TheNatural's hjemmekino - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 25 av 28 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 551
    Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei Mr. Jetta,

Takk for fine ord. Jeg tenker mange ville hatt et slikt rom, men jeg har slitt for det også :-)

Det er klart det ville vært mye bedre med stort bilde fra lerret og projektor. Uansett vil jeg gå for større bilde enn det 42" jeg har nå. Det kommer jo litt an på hvor store plasmaskjermene blir etter hvert. For min del er det noe i fremtiden fordi det er mange ting jeg skal brukes pengene på før jeg kommer til oppgradering av bildet. Kan nevne møbler, akustikktiltak, høytalere, subwoofer, ny blu-ray, receiver.

Så det med projektor er ikke noe jeg tenker på nå. Men om jeg skulle ombestemme meg, har jeg et 32 mm K-rør som går under gulvet. Men om jeg orker å gå løs på det er en annen sak, hehe.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si jeg er litt enig med Mr. Jetta. Plasmaskjerm på 60"+ er sikkert fint, men man får en mer kinofølelse med projektor og lerret. Jeg tror ikke man skal bekymre seg for kalibrering med det første, det finnes jo flere typer som er godt kalibrert ut av esken. Det er nok en del som mener jeg også bor langt uti gokk også, men dette var faktisk det som bekymret meg minst ved kjøp av projektor

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aberet er jo at jeg ikke har laget til spikerfeste og strømuttak for projektor på bakveggen. Kan projektor settes på stativ? Hvor stort bilde kjører du med Torstein? Forresten er mitt virkelige navn ikke The Natural men Reidar

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, Reidar

Det finnes selvsagt en drøss med stativer, men du kan fint lage en hylle og sette projektoren på, se på kinoen til antiloop f.eks. Du må bare passe på at projektoren har linseforskyvning som gjør at bildet havner på riktig sted på veggen, eller justerbar linseforskyvning. Jeg kjenner ikke modellene i detalj, men tradisjonelt sett så er vel LCD ofte mer plasseringsvennlige enn DLP.

Bildet hos meg er ca 250 cm bredt, det skulle bli ca 113". Jeg kjøpte en brukt for 5000,- inkl takstativ og 10 m kabel. Bildet kunne selvsagt vært mye bedre men den gir mye moro mens jeg venter til økonomien tillater en kliss ny.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sub?

Mens jeg venter på feriepengene for å kunne investere i nye fronter og senter, tenkte jeg muligens at jeg kan se meg råd til en sub-woofer. Jeg har pr. idag bare to fronter og selv om veteranen av en Denon-forsterker er ganske kraftig, opplever jeg når jeg drar skikkelig på at den melder pass. Derfor, og selvfølgelig fordi bass, mye bass, er deilig, vil jeg ha sub.

Nå må jeg jo også tenke litt fremover når det gjelder valg her. Jeg har plass til to subber i fronten, men det blir bare en i første omgang. Jeg har tenkt å bruke Tannoy over hele linjen, men ikke nødvendigvis når det gjelder sub. Man har jo lest så mye bra om SVS og tenker at det kanskje er veien å gå. Men hvilken? Vil det være bedre med to litt mindre enn en stor, for eksempel? Er det noen som kan anbefale og eventuelt linke til noe som passer for meg?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bladet "Hjemmekino":

SVS SB12-Plus: Nr. 10 – 2006 Karakter: 6 (AKTO) Pris: 7.000,- / Pris L-Sound: 5.000,-

SVS PB12 – NSD: Nr. 4 – 2007, Karakter: 5 (Holmedal) Pris: 6.500,- / Pris L-Sound: 6.500,-

B&W 683: Nr. 6 – 2007, Karakter: 6 (Holmedal)
    Pris: 10.000,- /HiFI-Klubben: 10.000,-

Tannoy TS12 (sub): Nr. 10 – 2007, Karakter: 5 (Offerdal) Pris: 8.000,- /Stereofil: 8.000,-

Tannoy Revolution Signature DC6T: Nr. 7 – 2008, Karakter: 6 (Tøllefsen)
    Pris: 14.000,- /Stereofil: 14.000,-

SVS Pci 25-31: Nr. 9 – 2008, Karakter: 6 (Leffertstra) Pris: 6.000,-

Tannoy DC 4 T: Nr. 9 – 2008, Karakter: 5 (Solstad) Pris: 7.000,- / Stereofil: 7.000,-

SVS PB12-Plus: Nr. 4 – 2009, Karakter: 6 (AKTO) Pris: 11.500,- / Pris L-Sound: 11.500,-

SVS PB10-NSD New: Nr. 9 – 2009, Karakter: 6 (AKTO) Pris: 5.000,- / Pris L-Sound: 5.300,-

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tenker å investere i subwoofer

Nå er jeg i dialog pr. e-post med L-Sound. Fikk kjapt og informativt svar og han skrev han hadde stor sans for rumperister montert i Chesterfield som han aldri før har sett Jeg linken nemlig til byggetråden for bilder av rommet i forbindelse med spørsmålene mine.

Så det jeg har tenkt å gjøre er å kjøpe to stk. SVS PC12-NSD som virker å være en relativt rimelig løsning med anerkjent kvalitet:

SVS PC12-NSD Subwoofer - 12" basselement og 325W - SVS - L-Sound AS

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du kan få mye moro med to slike!

De vil også avlaste forsterker/fronter en hel del om du lar subbene ta seg av det som er under 50-80 Hz. Der må du nesten bare prøve deg frem, og det er også en fordel med f.eks. en RadioShack til å få justert inn sakene.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Tror du kan få mye moro med to slike!

De vil også avlaste forsterker/fronter en hel del om du lar subbene ta seg av det som er under 50-80 Hz. Der må du nesten bare prøve deg frem, og det er også en fordel med f.eks. en RadioShack til å få justert inn sakene.
    Ja, jeg hadde også det i tankene at disse vil avlaste forsterker/fronter.
    Har også tenkt å kjøpe RadioShack og DVD-plate for kalibrering. Skal splitte signalet slik at også Buttkickern kan brukes til film. Håper det skal bli bra med bass i rommet. Fint at Tri-Traps er på vei da :-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, det kommer til å shake huset. Er kona forberedt på dette da? :twisted:

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke, hun har forlengst flyttet ut :wink:

Idag har jeg bestilt, så disse skal vel komme en dag i neste uke. Håper Tri-trapsene også kommer snart. Er spent på hvordan alt vil høres ut når det er på plass.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt småplukk i døråpningen

Jeg har bestemt meg for å likevel ikke sette inn en ekstra dør til kinoen fordi det blir trangt og det kommer panel og høytaler på bakveggen. Så da må jeg legge noen skøyter med tapet og et par lister til inngangsdøren. Noe sparkling og maling også, så det tar sin tid.

Det siver inn lys rundt dørbladet, så jeg må finne en måte å stenge det på. Sannsynligvis molton på en gardinstang slik at jeg kan sette et panel på inngangsdøren.

TheNatural's hjemmekino-april-nr-1-jpg

Det er moro å ligge på gulvet og se på spottene 8)

TheNatural's hjemmekino-april-nr-2-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Det er moro å ligge på gulvet og se på spottene 8)
    Litt for mye fritid kanskje?

Siver det inn lys mellom dørbladet og karmen? Hva med tetningslister?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Litt for mye fritid kanskje?

Siver det inn lys mellom dørbladet og karmen? Hva med tetningslister?
    Hehe, ja, til tider har jeg godt med tid til meg selv.

Rommet er 100% lystett ellers, derfor kan man se lys sive inn rundt dørbladet. Men ser man andre veien er det bekmørkt. Det er mulig at tetningslister kan fungere. Jeg får se, jeg har tid nok

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare pass på at du ikke blir sveiseblind av å stirre for lenge inn i lampene

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Idag har jeg gjort ferdig ramme nr. 4. Den har jeg plassert på veggen, direkte vis a vis rammen som dekker vinduet på nordsiden på motsatt vegg. Tanken er å få mest mulig symmetri, kanskje også akustisk. Vindusrammene (3 stk.) som jeg har laget tidligere har en dybde på 50 mm. Jeg har brukt 50 mm Glava Akuduk på denne siste rammen også, men laget tilsvarende lufterom (altså totalt 100 mm), fordi det er lufterom til vinduene på de andre rammene.

På bildet kan man se den siste rammen i midten. Jeg har nylig også flikket ferdig i døråpningen med litt tapet, 2 lister rundt dørkarmen, lister rundt åpningen på bakveggen, sparkling og noen strøk maling:

TheNatural's hjemmekino-9-mai-2010-nr-1-jpg

Bilde (eller forsøk på det) av en av rammene som kan tas inn og ut av vindusåpningene. Det er som sagt ikke lett å ta bilder i rommet nå, men det var nå mest for moro skyld, som gubben sa, han rev håret av kjerringa.

TheNatural's hjemmekino-9-mai-2010-nr-2-jpg

Men det er nå en del ting til som gjenstår. Nå er pakkene med Tri-Traps fra England ferdig tollbehandlet og sendt fra Oslo, så jeg håper de kommer snart (Posten er ofte utrolig treg innenlands nå til dags). Synes også de er trege med pakker som skal fortolles. Først fikk jeg brev med beskjed om å sende dem faktura, påført sporingsnummer. Da jeg etter noen dager ikke så til noe bevegelse (og fordi jeg var redd for at de ville returnere pakkene på grunn av kort lagringstid som de oppga), ringte jeg. De hadde ikke registrert brevet mitt, men sa jeg kunne sende dem fakturaen pr. e-post. Hvorfor kunne de ikke informere om det til å begynne med? Kort etter det (fikk bekreftelse automatisk på at de hadde mottatt e-posten) så jeg bevegelse for forsendelsene. Så nå kommer de to pakkene og jeg betaler momsen ved utlevering fra Posten.

Jeg må også få tak i en pakke til med Glava Akuduk Jupiter. Jeg skal lage rammer til første refleksjonene og til frontveggen bak høytalerne.

Senere, hvis økonomien tillater det, vil jeg bestille 4 flere Tri-Traps og ha i hjørnene bak, samt 3 Monster paneler til bakveggen. Disse er 165 mm dype.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tri-Traps

Idag fikk jeg giro på fortolling på to pakker fra England og dro så straks til Posten en mil fra der jeg bor. Det er 4 stk. Tri-Traps fra GIK som jeg har ventet en del dager på og de var i to ganske så store esker. Jeg har bare en vanlig personbil, Mercedes 190, så det var ikke lett å få med seg alt hjem. En eske gikk greit i baksetet, men jeg måtte åpne den andre og skyve en av Tri-Trapsene på toppen av esken i baksetet og en fremme. Det gjorde at jeg måtte bryte flere enn en trafikal lov for å komme meg hjem igjen. Måtte sitte klemt mot vinduet og glemme beltet, men det gikk nå bare fint 8)

To slike esker på 10 kg og ganske store:

TheNatural's hjemmekino-11-mai-2010-nr-1-jpg

Her er to av dem pakket ut og de ser riktig fine og ekskusive ut. Jeg skal plassere dem, to i høyden, i hjørnene på frontveggen. Det blir nok til at jeg senere bestiller 4 til for de to andre hjørnene:

TheNatural's hjemmekino-11-mai-2010-nr-2-jpg

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SVS PC12 NSD ankommet

Så kom Schenker i formiddag og leverte de to SVS subbene og litt annet utstyr. Levert 5 meter fra døren er ikke så verst :-D

Har nå pakket dem ut og plassert dem i hjemmekinoen, så får jeg se når jeg setter i gang med å kalibrere dem. Er litt spent på hvordan det vil fyke av seg siden jeg ikke har gjort det før. Det medfulgte en DVD til hver av subbene og jeg har også kjøpt Radioshack og Avia II - hjemmekinoguide.

Må si at disse sylinderne er en god del større enn jeg hadde forestilt meg, men det er jo bare flott. Big is beautiful, hehe:

TheNatural's hjemmekino-svs-nr-1-jpg

TheNatural's hjemmekino-svs-nr-2-jpg

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Akustikkplater på døra

Jeg fortsetter med den gradvise oppgraderingen av akustikken. Har laget tre rammer som jeg har festet til inngangsdøren med borrelås. Har brukt rester av Glava Akuduk akustikkplater (50 mm), og rammene er bortimot 80 mm dype. De er som de andre rammene kledd med Molton.

Det neste når det gjelder bakveggen som døren er en del av, er å kjøpe inn to Monster panels fra GIK. Disse skal plasseres på veggen på hver sin side av døren.

Det gjenstår en del ennå etter dette. Paneler trengs på sideveggene og frontveggen bak høytalerne, samt 4 stk. Tri-Traps til hjørnene ved bakveggen. Men selv med disse tiltakene jeg så langt har gjort, synes jeg at lyden er merkbart forbedret, også ved 96-98 db nivået som jeg liker å høre musikk på. Håpet er selvfølgelig at de tiltakene som gjenstår skal korrigere de siste unotene, kombinert med nye høytalere og elektronikk når den tiden kommer. Alt i alt ser jeg positivt på dette prosjektet, selv om det koster flesk.

TheNatural's hjemmekino-25-mai-2010-jpg

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tannoy Revolution Signature DC6T og LCR

I formiddag kom postdama med tre esker. Det er Tannoy Revolution Signature DC6T (2 gulvstående) og matchende senter LCR. Da skal jeg i første omgang plassere de to gamle Tannoy 611 bak og spille de nye inn en ukes tid non-stop. Dette blir spennende, bare jeg nå snart også får kablene jeg bestilte :-D

Idag kom også bladet Hjemmekino. 14 dager for sent!

TheNatural's hjemmekino-bilde-001-jpg

TheNatural's hjemmekino-bilde-002-jpg

Side 25 av 28 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •