TheNatural's hjemmekino - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 24 av 28 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 551
    Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    OK, da husker jeg feil (som vanlig). Bare fint å slippe den store scartkabelen

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Orchard
    Komponent er bedre enn Scart, Man kan kjøre opp til 1080i på komponenet.
    Det kan man ikke på scart, tror ikke du får kjørt mere enn 576i på scart.

Ta den siste med en klype salt da jeg ikke er helt sikker på maxoppløsning på scart.
    SCART er en plugg, ikke et signal. Man kan fint sende YPbPr (det du, mest sannsynlig, kaller "komponent") over SCART, men det er ikke mange enheter som støtter dette og det er ikke en del av standarden. Pinnene for RGB brukes da til YPbPr.

1080p over analog YPbPr er mulig, men ikke implementert.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter noen ukers bruk av hjemmekinoen vil jeg her komme med noen betraktninger. Jeg har ikke siden sist gjort noen ytterligere oppgraderinger.

1. Rommet ser ut til å holde godt på varmen. Jeg har døren inn til kinoen lukket og når det ikke er varme der er det selvsagt kaldt, men med ovn på stiger varmen fort og ser ut til å holde godt på varmen.

2. Akustikk. Ved høyt lyttenivå er det ubehagelig. Skal prøve å forklare. Det er skarpe lyder, durende. Jeg merket det spesielt på CD av Coldplay avspilt på DVD-spilleren. Det merkelige er at lyden på samme nivå var langt mindre "skringende" med musikkanaler på TV. Jeg plasserte 6 stk. akustikkplater rundt omkring i rommet uten at jeg kan si at jeg merket en forbedring.

Med akustikken er det neste jeg skal gjøre å lage rammer å ha over de tre vinduene. Dette skal fungere først og fremst som lystetting, men forhåpentligvis også som akustikkdemping. Jeg skal lage rammer av 2"x2" med 50 mm. Glava akustikkplater og med scenemolton lagt på frem-og bakside. Jeg har nå bestilt 10 meter molton fra AV-shop. Jeg har forhørt meg på diverse butikker og prisen på AV-forum er langt bedre.

3. Akustikk: det neste jeg planlegger å investere i, er 4 stk. Tri-traps fra GIK. Dette vil koste ca. 6000,- totalt og er bare første steg i akustikktiltak, etter rammene over vinduene. Disse bassfellene som skal plasseres i hjørnene er 120cm. høye. Spørsmålet er hva som er best; 2 stk. i hvert hjørne i front eller 1 stk. i hvert av de fire hjørnene? Det opprinnelige forslaget fra GIK er 2 stk. i hjørnene i front. Her er det dog en utfordring. Det ene vinduet mot hjørnet i front ligger så nære at det ikke er plass til Tri-traps uten at det kommer et stykke inn på vinduslisten. Det kan løses ved at jeg får laget en lys-og lyddempende ramme til dette vinduet som kan plasseres INNENFOR listen. Dette krever dog en skumgummiliste i rammen, mot foringen og som er ca. 1 cm. tykk, og det er jammen ikke lett å få tak i. Her kan jeg kanskje kutte opp skumgummi fra en madrass for å få det til.

4. Møbler: jeg tenkte i utgangspunktet på skinnmøbler på grunn av lettere rengjøring. Nå revurderer jeg dette. Stoffmøbler absorberer lyd bedre. Samtidig er det "varmere" å sitte i på vinterstid og bråker ikke så mye ved bevegelse. Jeg tenkte videre på 3 stk. reclinere i front og 2 stk. reclinere bak. Nå har jeg lagt meg til den vanen at jeg liker å ligge og se på TV. Så jeg tror at en 2-seter bak vil være mere behagelig for mitt bruk. Det er til og med mulig jeg får plass til en 3-seter hvis bredden til "føttene" ikke overstiger rundt 2 meter.

5. I bruk: folk som har vært innom synes at det er et flott rom. Et par 10-11 årige guttunger har sett på film og den ene sa at gulvet ristet. Han satt i sweet-spot og følte Buttkickeren :-)
    Kona mi som i utgangspunktet var noe skeptisk til mine planer er overveldet over det fine resultatet. Nå tror jeg hun forstår hele poenget.

6. Prosessen: den som har fulgt min byggelogg skjønner sikkert at jeg ikke forhaster meg :-) Jeg ser på dette som en prosess og følger floskler som "Rom var ikke bygd på en dag". Det neste nå er noe akustikktiltak. Så følger møbler og høytalere. Etter det kommer ny elektronikk og til slutt ny TV på veggen. Når jeg kommer så langt, kanskje man får tak i 60"-70" 3D TV å henge på veggen?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,384
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var litt av en tråd. 8) Må si at du fått til et meget flott rom. Men jeg ble litt skuffet da jeg så den tv`en du hadde satt inn i rommet for her var jeg bombe sikker på at lerret og projektor skulle på plass etter byggingen. Du har ikke vurdert det da? Mulig jeg har oversett det da jeg bare har skumlest tråden din. :-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var jo en fyldig rapport.

Når det gjelder akustikk så er jo dette et spennende tema. Personlig ville jeg ikke brukt 6000,- på dette men bygget noen trekanter i hjørnene fra gulv til tak Acoustics Forum • View topic - Studiotips SuperChunk

At lyden er skingrete når du spiller Coldplay er ingen overraskelse akkurat, det låter dårlig her også. Det kan jo også hende at du har litt dårlig match mellom forsterker og høyttaler til akkurat dette rommet, og at det skrikende inntrykket forsterkes av denne matchen. Min erfaring er hvertfall at lydbildet og roen i lyden blir mye bedre når man får dempet rundt omkring. Hvor plasserte du platene da du testet?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempebra rapport og det virker som du har kommet veldig godt i gang

Hvis jeg kan komme med et par tips angående akustikken så ville jeg:

1. Få inn møblene først (virker som du skal ha ganske store møbler og disse vil gjøre mye med akustikken.
    2. Velg stoff og ikke skinn som du sier på møblene pga refleksjoner fra diskanten.
    3. Ville forsøkt å lage noen hjørneabsorbenter som tols1 nevner eller noen lignende mine (se bilder under)
    4. Skrikende diskant er ofte dårlig kontroll på førsterefleksjonene, så ta "speil"-testen på veggene og taket. Der hvor du ser diskanten i speilet, skal du plassere en akustikkplate.

En liten og en stor høyball:

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-s_stor-og-liten-jpg

En ikke fullt så pent kledd høyball:

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-s_stor-tildekket-jpg

Og en liten nusselig klump i sort gardin fra Kid:

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-s_liten-tildekket-jpg

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,841
    Takk & like
    Nevnt
    14 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at du tar deg tid til å oppsummere inntrykkene du har etter en tid med ny kino. Tror ikke du skal engste deg for mye med dårlig lyd akkurat nå. Den vil ordne seg etterhvert som akustikk, og kanskje bedre komponenter, kommer på plass. Coldplay har også en litt skarp lyd på både cd og dvd, slik jeg husker det.

Men jeg er enig med tols1 i at 6000 kroner er mye for tri-trapsene. Jeg tror jeg ville ha prøvd å bygge dem selv. Ikke vanskelig å få til, og virker de ikke etter planen så har du ikke brukt en masse penger unødvendig. Men dette er jo opp til hver enkelt. :smile:

Morsomt at fruen har forstått poenget med hjemmekino. Har litt problemer på det området selv fordi det brukes så mye tid på byggingen. Men hun brukte den forrige hjemmekinoen min ganske ofte, så det vil nok gå seg til om hun bare kan holde ut i byggeperioden :roll:

Enig med deg i valg av møbler. Hadde jeg hatt råd ville det ha blitt ihvertfall seks stk mikrofiberreclinere hos meg. Men dette er ikke realiserbart ennå, så vi får se om noen år. Foreløpig blir det skinn, og imitert skinn...
    Microfiber, og stoff, er utmerket som dempemateriale.

Håper du vil rapportere om du finner en løsning på lydproblemene, da dette muligens er brukandes for oss også, selv om vi alle har forskjellige utfordringer når det gjelder akustikk! :smile:
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10

1. Få inn møblene først (virker som du skal ha ganske store møbler og disse vil gjøre mye med akustikken.
    2. Velg stoff og ikke skinn som du sier på møblene pga refleksjoner fra diskanten.
    3. Ville forsøkt å lage noen hjørneabsorbenter som tols1 nevner eller noen lignende mine (se bilder under)
    4. Skrikende diskant er ofte dårlig kontroll på førsterefleksjonene, så ta "speil"-testen på veggene og taket. Der hvor du ser diskanten i speilet, skal du plassere en akustikkplate.

En liten og en stor høyball:
    Og der var bildene av høyballene, de hadde jeg tenkt å lete etter. Takk mor10 Jeg lurte nemlig litt på dette hullet i midten.

Prinsippet er stort sett det samme som de superchunk-ene jeg linket til, men superchunkene er vel lettere å integrere i rommet. Men med høyballene utnytter man jo også hulrommet som oppstår i hjørnet, det kan bidra positivt og øke absorbsjonen i forhold til superchunk-ene.

Jeg ville dempet området bak høyttalerne, 1. refleksjon og bak lytteposisjon. Hvis du er nysgjerrig på en mer avansert metode enn speil-trikset kan jeg forklare, men det krever litt måleutstyr.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Dette var litt av en tråd. 8) Må si at du fått til et meget flott rom. Men jeg ble litt skuffet da jeg så den tv`en du hadde satt inn i rommet for her var jeg bombe sikker på at lerret og projektor skulle på plass etter byggingen. Du har ikke vurdert det da? Mulig jeg har oversett det da jeg bare har skumlest tråden din. :-D
    Jo, jeg vurderte det tidlig i prosessen, men har lagt det fra meg. Jeg har ingen erfaring med projektor og bor langt ute i gokk, så kalibreringshjelp og slikt kan jeg bare glemme. Vet ikke om noen som har ekspertise på sånt.
    Men jeg tenker jo på sikt å få inn noe større enn 42".

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja, det var jo en fyldig rapport.

Når det gjelder akustikk så er jo dette et spennende tema. Personlig ville jeg ikke brukt 6000,- på dette men bygget noen trekanter i hjørnene fra gulv til tak Acoustics Forum • View topic - Studiotips SuperChunk

At lyden er skingrete når du spiller Coldplay er ingen overraskelse akkurat, det låter dårlig her også. Det kan jo også hende at du har litt dårlig match mellom forsterker og høyttaler til akkurat dette rommet, og at det skrikende inntrykket forsterkes av denne matchen. Min erfaring er hvertfall at lydbildet og roen i lyden blir mye bedre når man får dempet rundt omkring. Hvor plasserte du platene da du testet?
    Akustikk er spennende ja, og etter hva jeg har fått med meg, også kontroversielt. Tanken bak det å kjøpe Tri-Traps fra GIK er at det etter det jeg har lest det mest vanskelige å lage selv og samtidig få ønsket resultat. Jeg vet jo ikke selv, så man må jo bare ta en sjanse på at det man får av info er riktig. Dette er hva GIK sier om disse:

"The ONLY TRI CORNER Trap on the market! Until now, acoustic enthusiasts had to make do with foam wedges for corners which are unattractive and far less efficient in sound wave absorption than acoustic panels. BUT NO MORE! Our dedicated sound engineers are proud to introduce the GIK TRI-TRAP. The Tri-Trap, like all of the GIK bass traps, was lab tested at the prestigious Riverbank Acoustics Laboratory and the results were amazing. The Tri-Trap has true effects at 50 Hz and below. The Tri-Trap has been effectively designed to absorb more low end, but also does an excellent job of absorbing the high end, creating smooth sound absorption from 50 Hz to 5000 Hz. Installing our Tri-Traps will result in a beautifully balanced room that will suit even the most critical listener."

GIK Acoustics: GIK Tri-Trap

Så vidt jeg forstår vil egenproduserte feller ikke dempe godt nok i de lavere frekvensene, noe man kan få bedre til med paneler ellers på veggene der man vil dempe høye frekvenser.

Det er jo mulig at Denon forsterker kan være skarp i diskanten. Har den nå koblet til Tannoy 611. Panelene har jeg satt ved førsterefleksjon, bak høytalerne, en på bakvegg og to i de fremste hjørnene. Jeg leste en plass, husker ikke hvor, at slike paneler ikke vil gjøre noe for bassen i hjørnene og det fant jeg jo selv ut også :-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10

Ja, å satse på stoffmøbler ser ut til å være veien å gå. 3 reclinere i front og en liten sofa bak vil nok gjøre susen. Samtidig vil det bøte på det virvaret av stilkaos med møblene som er der inne nå :-)

Jeg plasserte speil ved veggen og ble overrasket over hvor langt frem jeg måtte med speilet for å se høytaleren. Faktisk borti vinduet på den ene veggen. Jeg ser ikke bare diskanten da, men hele høytaleren. Tror du det er best å feste akustikkplate på høykant eller liggende? Jeg vet jo at jeg også bør ha paneler bak frontene og på bakveggen. GIK anbefalte et panel på døren og et på hver av sidene. For å få plass på døren må jeg da innstallere en dørklinke av amerikansk type, en rund en.

Jeg husker fra tidligere at jeg har sett bildene av dine egenproduserte bassfeller, flott jobb. Er det Glava du har brukt? Har du målt hvordan de fungerer?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Flott at du tar deg tid til å oppsummere inntrykkene du har etter en tid med ny kino. Tror ikke du skal engste deg for mye med dårlig lyd akkurat nå. Den vil ordne seg etterhvert som akustikk, og kanskje bedre komponenter, kommer på plass. Coldplay har også en litt skarp lyd på både cd og dvd, slik jeg husker det.

Men jeg er enig med tols1 i at 6000 kroner er mye for tri-trapsene. Jeg tror jeg ville ha prøvd å bygge dem selv. Ikke vanskelig å få til, og virker de ikke etter planen så har du ikke brukt en masse penger unødvendig. Men dette er jo opp til hver enkelt. :smile:

Morsomt at fruen har forstått poenget med hjemmekino. Har litt problemer på det området selv fordi det brukes så mye tid på byggingen. Men hun brukte den forrige hjemmekinoen min ganske ofte, så det vil nok gå seg til om hun bare kan holde ut i byggeperioden :roll:

Enig med deg i valg av møbler. Hadde jeg hatt råd ville det ha blitt ihvertfall seks stk mikrofiberreclinere hos meg. Men dette er ikke realiserbart ennå, så vi får se om noen år. Foreløpig blir det skinn, og imitert skinn...
    Microfiber, og stoff, er utmerket som dempemateriale.

Håper du vil rapportere om du finner en løsning på lydproblemene, da dette muligens er brukandes for oss også, selv om vi alle har forskjellige utfordringer når det gjelder akustikk! :smile:
    Nei, jeg var jo forberedt på at lyden ikke ville være den beste slik til å begynne med. Hadde faktisk trodd det ville vært ennå verre enn det er. Det blir jo artig å se hvordan diverse tiltak vil fungere. 6000 er jo selvfølgelig en del penger, men samtidig er det gunstig å kjøpe fra England nå med pundet som har sunket såpass. Mulig jeg vil komme en del under 6000,-. Vi får se, jeg stresser ikke med dette. Hvis jeg nå gjør denne investeringen kan jeg ikke skjønne at det ikke skal merkes på akustikken. Da tror jeg ikke noe vil fungere.

Jeg skal oppdatere med erfaringer når jeg kommer så langt at mere permanente løsninger kommer på plass. Nå har jeg ikke noe måleintrumenter, så det må "synses".

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Ja, å satse på stoffmøbler ser ut til å være veien å gå. 3 reclinere i front og en liten sofa bak vil nok gjøre susen. Samtidig vil det bøte på det virvaret av stilkaos med møblene som er der inne nå :-)

Jeg plasserte speil ved veggen og ble overrasket over hvor langt frem jeg måtte med speilet for å se høytaleren. Faktisk borti vinduet på den ene veggen. Jeg ser ikke bare diskanten da, men hele høytaleren. Tror du det er best å feste akustikkplate på høykant eller liggende? Jeg vet jo at jeg også bør ha paneler bak frontene og på bakveggen. GIK anbefalte et panel på døren og et på hver av sidene. For å få plass på døren må jeg da innstallere en dørklinke av amerikansk type, en rund en.

Jeg husker fra tidligere at jeg har sett bildene av dine egenproduserte bassfeller, flott jobb. Er det Glava du har brukt? Har du målt hvordan de fungerer?
    Kjør på med 50mm akustikkplater med et fint stoff på rundt omkring, så får du kontroll på refleksjonene. Har vel rundt 60 akustikkplater i kinoen hos meg fra 30-100mm, så det kan ikke bli for mye demping. Joda, de fleste liker ikke så mye demping....

Her er grafen før og etter 2 stk. høyballer i hjørnene i front helt opp til taket:

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-100205-og-etter-flytting-og-egne-bassfeller-jpg

Ja, de virker

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Erfaringene mine tilsier at Rockwool tar best når det gjelder akustikk!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som våren er halvveis på gang og dagene blir stadig lengre, har også min arbeidslyst fått en renessanse. Det er en god tid siden jeg fikk i hus lekter, akustikkplater og molton. Dette skal jeg bruke til rammer for vinduene som skal fungere både som demping og lyskontroll.

Onkel P syntes at jeg burde heller lage rammer som kommer i flukt med vinduslistene, istedetfor min opprinnelige plan om å feste dem med borrelås på karmene. Dette forutsetter imidlertid at jeg kan feste noe dempende materiale på ytterkanten for å hindre lysgjennomtrenging. Onkel P foreslo å ta noe bunnfyllingslist han hadde, tre det gjennom et 20 mm k-rør, tre en kniv gjennom røret og trekke det slik at det deles nøyaktig på midten. Jeg prøvde det, men det gikk ikke. Det er trangt og med en gang jeg prøvde å trekke slet jeg listen av.

Så igår (etter å ha tenkt over saken, som vanlig) bestemte jeg meg for å prøve å bare skjære så bent som mulig med Stanley-kniven. Det ble selvfølgelig steike skjevt, men jeg lagde til en ramme med kun 3 mm klaring til vindusforingen. Jeg prøvde rammen i vinduet og merket av der det var åpninger og lysgjennomtrenging. Så stiftet jeg på remser av bunnfyllingslisten som jeg hadde delt ytterligere en gang, la på molton og prøvde den ferdige rammen en gang til. Til min forbauselse passet den perfekt og såvidt jeg kan se er det ikke lysgjennomtrenging. For å bli 100% sikker på det, trenger jeg imidlertid å få laget to rammer til, som skal dekke de andre to vinduene.

I kveld har jeg begynt på ramme nr. 2 og jeg skal dokumentere fremgangsmåten på den, i neste innlegg.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målte bredden og høyden til vindusforingen og trakk fra 3 mm. Sagde til 4 lengder med 22x48 mm lekter. Et par spiker i ytterkant og en skrue i midten og lim, så sammenføyde jeg lektene. Jeg fant at det gikk bare bra å spikre disse sammen på gulvet. Jeg for-spikret først den ene lekten og forborret for skruen. Så satte jeg kneet på lektene og spikret den sammen forsiktig, mens jeg passet på at det ikke oppstod skjevheter:

TheNatural's hjemmekino-22-april-2010-nr-1-jpg

Det er bare nødvendig å forborre den ene lekten. Meget enkelt å skrue inn her:

TheNatural's hjemmekino-22-april-2010-nr-2-jpg

Rammen er ferdig:

TheNatural's hjemmekino-22-april-2010-nr-3-jpg

Av og til er det lurt å ta vare på diverse overskuddsmateriale. Et par plater, tror det er fra veggplater, ble saget opp i lengder på 3,5 cm bredde. Disse skal brukes i bakkant av rammene, slik at akustikkplatene har noe å hvile på og holder seg på plass:

TheNatural's hjemmekino-22-april-2010-nr-4-jpg

Her er "akustikkplatehvilerne" spikret fast:

TheNatural's hjemmekino-22-april-2010-nr-5-jpg

Som nevnt tidligere, bruker jeg akustikkplater fra Galva, kalt Akuduk. Disse er 50 mm og er glassfiber med membran i forkant som er hvit og en litt tynnere membran i bakkant. De er 60x120 cm og må derfor skjæres til i to biter for å passe til rammen. Dette gjøres fint med Glava-kniv og aluminiumsrei. Jeg målte nøyaktig først og lagde et snitt med Stanleykniven før jeg la reien over snittene og skjærte platen forsiktig og nøyaktig ved å føre kniven i rett vinkel i forhold til reien:

TheNatural's hjemmekino-22-april-2010-nr-6-jpg

Her er de to tilskjærte platebitene plassert i rammen. Tykkelsen på Akuduken er faktisk 52 mm mens lekten er 48 mm. Men dette går bare fint likevel i den ferdige rammen. Det presser seg sammen når man legger på stoffet:

TheNatural's hjemmekino-22-april-2010-nr-7-jpg

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdigstillelse av vindusramme nr. 2

Idag fortsatte jeg arbeidet med ramme nr. 2.
    Her stiftes bunnfyllingslisten til rammen:

TheNatural's hjemmekino-23-april-2010-nr-1-jpg

Etter at rammen er prøvd i vinduet og jeg har lagt på litt mere list, tok jeg den opp i stuen. Molton tiltrekker seg støv veldig lett, så jeg støvsugde først gulvet. Deretter strøk jeg stoffet med strykjern for å få det så slett som mulig, før jeg la rammen på gulvet over stoffet:

TheNatural's hjemmekino-23-april-2010-nr-2-jpg

Jeg stiftet så stoffet fast i rammen. Jeg bruker metoden som går på å stifte en side først, deretter motsatt side, så de andre sidene og rotere på denne måten. Her er første stift satt:

TheNatural's hjemmekino-23-april-2010-nr-3-jpg

Rammen er ferdig belagt med stoff:

TheNatural's hjemmekino-23-april-2010-nr-4-jpg

Siden rammen skal inn i vinduet, er det nødvendig med noe å ta tak i når man skal ta rammen ut. Jeg har noen rester av Protan fra gulvdekket til verandaen over hjemmekinoen liggende. Disse ble enkelt skjært til og festet til rammen med en spiker. To slike, en oppe og en nede:

TheNatural's hjemmekino-23-april-2010-nr-5-jpg

Dårlig nærbilde av "løkken":

TheNatural's hjemmekino-23-april-2010-nr-6-jpg

Som med den første rammen, ser det ut til å være lystett og rammen sitter "tight" i vindusåpningen. Om det blir 100% lystett til slutt får jeg greie på når den siste rammen er på plass. Den har jeg begynt på nå.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette, kamerat.

Husk at det fort kan bli kondens mellom vinduet og rammen om vinteren. men det hjelper en del hvis du kan åpne en lufteventil på vinduet.

Har du fått brukt kinoen noe i det siste da? Fortsatt fornøyd med husets nye rom?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen Torstein,

Takk for tipset. Ja, jeg kan åpne ventilene og dersom det skulle bli et problem, kan jeg ta rammene ut når mørkerommet ikke er i bruk.

Jeg bruker rommet mye, ja. Stuen oppe er nå ikke i bruk, hehe. Deilig å ha et slikt rom der jeg kan guffe på både på film og musikk. Man ser jo også hvor mye bedre musikk er når høytalerne er symmetrisk plassert i forhold til sweet-spot.

Nå har jeg laget ferdig den siste rammen til det tredje vinduet. Fikk en del problemer som medførte verbale adferdsavvik, fordi jeg hadde satt på trekket bak i stedetfor foran på rammen. Men fikk nå fikset det og jeg kan konstatere at vinduene er 100% lystett. Da dukket et problem opp som jeg ikke hadde tenkt på. Det kommer lys gjennom sprekkene til inngangsdøren. Jeg hadde først tenkt å ha en dør til, men ser at det blir for trangt, siden den da må slå innover i rommet. Så jeg må finne på en måte å stenge lyset som siver inn her, muligens med molton.

Håper også at lyden vil oppfattes litt bedre nå som jeg har tre akustikkrammer. Jeg har tenkt å lage en ramme til med samme dimensjon som skal settes på veggen vis a vis det bakerste vinduet, for å skape symmetri. Skal lage en ramme på rundt 100 mm dybde til den 50 mm Akuduken. Derfor har jeg bedt en kamerat om å levere en pakke til med plater.

Det kommer seg, sakte men sikkert.........

Active Mr Jetta sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Levanger
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Ikke Projektor i et slikt rom!!!?

Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Jo, jeg vurderte det tidlig i prosessen, men har lagt det fra meg. Jeg har ingen erfaring med projektor og bor langt ute i gokk, så kalibreringshjelp og slikt kan jeg bare glemme. Vet ikke om noen som har ekspertise på sånt.
    Men jeg tenker jo på sikt å få inn noe større enn 42".
    Først må jeg bare GRATULERE med utrolig flott utført arbeid og et utsøkt resultat. Et slikt rom er det nok mange av oss som drømmer om..! :razz:
    Men samtidig er det meget uforståelig at et slikt rom "kun" får en tv og ikke lerret og projektor!

Om man frykter kalibreringsvansker (noe jeg selv også forsåvidt gjorde) er det jo også mulig å få kjøpt projektor ferdigkalibrert på dagens marked. Og angående mangel på erfaring med projektor..en gang på man jo starte!

Den projektoren som får jobbe i din hule, ville nok blitt særdeles fornøyd! Synes du seriøst må vurdere dette en gang til.
    Personlig er jeg, som mang andre her inne, veldig fornøyd med min projektor (stikk innom min kinoside og se..)

Side 24 av 28 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •