TheNatural's hjemmekino - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 28 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 551
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Spennende prosjekt dette her, The Natural.

Jeg er helt enig med deg at rammer med stoff kan bli litt for spesielt når det er tenkt som et rom for hele familien, har kommet til samme konklusjon selv. Hadde rommet derimot vært "fars hideout og dedikerte filmbule" så hadde det kanskje blitt annerledes.

Uansett. Stå på og fór på med bilder.

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Bare hyggelig!

Høres riktig ut å bruke spotkassene som fuktsperre, dersom det er tett rundt de.
    Er litt skeptisk til å bruke spotkasser mot yttertak, og valgte skinner på innsiden i stedet, men det er mange som bruker dette, så det er nok helt OK.

Skjønner at rammer blir litt spesielt, og det fungerer helt fint med sponplater og demping på strategiske punkter. Er jo det samme jeg gjør, bortsett fra at alt er skjult.

Se på kinoen til Gary7 her. Han har fått til en koselig stue, med fokus på kino, men allikevel god WAF. Eneste som ikke fungerer så bra er lyst tak, da det blir mye gjenskinn fra lerret/projektor.

Lykke til videre med prosjektet!
    Jeg skjønner din skepsis mot spotter mot yttertak og man vet jo aldri før man har prøvd en stund, så jeg sjanser på at det går greit. Jeg har inntrykk av at det er veldig delte meninger blant ekspertisen vedrørende fuktsperrer og slikt. Før jeg setter i gang dette arbeidet, tror jeg det er lurt å konferere med noen som er fagfolk på feltet. Risikoen med det er selvsagt at man bare blir ennå mere forvirret og i tvil dersom man får forskjellige svar Men altså, av og til må man jo bare ta noen sjanser og håpe på det beste. Innfelte spotter er jo så inmari flotte (Jøss, der fikk jeg jo inn et par søring-ord :-D )

Skal kose meg med å lese byggetråder når det verste arbeidet utvendig er gjort. Det er jo mange tips å hente her og der.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mere maling

De hadde meldt regn idag, men det var opphold og sol, så jeg satte igang med å male andre strøket på ytterveggene til hjemmekinoen. Jeg hadde først lagt på et lag med Grå 1000 men fant den for lys i forhold til den eggehvite fargen på bordkle ellers på huset, så jeg brukte den som grunning og kjøpte grå 2500 som andre strøket. Så jeg malte sør-og østveggen idag, samt noen karmer som jeg har reparert ellers på huset.

Etter 6 timers maling og jeg hadde tatt den siste svingen med kosten, kom regnet :-D

TheNatural's hjemmekino-15-august-nr-1-jpg

Østveggen.

TheNatural's hjemmekino-15-august-nr-2-jpg

Sørveggen. Her kan man skimte overgangen der et av vinduene ble murt igjen.

Det kan kanskje være litt kjedelig for enkelte hjemmekinoentusiaster med utvendige arbeider, men man må jo huske på at dersom det utvendige ikke blir gjort skikkelig, kan man få ubehagelige overraskelser innvendig etterhvert Det første jeg gjorde etter at jeg kjøpte dette gamle murhuset var å få lagt nytt tak. Ikke så spennende, men man er mere lettet når man har gjort det man kan for at ikke det skal oppstå lekkasjer og slikt.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Spennende prosjekt dette her, The Natural.

Jeg er helt enig med deg at rammer med stoff kan bli litt for spesielt når det er tenkt som et rom for hele familien, har kommet til samme konklusjon selv. Hadde rommet derimot vært "fars hideout og dedikerte filmbule" så hadde det kanskje blitt annerledes.

Uansett. Stå på og fór på med bilder.
    Takk for kommentaren tols1. Jeg har fulgt med på din byggeprosess. Det er jo så artig å se hvordan andre gjør det og jeg liker også veldig godt tråder med masse bilder.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mere pussing

Pusset døråpningen utvendig idag samt tettet to ventiler ellers på huset.
    Jeg hadde håpet på å gjøre meg ferdig med døråpningen idag, men det ble et for tykt lag slik at mørtelen begynte å kollapse. I tillegg er ikke denne veggen stålpusset slik som omtrent halvparten av de andre murveggene på huset og jeg må prøve å få til "nuppene" ellers på denne veggen slik at det ser mest mulig likt ut. Jeg skavet av og håper på at det blir sånn nogenlunde slett når jeg fortsetter etter at pussen har tørket.

TheNatural's hjemmekino-17-august-jpg

Jeg fikk mørtel til overs og la dette på innsiden av døråpningen som jeg har murt igjen.

Jeg skal være glad når jeg er ferdig med murerarbeidet utvendig og har lagt på et par strøk med murmaling.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg omsider fått pusset og malt utvendig der den tidligere døren har vært. Har forøvrig malt muren rundt hele huset, det gikk med ca. 30 liter maling.

TheNatural's hjemmekino-26-august-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Æsj, der minner du meg på noe. Vi har ikke en eneste malingsflekk på grunnmuren vår, den står bare pusset. Men jeg vet ikke om det er noe problem(?).

Brukte du noe grunning først eller kun maling rett på?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Da har jeg omsider fått pusset og malt utvendig der den tidligere døren har vært. Har forøvrig malt muren rundt hele huset, det gikk med ca. 30 liter maling.

TheNatural's hjemmekino-26-august-jpg
    Et lite spørsmål:

Den kanten du har øverst på utsiden av takkonstruksjonen som er malt hvitt, er det plater eller treplank du har der?
    Må lage noe lignende selv, men har ikke noe godt feste, da jeg har isolasjon i form av isopor oppå taket.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Æsj, der minner du meg på noe. Vi har ikke en eneste malingsflekk på grunnmuren vår, den står bare pusset. Men jeg vet ikke om det er noe problem(?).

Brukte du noe grunning først eller kun maling rett på?
    Det sies av enkelte at en umalt pusset mur kan trekke inn fuktighet og sprekke opp, så det tryggeste er nok å male den. Det er jo ennå ikke for sent på året :-D

Der hvor det tidligere har vært malt har jeg bare brukt et strøk mens der jeg har nypusset har jeg brukt to lag. Har brukt murmaling over det hele og det får du for 600-700 for 10 liter. Jeg brukte rull og det gikk bare fint, selv der hvor det er ujevnt. Det som vikrelig tar tid er områder rundt vinuer, dører, lamper ol. Markeringsteip og tungen rett i munnen er ting som virkelig tar tid.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Et lite spørsmål:

Den kanten du har øverst på utsiden av takkonstruksjonen som er malt hvitt, er det plater eller treplank du har der?
    Må lage noe lignende selv, men har ikke noe godt feste, da jeg har isolasjon i form av isopor oppå taket.

Den hvite kassen øverst omslutter K-bjelkene som støtter taket og er 6" trebord av samme type som jeg har brukt på sørveggen av hovedbygget. Jeg beiset plankene med to strøk egghvit oljedekkbeis før de ble satt på plass.
    På undersiden er det montert fluenett.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Den hvite kassen øverst omslutter K-bjelkene som støtter taket og er 6" trebord av samme type som jeg har brukt på sørveggen av hovedbygget. Jeg beiset plankene med to strøk egghvit oljedekkbeis før de ble satt på plass.
    På undersiden er det montert fluenett.
    OK, takk for svar

Hadde håpet at du hadde funnet noen lette plater jeg også kunne bruke:cry:

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig utvendig

Da har jeg omsider kommet et steg videre på den lange (og dyre) veien til hjemmekino. Mureren min var her for noen uker siden og pusset vinduene.

TheNatural's hjemmekino-1-okt-nr-1-jpg

Vinduene mot vest. Pusset, fuget og malt to strøk. Har beslag på disse for å matche beslagene på de to store vinduene til galleriet på samme vegg.

TheNatural's hjemmekino-1-okt-nr-3-jpg

Vinduet mot øst. Her har vi ikke lagt beslag, men bare pusset og jeg har lagt mye Kleb&Tett fugemasse rundt. Selvfølgelig to strøk murmaling her også.

TheNatural's hjemmekino-1-okt-nr-4-jpg

Idag har jeg ryddet inne i rommet og kostet støv og murpuss. Nå skulle det være klart for å lektre opp veggene. Jeg skal få hjelp av onkelen min til det. Er jo viktig å få dette rett så man ikke får problemer senere.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forøvrig også pusset de to gjenmurte vinduene innvendig for en stund siden. Den gamle døren inn til rommet er revet ut og kastet på bålet. Jeg har også strukket kabel fra parabolen (ikke montert) og gjennom veggen. Jeg vil være sikker på å ha kontroll på det som skal komme utenfra i tilfelle jeg rekker å komme langt innvendig i løpet av vinteren.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se at det snart er klart for innearbeid

Ja, det gjelder å være litt grundig når man starter, pass på å få ting i vinkel og vater osv, da blir alt så mye enklere senere. Hvis man først kommer ut å kjøre i starten så blir det bare masse ekstraarbeid.

Newcomer Oddinsky78 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe er bedre en veldokkumenterte byggetråder Ser veldig bra ut dette og str på rommet virker jo også veldig bra

Har du satt deg en dato på når du skal ha rommet ditt ferdig eller?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar og oppmuntringer.

Nei, jeg har ikke satt noen dato. Mest fordi jeg tar det ettersom jeg får råd. Det blir jo dyrt, så det vil nok ta tid. Ikke bare det bygningsmessige, men også store utgifter som varmepumpe, stoler og ikke minst elektronikk.
    Å, æ krua mæ....:lol:

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som det utvendige er klart er innearbeidet noe man kan pusle med når man har tid, lyst, penger eller hva det måtte være som mangler til enhver tid...

Ser bra ut dette!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er godt å slippe å tenke over hvordan været vil bli når man får tid til å gjøre noe.

Jeg har nå endel 2x2 og 2x4 liggende, så jeg regner med å få en god start med stenderne snart. Jeg kan jo også sette på plass spotkassene som jeg også har i hus. Så får jeg bare ta det steg for steg etterhvert.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det skjer ikke så mye, men...

Arbeidet litt med inngangsdøren fra Galleriet til hjemmekinoen.

TheNatural's hjemmekino-22-10-nr-1-jpg

Den gamle døren ble fjernet tidligere. Jeg har tenkt å ha to dører her, men må fornye kledningen og døren inn til kinoen.

TheNatural's hjemmekino-22-10-nr-2-jpg

Her har jeg fjernet den eldgamle kledningen.

Litt artig med to dører på denne måten. Det minner om slik det var hos tannlegen heromkring på 60-tallet, med to dører for at ikke skrikene skulle høres så godt. Nå er det godt mulig det blir en del skriking her også, men forhåpentligvis ikke smerteskrik

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tips om himlingen

Når det gjelder himlingen, er jeg noe usikker.

1. Rekkefølgen på lektre, spotkasse og fuktsperre. Det oppstår et spørsmål omkring dette i forbindelse med at ikke fuktsperren (plast) perforeres og mister sin funksjon. Her spiller jo også inn hvilken type materiale jeg vil bruke som takplate/panel o.l og hvordan disse festes. Hvilke andre valg enn ferdigmalte hvite plater og panel finnes?

2. Litt i forbindelse med punkt 1 er valg av takplate/panel o.l og fargevalg. Jeg aner ennå ikke hvilken farge jeg skal velge på hele rommet samt teppe på gulvet. Helt mørke farger har jeg ikke tenkt å bruke og siden jeg ikke skal ha projektor men plasma, er det vel ikke like kritisk med mørke overflater, eller hur?

Er det noen som har synspunkter og tips omkring dette?

Side 3 av 28 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •