikke det bli veldig dystert? Jeg har hørt om en kar som malte alt i sort, men han hadde store psykiske problemer. Hvis man er rimelig frisk i forveien og så maler i sort, kan man ikke da risikere å bli storforbruker av helsetjenester? :-?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noen som har jobbet i ferien, ja. Ser veldig bra ut dette.

Ang. varmepumper. Her i grenda spretter det opp varmepumper på annenthvert hus bortover, og de rusler og går, men nå for tiden står de relativt stille, -22 her i dag. Brrr.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, folk kjøper varmepumper her også, som varme hvetebrød. De er jo økonomiske (så lenge man ikke får problemer med dem). Wow, minus 22. Det er heldigvis år mellom hver gang vi har det så kaldt her. Men hadde det ikke vært for Golfstrømmen så....

Nåja, jeg synes nå ikke jeg har jobbet mye i ferien. Det ble opphold fra rundt den 9.desember, så gjorde jeg litt i slutten av desember. Men nå på begynnelsen av året har jeg kommet godt i gang. Det er viktig å utnytte periodene man er i flyt :-D

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Men, Lil-H, sorte vegger og tak? Vil ikke det bli veldig dystert? Jeg har hørt om en kar som malte alt i sort, men han hadde store psykiske problemer. Hvis man er rimelig frisk i forveien og så maler i sort, kan man ikke da risikere å bli storforbruker av helsetjenester? :-?
    Å neida
    Du har vel sett det før, men her er 2 gode eksmepler på stuer som ser alt annet enn dystert ut!
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Andreas21
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Henning
    Du har etter hva jeg husker en del spotter, og lys hjelper veldig for at det ikke blir for dystert.
    Det vil nok være mest å hente når det er snakk om PJ vs skjerm når det kommer til mørke vegger, men jeg mener likevel det er masse å hente på mørke vegger.
    Hadde i mitt tidligere oppsett lyse beige vegger - byttet så til et annet rom hvor jeg malte bakvegg (hjelper mest) og sidevegger sorte, og beholdt andre bakvegg (andre siden av frontene) lysgrå. Må si det hjalp ekstremt mye på sortnivå, farger og billedgjengivelse. Det er vel flere som kan bekrefte det samme.

Ettersom alt er sort, er det eneste jeg ser kun skjerm, noe som fører til at jeg følger bedre med på film/spill. Jeg ville hvertfall prioritert en sort matt bakvegg, og muligens mørkeblå sidevegger om du ikke vil ta den helt ut.
    Det finnes sikkert en del interiøreksperter her som kan diske opp med mørke farger som alikevel ser koselig ut. En fin tapet kan være løsningen?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en pause med arbeidet, tenkte jeg å ta en økt til. Jeg ville trekke K-røret til internettkabelen, men skummet var ikke ferdigtørket. Har nå fått opp temperaturen til 11 grader i rommet.

Begynte heller med litt isolering.

TheNatural's hjemmekino-4-jan-2009-nr-8-jpg

På vestveggen her var det 1-2 cm mellomrom mellom veggen og stenderne, så jeg skar til 5 cm Glava som jeg forsiktig rev i to for å få det tynt nok.

TheNatural's hjemmekino-4-jan-2009-nr-9-jpg

Hjørnet her var en utfordring med forskjellig dimensjon på lektene og noe feilskjæring av isolasjonen. Jeg fikk et innfall om at jeg skulle legge K-røret fordi det skal på baksiden av stenderne i hjørnet. La først røret frem til nærmeste stikk, men klarte ikke å trekke kabelen gjennom. Så da var det bare å røske opp og lage til et ferdigtrukket K-rør.

TheNatural's hjemmekino-4-jan-2009-nr-10-jpg

Borring gjennom stender. Jeg tror jeg skal lage hullene nærmere ytterkanten neste gang. Det blir så tungvint når røret havner langt bak fremsiden av isolasjonen.

TheNatural's hjemmekino-4-jan-2009-nr-11-jpg

Jeg har tenkt å bruke dette stikket til en fremtidig subwoofer.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lil-H
    Å neida
    Du har vel sett det før, men her er 2 gode eksmepler på stuer som ser alt annet enn dystert ut!
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Andreas21
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Henning
    Du har etter hva jeg husker en del spotter, og lys hjelper veldig for at det ikke blir for dystert.
    Det vil nok være mest å hente når det er snakk om PJ vs skjerm når det kommer til mørke vegger, men jeg mener likevel det er masse å hente på mørke vegger.
    Hadde i mitt tidligere oppsett lyse beige vegger - byttet så til et annet rom hvor jeg malte bakvegg (hjelper mest) og sidevegger sorte, og beholdt andre bakvegg (andre siden av frontene) lysgrå. Må si det hjalp ekstremt mye på sortnivå, farger og billedgjengivelse. Det er vel flere som kan bekrefte det samme.

Ettersom alt er sort, er det eneste jeg ser kun skjerm, noe som fører til at jeg følger bedre med på film/spill. Jeg ville hvertfall prioritert en sort matt bakvegg, og muligens mørkeblå sidevegger om du ikke vil ta den helt ut.
    Det finnes sikkert en del interiøreksperter her som kan diske opp med mørke farger som alikevel ser koselig ut. En fin tapet kan være løsningen?
    Du kommer med meget gode argumenter her og linkene dine støtter absolutt synet på at mørke rom også kan være lekre.

Ja, jeg skal ha 14 spotter i taket a 35 watt og har også planer om et par vegglamper på frontveggen og en på bakveggen, eventuelt på sideveggene.

Kan godt tenke meg at et så mørkt rom får en til å fokusere maks på det som skjer på skjermen. Men hvordan er det som et rent oppholdsrom? Det er ikke for det, å høre på musikk uten å la synet bli forstyrret av detaljer i rommet er sikkert en fin opplevelse det og.

Nei, nå har du fått meg til å begynne å tenke på fargevalg igjen. Det hadde vært veldig interessant å se min egen hjemmekino i forskjellige fargevarianter på sånne virtuelle tegninger. Kanskje noen vil forbarme seg over meg etter hvert, hehe.

Side 7 av 28 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •