TheNatural's hjemmekino - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 28 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 551
    Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Onsdag og torsdags arbeid

Onsdag kveld holdt jeg på med arbeid da onkel P kom innom. Vi tok en liten økt med kabelgatelegging.

TheNatural's hjemmekino-26-nov-nr-1-jpg

Her banker onkel P på plass 48x96 som går langs østveggen.

TheNatural's hjemmekino-26-nov-nr-2-jpg

Vi la også på to lektre i taket på østveggen.

TheNatural's hjemmekino-27-nov-nr-2-jpg

Her har vi lagt kabelgaten langs sørveggen, mot østveggen. Vi skal ikke legge line på taket på sørveggen før vi har lagt lekre slik at det blir feste.

TheNatural's hjemmekino-27-nov-nr-3-jpg

Blir det nok plass til kabler her? Røykende hjemmekinoeksperter vet kanskje svaret.

TheNatural's hjemmekino-27-nov-nr-1-jpg

I ettermiddag/kveld har jeg jobbet med stenderverket til vestveggen. Jeg er glad ingen ser hvor lang tid jeg bruker, men jeg har jo tid nok og stresser ikke med noe tidsskjema.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mere lekting

TheNatural's hjemmekino-29-nov-jpg

Ble ferdig med lektingen av vestveggen på fredag. Har ellers i helgen lagt isolasjon i kriker og kroker.

TheNatural's hjemmekino-2-des-jpg

Igår satte onkel P og jeg opp taklinen på østveggen. Jeg merket av i taket for lektene og satte de opp idag. Manglet 3 lengder, men når jeg var så godt i gang kjørte jeg og kjøpte dem. Det kjennes i nakken etter dette arbeidet

Newcomer thell sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo veldig bra ut dette! Snart klar for å isolere vegger nå.

Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Det kjennes i nakken etter dette arbeidet
    Spikra for hånd eller med maskin? Jaja, blir vel uansett noe slækk i nakken etter den økta der.

Hvilken avstand har du mellom taklektene, forresten?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal før isolering av veggene sette opp diverse K-rør for både elektrisk og høytalere. Men 5-6 pakker 10 cm Glava ligger klar og venter på å få gjøre jobben sin.

Jeg spikrer alt for hånd...er gammeldags sånn
    Avstand mellom lektene er standard 60 cm. På endene sages takplatene ca. 4 cm på hver side. Vi kommer nok til å legge opp takplatene før veggplatene og jeg kommer nok til å satse på 60x120 plater. Disse må jeg spare til på nyåret.

Det neste jeg nå skal begynne på er stavene til østveggen. Vi skal også få opp takline til sørveggen, men der må jeg få tak i noe mere 48x98. På nordveggen skal det bare være 48x48 staver og det har jeg innkjøpt.

Forøvrig er det meget tilfredsstillende å se progresjonen. Arbeidet har faktisk skredet frem fortere enn jeg hadde anslått på forhånd. Det som eventuelt i fortsettelsen kan sinke arbeidet er kapital til å kjøpe mere materialer. Men slik er det nå bare og jeg er forberedt på det.

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda en spennende tråd eg ikkje har sett før.
    Ser ut som du får deg en godt og stor hjemmekino
    Mye fine bilder, det liker vi...

Skal bli spennende å følge med videre. Stå på:-D :-D

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    60x120? Takess-plater da? Tenkte kanskje 40 cm mellom lektene hadde vært et "sikrere" valg mtp sig i platene men tenkte da gips i tak. Med takess eller lignende vil jo ikke 40 cm c/c fungere.

Sikker på at du ikke vil isolere først og trekke rør etterpå? Min mening er hvertfall at det er et hel.... å isolere med en masse rør i veggene. Just my 2 cents..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan bekrefte at det er vrient å isolere når rørene allerede er på plass. Meeeen jeg er ikke så sikker på om det blir så mye enklere etter isolering? Må jo bli et h-11-te å bore. Dessuten er det et spørmål om hvor i stenderne du har tenkt å plassere rørene. Jeg har plassert de langt bak for å være sikker på å ikke skru/spikre noe gjennom rørene.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er vel fordeler og ulemper med begge deler. Jeg får se hva det blir til, få litt flere inputs og gjøre det som flertallet heller til Jeg tenker det blir vanskelig uansett, men akter i hvertfall å borre uten isolasjon i veien.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo en mulighet å legge rørene helt i bakkant av stenderne og legge isolasjon over uten å skjære noe særlig i isolasjonen - men hvordan blir det da med evt. kondens? Så vidt jeg har forstått det er de fleste av veggene i kinoen her yttervegger og rørene vil da gå fra varm side av isolasjonen ved boksene til kald side bak isolasjonen.

Er dette kun et teoretisk problem eller kan det dannes kondens inne i rørene? Kanskje en trikker kan komme med noen synspunkter?

Det enkleste er nok kanskje å borre først og trekke rør etter at isolasjonen er kommet på plass. Så lenge du borrer mot midten av stenderen er du hvertfall utenfor "rekkevidden" til en gipsskrue.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg husker min snekker/murer kamerat sa at hullene ikke bør borres i bakkant på grunn av kondensfare.

Jeg synes forslaget ditt med borring først, deretter isolasjon og til slutt rør høres bra ut. Nå skal jeg ikke ha gips, men sponplater på veggene, men faren for punktering er jo likevel til stede. På den andre siden har jeg jo minimum 10 cm å gå på, så jeg kan borre et stykke innpå stenderen og likevel befinne K-rørene godt innpå varm side.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Psychonaut
    Enda en spennende tråd eg ikkje har sett før.
    Ser ut som du får deg en godt og stor hjemmekino
    Mye fine bilder, det liker vi...

Skal bli spennende å følge med videre. Stå på:-D :-D
    Takk for fine ord og velkommen til min tråd skal du være :-D

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Idag kjøpte jeg 8 lengder a 240 cm. med 48x98, men jeg ser nå at jeg mangler ennå et par lengder. Fikk også i hus to pakker med 5 cm Glava.
    Måtte ut med en femtilapp mindre pr. pakke enn forrige gang jeg kjøpte isolasjon. Er det finanskrisen som hjelper på mon tro?

TheNatural's hjemmekino-4-des-nr-1-jpg

Gjorde ferdig stenderverket på østveggen i ettermiddag, som jeg begynte på i går.

TheNatural's hjemmekino-4-des-nr-2-jpg

Den øverste delen av veggen på østsiden mangler tresonittisolering og det er tilfeldigvis 5 cm, så jeg putter på 5 cm Glava der. Har her skåret til en passende bit og kabelen som kommer inn er fra parabolen.

TheNatural's hjemmekino-4-des-nr-3-jpg

Borrer hull fra bunnsvillen ned til kabelgaten.

TheNatural's hjemmekino-4-des-nr-4-jpg

Jeg har brukt et gammelt jernrør som tilhørte huset for kabelen gjennom veggen. Jeg fant imidlertid ut i kveld at 16 mm K-rør ikke var riktig vid nok til å omslutte røret. Jeg prøvde med et skøtestykke og det passet, men fordi det er av hardplast ville det ikke feste skikkelig med den gamle klammen jeg fant i garasjen. Heldigvis kom min murer/snekker-kamerat innom og han snittet bare i stykket og festet det og nå sitter det som et skudd :-D

TheNatural's hjemmekino-4-des-nr-5-jpg

K-røret festet til skøtestykket og videre festet til stenderen.

TheNatural's hjemmekino-4-des-nr-6-jpg

Kabelen ned til kabelgaten.

TheNatural's hjemmekino-4-des-nr-7-jpg

Oversiktsbilde.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo riktig bra ut. Smart den kabelgaten du har laget.

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som du har godt med pågangsmot Går radigt dette her...

Kor mange kvadrat blir rommet på? ser iallefall ut som du får en god størrelse på det.....

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Dette ser jo riktig bra ut. Smart den kabelgaten du har laget.
    Ja, det er etter tegning av onkel P. Jeg tenker at det vil bli lettere å trekke høytalerkablene på denne måten, uten flere svinger enn en.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Psychonaut
    Virker som du har godt med pågangsmot Går radigt dette her...

Kor mange kvadrat blir rommet på? ser iallefall ut som du får en god størrelse på det.....
    Ja, jeg er i en god arbeidsflyt akkurat nå, men man vet jo aldri når man plutselig blir luta lei :???: Men jeg synes det er morsomt å holde på med rommet på fritiden og gjør det steg for steg uten å tenke på når det skal være ferdig eller hvor mye som gjenstår. Det er nok lurt å glede seg over det man får gjort selv om det ikke er all verdens fordi over tid blir det jo mye.

Nå har jeg ferie i vel en uke og håper på å få gjort en del da. Onkel P skal komme innom i ettermiddag og da skal vi sette opp taklinen på sørveggen slik at jeg kan gå igang med å lekte der. Det er den siste veggen med 48x98 stendere, jeg skal bare ha 48x48 på nordveggen. Der må vi først legge plate i døråpningen og stendere på hjørnene, line i tak og gulv før jeg kan gå i gang med det.

Rommets innermål blir rundt 28 kvadrat.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått gjort all verden idag, men holdt nå på litt idag. Det var svinekaldt ute og til og med 1 minus i rommet. Etter at de to arbeidslampene hadde stått på en stund, var det oppe i hele 2 plussgrader. Man blir jo kald på hendene, så direkte behagelig er det ikke å arbeide nå.

TheNatural's hjemmekino-5-des-nr-1-jpg

Bak toppsvillen på østveggen er det god plass til isolasjon, så jeg la i Glava der.

TheNatural's hjemmekino-5-des-nr-2-jpg

La ellers 5 cm isolasjon der det passet foreløpig på østveggen.

TheNatural's hjemmekino-5-des-nr-3-jpg

Onkel P kom innom på ettermiddagen og vi satte på plass toppsvillen til sørveggen. Nå kan jeg begynne med stenderverket på denne veggen.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lørdag morgen og jeg går i gang med sørveggen.

TheNatural's hjemmekino-6-des-nr-1-jpg

Hjørne til sørveggen. Jeg satte en 48x48 på en 48x98 og klosser for å støtte opp for lettere å få spikret stenderen til i rett vinkel. En slik på hver side.

TheNatural's hjemmekino-6-des-nr-2-jpg

På sørveggen la jeg en 22x48 over toppsvillen slik at takplatene skal få endefeste. Måtte til kameraten min å låne ettersom jeg slapp opp for denne dimensjonen.

TheNatural's hjemmekino-6-des-nr-3-jpg

Satte opp 5 stendere (+ hjørner) på sørveggen og nå er det bare tre igjen her. Jeg har imidlertid ikke mere 48x98, så jeg må få tak i det over helgen. Dvs. jeg har en lengde men den er så sinnsykt vridd at jeg ikke orker å slåss med den 8)

Det vil gå mye isolasjon på sørveggen og det er jo bare bra. På det meste er det 15 cm og det er i bakkant av stenderne.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her går det stadig fremover, ser jeg!

Etterhvert som isolasjonen kommer på plass vil vel temperaturen komme seg, og kanskje en liten vifteovn (2-300 kr) hadde vert en grei midlertidig investering?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei freddie,

Ja, det går nå fremover og det er herlig å se resultater av alt strevet :-D

Jeg tenker at det skal bli atskillig varmere når jeg får på isolasjonen. Onkel P mener at det vil bli varmt nok med lysene på grunn av all isolasjonen, men jeg skal likevel ha en luft til luft varmepumpe på vestveggen, blir sikkert nok med en liten en.

En liten vifteovn, som jeg forøvrig har, vil nok bli brukt når jeg skal fuge rundt gipsplaten på nordveggen. Fugemasse må ha minimum 5 grader for å tørke, så de minusgradene jeg har hatt de siste par dagene går ikke da.

Side 6 av 28 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •