TheNatural's hjemmekino - Side 27

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 27 av 28 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 SisteSiste
Viser resultater 521 til 540 av 551
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Men det skjer da noe

Grattis med ny receiver forresten, det var jo en knakende god pris.

Men hva med basstrapsene? Fått høstet noen erfaringer?

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye. Ja, prisen var meget bra.

Synes lyden i rommet er bra. Har ikke gjort noen direkte sammenligninger av før og etter basspanelene. Har jo ikke gjort noen målinger. Men er godt fornøyd med lyd på høyt nivå og det lille som er, er ikke bassproblemer, kanskje heller litt i diskanten på enkelte spor ved høyt nivå. Så derfor skal paneler til 1. refleksjonen inn etter hvert. Bruker nå panelene til vinduene der når de ikke er i bruk for dimming.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, demping i 1. refleksjon gav hvertfall meg det største løftet. Kanskje ikke så mye på spiss diskant men på perspektivet og roen i lydbildet.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden sist har jeg fått et par oppgraderinger av rommet. Har kjøpt et par Tannoy Revolution Signature DC4T som er plassert ved bakvegg og de gamle Tannoyene er plassert langs sideveggene. Jeg har også byttet ut Blu-rayspilleren og fått i hus Panasonic DMP-BDT300 som har støtte for 3D og, som var viktig nå, DTS-HD.

Tidligere når jeg bare hadde 5 kanaler tilkoblet, ville receiveren ikke godkjenne bakhøytalerne i back surround, bare i surround. Nå koblet jeg alle høytaleren til receiveren, målte nøye og plasserte de symmertrisk og tok en ny autokalibrering. Og du VERDEN.... nå sitter det. Nå er den futten der også i surround som jeg manglet før og lyden, spesielt på DTS-HD, er stor og omringende. Det er jo dette jeg har vært ute etter og nå er det der.

Film er jo selvfølgelig en viktig del, men jeg virkelig også nyter å se konserter på Blu-ray. De to beste er Jeff Beck Live at Ronnie Scotts og Yes Live at Montreux. Begge disse har DTS lydspor og jeg merker stor forskjell i forhold til Dolby HD som Bruce Springsteen-konserten er innspilt med.

Så nå er det bare å få et par Tannoy Revolution Signature DC6T til, som skal erstatte de gamle Tannoyene, samt bassfeller i hjørnene bak, paneler på frontveggen og sideveggene og 3 Buttkickers til, så anser jeg det lydmessige å være fullbragt. Men du verden, med det jeg har nå, tilbringer jeg mange timer med storkosing her.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,156
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pensjonert deg nå?

Skulle gjerne likt å sett flere bilder nå som alt er på plass

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Skulle gjerne likt å sett flere bilder nå som alt er på plass
    Ja, det har nå ikke blitt til at jeg har lagt ut flere bilder. Dels fordi ikke riktig alt er på plass som jeg ønsker (det koster) og dels fordi det er en utfordring å ta meningsfylte bilder i denne batcaven. Spesielt med kameraet mitt.

Kanskje det kan bli noen bilder hvis jeg får noen med bedre utstyr (kamera, altså) til å ta dem. Men ikke hold pusten!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, lenge siden sist du ga lyd fra deg nå. Det skjer litt i casa Natural også, tydeligvis

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Heisann, lenge siden sist du ga lyd fra deg nå. Det skjer litt i casa Natural også, tydeligvis
    Har ikke noe nytt (utstyr) og sånt på en god stund, så da er det ikke så mye å melde om, hehehe.

Men jeg bruker usedvanlig mye tid her i batcaven. TV, film, musikk og Internett samlet. Har nettopp fått Skype video, så nå snakker jeg med fine damer fra den store verden

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,156
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hjelper ikke med en veldig lang lukketid på kameraet da?

Flott at du nyter batcaven, skulle bare mangle :-D

Skype på storskjerm ja, har de HD-kamera i andre enden da kanskje?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei alle sammen. Det har nå vært lenge siden jeg har vært aktiv her på forumet og gitt input på min egen tråd. Dette har to forklaringer. Først og fremst har jeg vært opptatt med andre ting. Livet, samt masse tid og penger som er brukt på å pusse opp mitt store og gamle hus. Dernest at det ikke har vært mye å rapportere om vedrørende oppgraderinger av hjemmekinoen min.

Nå er det aldri så lite å berette om, derimot. Men først må jeg si noen ord om at jeg hadde store forhåpninger om å laste inn noen bilder her. Det gikk ikke! Kanskje er det for lenge siden jeg brukte funksjonene, men jeg klarer altså ikke å laste opp noen bilder i kveld. En stigende promille hjelper jo ikke akkurat. Jeg må bite i det sure gresset og få min datakyndige bror til å vise meg hvordan senere.

Vel, det jeg nå har gjort er jo ikke allverdens, men viktig nok for meg, som et delmål. Jeg har laget to rammer med Glava Akuduk akustikkplater som jeg har montert på frontveggen, bak hovedhøytalerne og de to SVS sub’ene.
    Jeg har vært så heldig at jeg har fått flere akustikkplater gratis fra en venn som jobber i en bedrift som bruker disse. De platene jeg har fått er kassert fordi de har noen rifter her og der, men de er fullt ut brukbare. Jeg har laget 6 paneler i størrelse 60x120 cm. To av panelene er som sagt plassert på frontveggen med borrelås. De 4 andre vil bli plassert på sideveggene. Der må jeg ordne til noe slags føtter til dem og plassere dem på gulvet fordi et par lamper forhindrer direkte veggplassering. Forhåpentligvis vil bilder også av dette følge i nær fremtid 8)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og der var du tilbake Egentlig er det jo et godt tegn, at man bruker tiden sin på noe annet enn å henge på forumet dag ut og dag inn. Har du fått tid til å bruke kinoen da?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann tols1, ja, jeg bruker rommet hele tiden. Til TV-titting, se filmer, høre på musikk og på nettet. Som sagt har jeg noen oppgraderinger til å gjøre, men tar det etter hvert og legger kronen på verket med en 65" Panasonic plasma. Forhåpentligvis. Jeg håper prisreduksjonen på den fortsetter til neste år. Jeg får se.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått gangen i å legge inn bilder, så her er noen fra lagingen av akustikkpanelene.

Litt oppfliset er Glava Akudukplatene, men det går bare fint:

TheNatural's hjemmekino-akustikk-3-7-okt-2011-jpg

Baksiden av ramme som skal på frontveggen:

TheNatural's hjemmekino-akustikk-1-7-okt-2011-jpg

Stifte fast scenemolton som jeg heldigvis har mye liggende fra før:

TheNatural's hjemmekino-acoustic-panel-nr-2-jpg

Jeg limte på dobbelsidig teip til kanten:

TheNatural's hjemmekino-acoustic-panel-nr-3-jpg

Tungen rett i munnen og klistre fast panelet. Det henger bra.

TheNatural's hjemmekino-acoustic-panel-nr-4-jpg

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panelene hang ikke like bra etter et par dager, så jeg fjernet borrelåsene og hengte de heller opp med et par spiker. De enkle er ofte det beste :?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Montert gulvlampe

Kanskje ikke av veldig stor interesse for andre, men det er en ting som jeg lenge har tenkt på å utbedre i hjemmekinoen min. Jeg har jo som kjent en "batcave" som tross 14 stk. 35w takspotter blir meget mørk. Dette viser seg jo spesielt når jeg tar bilder og sitter på Skype. Jeg har i lang tid nå brukt en stor gulvlampe som er plugget i en kontakt på den ene sideveggen. Men dette var aldri ment å være en permanent løsning siden lampen er stor, måtte flyttes frem og tilbake og ga et ubehagelig sidelys.

Så idag har jeg kjøpt inn en mye mindre gulvlampe som skal plasseres rett bak/på siden av sweetspot. Den heter visst Kafka.

Bak frontrekken med tre stoler har jeg en plattform på 27 cm høyde der det nå står en gammel to-seters skinnsofa. Fra før av hadde jeg lagt en strømledning i K-rør under gulvet fra frontveggen med støpsel og opp, inne i plattformen. Her tenkte jeg først at jeg skulle borre et hull slik at kabelen til den nye lampen kunne stikke gjennom og ned til tilkoblingen. Men så fikk jeg en bedre ide om å slisse en gjennomgang i nedkant av plattformen slik at jeg ikke behøvde å demontere støpselet og montere en ny. Plattformen er ganske tung, men det gikk bedre enn forventet å få den i sidestilling. En fordel var det jo også at jeg da fikk anledning til å støvsuge plattformens indre der det var et par edderkopper. Jeg tror dene ene av de var døde:

TheNatural's hjemmekino-lampe-nr-1-jpg

Det gikk jo veldig greit å drille opp en passende passasje for ledningen til den nye lampen. Men jeg ville ikke borre helt ned og risikere å ødelegge teppet:

TheNatural's hjemmekino-lampe-nr-2-jpg

Plattformen er snudd andre veien her og borret hele veien ned. Det ble en fin åpning. Ikke det at det vises noe særlig uten at man bøyer seg ned og bak for å titte:

TheNatural's hjemmekino-lampe-nr-3-jpg

Mens jeg har flyttet Lazyboyen i sweetspot, tok jeg et bilde av dens Buttkicker. Den andre kabelen er ment for en fremtidig Buttkicker til stolen ved siden av:

TheNatural's hjemmekino-lampe-nr-4-jpg

Her har jeg flyttet Lazyboyen tilbake til sweetspot, pole position. Og lampen fungerer fint.

TheNatural's hjemmekino-lampe-nr-5-jpg

Med dette enkle grepet har jeg løst flere problemer som allerede nevnt. Blant annet kan jeg nå sitte i Lazyboyen eller ligge i sofaen bak og ha et fint leselys, noe som var praktisk talt umulig før. Lampen er liten nok til ikke å komme i konflikt med noe.

De neste punktene på listen over forbedringer er først og fremst å få lagt på scenemolton på de fire panelene som skal stå langs sideveggene.
    Dernest må jeg få kjøpt meg to passende stoler til frontrekken og en to-seters sofa til rad nr. 2.

En ting som er litt av en hodepine er bord til frontrekken. Jeg har nå et foreløpig trebord som er for stort med sitt 70 cm i diameter. Jeg kunne tenkt meg et bord av glass/stål som er mindre enn halvparten av denne størrelsen, slik at jeg kan ha fjernkontroller på det, eller en drink 8)

Utfordringen er at Lazyboyen selvfølgelig har en reclinerfunksjon, slik at det blir uhyre liten plass til et bord,med stoler på begge sidene. Jeg har tenkt litt på å kjøpe de to sidestolene i mindre størrelse, kanskje med fotskammel slik at jeg får plass til et lite bord på høyre side av Lazyboyen. Tips mottas med takk.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Akustikkplater på sideveggene

Nå har jeg fått scenemolton på akustikkplatene og da er det bare å få på dem noen føtter slik at de står stødig på gulvet.

Jeg sagde til 8 stk. føtter til platene i totomsto og malte dem et par strøk med svartmaling:

TheNatural's hjemmekino-21-okt-2011-nr-1-jpg

En skrue fra innersiden og det sitter godt. Da har jeg plassert dem nede i hjemmekinoen, men siden det er så svart der, er det ikke hensiktsmessig med bilder. 2 paneler på hver sidevegg. Får bruke litt tid senere på å finne optimal plassering, hvis ikke noen har noen gode tips/linker til å finne 1. og 2. refleksjonspunktene.

TheNatural's hjemmekino-21-okt-2011-nr-2-jpg

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    test

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser fint ut dette hvordan finne førsterefleksjonspunkter? Vel, du har jo det kjente speiltrikset, ellers kan man også bruke måleutstyrhttp://avforum.no/forum/kalibrering-...an-brukes.html

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, får vel prøve speiltrikset (når jeg finner et speil). Det andre du skrev om er for teknisk for meg. Har du tips om hva man skal gjøre når tråden bretter seg så veldig ut som her? Trodde ikke at bildene på litt over 200kb skulle være årsaken.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke filstørrelsene som er poenget, men antall pixler i bredden. Jeg pleier å bruke 800 px bredde, det er passe for de fleste skjemstørrelser.

Side 27 av 28 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •