TheNatural's hjemmekino - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 28 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 551
    Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har etter fattig evne strevet meg frem til et par tegninger av rommet mitt. Nå er det ca. 40 cm lengre hver vei i virkeligheten enn det som fremkommer på tegningen. Jeg hadde tatt med yttermål fra begynnelsen, derfor ble det litt feil mål. Programmet jeg har brukt heter FloorPlan 3D, har lånt det av broderen. Jeg aner ikke hvilke program som er best, eller viktigst for meg, hvilke tegneprogram som er lettest å bruke, men dette gir nå i alle fall en viss pekepinn på hvordan rommer ser ut.

Jeg har ikke forsøkt meg på ulike fargevalg ennå. Finner ikke ut av hvordan jeg kan gjøre det med dette programmet.

TheNatural's hjemmekino-mot-nord-jpg

TheNatural's hjemmekino-hjemmekino-2-jpg

Disse tegningene ble jo i en størrelse på 2,18 MB og jeg søkte på Downloads.com etter et program for å konvertere og redusere størrelsen. Dette var en meget positiv opplevelse for en som meg som er teknologisk utviklingshemmet. Programmet jeg innstallerte heter FastStone Photo Resizer 2,7 og det er meget lett å bruke. Selv jeg fant ut med en gang hvordan det fungerer. Skulle ønske alle programutviklere hadde samme logiske tilnærming slik at "vanlige" folk kan bruke det uten å sette av ferien for å lære seg.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo fint ut dette her. Jeg har stort sett brukt SketchUp til 3D og Inkscape til 2D skisser. SketchUp er aldeles strålende og enkelt å bruke. Fargevalg på PC er vel heller ikke så enkelt siden det uansett må bli helt feil med mindre man har en kalibrert skjerm og helt nøyaktige fargekoder. Men uansett regner jeg med at du skal ha noe annet enn signalgrønt teppe :smile:

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kanskje når jeg en gang blir nok motivert, så setter jeg med ned og lærer meg Sketchup. Har inntrykk av at de fleste her bruker det programmet.

Haha, hadde tatt seg ut med signalgrønt teppe. Nei, jeg har nå i mitt stille sinn tenkt på noe i blått. Så er det veggene og taket da, når det gjelder farge. En venninne-kollega instisterer på lilla. Kanskje noe i grått eller beige...dette er vanskelig. Vel, jeg legger nå på spon og tapetserer, så kan jeg utsette den beslutningen til langt utpå nyåret

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabelgate-tegning

Min ingeniør-onkel har utviklet et innviklet system for hvordan jeg skal få laget til en kabelgate som skal løpe inni alle veggene. Jeg tenker å plassere høytalerkablene der og til sist dekke over med en list som skrues på plass, slik at jeg ved behov senere kommer til kablene.

Derfor skal vi først legge gulvet. Onkel kommer imorgen tidlig og da skal vi legge 2"x2" på gulvet. Da blir det slik at veggene blir plassert over gulvet som det fremgår av tegningen.

2"x2" skulle vel være nok for noen høytalerkabler vil jeg tro...

TheNatural's hjemmekino-tegning001_0001-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som en smart løsning. Men skal dette erstatte egne rør? Tenker litt på at du i så fall vil få synlige kabler fra gulvet og opp til surround-høyttalerne (hvis du skal ha vegghengte da...) Eller har jeg misforstått?

Edit: Fargevalg: Mørk grått med svake lillatoner kan jo bli fint, lilla er jo moderne nå for tiden.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg har jo tenkt å ha 16 mm rør oppetter veggene mellom stavene slik at alt blir skjult.

Du sier noe om vegghengende kontra gulvstående. Jeg har jo selvfølgelig tenkt mye på det og. Jeg har faktisk vært inne på muligheten for å ha alle gulvstående, eventuelt på stativ. Det er jo både et par fordeler og ulemper med det. Hva tror du? I alle fall vil jeg legge opp til skjulte rør opp langs veggene. Fint å ha begge mulighetene åpne.

Vanskelig å se for seg hvordan farger vil bli. Hva synes du om like farger på veggene og taket? Er som sagt svak for blått teppe, noe som jeg synes er såååå stilig i kinoen til MadMan69:
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/MadMan69

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm du setter meg på noen tanker. Jeg har kun planlagt vegghengte høyttalere, men nå lurer jeg på om jeg skal smette opp noen rør fra veggboksen og nedover i retning gulvet.

Og grunnen til at jeg har gått for vegghengte er at jeg ønsker litt avtand fra kuppelhuet og opp til høyttalerene. Med gulvstående så innbiller jeg meg at man får en veldig direkte lyd, og meningen er jo at det skal være diffust. Men man kan jo få litt mer punch med gulvstående da...:-?

Kinoen til Madman er stilig, ikke tvil om det.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lekting for gulv

Onkel kom imorges og vi målte og fant ut hvordan lektene skulle legges. Det blir standard golvsponplater på toppen. Jeg må bestille 21 plater og de koster bortimot 200,- pr. stk. her.

TheNatural's hjemmekino-29-okt-nr-1-jpg

Her måler onkel bunnsvillen.

TheNatural's hjemmekino-29-okt-nr-2-jpg

Det må jo måles på andre siden også.

TheNatural's hjemmekino-29-okt-nr-3-jpg

Her er rammeverket lagt ut og festet til bunnsvillene. Det gjenstår nå å måle og få det hele i plan.

Jeg har nok 5 cm Glava i garasjen, men må bestille golvplatene. Ellers kan jeg kose meg med litt borring av hull gjennom lektene for K-rørene.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja, nå er vi i gang. Bra!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Finne høyden på golvlektene

Så var det tid for å avpasse høyden på lektene til golvet og onkel P troppet opp i morges.

TheNatural's hjemmekino-1-nov-nr-1-jpg

Onkel hadde med seg en fin laserting som avtegnet en flott rød linje rundt hele rommet.

TheNatural's hjemmekino-1-nov-nr-2-jpg

Vi merket av det høyeste punktet på en pinne for å bruke det som utgangspunkt for videre justeringer.

TheNatural's hjemmekino-1-nov-nr-3-jpg

Onkel P hadde med seg asfaltpapp som er 3-4 mm tykk som vi skar opp i passende biter og la under lektene som var for lave. Vi brukte svartpapp for å finne rett tykkelse mindre enn 3-4 mm og vi brukte en aluminiumsrei for å finne rett høyde mellom lektene.

TheNatural's hjemmekino-1-nov-nr-4-jpg

Stivet av lektene i skøten.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Feste av lektene

TheNatural's hjemmekino-1-nov-nr-5-jpg

Endelig skulle jeg få bruke Makita`en jeg kjøpte for 1000 kroner :-D

TheNatural's hjemmekino-1-nov-nr-6-jpg

Korrekt høyde er funnet og jeg forborrer lektene. (Beklager dårlige bilder)

TheNatural's hjemmekino-1-nov-nr-7-jpg

Borring gjennom betongen krever kraftigere utstyr med slag. Onkels maskin begynte å krangle etter hvert, så jeg fikk låne en Hilti av en velvillig sambygding.

TheNatural's hjemmekino-1-nov-nr-8-jpg

Ekspresspiker på 8x90 mm som gir et sinnssykt godt feste i betongen.

TheNatural's hjemmekino-1-nov-nr-9-jpg

Så er det bare å hamre dem ned i betongen, den letteste jobben av alt idag.

TTT er virkelig noe en kan være sikker på i en ellers usikker verden. Etter en hel arbeidsdag kjennes det godt i korsryggen, selv om dette ikke er det mest fysisk harde arbeidet. Det neste på agendaen er å legge 3 stk. 16 mm K-rør for rumperistere til fremste stolrad og et 32 mm rør for eventuel projektor. Så må det jo selvsagt isoleres med 5 cm Glava før golvplatene legges på.

Jeg må finne en lur måte å få K-rørene i fronten til å komme opp fra golvplatene på. Kanskje kople dem til en el-boks og borre hull i platene. Må også få greie på omtrentlig avstand til stolene for nedsetting av K-rør til rumperistere.

Har nå fått 21 stk. golvsponplater og lagt dem i galleriet og satt på varme slik at det er 16 grader, hvis nå det skulle ha noen positiv praktisk betydning. Har også kjøpt lim og skruer til platene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser unektelig bra ut! Fin dokumentasjon dette her Gleder meg til å se denne kinoen ferdig....

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grundig arbeid og grundig dokumentasjon :-D

Ser fortsatt meget bra ut dette!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Feste av bokser og K-rør

Så var det mandagens økt som gikk ut på å lage feste til alle 16 mm K-rør til rumperistere og 32 mm rør til projektor, samt legge ned bokser som skal stikke frem til overflaten.

TheNatural's hjemmekino-3-nov-nr-2-jpg

Her tapper jeg av lekten for feste av strømboks som skal huse kabel til rumperister.

TheNatural's hjemmekino-3-nov-nr-3-jpg

Festet og legger noe under for å støtte opp boksen.

TheNatural's hjemmekino-3-nov-nr-4-jpg

Satte inn en liten skrue for å holde støtten under på plass.
    Jeg har satt opp 5 slike bokser. Vet ikke om jeg vil bruke alle i fremtiden, men det er jo lurt å legge opp til alle eventualiteter.

TheNatural's hjemmekino-3-nov-nr-5-jpg

Forborring med 32 mm hullsag i sløyfer som jeg festet på tvers av lektene. Dette K-røret løper langs midten og møter et 16 mm K-rør omtrent på midten av rommet, da de løper side om side helt bort til frontveggen.

TheNatural's hjemmekino-3-nov-nr-6-jpg

En del rot på golvet nå, men en kan skimte festeanordningen i midten.

TheNatural's hjemmekino-3-nov-nr-7-jpg

Her er boksen som ligger ved frontveggen og der kablene fra rumperisterne skal komme opp.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du verden, det må jeg si. Du legger lista rimelig høyt når det gjelder rør Legger du røret til projektoren i gulvet?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper det ikke blir bare rør av prosjektet her :???:

Neida, jeg har nå lagt rør til alle de 5 stolene slik at mulighetene er der hvis jeg i fremtiden vil bruke dem. Nå fant jeg at jeg på en lett måte kunne strekke K-rør fra de to ytterste stolene i fronten og til de to stolene (fremtidige ådanne) bak og bruke samme røret til fronten. Det er ikke så mye ekstra arbeid, så jeg tok en kjapp beslutning på det. Først hadde jeg bare tenkt å ha rumperistere til de tre stolene i fronten.

Ja, jeg legger 32 mm røret klart under golvet til en eventuell projektor. Det er plass bak stenderverket bak i rommet, så det ser ut til å fungere fint.

I ettermiddag har jeg tenkt å strekke ferdig rørene og få ryddet opp og støvsugd slik at det er klart for isolering. Skal ta noen bilder da, uten rot, som vil bedre vise hvordan det blir seende ut.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Feste av K-rør og 2 stk. 16A i golvet

I ettermiddag/kveld har jeg gjort ferdig borringen, feste og koplingene til alle boksene i golvet, samt strukket de to elektriskkursene fra den ene til den andre veggen langs golvet. Har også ryddet og støvsuget slik at det er klart for isolering.

TheNatural's hjemmekino-4-nov-nr-1-jpg

Her går de to el-rørene langs lektene.

TheNatural's hjemmekino-4-nov-nr-2-jpg

K-rørene sett forfra.

TheNatural's hjemmekino-4-nov-nr-3-jpg

K-rørene sett bakfra.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Jeg håper det ikke blir bare rør av prosjektet her :???:

Neida, jeg har nå lagt rør til alle de 5 stolene slik at mulighetene er der hvis jeg i fremtiden vil bruke dem. Nå fant jeg at jeg på en lett måte kunne strekke K-rør fra de to ytterste stolene i fronten og til de to stolene (fremtidige ådanne) bak og bruke samme røret til fronten. Det er ikke så mye ekstra arbeid, så jeg tok en kjapp beslutning på det. Først hadde jeg bare tenkt å ha rumperistere til de tre stolene i fronten.

Ja, jeg legger 32 mm røret klart under golvet til en eventuell projektor. Det er plass bak stenderverket bak i rommet, så det ser ut til å fungere fint.

I ettermiddag har jeg tenkt å strekke ferdig rørene og få ryddet opp og støvsugd slik at det er klart for isolering. Skal ta noen bilder da, uten rot, som vil bedre vise hvordan det blir seende ut.
    Jeg liker "tilfelle rottefelle"-holdningen din :-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det "rottefellene" på golvet du sikter til? :wink:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg tenker på et rør til enhver anledning...eh...

Side 4 av 28 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •